Even voorstellen, Mario met 5 GT Turbo onderweg naar 5 GTTi

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
TheDirtyDutch

Bij deze zal ik mezelf eens voorstellen!

Pfff, waar zal ik eens beginnen, het is een nogal lang verhaal.. :lol:

Ik ben Mario, 26 jaar en woon in Terneuzen, Zeeland..
Als autogek ben ik al jaren erg turbo-minded en toen ik dan ook als 17 jarige de kans kreeg een in hele goede staat verkerende Renault 5 GT Turbo te kunnen kopen viel ik hier dan ook als een blok voor en kocht deze meteen.. Na enkele jaren met veel plezier hierin gereden te hebben en vele uren aan versleuteld te hebben wilde ik meer en besloot deze auto stil te zetten om deze serieus onder handen te nemen.. (auto staat dus nog steeds stil! :loser: )
Omdat fietsen geen hobby van me is en turbo geblazen koektrommeltjes dat wel zijn kon ik het natuurlijk niet laten om al snel een Ford Fiesta Mk3 RS Turbo voor het dagelijkse vervoer erbij aan te schaffen. Maar aangezien de meeste ruim 10 jaar oude gekietelde turbo gebakjes niet bepaald goed voor de portemonnee zijn en mn vriendin ondertussen zwanger was, werd het tijd de Fiesta de deur uit te doen en op zoek te gaan naar een "familycar" :(
Omdat de dure tijden eraan komen wordt er natuurlijk flink in mn maandelijkse auto-budget gesneden en moest de familycar natuurlijk zeer degelijk en betrouwbaar worden (lees: vooral niet frans en/of geblazen dus!) maar toch wel sportief, relatief snel én zuinig. Doordat ik toch al een zwak voor Honda had en Honda's (de meeste dan toch) aan deze voorwaarden voldoen kwam ik na wat zoekwerk al snel een nette Honda Civic Lsi Vtec-e sedan uit '97 tegen in de kleur antrachiet/zwart. (idd 4-deurs, wel zo makkelijk voor het kinderstoeltje! :pompomangry: )
De civic was bij aankoop dan nog volledig standaard, inclusief schattige wieldoppen en een hoogte alsof je in een Honda HR-V (lees; Jeep) rijd en dus begon het al snel te kriebelen. Hier moest dus ook wel het een en ander aan gebeuren.. maar das een heel ander verhaal, die rijstkakkers zullen jullie wel koud laten! Trouwens, dit mocht ook niet uit de hand lopen want tussendoor probeerde ik onderdelen bij elkaar te sparen voor de 5! :p

Nu, nadat mn 5je alweer bijna 6 jaar! stilstaat en ik de meeste onderdelen bij elkaar gespaard heb werd t toch wel tijd om er aan te beginnen! Eindelijk dan ook deze week begonnen met het demonteren van het oude blok!
Al vanaf het begin ben ik trouwe lezer van het forum en heb al met verschillende mensen contact gehad voor onderdelen en of goede raad maar het is er tot nu toe nog steeds niet van gekomen om mezelf eens voor te stellen, dus bij deze! (F)

Stukje geschiedenis; (aangezien mn 5 ook niet in het register te ontdekken is)
Mijn 5je is een Fase 2 uit 1989 welke ik dus zo'n 9 jaar geleden gekocht heb van Maarten, eigenaar van MABO-tuning. Deze moest de auto verkopen uit financiële overweging (duur woord he :D ) omdat hij dus zijn bedrijf aant het oprichten was. Aangezien ik op zoek was naar een 5 GTT en deze van hem in hele goede staat was is de rest geschiedenis!

Na dus enkele jaren heerlijk van de 5 genoten te hebben en er al flink wat aan versleuteld te hebben wilde ik het nu serieus gaan aanpakken, heb de 5 stilgezet en geschorst en ben op zoek gegaan..

Na wat "kleinere" onderdelen aangeschaft te hebben kwam ik zo'n 3,5 jaar geleden in contact met Seger Mommen (Die-hard 5 fan én sleutelaar, wellicht ook een bekende bij de oudere garde). Na wat met elkaar gemaild te hebben stelde hij me voor anders een langs te komen richting Belgisch Limburg om eens een proefritje met zijn 5 te maken, hij had samen met MB carperformance een blok gebouwd en zat er namelijk aan te denken zijn auto geheel te demonteren en te verkopen in onderdelen om vervolgens een EBS opnieuw op te bouwen.
Ik een afspraak gemaakt en richting Seger gereden voor de proefrit en wat voor proefrit! :worship: Seger vertelde me dus dat zijn 5 Behoorlijk snel was maar vertelde niet alle details, bleek dus dat de beste man een geheel stage 3 motorblok heeft + MBE pro 300 turbo én MBE injectie!
Ik gelijk verkocht natuurlijk! :D
Om een idee te krijgen van de proefrit moet je deze link maar eens bekijken, toen lag alles net in Seger zijn auto; http://www.youtube.com/watch?v=rQDZt2yC4sc

