De 1e keer dat motor stukliep was de variabele nokken-as-versteller kapot gegaan. Althans dat hebben ze me verteld. De importeur Renault Nederland beweert dat als de variabele nokken-as-versteller kapot gaat, dat dat niet tot zulke gevolgschade kan leiden.
In ieder geval is destijds o.a. het volgende vervangen: kleppen, klepzetels, 1 nokkenas, krukaspoelie. Tevens zijn 2 cilinders gerepareerd.
Dat was in juli 2008.
In oktober 2009 is motor weer stukgelopen. Motor bleef scheef te zijn ingebouwd, nokkenassen lagen ook scheef, waren compleet ingevreten. Ik zag alleen maar ijzerdeeltjes liggen. Tevens zat er lekkage tussen blok en cilinderkop. Er was met een soort kit gewerkt. Flikwerk dus.
Ik heb in de periode juli 2008 - oktober 2009 veel koelvloeistof en nog meer olie moeten bijvullen.
Uiteindelijk heb ik de auto laten opkopen door de garage. Daar heeft ie bijna een jaar buiten gestaan zonder dat er iets aan gedaan is. Uiteindelijk hebben ze m weer rijdend gekregen. Ik weet niet zeker of ze er een ander blok in hebben gelegd of dat ze het bestaande blok weer geflikt hebben.
Verder heb ik geen opmerkingen over de Clio. Heeft steeds zn beurten gehad. Verder de bekende kwaaltjes (wiellagers) en uitlaat compleet vervangen. Distributieriem heb ik in april 2008 laten vervangen, en bij de 1e motorreparatie in juli 2008 nog een keer.
Interieur was inderdaad nog perfect.
Clio RS phase 2 project
pfhoe hee dat klinkt echt als een pruts garage
menig forumlid hier had het beter gekund en ik denk ook wel goedkoper.

menig forumlid hier had het beter gekund en ik denk ook wel goedkoper.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Damn, dat klinkt echt als gekloot ja.
Auto verbruikt momenteel geen olie of water, dus zal waarschijnlijk wel het een en ander goed aan gemaakt zijn. Of misschien ander blok.
Ik ben toch van plan om een ander blok te gaan prepareren dus hopelijk is het prbleem niet auto gebonden
(vloek of iets dergelijks)
Maargoed, bedankt voor je reactie. Verklaard toch wel het een en ander. Zonder dat het toen der tijd zo gegaan is.
Auto verbruikt momenteel geen olie of water, dus zal waarschijnlijk wel het een en ander goed aan gemaakt zijn. Of misschien ander blok.
Ik ben toch van plan om een ander blok te gaan prepareren dus hopelijk is het prbleem niet auto gebonden

Maargoed, bedankt voor je reactie. Verklaard toch wel het een en ander. Zonder dat het toen der tijd zo gegaan is.
Nou, heb een ander blok geregeld. Deze week zal ik deze waarschijnlijk ophalen. Het betreft hier een Cup motor en zal dan ook minder aanpassingen genieten dan ik anders zou willen. Maar dit is nog effe afwachten.
Onderblok zit momenteel vast. Verwachting is dat het de drijfstang lagers zijn, maar dit moet nog blijken.
Binnenkort meer.
Onderblok zit momenteel vast. Verwachting is dat het de drijfstang lagers zijn, maar dit moet nog blijken.
Binnenkort meer.
Hij was natuurlijk niet voor niks voor die prijs te koop.
Zo zie je maar weer...
Zo zie je maar weer...
Niks, maar als ik het goed heb begrepen zat er magneti marelli Spul op. Dus rode rail.
Ik ga rijden met standaard rail en computer, maar wel afgesteld door henk.
Ik ga rijden met standaard rail en computer, maar wel afgesteld door henk.
Laatst gewijzigd door Bakkums op ma 23 jan 2012 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand die iets info of een link voor mij heeft?
Heb wat info gevonden maar dit betreft de phase 1 cup.
180 a 185pk en 206nm ofzo. Dit is een compleet CUP blok.
Zit er nou dan ook verschil in de phase 2 en 1?
Reden de phase 2 Cup auto's met een 182 uitlaat spruitstuk of niet?
Heb wat info gevonden maar dit betreft de phase 1 cup.
180 a 185pk en 206nm ofzo. Dit is een compleet CUP blok.
Zit er nou dan ook verschil in de phase 2 en 1?
Reden de phase 2 Cup auto's met een 182 uitlaat spruitstuk of niet?
Blokje morgen of aankomend weekend los draaien en kijken wat het probleem is.
vervolgens kan ik een kosten plaatje gaan maken.
Weet iemand welke nokkenas ik heb. Op eentje staat het volgende: F4RA267 en cl22161 voor de rest kan ik er weinig van maken.
Iemand enig idee of idee hoe ik hier achter kan komen?
vervolgens kan ik een kosten plaatje gaan maken.
Weet iemand welke nokkenas ik heb. Op eentje staat het volgende: F4RA267 en cl22161 voor de rest kan ik er weinig van maken.
Iemand enig idee of idee hoe ik hier achter kan komen?
Word wel weinig gereageerd hier. Ik heb iig geen id maar miss dat Daan even voor je wil kijken op zijn cupmotor?
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
Er valt niets te zien aan een cupmotor. Wat de internal specs zijn, tsja, dat is geen algemeen bekend iets eigenlijk. Heb zelf ook een cup f4r, maar geen idee hoe of wat erin zit eigenlijk 

