Turbo voor mijn 5je
Beste mensen,
Nadat ik mijn 5 gekocht had kreeg ik steeds vaker het idee dat toch de turbo niet lekker was, nu best lang mee door gereden omdat alles het goed deed, maar tot vorige week.
reed op de snelweg en de turbo klapte uit het niets bij licht versnellen er helemaal uit. stil gezet, en gezocht naar een kapotte slang, maar helaas..
Turbo echt helemaal dood.
Nu ben ik aan het bekijken wat voor turbo ik het beste kan gaan kopen.
Origineel van renault
een van k-tec
of bij mb ofzo.
Nu draait mijn 5je op 0.7 bar continu en kan hem open schroeven in de auto tot 1.4/1.5 bar.
Wat is dan voor mij de beste keus wat turbo betreft.
Ik wil eigenlijk niet aan een grotere turbo waar ook de downpipe en dergelijke voor aangepast moet worden, maar is er iets wat wel zo plug and play is maar toch wat beter de druk aan kan?
Ik hoop dat ik de vraag duidelijk gesteld heb, mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag.
Groetjes peter
Nadat ik mijn 5 gekocht had kreeg ik steeds vaker het idee dat toch de turbo niet lekker was, nu best lang mee door gereden omdat alles het goed deed, maar tot vorige week.
reed op de snelweg en de turbo klapte uit het niets bij licht versnellen er helemaal uit. stil gezet, en gezocht naar een kapotte slang, maar helaas..
Turbo echt helemaal dood.
Nu ben ik aan het bekijken wat voor turbo ik het beste kan gaan kopen.
Origineel van renault
een van k-tec
of bij mb ofzo.
Nu draait mijn 5je op 0.7 bar continu en kan hem open schroeven in de auto tot 1.4/1.5 bar.
Wat is dan voor mij de beste keus wat turbo betreft.
Ik wil eigenlijk niet aan een grotere turbo waar ook de downpipe en dergelijke voor aangepast moet worden, maar is er iets wat wel zo plug and play is maar toch wat beter de druk aan kan?
Ik hoop dat ik de vraag duidelijk gesteld heb, mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag.
Groetjes peter
-
had je vorige keer toch al een leuke tip gegeven??
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
*F7P-T*
Een t 25 zei je ja, alleen ik wil geen aanpassingen gaan doen waardoor ik een grotere uitlaat moet gaan kopen..
verder kan ik me geen ander iets voor me halen, die jongen die ik moest bellen is het ook voor als nog niet mee gelukt...
verder kan ik me geen ander iets voor me halen, die jongen die ik moest bellen is het ook voor als nog niet mee gelukt...
-
je draaide je druk op naar 1,4/1,5 bar?? met een originele T2?
tsja, ktec turbo of cgb, die heeft ook wel leuke turbo's
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
ik heb volgens de druk meter op max druk gereden van 1.5 en dit vaak zat.Martijn Kool schreef:je draaide je druk op naar 1,4/1,5 bar?? met een originele T2?
vorige week, reed ik vrij rustig, veel in de file en ga de file uit, rij 100 en wilde versnellen om een andere auto in te halen en dat lukte niet meer, dit is gebeurt op 0.7 bar.
Welke turbo kan ik pakken voor mijn 5je dan zonder dat ik uitlaat delen moet vervangen voor grotere delen dan?
is dat echt de enige mogelijkheid, als je je downpipe wil houden.Steven schreef:Als je een originele uitlaat en downpipe wilt houden moet je gewoon lekker weer een originele kopen.
Basta, klaar, finito.
het is namelijk niet dat ik het wil houden, meer doordat het financieel niet haalbaar is voor mij om een nieuwe turbo a 600 euro te kopen en dan ook nog 350 euro betalen ofzo voor een grotere downpipe...
Ik heb een uitlaat van CGB motorsport op mijn 5je zitten en volgens mij is dit een gewone 2 inch uitlaat, niet een 2.5inch.
Ik zie net bij cgb dat ze een downpipe van 2.5 inch hebben voor 79 pond, en dit is een stuk minder dan wat mij verteld was wat het zou kosten.
