Arthur's R5-R turbo: toch doorzetten!

Vertel hier alles over je project.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

begin toch weer te twijfelen :(

lastig allemaal! tis zo veel meer werk om er een f7 in te proppen maar wel meer fun :smile:
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik zou ook zeker een F7R-T kiezen boven een C1J.
Zo'n F7R is toch net wat soepeler en net als Gerry zegt blijft het allemaal veel langer heel met dezelfde vermogens.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dat is waar maar wil dan sowieso voor een VW bak gaan wat erg veel werk met zich mee brengt. stanhd alone management aangezien ik de tdc niet meer kwijt kan.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je BDP sensor kun je ook via een triggerwiel op je krukaspulley doen. Kijk maar bij de 5 GTTi van Joost Verhammen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Had ik ook aan gedacht.

Dan is alleen punt 1, heb je daar ruimte met een f er in.
En 2, gaat dat gewoon als je er 1 maakt met 44,2,2 ?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Maak van die GT gewoon een fijne 1.4 met goedlopende carb en donder die F7T gewoon in die 9, is toch simpel? :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Komt hij weer. Ik durf met die 9 niet eens harder dan 200 te rijden joh :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik heb besloten om het ondanks de kosten toch door te gaan zetten.
Het kost wat, maar dan heb je ook wat :D

Ben in onderhandeling over een stallingsplek voor de 5. Op deze manier heb ik thuis de ruimte om met het blok aan de slag te gaan.

De eerste stap zal zijn om van het f7 donor blok de randorganen op te knappen en over te zetten.

Ook ben ik een adapter aan het ontwerpen om een vr6 bak te gaan monteren. Dit zal ook mbt schakelen, koppelen en overbrengen nog wat voeten in de aarde steken maar de verhoudingen zijn erg leuk!

Zo ook de sterkte van deze bakken. Volgens meerdere kan je er safe 450nm op kwijt, er zijn zelfs setups die met dik 400pk en 600nm rijden op de originele bak :D
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Zit je nou ook al Williamsclio.co.uk te spammen, tuur :lol:
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

tutuur schreef:Ik heb besloten om het ondanks de kosten toch door te gaan zetten.
Het kost wat, maar dan heb je ook wat :D

Ben in onderhandeling over een stallingsplek voor de 5. Op deze manier heb ik thuis de ruimte om met het blok aan de slag te gaan.

De eerste stap zal zijn om van het f7 donor blok de randorganen op te knappen en over te zetten.

Ook ben ik een adapter aan het ontwerpen om een vr6 bak te gaan monteren. Dit zal ook mbt schakelen, koppelen en overbrengen nog wat voeten in de aarde steken maar de verhoudingen zijn erg leuk!

Zo ook de sterkte van deze bakken. Volgens meerdere kan je er safe 450nm op kwijt, er zijn zelfs setups die met dik 400pk en 600nm rijden op de originele bak :D
Even uit nieuwsgierigheid
Waarom specifiek vr6 bak ? (en waarom niet bijvoorbeeld een compacte volvo M56 bak ?).
En wat voor koppeling en vliegwiel + opvulling ga je gebruiken ?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

haha, daar zit ik idd ook te spammen lex :p

volvo m56 bak? die heb ik nog niet eerder gehoord....

vliegwiel zal dan van een vr6 worden en de koppeling dan wss een dubbelplaats... adaptor van blok naar bak is bijna af, dan alleen nog een adapter van krukas naar vliegwiel....

en vr6 bak omdat die veeeel kan hebben en omdat de verhoudingen leuk zijn :)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

tutuur schreef:haha, daar zit ik idd ook te spammen lex :p

volvo m56 bak? die heb ik nog niet eerder gehoord....

vliegwiel zal dan van een vr6 worden en de koppeling dan wss een dubbelplaats... adaptor van blok naar bak is bijna af, dan alleen nog een adapter van krukas naar vliegwiel....