Enkele maanden nadat ik in het bezit was gekomen van het blok belde Seger mij met de mededeling dat het tegen zat met zijn EBS en dat hij toch de turbo + injectie ging verkopen, ik weer richting België natuurlijk! :smile:

Specs van het blok (zoals gekocht)
- Lage compressie zuigers en bussen
- Piper cams 285 graden met regelbare pully en andere klepveren
- Bewerkte kop met grotere inlaatkanalen, uitlaatkanalen, kleppen, rubbers..
- Afgedraaid en gebalanceerd vliegwiel
- Drijfstangen gebalanceerd en op gewicht gebracht
- Nieuwe waterpomp
- Oliepomp revisie
- Nieuwe distributieketting en spanner
- overal nieuwe lagers, dichtingen en rubbers

Naast deze onderdelen heb ik het volgende al aangekocht;
- Magnecor kv85 siliconen bougiekabels
- Mocal oliekoeler met metaalomvlochten slangen en andere thermostaat
- Groene Valeo koppeling + drukgroep
- 3 inch elbow
- 2 1/2 inch downpipe van MBCP
- 2 1/2 inch sidepipe van MBCP
- KTR T3 Actuator
- Greddy turbotimer
- Forge bleedvalve
- Forge dumpvalve

Onderdelen welke ik nog nodig heb;
- Remmen upgrade
- FMIC + bochtenwerk
- Siliconen slangenset (Rood)
- eventueel rolkooi
- misschien een spaghetti spruitstuk

Motor is nu geheel schoongemaakt + gespoten, diverse onderdelen zijn gestraald en wanneer gewenst ook gespoten. Verder heb ik voor de bling-factor een chrome klependeksel +kleinigheidjes en hoop het geheel af te maken met rode siliconen slangen.

Verder zal ik ongetwijfeld iets vergeten zijn, maar dit is het wel in GROTE lijnen! (D)

Foto's;

[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... 000290.jpg[/img]
Back in the day.. Autotron rosmalen Full Speed 2003

[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... MG0505.jpg[/img]

[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... MG0497.jpg[/img]
Turbo Time! 5 GTT samen met de Fiesta RS Turbo

[img]http://i578.photobucket.com/albums/ss22 ... AG0069.jpg[/img]
Keep on rollin baby!!
tutuur
Clubsponsor

Ziet er strak uit zo en wat een verhaal! :worship:

Dat is nog eens jezelf voorstellen (Y)

Welkom op het forum en veel leer/lees/sleutel plezier!

Nog een chrome dynamo+ chrome steun nodig? :D
TheDirtyDutch

tutuur schreef:Ziet er strak uit zo en wat een verhaal! :worship:

Dat is nog eens jezelf voorstellen (Y)

Welkom op het forum en veel leer/lees/sleutel plezier!

Nog een chrome dynamo+ chrome steun nodig? :D

Hahaha! Ja thnx man! :D Sorry maar moest t wel even uitgebreid doen, ik lees echt al 9 jaar ofzo met dit forum mee en had gewoon nog nooit mezelf eens voorgesteld! En aangezien ik nu eindelijk eens met mn 10-jaren project begonnen ben, kan ik hier en daar vast ook handige tips en tricks gebruiken toch?

En Ja! had je chrome dynamo en steun al te koop zien staan :smoke:
Heb op zich wel intresse, maar moet dat toch ff op de lange baan zetten.. Eer dat het blok in de 5 zit en alles aangesloten is en draait ben ik ook alweer een aardig bedrag verder vermoed ik, dusja first things first! :|- Sorry!
tutuur
Clubsponsor

No probs (Y) zelfde geldt voor mij :p
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Erg gave GT, mooi verhaal! (Y)

Ik heb je 5je wel eens gezien, maar waarom die nog niet in het register staat?! :(

Veel plezier op het forum. 8)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
TheDirtyDutch

Chris, ik zag dat je mn 5je al bij het register hebt toegevoegd, jij laat er ook geen gras over groeien! :lol:
Maaruh, uhum.. mn 5 is wel parelmoer wit hoor! :p Maar idd, das moeilijk te zien op de foto's!
Thnx in ieder geval!