Dan zou een T25 turbo wel een optie zijn, maar weet dan weer niet waar ik hem moet zoeken want bij cgb moet ik mijn oude opsturen.
bij k-tec kost een turbo wat ik begreep minimaal 750 pond
en bij mb kan ik hem niet vinden.
Ciao!
Ik zie net bij cgb dat ze een downpipe van 2.5 inch hebben voor 79 pond, en dit is een stuk minder dan wat mij verteld was wat het zou kosten.
Dan zou een T25 turbo wel een optie zijn, maar weet dan weer niet waar ik hem moet zoeken want bij cgb moet ik mijn oude opsturen.
bij k-tec kost een turbo wat ik begreep minimaal 750 pond
en bij mb kan ik hem niet vinden.
Ciao!
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
Tipje
Als je al geen geld hebt om een fatsoenlijke turbo en downpipe te kopen, moet je al zeker niet beginnen aan een andere turrbo (die zijn namelijk duurder dan 600 euro)
En misschien moet je dan ook niet zoveel aan die knop draaien.
Als je al geen geld hebt om een fatsoenlijke turbo en downpipe te kopen, moet je al zeker niet beginnen aan een andere turrbo (die zijn namelijk duurder dan 600 euro)
En misschien moet je dan ook niet zoveel aan die knop draaien.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
het valt wel mee wat ik aan die knop draai, het was al een wat mindere turbo en denk dat het vele rijden met het koude weer hem de das om heeft gedaan.
600 euro voor een turbo heb ik wel, alleen mij was verteld dat ik minimaal 250 euro voor een downpipe extra moest rekenen, en sinds de downpipe die ik nu gevonden heb *maar* 79 pond kost en daar wel een t25 op kan is dat natuurlijk een best verschil..
maar misschien is het inderdaad wel verstandig een gewone turbo te kopen, en dan de druk iets lager te zetten. zodat hij in elk geval niet over de kop gedraaid kan worden.
In elk geval bedankt alvast voor de reactie's
600 euro voor een turbo heb ik wel, alleen mij was verteld dat ik minimaal 250 euro voor een downpipe extra moest rekenen, en sinds de downpipe die ik nu gevonden heb *maar* 79 pond kost en daar wel een t25 op kan is dat natuurlijk een best verschil..
maar misschien is het inderdaad wel verstandig een gewone turbo te kopen, en dan de druk iets lager te zetten. zodat hij in elk geval niet over de kop gedraaid kan worden.
In elk geval bedankt alvast voor de reactie's
-
tja je kunt de downpipe zo duur maken als je zelf wilt..
je kan ook een elbow maken
zodat je met originele downpipe kan rijden,als je het low budget wilt houden.
of je maakt een donwpipe uit pisbakken staal
kost 3xniks..
evt heb ik ook nog een aantal goede t2's liggen hoor..
je kan ook een elbow maken
zodat je met originele downpipe kan rijden,als je het low budget wilt houden.
of je maakt een donwpipe uit pisbakken staal
kost 3xniks..
evt heb ik ook nog een aantal goede t2's liggen hoor..
*F7P-T*
*F7P-T*
-
tsja, 1.5 bar gaan rijden is niet slim, daar kun je veel meer kapot mee maken dan je turbo
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Contacteer:
t25 van een rover of een vnt turbo, al zijn die iets moeilijker af te stellen
edit op 1,5 bar begint de fun pas
edit op 1,5 bar begint de fun pas

klopt ben ik het ook wel mee eens dat dit kan,Martijn Kool schreef:tsja, 1.5 bar gaan rijden is niet slim, daar kun je veel meer kapot mee maken dan je turbo
daarom rijd ik ook op zijn max met 1.4/1.5 bar, als ik mijn druk normaal open draai, rij ik met niet meer dan 1.2 bar. ik gaf alleen aan wat de max is als ik hem dus echt zo ver open draai.
heel zelden ging hij wel eens verder, dan 1.2 maar dan was het 1 stoplichtsprintje en daarna weer op normale druk.
ik denk dat ik gewoon weer ga voor een gewone turbo denk gewoon een gereviseerde bij renault vandaan.