en vr6 bak omdat die veeeel kan hebben en omdat de verhoudingen leuk zijn :)
ah ok , m56 bak zit onder andere onder een volvo t5 en schijnt redelijk compact / hufterproof te zijn. Bij vr6 denk ik altijd gelijk aan lomp ,zwaar en groot , maar dat kan ook aan mij liggen :P
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Het moet passen in een r5 dus dan zal het wel mee vallen :)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Steven(stk) schreef:
tutuur schreef:haha, daar zit ik idd ook te spammen lex :p

volvo m56 bak? die heb ik nog niet eerder gehoord....

vliegwiel zal dan van een vr6 worden en de koppeling dan wss een dubbelplaats... adaptor van blok naar bak is bijna af, dan alleen nog een adapter van krukas naar vliegwiel....

en vr6 bak omdat die veeeel kan hebben en omdat de verhoudingen leuk zijn :)
ah ok , m56 bak zit onder andere onder een volvo t5 en schijnt redelijk compact / hufterproof te zijn. Bij vr6 denk ik altijd gelijk aan lomp ,zwaar en groot , maar dat kan ook aan mij liggen :P
VR6 valt wel mee hoor, zo'n M56 bak is pas lomp. wel bijna onverwoestbaar overigens. :) Ik kan er alleen niet zo inkomen om die ellende allemaal aan te halen. een JC5 met hier en daar een cup-versteviging en andere diffring montage kom je een heel eind mee. voor de rest heb je 't aan je zelf te danken denk ik dat je 'm stuk trekt. :)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik ben het Ronald eens. Je zoekt wel een hoop werk. Zoek eens naar het topic van Menno. Die had in zijn 300pk R5 GTT toch ook een JC5 bak met bril en diff-ring. en daar zat ook serieus vermogen in. Wat je koppeling betreft: Je kunt nog een Megane koppeling overwegen, die is 215mm. Alle beetjes helpen. Anders wordt het een dubbele plaat. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hoeveel km heeft die van menno gereden? :p

Er zijn 2 gasten in de UK met 285 & 265 pk. Deze wisselen op ze mjnst elk half jaar een bak.

Ik heb gevraagd wat er kapot ging en de reactie was: wat niet?

gesloopte lagers, gesloopte diff, complete tandwielen leeg gestript enz.

Ik heb geen zin dat ik straks ergens door de Ardennen oid rij en er toch achterkom dat een jc niet de beste optie was...

Edit:you name it, all of it!!

so far i've blown diff bearings, input shaft bearings and stripped gears straight off the shafts, ripping the teeth off the gear itself and the lay shaft its meshed too

only thing i've not done is crack the casing, which i'm fairly sure would happen if i 'strengthened' the bearings or put an LSD in
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Toch is ook de vraag hoe lomp je ermee bent he, als je iets meer souplesse gebruikt in het schakelen, blijft alles stukken langer heel.

Klap je em elke keer door alle versnellingen zoals Rob gewend is, dan krijg je het met een 1800 atmosferisch ook wel kapot :p
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Makkelijk! :) :lol:
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Waarom word ik nou toch altijd als voorbeeld genoemd?? :lol: :lol: O-)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

daar heb je ook wel gelijk in hoor steef.

mja, laat ik een paar puntjes noemen:
een vr6 bak heeft perfecte verhoudingen (die ik wil)
een sper kost 600 ipv 1100 voor een jc
hij is al hydraulisch gekoppeld wat wellicht wel leuk is met een dikke drukgroep.
en hij kan gewoon veel meer hebben.....
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Waar komt die pasplaat vandaan en wat kost dat geintje?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Vooral sprinten zul je die bak mee slopen lijkt me. Rollend op het gas en een klein beetje gevoel moet echt wel veel schelen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

schijnt juist dat je juist de 3e versnelling kaal stript omdat je dan pas grip hebt....

