Andere versnellingsbak op Clio 1.8 16V

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
heine hut
Berichten: 470
Lid geworden op: zo 12 sep 2004 8:50
Locatie: Donkerbroek FR.
Contacteer:

tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Is een mooie idd.
Ik gebruik ongeveer hetzelfde op:
http://Www.boosttown.com :)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

heine hut schreef:is dit wat.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_snelheid.htm
:worship:

Helpt mij even inzichtelijk maken wat de verschillen zijn. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Hmmzz... Steven STK attendeerde mij ook "stalen carter = not oke, want de Clio heeft een alu carter" ...

Valt de lange bak JC3-046 i.i.g. af.

Beperkt i.i.g. de zoektocht. :-(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Is het een 19 blok?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Die van mij ??? Nee. Een Clio.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Heeft toch gewoon een stalen ondercarter dan?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Nee. Alu.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Oohhh carterpan?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

* door voor de koelkast *
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Kleine vraag tussendoor ...

Hoe het beste de bak verwisselen bij de Clio 1.8 16V ??

- motor compleet met bak eruit halen via boven
- subrame laten zakken, motor zakken en bak demonteren
- andere oplossing die ik niet weet
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Als je nou ook de distributie moest doen zou ik voor bovenlangs gaan. Als je een brug en enig opvangmateriaal hebt kun je ook het frame laten zakken en de bak ertussenuit vissen.

Ronald laat volgens mij altijd de frames zakken, ik haal ze eruit. Het is maar wat je je aanwent. Onderlangs is wel wat minder werk natuurlijk.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

bij een clio zou ik het tweede doen.

subframe los, motorsteun los en iets laten zakken
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

- brug [check]
- transmissiekrik [check]
- motortakel [check]
- hangbeugel voor motor op de veerpoten [check]

Pff... onderlangs dan maar proberen ... :smile: volgende week maar eens wat dagen vrij nemen :(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

neem is een dagje en je bent klaar hoor

tweede keer doe je het op een avond :smile:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Ik heet geen "Vlugge Japie" :lol:

[img]http://www.navigatiestemmen.nl/contents ... pie250.png[/img]
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Spuit alvast de achterste kooimoeren van je subframe in, en mochten ze meedraaien kun je er altijd nog een ringsleutel inleggen.

Heb zo eens de Clio rs destijds van Kim gedaan, had er toch 7 uur voor nodig de eerste keer :p
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Subframe zit los denk ik. Vorig jaar al eens via subframe de motor eruit gehaald. 8)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Tot nu toe bij 2 clio's die kooien naar de klote gehad :@

Wat voor bak heb je nu dan arie?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Zie topique .. JB3-051
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Lees em net :lol:
Arco schreef:Gisteravond maar een versnellingsbak opgeladen.
Blijkt dat deze jongen nog een Franse R21T, een Safrane Bi-Turbo en een 5 Alpine heeft staan ...

JC3-051 inclusief een 4de steun met goed rubber.

Volgende week wellicht maar ff vrij nemen om het de bak te verwisselen :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik trek die kooien altijd naar de klote... bewust of onbewust !
Paar nieuwe op de plank liggen, kosten geen hol bij de dealer. Steeksleutel beetje aangepast en die past er perfect in, fluitje van een cent.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Eerste 16v die ik heb gesloopt heb ik gewoon de hoek uit de cass gehaald :lol:

Bij de williams heb ik em wel een stuk los kunnen krijgen en daarna tussen de cass en subframe doorgeslepen...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

wat was er nou ookalweer precies mis met de bak arco?
heb geen gekke dingen kunnen vinden......

oja, nu kan er iig geen enkele auto meer mee rijden:

eerst de 5de versnelling er af, door gereedschap gebrek heb ik dit met wat geweld op moeten lossen :p

Afbeelding

toen dat gedaan was kon het bakhuis er af

Afbeelding
Afbeelding

en dan hou je dit over:

Afbeelding

Afbeelding
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Daar waar je as in gaat aan de linkerzijde, het diff. Dat kon ik een cm heen en wer halen van links naar rechts ....
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hmm okey, en wat deed het in de auto?

Toen ik het diff met de hand draaide klonk het ook wel schurend...
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

ratelen met gasloslaten o.a. Geen "5" en geen "R" en ook geen "1" meer.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hmmm heb toch echt niks geks gezien.... Niet gewoon de schakelstang kut afgesteld? :p
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Jean-Paul-S schreef:Als je nou ook de distributie moest doen zou ik voor bovenlangs gaan. Als je een brug en enig opvangmateriaal hebt kun je ook het frame laten zakken en de bak ertussenuit vissen.

Ronald laat volgens mij altijd de frames zakken, ik haal ze eruit. Het is maar wat je je aanwent. Onderlangs is wel wat minder werk natuurlijk.
Gewoon onderlangs inderdaad, makkie bij een Clio. subframe links helemaal losdraaien en rechts heel iets zodat ie wat makkelijker kantelt, stuurkolom aan stuurhuis ook even loshalen anders wil 't subframe niet zakken. aandrijfassen er uit, motorsteun onder de accu loshalen (wel even ondersteunen, anders gaat de bak er wel heel makkelijk onder uit :P en de achterste kantelsteun er tussenuit, schakelstang loshalen en wat stekkertjes en klemmetjes. bakkrik gebruik ik eigenlijk nooit met zo'n ding. leg 'm altijd even op het subframe en schuif 'm dan zo door richting vliegwiel. zo'n JB3 is niet heel erg zwaar dus dat wil wel.

In een uurtje of 4 moet je zo'n ding wel klaar hebben, 19 16V duurt iets langer. daar ben ik meestal een uur of 5 mee bezig. die achterste motorsteun van zo'n ding is serieus ruk. :) Motor er uit halen kan ook wel maar dat duurt eigenlijk net zo lang. wel makkelijk als je de distributie mee wil pakken maar ga er vanuit dat je die wel gewisseld hebt bij dat Achterberg ding nadat ie een jaar of 10 bij JP in de hoek heeft liggen stoffen. :p

Meteen even het busje waar de druklager overheen gaat even schoonmaken. dan koppelt ie meteen een stuk frisser. :)

EDIT: volgens mij ben ik wat te laat en is ie er al achter vandaan. maargoed, voor de volgende keer dan :P mocht je nog wat JB3 onderdelen zoeken, heb 2 dozen vol met zo'n beetje alles wat er in zo'n ding zit. (stuk of 4 bakken in onderdelen)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Wat je zegt Ronald. Al gedaan zoals jij zegt. Onderlangs. En ook een vers druklagertje erin gezet, glijstuk ingevet. En ja, distributie is ook al gedaan in oktober met erin hangen van het Achterbergje ... :wink:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Plaats reactie