Groetjes peter.
en toch bedankt voor alle reactie's
Er is hier vast nog wel iemand die voor een veel schappelijkers prijs nog een turbo heeft liggen die het genoeg km's vol houdt!
-
gewoon kopen en weer op 1,5bar zettenOkkie schreef:klopt ben ik het ook wel mee eens dat dit kan,Martijn Kool schreef:tsja, 1.5 bar gaan rijden is niet slim, daar kun je veel meer kapot mee maken dan je turbo
daarom rijd ik ook op zijn max met 1.4/1.5 bar, als ik mijn druk normaal open draai, rij ik met niet meer dan 1.2 bar. ik gaf alleen aan wat de max is als ik hem dus echt zo ver open draai.
heel zelden ging hij wel eens verder, dan 1.2 maar dan was het 1 stoplichtsprintje en daarna weer op normale druk.
ik denk dat ik gewoon weer ga voor een gewone turbo denk gewoon een gereviseerde bij renault vandaan.
Groetjes peter.
en toch bedankt voor alle reactie's

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
tutuur schreef:Er is hier vast nog wel iemand die voor een veel schappelijkers prijs nog een turbo heeft liggen die het genoeg km's vol houdt!

dan zouden de meeste topics een stuk korter zijn

*F7P-T*
*F7P-T*
-

*F7P-T*
*F7P-T*
wil je onderbouwen waarom ik dit niet moet doen.Merijn schreef:Als je een standaard T2 wilt, zou ik 'm zeker niet bij Renault gaan halen...
revisie kost me tussen de 4 en 500 euro.
een ruil turbo bij turbo hoet vandaan kost me 513 euro
en bij turbo world zou hij 500 zijn.
terwijl ik bij renault 421 euro betaal.
mochten er andere redenen zijn dan de prijs hoor ik dat graag.
Ciao
Ja dat is inderdaad ook nog een optie, turbo kan het prima hebben op 1.4 bar continuMartijn Kool schreef:
gewoon kopen en weer op 1,5bar zetten
dus waarom zou hij het dan niet uithouden op 1.5 bar af en toe. of is het zo wat ooit bij jou is fout gegaan kan nergens goed gaan?
broer van mij rijd al ik denk 2 jaar nu op 1.4 bar en nogsteeds met de zelfde turbo zonder enige revisie er bij..
maar daar gaat het verder niet om..
Ciao
-
met originele sproeier?

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
auto helemaal origineel, op alleen een dumpvalve na!Martijn Kool schreef:met originele sproeier?
en niet te vergeten een warme lucht filter, en een open uitlaat.
verder is er niks aan gedaan.
Op mijn 5je zit een fmic, en een andere brandstofpomp, en brandstof druk regelaar. en dingen die niet van belang zijn een dubbele zuiger dumpvalve en koude lucht filter, en cgb uitlaat systeem.
En wat bij mij nog het belangrijkste is, Ik gebruik een turbo druk regelaar.
En draai nogmaals standaard op 0.7/0.8 bar. en als ik hem maximaal open draai gaat hij naar 1.5 bar. maar ik draai hem meestal niet verder dan 1.2, ik weet dat je hier graag omheen leest en alleen leest naar wat hij Maximaal doet... maar dat is in deze eigenlijk niet van belang. doordat ik onder normale omstandigheden niet hoger ga dan 1.2
Ciao!
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
waar lees jij je turbodruk vanaf? Standaard meter of een aftermarket meter? En hoe zit ie aangesloten, boven of onder de gasklep?
Project: GTT Blue Sport
Ik lees deze af van een aftermarket product.Gerald schreef:waar lees jij je turbodruk vanaf? Standaard meter of een aftermarket meter? En hoe zit ie aangesloten, boven of onder de gasklep?
hij word gepakt van de facuum onder de carburateur geloof ik.
maar kan er nu zo 1 2 3 niet bij komen, want de auto staat in lelystad en ik ben in amsterdam.
