ACT: Clio V6

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

gaaaaf!
hele fraaie foto's!
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Dat dacht ik ook 8) :smoke:
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Ook een Engelsman er tussen.
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

en wat doet'ie gele rakker bij Henk?
groot onderstel ondehoud!

vorig jaar zomer merkte ik al dat er een verschil was in bochtengedrag tussen een (lange) linker of rechter bocht. Naar links was de V6 aanmerkelijk meer gevoelig en onrustig voor last wisseling dan in een rechterbocht.
In het voorjaar - bij vrijrijden Zandvoort - merkte ik dat het insturen, hoe zou ik het zeggen, alsof je aan een elastiek zat te draaien, de auto (of stuur) leek zich eerst aan het opwinden, en uiteindelijk, yes, daar gaan we!
Verder nog op klinkerwegen klappen van onderstel (of frame) achter, plus ander stoterig gedrag.
Op een gegeven ogenblik was ik zo ziek van onderstel en weggedrag dat ik 'm bijna te koop wilde zetten....

Goed het plan: ALLE rubbers van het onderstel vernieuwen. Als alles toch al los zit, dan ook maar de subframes voor & achter poeder coaten vond Henk. en nu het klaar is, ziet dat er wel gelikt uit!
Dan een torsie staaf achter voor een wat stabieler gedrag in bochten. Voor de draagarmen van Megane Cup (iets steviger, ook de rubbers). En... een mooi intrax onderstel.
Om dit alles tot z'n recht te laten komen op het laatste moment gekozen voor solid top mounts (voor). Dat wordt wel spannend, voor een auto die dagelijks gebruikt wordt. Van Mark Fish, want die zijn extra zwaar uitgevoerd. Alleen de verzending en betaling lukt nog niet helemaal....
Ik kan niet wachten...
Laat wel weten hoe e.e.a. uitpakt
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Ben erg benieuwd naat het resultaat Teun. Die Intrax dempers zien er ook nog eens gelikt uit (Y)
Laatst gewijzigd door Adrian op do 15 dec 2011 9:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

megane cup draagarmen denk ik niet dat je hebt, die zijn met draadbus+uniball. Ik denk dat je draagarmen hebt van een clio2 cup, daar kunnen gewoon fuseekogels op namelijk..

Maak wel ff wat foto's dan, ben wel benieuwd en post direct even wat porno foto's van dat ding, die kleur is echt uber namelijk!!
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

mmmm
Deze tip komt van een Nederlander die mee heeft gewerkt aan (verdere verbetering) van V6 onderstel in Dieppe
Hij had het over Megane Cup, de beneden draagarm. Henk heeft nu zoiets ook gescoord, en je ziet dat de constructie van de bussen die aan het frame zitten sterker (langer) zijn uitgevoerd. Maar aan de fusee kant zit geen draadeind + uniball...Zou je dan gelijk hebben?
Een heel forum jaren op het verkeerde been - was wel een Engels forum, dat scheelt :smile:
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

van die draagarm heb ik geen foto's gemaakt - alleen in mijn handen gehouden.... (L)
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

Martijn nog ff -
naar jouw weten, zijn de rubbers die in de draagarm zitten en verbinden met frame, zijn die verschillend tussen een Clio Cup en Megane Cup?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Dit is een draagarm van een Megane cup:

[img]http://i86.servimg.com/u/f86/12/96/36/42/piaces10.jpg[/img]
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

ok Clio Cup dus... :)
zijn er nog adressen die die Clio Cup armen nog hebben?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

ik ben benieuwd of het echt clio2 cup armen zijn. wat kosten ze je als ik mag vragen?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

Martijn,
ik moet er een foto van maken. Wat ik wel weet dat flenzen iets hoger/breder zijn (dacht ik) en zeker weet ik dat de bussen voor de rubbers langer zijn.
Kosten, nieuw iets duurder dan V6 draagarmen, iets van 300.
Maar die eronder komen zijn 2e + hands
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

