98 RON

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Leon Cozijn
Berichten: 2183
Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
Locatie: Waddinxveen ZH
Contacteer:

Is verplicht gister was de directeur van BP Nederland bij mij in de winkel,
Gevaren hesje aan werkschoenen en ook zon bril :D
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Leon Cozijn schreef:Wij hebben een heel formulier hangen dat de onderzoeken van kassa niet kloppen zal het is mee nemen. Bij mij klopt het overigens wel tank wel is 95 als ik niet in de buurt ben maar merk dan dat die schommelt in toeren (doet die normaal nooit) en dat ik zon 50-75km minder rij op een tank.
Nu word ik wel nieuwsgierig. :) Het lijkt toch een alleraardigste praktijktest, die bovendien zorgvuldig uitgevoerd is.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Je kan zo'n test ook prima voor jezelf uitvoeren trouwens, maar dan moet je het wel meer dan 1 keer testen natuurlijk. Dus het gemiddelde van b.v. 20 tanken premium brandstof vergelijken met het gemiddelde van 20 tanken non-premium. Als je 1 op 1 gaat vergelijken dan krijg je scheve vergelijkingen, vanwege ander factoren die invloed hebben: wind mee ipv wind tegen, 5 graden warmer / kouder, bandenspanning, etc.
Leon Cozijn
Berichten: 2183
Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
Locatie: Waddinxveen ZH
Contacteer:

Kan het iedereen aanbevelen die een GT turbo / RS / etc heeft probeer is 4-5 keer 98 te tanken van bp ultimate en je merkt echt het verschil.

Uit duitsland met de williams 619km met 1 tank (Y) ook bij de ARAL (BP)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Die van mij rijd al 228.000 km met dezelfde tank :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

scherp :lol:
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

toch vind ik dit test die Kassa heeft gedaan wel een goede en vergelijkbare test.

Natuurlijk geen RS of vergelijkbare motor wordt daar getest maar toch

Misschien kan Menno dr nog iets over kwijt ;)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

a.s maandag op de duitse tv zender wdr een programma over (aral) benzine .
is van 21:00/21:45 maandag 15 augustus dus
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Willen de mensen die werken voor één van de oliemaatschappijen in ieder geval niet posten. Dat is natuurlijk verre van objectief. Krijg er een beetje een "wij van wc-eend adviseren wc-eend" gevoel van.
deleted-8c7x
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57

Geert schreef:Willen de mensen die werken voor één van de oliemaatschappijen in ieder geval niet posten. Dat is natuurlijk verre van objectief. Krijg er een beetje een "wij van wc-eend adviseren wc-eend" gevoel van.
Hmmm, ik werk bij ExxonMobil maar zeg dat de brandstof van BP goed spul is...
En alleen maar omdat jij dat vind, 'mogen' wij niet posten.
Nu ben ik hier pas net maar ik denk dat je zulke uitspraken niet moet doen, no offence.

Ik vertel jullie alleen maar hoe het daadwerkelijk zit met de benzine uit mijn eigen ervaring.
Iedereen kan er zijn eigen draai aan geven en dat respecteer ik ook.

Ben hier niet omdat ik bij de Esso werk om andere bedrijven kapot te maken, want dat lukt me toch nooit (N)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

@ Arjen. Post vooral door! Ik (en velen anderen denk ik) waarderen deze info wel degelijk! Geert leest er maar omheen ;-)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jahuisman
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 9 okt 2009 11:29
Locatie: Hoofddorp

OK,

Laat ik me er ook maar even tegenaan bemoeien.
Ik werk als loadingmaster inmiddels 30 jaar als benzine & gasolie blender voor één van de 3 grootste energiehandelaren ter wereld.

Mijn werk houdt in dat we op verzoek van allerlei partijen van over de hele wereld brandstof op maat maken.
Dit gebeurt in Amsterdam, voor diegenen die het niet weten, de grootste Benzine blendhaven ter wereld.

