R19 16V Ombouw naar F7R 710 met F7P kabelboom/ECU

Vertel hier alles over je project.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ben hard bezig alles los te maken. Hoe gaat de km-tellerkabel los van de bak?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

borgpin eruit halen, dan simpelweg lomp hard trekken, soms echt supervast :(
Trust me. I know what I'm doing.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Ik klim altijd op de motor zodat ik er boven sta. Dat is soms de enige manier om goed hard te kunnen trekken. Ik heb de kabel ook wel eens om een hefboom gewikkeld en hem er zo uitgetrokken.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

De kabel is gebroken net achter de teller. Ik heb net een andere gekocht. Dus ik kan de bestaande gewoon doorknippen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Het blok is eruit. Kijk maar even hier. http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 3447#p3444

Ik ga morgen wel verder.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

lekker bezig Jacques (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Vandaag vrij (en morgen ook!) Vandaag het blok erin gehangen. Ja, het werd tijd. Ten eerste zit er toch nog vrij veel modificatie werk in. Ten tweede. Het subframe moest nog even geschilderd worden. Ten derde. Ik heb het overdag zo druk dat er s'avonds meestal niet zo veel meer uit mijn handen komt.
Bijgaand een plaatje van het blok erin.

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 6klein.jpg[/img]

Nog een vraag. Het rubber van de schakelstang van mijn bak is gescheurd (JC5 bak). Heeft iemand er nog een liggen of is het los te koop?

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_6979.jpg[/img]

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_6978.jpg[/img]
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Mikey
Berichten: 218
Lid geworden op: do 30 jul 2009 21:29

Goed bezig!

Dat rubber heb ik onlangs nog nieuw gehaald, prijs zat (meende ik) onder de 15,-
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Heb je het bestelnummer?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Mikey
Berichten: 218
Lid geworden op: do 30 jul 2009 21:29

Nope, sorry. De beste magazijnman heeft het ter plekke in dialogys opgezocht en besteld..

edit: ik zie overigens ook niet in hoe dat scheurtje een probleem kan vormen. zoveel troep zal daar niet in komen..
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Goed bezig Jacques, de laatste loodjes en dan heb je een heerlijk soepel rijdende 19 16v 2.0 cabrio (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Voor vorderingen van het project, kijk even hier http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=90

Ik heb inmiddels het rubber van de JC5 bak. Gekocht bij de dealer in Hoofddorp.

Jo had gelijk. De Megane kop kost heel veel extra werk. Mocht er interesse zijn van mensen, die het ook willen doen, dan kan ik wel een handleiding maken van de noodzakelijke modificaties om een Megane kop aan te passen voor gebruik in een Clio of R19 met gebruik van een F7P ECU.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Hij doet het!!

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... oethet.jpg[/img]

Nu nog kop natrekken en bumper em motorkap er weer op.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Dat is mooi man, na vanmiddag nog even gefixt zeker?
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Klop. Zo rond kwart voor zes liep het blok. Nog wat dingen op de autoschroeven en dan testen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Gefeliciteerd!
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Gefeliciteerd Jacques, nu nog eens wat beter weer en je kan gaan genieten van je werk.
Anything worth doing is worth doing right!.
Michiel Willemse
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 apr 2010 9:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

jacques schreef:Hij doet het!!


Nu nog kop natrekken en bumper em motorkap er weer op.
Mooi werk! Waarom moet je de kop natrekken bij een F7R en bij een F7P niet eigenlijk?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Dit bedoel ik (deze text komt van met megane forum):
In het werkplaatsboek Vraagbaak van Olving staat ook nog een fase 7. nl. na de kopbouten volgens schema te hebben vastgezet moet de motor op bedrijfstemp. worden gebracht, dan helemaal laten afkoelen. Dan bouten van steuenen van het inlaatspruitstuk losdraaien en vervolgens de cilinderkopbouten 1 en 2 geheel losdraaien, dan weer vast met 25Nm en vervolgens 107 graden verder. Doe dat vervolgens met bouten 3/4, 5/6, 7/8 en 9/10.
Ik heb dit laatste niet gedaan met als resultaat olielekkage en kan ik weer een nieuwe koppakking kopen (Dit zijn de woorden van Dirk, niet van mij!!!).