Als er nog een originele sproeier in zit, dan vind ik het echt heel knap dat het blok nog loopt... Trouwens verpompt een standaard T2 niet zo gek veel meer, boven de 1,2 Bar, heb ik me laten vertellen. Dus echt veel nut heeft het niet om 'm nog meer op z'n kloten te geven.
Heb je 'm wel eens af laten stellen bij deze turbodrukken? Ik ben bang dat ie aardig arm loopt namelijk.
Heb je 'm wel eens af laten stellen bij deze turbodrukken? Ik ben bang dat ie aardig arm loopt namelijk.
als ik kijk naar mijn uitlaatgassen, en via een labdasonde op het extra metertje wat ik heb zitten, loopt hij vrij goed, constant in het groene deel.
Toen mijn turbo er uit klapte liep hij veel te rijk. dat kon je ook weer op het metertje terug zien, ik weet niet of dit normaal is verder maar het leek mij wel doordat er minder lucht word vermengt met de brandstof doordat de turbo dood is of zie ik dit verkeerd?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik verder geen verstand heb van sproeiers.
Heb mij laten vertellen dat een gr A carburateur beter is, maar juist andere vertellen mij dat het niks verschilt.
Misschien stel ik nu vragen die al 100 keer beantwoord zijn maar had niet echt de verwachting dat dit allemaal met mijn besluit te maken zou hebben omdat hij zeer goed liep, ook op hoge druk.
in elk geval, weer bedankt!
Toen mijn turbo er uit klapte liep hij veel te rijk. dat kon je ook weer op het metertje terug zien, ik weet niet of dit normaal is verder maar het leek mij wel doordat er minder lucht word vermengt met de brandstof doordat de turbo dood is of zie ik dit verkeerd?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik verder geen verstand heb van sproeiers.
Heb mij laten vertellen dat een gr A carburateur beter is, maar juist andere vertellen mij dat het niks verschilt.
Misschien stel ik nu vragen die al 100 keer beantwoord zijn maar had niet echt de verwachting dat dit allemaal met mijn besluit te maken zou hebben omdat hij zeer goed liep, ook op hoge druk.
in elk geval, weer bedankt!
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Heb je wel al eens aan het asje van de turbo gevoeld om speling te checken enzo? Je trekt namelijk wel heel snel de conclusie dat je turbo overleden is, terwijl dat echt niet van het ene op het andere moment gebeurd. Dan zou je ook wel een gillend geluid ofzo gehoord moeten hebben.
Bouwde je helemaal geen druk meer op nadat je 'dacht' dat je turbo kapot ging of alleen heel weinig druk?
Normale originele T2 heeft trouwens nut tot 1.2 bar, daarboven is het alleen maar nutteloos energie weggooien zonder enige winst. Daarbij is het met originele downpipe helemaal kansloos aangezien dat één grote restrictie is. En meer als 1.2 bar (1.0 zelfs al) zonder groep A carb is sowiezo wachten tot het fout gaat.
Je zegt ook dat je 'lambdasensor' in het groene gebied zit. Waar heb je die lambdasonde zitten ergens? En wat versta je onder het groene gebied? Welke waardes moeten we dan aan denken? Je hebt dus al je standaard downpipe aangepast? En je moet niet blij zijn dat die in het groene gebied zit, want dan krijg je dus gewoon te weinig (mits dit bij volgas is). Bij normaal rustig rijden mag het wel in het groene gebied zitten, maar bij volgas moet je echt wel wat rijker staan.
Al met al geloof ik je verhaal nog niet echt...vind het nog steeds erg naar een geplofte slang/intercooler/lobster klinken. Ik zou in elk geval de turbo eerst even bekijken voordat je wat anders gaat kopen
(P.S. dit zijn allemaal vragen die ik stel om te kijken of we je kunnen helpen, niet negatief of als kritiek bedoeld
)
Bouwde je helemaal geen druk meer op nadat je 'dacht' dat je turbo kapot ging of alleen heel weinig druk?