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Grootste vraag wat mij momenteel dwars zit is: hoe kan ik zien en of meten welke nokkenassen er nu in zitten. Waarschijnlijk zitten er andere asjes in, maar hoe kan ik dit achterhalen?
Tevens zal ik binnen nu en een uur weten of het de drijfstanglagers zijn of iets anders.
Ik houd jullie op de hoogte.
Tevens zal ik binnen nu en een uur weten of het de drijfstanglagers zijn of iets anders.
Ik houd jullie op de hoogte.
Verdikkeme, niet aan gedacht dat alles Torx is. Haha moet eerst effe een torx zetje gaan halen.
Maar het blok even goed nagekeken. Conclussie: Blok kan ik niet gebruiken, er zijn namelijk 2 ophangpunten er af gebroken. Hier kwam ik achter toen ik de waterpomp los wilde draaien en zag dat er 1 van de 3 bevestigingen afgebroken waren. Naar beter te kijken waren er bij het blok zelf ook 2 punten afgebroken.
Hier de afgebroken punten:
[img]http://img192.imageshack.us/img192/5800 ... punten.jpg[/img]
[img]http://img542.imageshack.us/img542/4318 ... npunt2.jpg[/img]
Nokkenas ben ik ook voor een gedeelte uit: F4R A 267 staat voor.
F4R motorcode
A inlaat nokkenas
267 Type, maar geen idee welke dit is
Maar het blok even goed nagekeken. Conclussie: Blok kan ik niet gebruiken, er zijn namelijk 2 ophangpunten er af gebroken. Hier kwam ik achter toen ik de waterpomp los wilde draaien en zag dat er 1 van de 3 bevestigingen afgebroken waren. Naar beter te kijken waren er bij het blok zelf ook 2 punten afgebroken.
Hier de afgebroken punten:
[img]http://img192.imageshack.us/img192/5800 ... punten.jpg[/img]
[img]http://img542.imageshack.us/img542/4318 ... npunt2.jpg[/img]
Nokkenas ben ik ook voor een gedeelte uit: F4R A 267 staat voor.
F4R motorcode
A inlaat nokkenas
267 Type, maar geen idee welke dit is
dat is wel te lassen als je de afgebroken stukken nog hebt
anders stukkie hoogwaardig staal er aan lassen
anders stukkie hoogwaardig staal er aan lassen
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Volgens mij zit op dit punt de dynamo vast, dus heb het wel nodig. Maar als het gelast kan worden hier in de omgeving, dan zal ik dat wel laten doen.
Blok is uit elkaar en heb het volgende aan beeld materiaal:
Krukas
[img]http://img815.imageshack.us/img815/2448/krukas.jpg[/img]
Drijfstang lager
[img]http://img585.imageshack.us/img585/4971 ... dlager.jpg[/img]
Zuiger + Drijfstang
[img]http://img703.imageshack.us/img703/6536 ... fstang.jpg[/img]
Blok is uit elkaar en heb het volgende aan beeld materiaal:
Krukas
[img]http://img815.imageshack.us/img815/2448/krukas.jpg[/img]
Drijfstang lager
[img]http://img585.imageshack.us/img585/4971 ... dlager.jpg[/img]
Zuiger + Drijfstang
[img]http://img703.imageshack.us/img703/6536 ... fstang.jpg[/img]
zo hee das een beste schade
gelijk nieuwe uprated drijfstangen monteren?

