R19 16V Ombouw naar F7R 710 met F7P kabelboom/ECU
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Ik klim altijd op de motor zodat ik er boven sta. Dat is soms de enige manier om goed hard te kunnen trekken. Ik heb de kabel ook wel eens om een hefboom gewikkeld en hem er zo uitgetrokken.
Het blok is eruit. Kijk maar even hier. http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 3447#p3444
Ik ga morgen wel verder.
Ik ga morgen wel verder.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
lekker bezig Jacques 

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Vandaag vrij (en morgen ook!) Vandaag het blok erin gehangen. Ja, het werd tijd. Ten eerste zit er toch nog vrij veel modificatie werk in. Ten tweede. Het subframe moest nog even geschilderd worden. Ten derde. Ik heb het overdag zo druk dat er s'avonds meestal niet zo veel meer uit mijn handen komt.
Bijgaand een plaatje van het blok erin.
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 6klein.jpg[/img]
Nog een vraag. Het rubber van de schakelstang van mijn bak is gescheurd (JC5 bak). Heeft iemand er nog een liggen of is het los te koop?
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_6979.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_6978.jpg[/img]
Bijgaand een plaatje van het blok erin.
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 6klein.jpg[/img]
Nog een vraag. Het rubber van de schakelstang van mijn bak is gescheurd (JC5 bak). Heeft iemand er nog een liggen of is het los te koop?
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_6979.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... 0_6978.jpg[/img]
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Nope, sorry. De beste magazijnman heeft het ter plekke in dialogys opgezocht en besteld..
edit: ik zie overigens ook niet in hoe dat scheurtje een probleem kan vormen. zoveel troep zal daar niet in komen..
edit: ik zie overigens ook niet in hoe dat scheurtje een probleem kan vormen. zoveel troep zal daar niet in komen..
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
Voor vorderingen van het project, kijk even hier http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=90
Ik heb inmiddels het rubber van de JC5 bak. Gekocht bij de dealer in Hoofddorp.
Jo had gelijk. De Megane kop kost heel veel extra werk. Mocht er interesse zijn van mensen, die het ook willen doen, dan kan ik wel een handleiding maken van de noodzakelijke modificaties om een Megane kop aan te passen voor gebruik in een Clio of R19 met gebruik van een F7P ECU.
Ik heb inmiddels het rubber van de JC5 bak. Gekocht bij de dealer in Hoofddorp.
Jo had gelijk. De Megane kop kost heel veel extra werk. Mocht er interesse zijn van mensen, die het ook willen doen, dan kan ik wel een handleiding maken van de noodzakelijke modificaties om een Megane kop aan te passen voor gebruik in een Clio of R19 met gebruik van een F7P ECU.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Hij doet het!!
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... oethet.jpg[/img]
Nu nog kop natrekken en bumper em motorkap er weer op.
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... oethet.jpg[/img]
Nu nog kop natrekken en bumper em motorkap er weer op.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Dat is mooi man, na vanmiddag nog even gefixt zeker?
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Gefeliciteerd!
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 5 apr 2010 9:23
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Mooi werk! Waarom moet je de kop natrekken bij een F7R en bij een F7P niet eigenlijk?jacques schreef:Hij doet het!!
Nu nog kop natrekken en bumper em motorkap er weer op.
Dit bedoel ik (deze text komt van met megane forum):
In het werkplaatsboek Vraagbaak van Olving staat ook nog een fase 7. nl. na de kopbouten volgens schema te hebben vastgezet moet de motor op bedrijfstemp. worden gebracht, dan helemaal laten afkoelen. Dan bouten van steuenen van het inlaatspruitstuk losdraaien en vervolgens de cilinderkopbouten 1 en 2 geheel losdraaien, dan weer vast met 25Nm en vervolgens 107 graden verder. Doe dat vervolgens met bouten 3/4, 5/6, 7/8 en 9/10.
Ik heb dit laatste niet gedaan met als resultaat olielekkage en kan ik weer een nieuwe koppakking kopen (Dit zijn de woorden van Dirk, niet van mij!!!).
Kijk even in dit hier:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php ... #msg176968
In het werkplaatsboek Vraagbaak van Olving staat ook nog een fase 7. nl. na de kopbouten volgens schema te hebben vastgezet moet de motor op bedrijfstemp. worden gebracht, dan helemaal laten afkoelen. Dan bouten van steuenen van het inlaatspruitstuk losdraaien en vervolgens de cilinderkopbouten 1 en 2 geheel losdraaien, dan weer vast met 25Nm en vervolgens 107 graden verder. Doe dat vervolgens met bouten 3/4, 5/6, 7/8 en 9/10.
Ik heb dit laatste niet gedaan met als resultaat olielekkage en kan ik weer een nieuwe koppakking kopen (Dit zijn de woorden van Dirk, niet van mij!!!).
Kijk even in dit hier:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php ... #msg176968
Laatst gewijzigd door jacques op ma 20 dec 2021 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
mwah, ik heb dat ook niet gedaan, en ik ben er niet bepaald zuinig op
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Lijkt me niet nodig, Renault schrijft dat ook niet voor. Ik heb het ook nog nooit op die manier gedaan en nooit problemen gehad. 

