Pfff, waar zal ik eens beginnen, het is een nogal lang verhaal..

Ik ben Mario, 26 jaar en woon in Terneuzen, Zeeland..
Als autogek ben ik al jaren erg turbo-minded en toen ik dan ook als 17 jarige de kans kreeg een in hele goede staat verkerende Renault 5 GT Turbo te kunnen kopen viel ik hier dan ook als een blok voor en kocht deze meteen.. Na enkele jaren met veel plezier hierin gereden te hebben en vele uren aan versleuteld te hebben wilde ik meer en besloot deze auto stil te zetten om deze serieus onder handen te nemen.. (auto staat dus nog steeds stil!

Omdat fietsen geen hobby van me is en turbo geblazen koektrommeltjes dat wel zijn kon ik het natuurlijk niet laten om al snel een Ford Fiesta Mk3 RS Turbo voor het dagelijkse vervoer erbij aan te schaffen. Maar aangezien de meeste ruim 10 jaar oude gekietelde turbo gebakjes niet bepaald goed voor de portemonnee zijn en mn vriendin ondertussen zwanger was, werd het tijd de Fiesta de deur uit te doen en op zoek te gaan naar een "familycar"

Omdat de dure tijden eraan komen wordt er natuurlijk flink in mn maandelijkse auto-budget gesneden en moest de familycar natuurlijk zeer degelijk en betrouwbaar worden (lees: vooral niet frans en/of geblazen dus!) maar toch wel sportief, relatief snel én zuinig. Doordat ik toch al een zwak voor Honda had en Honda's (de meeste dan toch) aan deze voorwaarden voldoen kwam ik na wat zoekwerk al snel een nette Honda Civic Lsi Vtec-e sedan uit '97 tegen in de kleur antrachiet/zwart. (idd 4-deurs, wel zo makkelijk voor het kinderstoeltje!

De civic was bij aankoop dan nog volledig standaard, inclusief schattige wieldoppen en een hoogte alsof je in een Honda HR-V (lees; Jeep) rijd en dus begon het al snel te kriebelen. Hier moest dus ook wel het een en ander aan gebeuren.. maar das een heel ander verhaal, die rijstkakkers zullen jullie wel koud laten! Trouwens, dit mocht ook niet uit de hand lopen want tussendoor probeerde ik onderdelen bij elkaar te sparen voor de 5!

Nu, nadat mn 5je alweer bijna 6 jaar! stilstaat en ik de meeste onderdelen bij elkaar gespaard heb werd t toch wel tijd om er aan te beginnen! Eindelijk dan ook deze week begonnen met het demonteren van het oude blok!
Al vanaf het begin ben ik trouwe lezer van het forum en heb al met verschillende mensen contact gehad voor onderdelen en of goede raad maar het is er tot nu toe nog steeds niet van gekomen om mezelf eens voor te stellen, dus bij deze!

Stukje geschiedenis; (aangezien mn 5 ook niet in het register te ontdekken is)
Mijn 5je is een Fase 2 uit 1989 welke ik dus zo'n 9 jaar geleden gekocht heb van Maarten, eigenaar van MABO-tuning. Deze moest de auto verkopen uit financiële overweging (duur woord he

Na dus enkele jaren heerlijk van de 5 genoten te hebben en er al flink wat aan versleuteld te hebben wilde ik het nu serieus gaan aanpakken, heb de 5 stilgezet en geschorst en ben op zoek gegaan..
Na wat "kleinere" onderdelen aangeschaft te hebben kwam ik zo'n 3,5 jaar geleden in contact met Seger Mommen (Die-hard 5 fan én sleutelaar, wellicht ook een bekende bij de oudere garde). Na wat met elkaar gemaild te hebben stelde hij me voor anders een langs te komen richting Belgisch Limburg om eens een proefritje met zijn 5 te maken, hij had samen met MB carperformance een blok gebouwd en zat er namelijk aan te denken zijn auto geheel te demonteren en te verkopen in onderdelen om vervolgens een EBS opnieuw op te bouwen.
Ik een afspraak gemaakt en richting Seger gereden voor de proefrit en wat voor proefrit!

Ik gelijk verkocht natuurlijk!

Om een idee te krijgen van de proefrit moet je deze link maar eens bekijken, toen lag alles net in Seger zijn auto; http://www.youtube.com/watch?v=rQDZt2yC4sc
Enkele maanden nadat ik in het bezit was gekomen van het blok belde Seger mij met de mededeling dat het tegen zat met zijn EBS en dat hij toch de turbo + injectie ging verkopen, ik weer richting België natuurlijk!

Specs van het blok (zoals gekocht)
- Lage compressie zuigers en bussen
- Piper cams 285 graden met regelbare pully en andere klepveren
- Bewerkte kop met grotere inlaatkanalen, uitlaatkanalen, kleppen, rubbers..
- Afgedraaid en gebalanceerd vliegwiel
- Drijfstangen gebalanceerd en op gewicht gebracht
- Nieuwe waterpomp
- Oliepomp revisie
- Nieuwe distributieketting en spanner
- overal nieuwe lagers, dichtingen en rubbers
Naast deze onderdelen heb ik het volgende al aangekocht;
- Magnecor kv85 siliconen bougiekabels
- Mocal oliekoeler met metaalomvlochten slangen en andere thermostaat
- Groene Valeo koppeling + drukgroep
- 3 inch elbow
- 2 1/2 inch downpipe van MBCP
- 2 1/2 inch sidepipe van MBCP
- KTR T3 Actuator
- Greddy turbotimer
- Forge bleedvalve
- Forge dumpvalve
Onderdelen welke ik nog nodig heb;
- Remmen upgrade
- FMIC + bochtenwerk
- Siliconen slangenset (Rood)
- eventueel rolkooi
- misschien een spaghetti spruitstuk
Motor is nu geheel schoongemaakt + gespoten, diverse onderdelen zijn gestraald en wanneer gewenst ook gespoten. Verder heb ik voor de bling-factor een chrome klependeksel +kleinigheidjes en hoop het geheel af te maken met rode siliconen slangen.
Verder zal ik ongetwijfeld iets vergeten zijn, maar dit is het wel in GROTE lijnen!

Foto's;
[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... 000290.jpg[/img]
Back in the day.. Autotron rosmalen Full Speed 2003
[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... MG0505.jpg[/img]
[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... MG0497.jpg[/img]
Turbo Time! 5 GTT samen met de Fiesta RS Turbo
[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... AG0069.jpg[/img]
Keep on rollin baby!!