gelijk nieuwe uprated drijfstangen monteren?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Ga geen andere drijfstangen halen. Denk dat de plannen als volgt gaan worden:
-Cilinderkop geheel prepareren
-Zuigers controleren
-Vervolgens zal ik de zuigers en de kop op mijn eigen blok monteren mocht deze verder goed zijn.
Maargoed, heb nergens haast bij en dacht een mooi blokje voor weinig op de kop te hebben getikt, maar valt dus een beetje tegen.
We zullen zien.
-Cilinderkop geheel prepareren
-Zuigers controleren
-Vervolgens zal ik de zuigers en de kop op mijn eigen blok monteren mocht deze verder goed zijn.
Maargoed, heb nergens haast bij en dacht een mooi blokje voor weinig op de kop te hebben getikt, maar valt dus een beetje tegen.

We zullen zien.
als je dat doet moet je wel even de cylinderwanden opschuren met korrel 240 ofzo, aangezien je de zuigers met zuigerveren uit een andere motor pakt. Niet flink gaan schuren, maar zodat alles net een beetje gekrast is kunnen ze ff opnieuw inlopen op je blok.
advies dat je niet graag zal lezen, pleur dat ding in de vuilbak !
Ik ben er praktisch zeker van dat de krukas krom zal zijn (gezien de staat van de drijfstang). De oliepomp is ook voor de vuilbak en de rest van het blok zit vol met rest/schade deeltjes van de lagerschade.
De kosten wegen niet op tegenover de aanschaf van een ander blok.
Ik ben er praktisch zeker van dat de krukas krom zal zijn (gezien de staat van de drijfstang). De oliepomp is ook voor de vuilbak en de rest van het blok zit vol met rest/schade deeltjes van de lagerschade.
De kosten wegen niet op tegenover de aanschaf van een ander blok.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
Tja fikse schade zo!
Ik zou fijn kijken naar een ander onderblok en wel de kop gebruiken (mits die in orde is)
Voor weinig hoef je niet veel te verwachten natuurlijk, een goed blok kost ook 6x zoveel
Ik kan je verder geen info geven, ik heb nog alle zegels op het blok en ga het zelf ook niet open trekken.
Ik zou fijn kijken naar een ander onderblok en wel de kop gebruiken (mits die in orde is)
Voor weinig hoef je niet veel te verwachten natuurlijk, een goed blok kost ook 6x zoveel

Ik kan je verder geen info geven, ik heb nog alle zegels op het blok en ga het zelf ook niet open trekken.
Racing is the best way to convert money into noise
Had verwacht dat het alleen de lagers waren bij dit blok, maar als ik dit vooraf had geweten had ik het natuurlijk nooit gekocht. Dan had ik wel gewoon gewacht tot volgend jaar zoals in de planning was.
Maar 6X zoveel? Daarmee bedoel je denk ik een Cup blok, aangezien de normale blokken ongeveer 2x tot 4x zoveel kosten
Maar 6X zoveel? Daarmee bedoel je denk ik een Cup blok, aangezien de normale blokken ongeveer 2x tot 4x zoveel kosten

- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
Klopt ik bedoel een cup motor, zoals jij hier schrijft gaat dit ook om een cup motor vandaar de vergelijking 6x zoveelBakkums schreef:Nou, heb een ander blok geregeld. Deze week zal ik deze waarschijnlijk ophalen. Het betreft hier een Cup motor en zal dan ook minder aanpassingen genieten dan ik anders zou willen. Maar dit is nog effe afwachten.
Onderblok zit momenteel vast. Verwachting is dat het de drijfstang lagers zijn, maar dit moet nog blijken.
Binnenkort meer.

Racing is the best way to convert money into noise
Ben net met de kop begonnen. Ook bij de kop is aan de zelfde zijde iets afgebroken. Dit is gelukkig geen punt van belang, anders kon het blok is zijn geheel terug.
Verder verwacht ik dat het blok een tik heeft gehad of iemand heeft hem laten vallen. Beetje jammer, maar het zij zo.
Verder verwacht ik dat het blok een tik heeft gehad of iemand heeft hem laten vallen. Beetje jammer, maar het zij zo.