Hoi Martijn,
onderweg naar R'dam ff een pitstop in Rijswijk om een foto te maken van de onderste draagarmen
de linker draagarm op de foto is de 'cup' arm, rechter zoals die vanonder de Clio V6 geschroefd is (standaard).
De verbinding met chassis is duidelijk anders bij de 'cup' versie - gelijk aan die van jou Megane Cup. Aan de fusee kant is geen verschil met de standaard- dus een Clio Cup?
[img]http://img714.imageshack.us/img714/4061/v6draagarm1.jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

jup das clio2 cup spul :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Ik heb diverse sets op voorraad liggen, mocht er meer interesse zijn. De armen die je hebt zijn gelagerd ipv std bussen.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Teun schreef:mmmm
Deze tip komt van een Nederlander die mee heeft gewerkt aan (verdere verbetering) van V6 onderstel in Dieppe
:
Toevallig een Heer Bouma?
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

'we' (het engelse V6Clio.net forum) kennen 'm als 'Harry'
zelfs in UK erkend en geaccepteerd als V6 Guru
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

antoine schreef:
Teun schreef:mmmm
Deze tip komt van een Nederlander die mee heeft gewerkt aan (verdere verbetering) van V6 onderstel in Dieppe
:
Toevallig een Heer Bouma?
Dat is em Antoine. Hij doet ondertussen niets meer met Renault
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:Ik heb diverse sets op voorraad liggen, mocht er meer interesse zijn. De armen die je hebt zijn gelagerd ipv std bussen.
gelagerd, dat geeft toch meer [afrol-] geluid? Iets wat me niet echt opviel. Of valt verschil tussen rubberen bussen en lagers wel mee?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Teun schreef:
Jean-Paul-S schreef:Ik heb diverse sets op voorraad liggen, mocht er meer interesse zijn. De armen die je hebt zijn gelagerd ipv std bussen.
gelagerd, dat geeft toch meer [afrol-] geluid? Iets wat me niet echt opviel. Of valt verschil tussen rubberen bussen en lagers wel mee?
Het is stijver en beweegt soepeler dan bussen.

Geluidsverschil is niet merkbaar, je hebt een dik pak schuim tegen je schutbord en een roffelende v6 achterin (Y) :)
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:Ik heb diverse sets op voorraad liggen, mocht er meer interesse zijn. De armen die je hebt zijn gelagerd ipv std bussen.
Jean-Paul, PM gestuurd
groet
Teun
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 23 jul 2010 20:19
Contacteer:

nu we toch over Cup draagarmen hebben:
dit kan ook
http://www.pure-motorsport.co.uk/details.php?itemid=154

al weet ik niet of je zelf een verstijvingsplaat moet lassen op je draagarm - zonder mal - ivm met warmte en spanning die je er in brengt. 't is een kettinglas dat wel.
Leuk bedacht
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

je moet het niet rondom aflassen (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

die plaat kun je zo inbakken, dat is geen probleem, maar tegelijkertijd ook wel, ooit een kromme draagarm gezien? juist... die dingen zijn stijf zat.

Als je ergens hard op klapt gaat altijd je subframe in elkaar, die draagarm geeft geen kick. In mijn ogen is die plaat alleen gewichtstoevoeging.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

onafgeveerd gewicht ook nog waar elke gram telt.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Renault heeft niet veel geleerd dus...

De eerste renault 5 alpine's waren ook uitgevoerd met een vergelijkbare draagarm. Maar deze bleek te weinig torsiestijfheid te hebben, met als gevolg dat de draagarmen van de Renault 5 alpine turbo waren voorzien van een identieke plaat zoals hier boven te zien is.

Deze wijsheid heb ik pas geleden geleerd in Limburg :)

Alpine:
[img]http://i814.photobucket.com/albums/zz66 ... CN1615.jpg[/img]

Alpine turbo:
[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8311_n.jpg[/img]
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ehm? Je vergelijkt een heel anders soort constructie met een McPherson ophanging?

Daarnaast, zoals al gezegd door Kool, die draagarmen gebeurd niets mee, je subframe gaat krom, die draagarmen niet. Zelfs een keer een aanrijding gezien waarbij alles krom was incl. veerpoot maar de draagarm was nog recht :p (was er tenminste nog iets recht aan die auto :lol: )
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

inderdaad, die platen zijn nutteloos gewicht
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Machtig mooie machine. :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Nu snap ik waarom de zwarte plasti-dip tijdelijk uitverkocht is :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Errug gaaf! :worship: Volgend jaar issie vast in een andere kleur gewrapped!
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

vet! ph2 was wel iets vetter geweest :P
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Ph2 was idd nog wat dikker geweest :p

Het is geen wrap, maar originele lamborghini reventon lak :worship:
Plaats reactie