Ik vind het zelf ook vreemd. Er zitten rekbouten in. Je draaid ze in stap 6 107 graden en dan moet je ze in stap 7 twee aan twee ontspannen en weer overnieuw opspannen.
Patick zei dat hij de kopbouten nooit natrekt, maar het is mijn eigen risico.
Patick zei dat hij de kopbouten nooit natrekt, maar het is mijn eigen risico.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Dat je kopbouten moet natrekken als ie warm is is nog bijna voor mijn tijd joh.
Ik heb dat in ieder geval nog nooit gedaan bij de F7P/R motoren, zorgen dat kop en onderblok mooi schoon zijn, nieuwe pakking er tussen en gewoon aantrekken zoals Renault het voorschrijft. nooit problemen mee gehad. 


Duidelijk. Ik heb overigens niet gezegd natrekken met warme motor, maar er staat in die text: nadat de motor op bedrijfstemperatuur is en dan weer volledig is afgekoeld, de boel opnieuw opspannen.Ronald1916V schreef:Dat je kopbouten moet natrekken als ie warm is is nog bijna voor mijn tijd joh.Ik heb dat in ieder geval nog nooit gedaan bij de F7P/R motoren, zorgen dat kop en onderblok mooi schoon zijn, nieuwe pakking er tussen en gewoon aantrekken zoals Renault het voorschrijft. nooit problemen mee gehad.
Verder heeft Patric de kop gevlakt 0,1mm en heb ik het passingsvlak van het blok grondig schoongemaakt, zie foto's van mijn topic.
Ik heb even het Franse en Nederlanse boek van de Clio Williams erop nageslagen en ook daar wordt de boel niet meer overnieuw opgespannen.
Zelfde procedure en waardes als de F7R 710
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 5 apr 2010 9:23
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Kijk, ik ben weer een stuk geruster mbt tot mijn eigen kop van de clio. Na een koppakking vervanging niets nagedraait omdat dat niet hoefde. Ik was nieuwsgierig maar dat hoeft dus echt niet.
Ik denk dat ik eruit ben.
In de vraagbaak van Olving staat dat de kop niet gevlakt mag worden. Inspuiten met pakkingsverwijderaar en na 10 minuten schoon schrapen met een houten spatel.
Als je kop meer dan 0,05mm krom is vervangen.
Ik denk dat stap 7 is bedoelt omdat de kop niet gevlakt mag worden.
Volgens mij vlakken we allemaal onze kop. Ik ga altijd uit van "schoon is de maat". (Net zo ver vlakken, dat alles is meegenomen en meer niet.)
Dus lijkt me stap 7 overbodig.
In de vraagbaak van Olving staat dat de kop niet gevlakt mag worden. Inspuiten met pakkingsverwijderaar en na 10 minuten schoon schrapen met een houten spatel.
Als je kop meer dan 0,05mm krom is vervangen.
Ik denk dat stap 7 is bedoelt omdat de kop niet gevlakt mag worden.
Volgens mij vlakken we allemaal onze kop. Ik ga altijd uit van "schoon is de maat". (Net zo ver vlakken, dat alles is meegenomen en meer niet.)
Dus lijkt me stap 7 overbodig.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Ik heb een JC5 bak.
Wat is de methode om het stangenmechanisme af te stellen. Ik heb alleen een verstel- en stelmogelijkheid onder aan de pook (boven de cat).
Wat is de methode om het stangenmechanisme af te stellen. Ik heb alleen een verstel- en stelmogelijkheid onder aan de pook (boven de cat).
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Je kunt hem daar dan roteren en van voor naar achter bewegen?
Kwestie van verdraaien en in lengte verstellen tot hij goed staat. Vaak kom je niet in de achteruit of de 5, dit heeft te maken met het verdraaien van het mechanisme. Ik begin altijd in de N, en van daaruit verder.
Kwestie van verdraaien en in lengte verstellen tot hij goed staat. Vaak kom je niet in de achteruit of de 5, dit heeft te maken met het verdraaien van het mechanisme. Ik begin altijd in de N, en van daaruit verder.
Bak in de achteruit en ook de pook. Dan de stang om het stompje en vast schroeven 

Eerste rit vandaag. Het rijdt super. Heerlijk soepel. 3000 toeren in 4 of 5 is geen probleem. Veel meer trekkracht. Al vanaf 2000 toeren wil die er vandoor.
Nog 2 dingen te doen. De km-teller doet het niet. De achteruitversnelling kan ingeschakeld worden zonder de versnellingpook in te trekken. Even afstellen morgen.
Nog 2 dingen te doen. De km-teller doet het niet. De achteruitversnelling kan ingeschakeld worden zonder de versnellingpook in te trekken. Even afstellen morgen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Beter! Kan je eindelijk rijden 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Nu nog hopen op mooi weer .... 

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Dat is mooi man, en volgende week is het weer een beetje beter weer.... 

Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87