En we zijn weer wat kilometers verder, totdat gisteren de Clio even zijn dikke middelvinger naar me opstak en zei; ga maar lopen
Goed...een hele poos geleden (maandje terug ofzo) wilde de Clio de eerste keer niet aanslaan. Vreemd, nog nooit eerder gehad. Maar tweede keer sloeg hij als vanouds meteen aan.
Gisteren daarentegen was er niemand thuis. 6-7-8 keer doorstarten, niks. Gaat goed rond met hoorbare weerstand (probeert in te spuiten maar wil niet) totdat het storingslampje aangaat en het Stop Engine lampje begint te knipperen. Tijdens het laatste wordt volgens mij de injectie gestopt want er is geen hoorbare weerstand van een eventueel beginnende plof meer. Afin...universeel OBD uitleesapparaat eraan gehangen met mn laptop, maar die geeft geen fouten aan (wat waarschijnlijk aan het apparaat ligt want zoveel opties heeft ie niet).
Na overdag stil te hebben gestaan, 's avonds weer gestart en na zo'n 3x kwam er weer leven in de brouwerij. Eerst even beetje beroerd, maar later weer zoals 'normaal' met de altijd aanwezige tik bij koude motor (verstuivers?).
Een nacht stil gestaan, ingestapt en in één keer starten

's Middags in de auto gestapt na mn werk...niemand thuis

Na 4x keer sloeg hij uiteindelijk toch aan...
Nu is het vertrouwen dus weg en moet er gezocht worden naar de oorzaak...
* verstuiver(s)?
* BDP sensor
* Sensor op de pomp
Bij het starten wordt er geen toerental weergegeven. Zowel bij het niet aanslaan als bij het normaal aanslaan. Toerental komt pas binnen zodra de motor ook echt loopt. Dus die truc kan ik niet proberen om te kijken of het aan de BDP ligt.
Sensor op de pomp registreert wanneer hij in moet spuiten. Als ik de sensor lostrek duurt het inderdaad langer voordat de motor aanslaat, maar hij slaat wél aan. Verder moeilijk uit te sluiten
Verstuivers...sja...die vertrouw ik eigenlijk persoonlijk niet. Tik bij koude motor lijkt ook vaak verstuiver gerelateerd, vermogen lijt steeds verder af te nemen, verbruik ligt ook wat hoger dan normaal en ik zie steeds vaker een wat zwartere pluim achter de auto
Nu is mijn vraag...hoe klinken 'goede' verstuivers en hoe klinken 'slechte'?
Luister en huiver;
Nummer 1 (distributiekant) maakt gewoon totaal geen geluid. Ook geen drukpulsen in de leiding voelbaar. Nummer 4 daarentegen hakkelt er stevig op los. Die lijk ik ook in de auto het duidelijkst te horen...horen de verstuivers als nummer 1 juist zo stil te zijn? Of doet die helemaal niks...
Wat zijn de meningen hier?

Ik persoonlijk zit even te denken aan een fatsoenlijke verstuivertest...