Kijk even in dit hier:

http://www.meganeclub.nl/fora/index.php ... #msg176968
Laatst gewijzigd door jacques op ma 20 dec 2021 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

mwah, ik heb dat ook niet gedaan, en ik ben er niet bepaald zuinig op
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Lijkt me niet nodig, Renault schrijft dat ook niet voor. Ik heb het ook nog nooit op die manier gedaan en nooit problemen gehad. :)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik vind het zelf ook vreemd. Er zitten rekbouten in. Je draaid ze in stap 6 107 graden en dan moet je ze in stap 7 twee aan twee ontspannen en weer overnieuw opspannen.
Patick zei dat hij de kopbouten nooit natrekt, maar het is mijn eigen risico.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Dat je kopbouten moet natrekken als ie warm is is nog bijna voor mijn tijd joh. :D Ik heb dat in ieder geval nog nooit gedaan bij de F7P/R motoren, zorgen dat kop en onderblok mooi schoon zijn, nieuwe pakking er tussen en gewoon aantrekken zoals Renault het voorschrijft. nooit problemen mee gehad. :)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ronald1916V schreef:Dat je kopbouten moet natrekken als ie warm is is nog bijna voor mijn tijd joh. :D Ik heb dat in ieder geval nog nooit gedaan bij de F7P/R motoren, zorgen dat kop en onderblok mooi schoon zijn, nieuwe pakking er tussen en gewoon aantrekken zoals Renault het voorschrijft. nooit problemen mee gehad.
Duidelijk. Ik heb overigens niet gezegd natrekken met warme motor, maar er staat in die text: nadat de motor op bedrijfstemperatuur is en dan weer volledig is afgekoeld, de boel opnieuw opspannen.
Verder heeft Patric de kop gevlakt 0,1mm en heb ik het passingsvlak van het blok grondig schoongemaakt, zie foto's van mijn topic.
Ik heb even het Franse en Nederlanse boek van de Clio Williams erop nageslagen en ook daar wordt de boel niet meer overnieuw opgespannen.
Zelfde procedure en waardes als de F7R 710
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat is nog een ouderwetse methode toen met nog met veel grovere toleranties werkte, daar werd nog gevlakt met de vijl en een stuk schuurpapier op glas ;)
Michiel Willemse
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 apr 2010 9:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Kijk, ik ben weer een stuk geruster mbt tot mijn eigen kop van de clio. Na een koppakking vervanging niets nagedraait omdat dat niet hoefde. Ik was nieuwsgierig maar dat hoeft dus echt niet.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik denk dat ik eruit ben.

In de vraagbaak van Olving staat dat de kop niet gevlakt mag worden. Inspuiten met pakkingsverwijderaar en na 10 minuten schoon schrapen met een houten spatel.
Als je kop meer dan 0,05mm krom is vervangen.
Ik denk dat stap 7 is bedoelt omdat de kop niet gevlakt mag worden.

Volgens mij vlakken we allemaal onze kop. Ik ga altijd uit van "schoon is de maat". (Net zo ver vlakken, dat alles is meegenomen en meer niet.)
Dus lijkt me stap 7 overbodig.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb een JC5 bak.
Wat is de methode om het stangenmechanisme af te stellen. Ik heb alleen een verstel- en stelmogelijkheid onder aan de pook (boven de cat).
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Je kunt hem daar dan roteren en van voor naar achter bewegen?

Kwestie van verdraaien en in lengte verstellen tot hij goed staat. Vaak kom je niet in de achteruit of de 5, dit heeft te maken met het verdraaien van het mechanisme. Ik begin altijd in de N, en van daaruit verder.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Bak in de achteruit en ook de pook. Dan de stang om het stompje en vast schroeven :)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Eerste rit vandaag. Het rijdt super. Heerlijk soepel. 3000 toeren in 4 of 5 is geen probleem. Veel meer trekkracht. Al vanaf 2000 toeren wil die er vandoor.
Nog 2 dingen te doen. De km-teller doet het niet. De achteruitversnelling kan ingeschakeld worden zonder de versnellingpook in te trekken. Even afstellen morgen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Beter! Kan je eindelijk rijden (Y)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Mooi man, geniet er van!
Anything worth doing is worth doing right!.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Nu nog hopen op mooi weer .... :D
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Dat is mooi man, en volgende week is het weer een beetje beter weer.... 8)
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Plaats reactie