Normale originele T2 heeft trouwens nut tot 1.2 bar, daarboven is het alleen maar nutteloos energie weggooien zonder enige winst. Daarbij is het met originele downpipe helemaal kansloos aangezien dat één grote restrictie is. En meer als 1.2 bar (1.0 zelfs al) zonder groep A carb is sowiezo wachten tot het fout gaat.
Je zegt ook dat je 'lambdasensor' in het groene gebied zit. Waar heb je die lambdasonde zitten ergens? En wat versta je onder het groene gebied? Welke waardes moeten we dan aan denken? Je hebt dus al je standaard downpipe aangepast? En je moet niet blij zijn dat die in het groene gebied zit, want dan krijg je dus gewoon te weinig (mits dit bij volgas is). Bij normaal rustig rijden mag het wel in het groene gebied zitten, maar bij volgas moet je echt wel wat rijker staan.
Al met al geloof ik je verhaal nog niet echt...vind het nog steeds erg naar een geplofte slang/intercooler/lobster klinken. Ik zou in elk geval de turbo eerst even bekijken voordat je wat anders gaat kopen

(P.S. dit zijn allemaal vragen die ik stel om te kijken of we je kunnen helpen, niet negatief of als kritiek bedoeld
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
De turbo bouwt helemaal niks meer op,
ben samen met de anwber bezig geweest om dingen uit te sluiten.luchtfiter slang is los geweest, intercooler slang is los geweest. dumpvalve is er af geweest nergens zat een probleem alleen bij de turbo.
Ik weet zeker dat het de turbo is omdat deze niks meer opbouwd nergens meer.
Wat betreft een geluid je hoort zodra hij normaal op druk moet komen dat hij een schurend geluid geeft, maar meer ook niet.
Ik snap best dat er bij een hoop mensen dingen fout gaan, maar mijn broer rijd nu denk ik 2 jaar al op 1.4 bar zonder aanpassingen en dit is nu voor het eerst fout gegaan een geplofte koppakking.
Ik zal een gewone turbo weer kopen, en dan iets mijn druk terug voeren en dan is het weer prima denk ik:)
In elk geval bedankt.
ben samen met de anwber bezig geweest om dingen uit te sluiten.luchtfiter slang is los geweest, intercooler slang is los geweest. dumpvalve is er af geweest nergens zat een probleem alleen bij de turbo.
Ik weet zeker dat het de turbo is omdat deze niks meer opbouwd nergens meer.
Wat betreft een geluid je hoort zodra hij normaal op druk moet komen dat hij een schurend geluid geeft, maar meer ook niet.
Ik snap best dat er bij een hoop mensen dingen fout gaan, maar mijn broer rijd nu denk ik 2 jaar al op 1.4 bar zonder aanpassingen en dit is nu voor het eerst fout gegaan een geplofte koppakking.
Ik zal een gewone turbo weer kopen, en dan iets mijn druk terug voeren en dan is het weer prima denk ik:)
In elk geval bedankt.
-
voel de speling eerst maar is als je dat nog niet hebt gedaan 
ik had laatst een klein scheurtje in de slang, dat vind je ook niet makkelijk, zelfs niet met een bril op

ik had laatst een klein scheurtje in de slang, dat vind je ook niet makkelijk, zelfs niet met een bril op
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
ik zal verder niks meer vragen over deze turbo van mijn 5je, ik begrijp dat er bij sommige mensen andere dingen gebeuren, maar het is echt mijn turbo die kapot is. en het ging mij er niet om of mijn turbo daadwerkelijk stuk was of niet. maar wat voor een turbo het meest bij mijn wensen past. maar doordatik financieel gezien niet veel verder kan dan een gewone t2 turbo koop ik zodra ik het geld klaar heb liggen gewoon een t2 want de 5 moet gewoon weer rijden.
toch bedankt voor het mee denken
toch bedankt voor het mee denken
Kleine moeite om het even te checken... Straks geef je een bak geld uit, schroef je dat ding erop en zit je met hetzelfde probleem. Dat zou toch wel zonde van het geld zijn.
Maar goed, doe wat je zelf wilt.
Succes...
Maar goed, doe wat je zelf wilt.