pasplaat heb ik via iemand uit hongarije en moet nog aangepast worden.
ga hem binnenkort laten laseren....
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

aangezien de 5 al veel te lang in de hoek heeft gestaan werd het tijd om er maar weer eens wat aan te gaan doen, mede door andere projecten, sleutelruimte en een intrigerend blokje heb ik weer de motivatie gevonden om hem aan te gaan pakken.

het begon met het verwijderen van het gtt blok en de voorschermen, skirts, motorkap, grille etc. te verwijderen.
daarna werd het tijd om de lelijke zwarte verf die ik er voor tijdelijk in had gesmeerd te verwijderen.
manmanman wat een werk is dat!

ik had verwacht dat die karwei verf er met goede verf afbeit wel af zou rollen maar ben er toch een goede week mee bezig geweest!
daarna ook begonnen met schuren en isolatie/demping matten bikken waren we weer een paar dagen verder en was de kerstvakantie weer voorbij.

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing014.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing017.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing018.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing016.jpg[/img]

de berg hier op de foto is ongeveer 2/3 van wat ik er totaal uit heb gehaald...

na wat onenigheid met degene waarmee ik een loods deelde is de 5 weer terug verhuist naar het schuurtje waar ik de hele opbouw in heb gedaan:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing020.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing022.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing021.jpg[/img]

zoals je kunt zien is inmiddels ook de hele voortrein er onder uit zodat ik overal goed bij kan.

na wat zoeken ben ik ook op het idee gekomen om Brembo's te gaan monteren dus ik kon het niet laten om meteen klauwen te kopen en te passen:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing032.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing023.jpg[/img]

dit is op 280mm RS schijven maar hij komt toch eigenlijk wat te krap bij het hart dus ik ga adapters maken en dan 300mm schijven van een grand scenic gebruiken, dit icm mijn nieuwe wieltjes moet toch wel leuk gaan staan:


[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... G_2986.jpg[/img]

tevens heb ik via de group buy van JP alvast wat robuuste motorsteunen gekocht:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing031.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing030.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing029.jpg[/img]

voorlopig zal de 5 weer even geduld moeten hebben omdat het simpelweg te koud is om te gaan lopen schuren etc. de bedoeling is om alle gaatjes en onnodige dingen in de motorruimte dicht te maken en strak te plamuren om vervolgens de motorruimte ook netjes in kleur te zetten.
niet zo overdreven als van die VW gekken maar gewoon netjes en strak in de kleur, de motor en randorganen zullen toch genoeg wirwar en ruimte innemen dus zo erg zichtbaar word het nu ook weer niet.

goed, dit was het weer even :P
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Lekker bezig! Klaar met de Seizoensopening? :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

de bedoeling was wel dit jaar nog maar ik ben bang dat het toch volgend jaar gaat worden :-(
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Ook hier lekker bezig (Y) Mooie remmerij trouwens :worship:
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Hee Tuut, lag het internet eruit dat je zoveel aan de auto gedaan hebt :p

Lekker bezig geweest iig :beer: Mooie remmetjes trouwens!
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

DennisT schreef:Hee Tuut, lag het internet eruit dat je zoveel aan de auto gedaan hebt :p
Ha daarom is "Internet op de werkplek" zo snel tegenwoordig :D
B18FT... what else ?
jacob
Berichten: 521
Lid geworden op: za 5 nov 2005 21:25
Locatie: Veendam

(Y)

Ik hoor wel weer wanneer ik wat op moet halen.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Goed bezig hoor :)
Anything worth doing is worth doing right!.
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

Goed besluit! :D
Staat de 5 in NH ? dan kom ik een keertje bij je kijke!
Leon Cozijn
Berichten: 2183
Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
Locatie: Waddinxveen ZH
Contacteer:

Lekker bezig (Y)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

(Y) 406 brembo's ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Klopt (Y) Heb nu ook een setje van een Fiat coupe liggen omdat dit wss beter uitkomt om adapters naar 300mm temaken...
Plaats reactie