Wat ik mis in de discussie is het belang van ron 98 voor bepaalde type motoren (hoge compressie en dus belang van latere ontbranding)
Het verschil tussen de witte pomp en priummerken zit hem enkel en alleen in de additieven, deze worden voor benzine pas op het laaste moment toegevoegd en worden strikt geheim gehouden.
Voor gasolie ligt de geheimhouding veel minder gevoelig.

Een probleem voor motoren (vooral de oudere) is de ontzwaveling van brandstoffen.
Zwavel heeft een smerende en voor gasolie tevens desinfecterende werking.
Dit wordt wordt niet door de additieven gecompenseerd, deze zijn vooral voor reiniging van de motor bedoeld.
Laatst gewijzigd door jahuisman op vr 12 aug 2011 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

En hoe zit dat met de diesel brandstoffen?
Daar heb je tegenwoordig ook een wildgroei van verschillende varianten...
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Bedoel je dat de 1 meer rookt dan de ander? :p (0)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
jahuisman
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 9 okt 2009 11:29
Locatie: Hoofddorp

Diesel voor de beschaafde wereld ULSD 10ppm zwavel.
Voor zware toepassingen industrie 1000ppm zwavel.
Roken heeft weinig met de kwaliteit diesel te maken, meer met de motortechniek.

Een fenomeen wat jullie ook nog niet hebben aangehaald is verschil tussen zomer en winter benzine.
In winter benzine zit butaan en propaan een component die vooral voor veel goedkoop volume voor de handel zorgt.
Maar die zomer niet te gebruiken is ivm de hoge dampspannig.

De Duitse Ron 100 (Aral) bevat veel MTBE (methyl thertiar butyl ether)
als octaan improver. Een component die in Amerika inmiddels verboden is ivm oplosbaarheid in grondwater
Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

en wat is jou mening wat betreft de extra additieven die dus in de premium soorten zitten? Zinvol?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Maar ook de hoeveelheid. Er wordt soms gesproken over 10 liter op een hele tankwagen. Krijg dan een beetje het idee van een emmer water in de zee gooien.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
jahuisman
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 9 okt 2009 11:29
Locatie: Hoofddorp

Om je een voorbeeld te geven.
Ik ben op dit moment aan het blenden.
Gasolie 0.05 is 50 ppm zwavel
5600 cbm (5600000 ltr)
hier gaat 1000ltr flowimprover bij
en 5 liter conductivety improver
Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??
jahuisman
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 9 okt 2009 11:29
Locatie: Hoofddorp

als wc eend figuur, moet je je van mijn mening over additieven in priumbenzine niks aantrekken.
Ik rij mijn getunede Megane RS wel uitsluitend Ron98 of hoger als die voorhanden is.
Vervuiling van je motor zal zowiezo niet zo optreden wanneer je hem eens goed op zijn staart trapt.
Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dan zal de mijne wel schoon blijven :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Hoe zit het dan met Exellium van Total? Dat gooi ik in m'n Megane RS Type2, en af en toe 98 van de TinQ.
Wat zou beter zijn? Verder is er hier geen pomp in de buurt die ook 98 levert....
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Tinq dus niet als we de experts mogen geloven.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Dus beter Exelium tanken?
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
jahuisman
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 9 okt 2009 11:29
Locatie: Hoofddorp

je geeft al aan dat Euro 98 slecht verkrijgbaar is voor jou.
Persoonlijk geloof ik dat vooral de gebruikers van de sportievere auto's lees hoge compressie motoren zich moeten concentreren op hoog octaan brandstof.
Voor de rest maakt het weinig uit, ik zou zeggen zo goedkoop mogelijk.
Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Tom schreef:Tinq dus niet als we de experts mogen geloven.
Tinq is Gulf en Gulf is weer?

Ach het zal allemaal wel, ik volg meneer Huisman zijn mening op :D
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
deleted-8c7x
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57

Kijk, nog een collega loading master erbij. Ben ik nl. ook;)
Misschien had je dat niet verwacht, omdat je die eerste reactie plaaste..
Ik werk dus ook Offsites..

Die informatie die jij geeft is correct, maar mijn inziens te gevoelig dus misschien een stapje terug is wel handig. Omdat jij denk ik ook een geheimshoudsschrift heb getekend op je werk.
(Over zomer en winterbenzine icm met propaan/butaan en andere blend programma's die er dan gebruikt worden)..