Verder ik heb een vraagje, twee vraagjes eigenlijk! :smile: Ik heb dit ook al in een ander topic gevraagd maar ik hoop op goede reply, zou namelijk liefst deze week nog mn bestelling de deur uit wil doen, vandaar :p

Ik wil graag siliconenslangen plaatsen. Nu zijn de meeste het er wel mee eens dat Samco en SFS zo'n beetje de beste zijn, maar deze zijn voor een volledig set ook behoorlijk prijzig mag ik wel zeggen.. Op ebay zijn siliconensets te vinden van bv VenAir voor stukken minder. Ik snap zelf ook wel dat deze vast minder van kwaliteit zullen zijn, maar dit zijn vooral koelwaterslangen e.d. dus geen boostslangen. Op mijn boostslangen zal ik niet bezuinigen! Kan ik hier dan problemen mee verwachten? zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben, zowel negatief als positief!?

En vraag twee;
Ik zit een beetje te twijfelen of ik een spaghettispruitstuk zal bestellen, via CGB. Hier zijn nogal wat discussies over merk ik, dus zou ik het ook weer willen vragen aan mensen die hier ervaring mee hebben. Krijg je nou idd toch enigzins vermogenswinst of is dit te verwaarlozen, wordt je geluid er mooier op (lees; agressiever? :smoke: ) en klopt het dat wanneer je hier een serieuze blazer aan heb hangen, dat ze beginnen te scheuren?

Ben erg benieuwd! :fdfd

Bedankt alvast! Grtz, Mario
sieger everts
Contacteer:

voor dat spruitstuk (white hooker?) kun je ook op de duitse ebay zoeken

fächer krümmer 5 gt turbo , daar kun je een prijsvoorstel doen, bied eerst € 140,- dan krijg je een voorstel terug van 150 plus 15 euro verzendkosten.

een aanrader is om lid te worden van RTOC.org. staan veel goede groupbuys op. en kost maar 13 euro ..
TheDirtyDutch

sieger everts schreef:voor dat spruitstuk (white hooker?) kun je ook op de duitse ebay zoeken

fächer krümmer 5 gt turbo , daar kun je een prijsvoorstel doen, bied eerst € 140,- dan krijg je een voorstel terug van 150 plus 15 euro verzendkosten.

een aanrader is om lid te worden van RTOC.org. staan veel goede groupbuys op. en kost maar 13 euro ..
Wat!? Een spaghettispruitstuk voor €150,-!? En de kwaliteit hiervan is die goed? ik bedoel als de b.v. las-slakken in de binnenkant hangen krijg je volgens mij toch serieuze restictie hierdoor toch? + de diameter wordt kleiner. Of zijn deze toch van goede kwaliteit? Rijden er hier al mensen mee rond en wat zijn hun ervaringen?

Thnx alvast!
sieger everts
Contacteer:

een aantal mensen hier rijden er ook mee, ik zelf nog niet
:grin:
TheDirtyDutch

Ok dan, en geen klachten over afwerking ofzo? En het geluid? Merk je hier iets van, want zelfs als het weinig extra vermogen geeft maar wel een hele dikke sound dan zal ik alleen al hiervoor er eentje willen aanschaffen! (D)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

sieger everts schreef:een aantal mensen hier rijden er ook mee, ik zelf nog niet
Weet jij wie hier mee rondrijden? Ziet er erg interessant uit, zeker voor dat geld!
TheDirtyDutch

Merijn schreef:
sieger everts schreef:een aantal mensen hier rijden er ook mee, ik zelf nog niet
Weet jij wie hier mee rondrijden? Ziet er erg interessant uit, zeker voor dat geld!
Dat riekt naar een groupbuy!! Haha! :D
Merijn
Über-Spammer

Voor die 165 euro hoef je het niet te laten, als ie goed is. :-P
sieger everts
Contacteer:

raceland spruitstukken bedoel ik geen whitehooker :beer:
Merijn
Über-Spammer

Die bedoel ik ook...

http://cgi.ebay.de/Edelstahl-Turbokrumm ... 722wt_1139

Wie rijdt er met zo'n ding?
oldskool

Merijn schreef:Voor die 165 euro hoef je het niet te laten, als ie goed is. :-P
heeft geen extra toevoeging aan je motor en of vermogen.
er zyn er al diverse geleverd maar hoor er weinig goeds over .
er zyn eral die weer met het orginele zyn gaan ryden.
tutuur
Clubsponsor

ziet er wel leuk uit :p
Riël
Über-Spammer

Ik heb er ook zoeen. Geen idee wat het doet, ik heb er 125 voor betaald na een bod op eBay en ik had nog geen spruitstuk. Wat mij opviel was slechte pasvorm. Inlaatspruitstuk paste er niet in moest vijlen. Ook aanlegvlak dikte was anders. Nog afwachten of t afsluit.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
TheDirtyDutch