Ik kan er netzoals jou ook wel zodanig ver op ingaan, maar dan denk ik dat 99% al zal afhaken bij de eerste zin.

Over jou ervaring en weisheid valt niet te twisten, zal ongetwijfelt meer zijn als mij. Wil er alleen mee zeggen dat de 'normale' informatie al meer als genoeg is voor dit forum :)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Het is volgens mij al wel vrij algemeen bekend dat in de winter de brandstoffen anders samengesteld zijn, sowieso diesel weten veel mensen wel dat dat anders is in de winter.
Wat betreft de propaan/butaan wist ik ook al wel, dat is toch ook een van de redenen dat elke winter de LPG steeds duurder wordt?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Martijn Kool schreef:
Tom schreef:Tinq dus niet als we de experts mogen geloven.
Tinq is Gulf en Gulf is weer?

Ach het zal allemaal wel, ik volg meneer Huisman zijn mening op :D

Tuurlijk, maar zo is alles af te leiden tot dezelfde oliebron. Het verschil zit hem dus in de additieven en de hoeveelheid ervan. Zo kan tinq dus wel degelijk slechter/minder goed zijn dan Gulf lijkt me.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als dat propaan/butaan alleen maar een volume booster is snap ik ook wel waarom een auto in de winter zoveel gebruikt!

Verders: mooie info! Die ppm's vind ik wel interessant.
Wij hebben op het werk een Joap bank (joint oil analysis program) waarmee we dat soort dingen kunnen meten.

Helaas staan die stoffen nou weer net niet in het rijtje :p

Ik wil nog wel een keer het verschil tussen nieuwe en oude olie gaan meten :D
jahuisman
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 9 okt 2009 11:29
Locatie: Hoofddorp

hierbij nog een hyperlink met wat meer achtergrond informatie.

De opsteller is werkzaam als: Performance Control Specialist at Total Raffinaderij Nederland N.V.

http://www.fiatbarchetta.com/btech/petrol.html
Laatst gewijzigd door jahuisman op za 13 aug 2011 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Tom schreef:
Martijn Kool schreef:
Tom schreef:Tinq dus niet als we de experts mogen geloven.
Tinq is Gulf en Gulf is weer?

Ach het zal allemaal wel, ik volg meneer Huisman zijn mening op :D

Tuurlijk, maar zo is alles af te leiden tot dezelfde oliebron. Het verschil zit hem dus in de additieven en de hoeveelheid ervan. Zo kan tinq dus wel degelijk slechter/minder goed zijn dan Gulf lijkt me.
Tinq is de zelfde brandstof als gulf.. tinq is de onbemande versie als de bemande gulf. Heb je ooit een auto zien rijden waar tinq opstond? Ik heb zelf al 6 jaar tank pas van de gulf en tank regelmatig/meestal bij de tinq daar staat dan regelmatig een tank auto van gulf
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Snap niet dat ze je dan een tankpas van Gulf geven.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

voorheen was er ook nog bim. Het overkoepelende orgaan is Gulf, daar kreeg ik een pas van. Daar snapte ik toen ook niet veel van. Maar he, niet moeilijk doen als ik ook nog opeens bij gulf en tinq kan tanken
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

jahuisman schreef:je geeft al aan dat Euro 98 slecht verkrijgbaar is voor jou.
Persoonlijk geloof ik dat vooral de gebruikers van de sportievere auto's lees hoge compressie motoren zich moeten concentreren op hoog octaan brandstof.
Voor de rest maakt het weinig uit, ik zou zeggen zo goedkoop mogelijk.
Tja word ik nog niet veel wijzer van, ik rij in een Megane 2 RS (gechipt door Fastchip, wel in de "veilige marge")
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
indolicious1980
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 6 aug 2007 6:41
Locatie: Vlaardingen

Wat ik alleen weet is dat een voor octaan 98 gemapte turbomotor het verschil in topvermogen wel 5 tot 10 pk kan schelen met 98 t.o.z. van het gebruik van 95
Plaats reactie