Riël schreef:Ik heb er ook zoeen. Geen idee wat het doet, ik heb er 125 voor betaald na een bod op eBay en ik had nog geen spruitstuk. Wat mij opviel was slechte pasvorm. Inlaatspruitstuk paste er niet in moest vijlen. Ook aanlegvlak dikte was anders. Nog afwachten of t afsluit.
Damn, das klote! Op zich kan je niet sukkelen voor dat geld, maar zoals ik al eerder zei, misschien dan toch maar €70,- extra betalen via CGB op ebay en dan heb je (hopelijk) wel iets wat gelijk past en afdicht
Maar die van jou is precies zo'n zelfde? ook eentje van raceland? En je auto heeft nog niet met deze gedraaid? Want wat ik ook zo verdacht vind is dat je eerst voor geen fatsoenlijk bedrag aan een spaghetti spruitstuk kon komen en nu wordt je er ineens mee dood gegooid! Zal het niet allemaal bij dezelfde leverancier vandaan komen? Ze lijken allemaal sprekend op elkaar en allemaal gepolijst (bij k-tec is dat niet bv), vaak zijn zelfs de foto's hetzelfde! Ben benieuwd of die van CGB wel iets aparts zijn..
Riël
Über-Spammer

Massaproductie maakt de prijs. Het is best netjes afgewerkt hoor. An sich niks mis mee. Het is alleen een universeel ontwerp wat het zeker niet perse beter zal doen en om de zelfde reden niet perse slechter.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor

denk dat het gewoon dezelfde is hoor....

wat is er trouwens gebeurd met je linker skirt? skirt bij het achterwiel mist een stukje en dat zit er bij de side-skirt aan :p
TheDirtyDutch

Hmmzz.. daar zit wat in natuurlijk! :smile:
Ze beloven op het internet ook dat je er een erg vette sound van krijgt, ben hier echt benieuwd naar want das natuurlijk wel een must he!
Kijk deze clip maar eens ; http://www.youtube.com/watch?v=1ERko7RGJ6k
Voor deze sound (de eerste 8 seconden dan toch, niet de muziek :lol: ) doe ik een moord! Daarom wil ik persee weten wat zo'n spruitstuk hier aan bijdraagt. :smile:
mark 5t
Contacteer:

ze zijn ook veel lichter in gewicht das ook mooi megenomen.
TheDirtyDutch

tutuur schreef:denk dat het gewoon dezelfde is hoor....

wat is er trouwens gebeurd met je linker skirt? skirt bij het achterwiel mist een stukje en dat zit er bij de side-skirt aan :p
WAT!!?? Op de 2e foto bedoel je? Dat is zwart omdat ik toen al met een sidepipe reed, alleen wel eentje van orginele diameter. Weet nie welk stukje je bedoel dat er ineens bij is gekomen hoor! :lol:
tutuur
Clubsponsor

kijk maar eens bij foto 4 en bij 2...

laatste stukje van de side-skirt is van de achterverbreder, bij foto 2 lijkt de achterverbreder te stoppen voor de skirt...
Martijn Kool

dr is niets mis mee, das zwart geblakerd door de uitlaat tutuut

vet bakkie, welkom hier
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor

Zet je bril is op kool!
Merijn
Über-Spammer

I'm with Kool.... :)
Martijn Kool

bril kopen tuut?

foto 2 is zwart geblakerd, stel je contast maar is bij dan zie je het.

foto 4 is niets mis mee, das gewoon een ph2 spatbordverbreder, dies anders dan een ph1 (weet niet wat jij hebt)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
TheDirtyDutch

I'm with Kool én Merijn! (D) Hahaha!
Er mist echt nix hoor, tenminste niet waar ik vanaf weet!
Steven
Car: M536

Tuur, wat zit je toch telkens te turen naar alle details op fotos vent, get a life.

Op de meest wazige fotos ga je naar camber of spoorverbredingen zitten kijken.
Af en toe een omgedraaide band spotten is nog wel leuk, maar dit slaat nergens op :p
tutuur
Clubsponsor

irl laat ik het wel een keer zien, ph.1 en 2 is wat betreft lengte van skirts ed gewoon hetzelfde toch?

edit: mijn excuses, kom er net achter dat dat bij een ph.2 dus anders is |:
Merijn
Über-Spammer

De spatbordverbreders van een ph.1 en 2 zijn verschillend. De skirt is hetzelfde.

Toch?
Martijn Kool

true
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor

blijkbaar niet, bij een ph.1 loopt er nog een stukje van verbreder achter de skirt en zie nu voor het eerst dat dat dus bij een ph.2 niet zo is....

dat is juist hetgene wat mij opviel aan de foto...
Plaats reactie