Even voorstellen: Juul Clio 16v

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Plaats reactie
juulvr
Contacteer:

Hallo Allemaal!

Zal me ook eens even voorstellen...
Nou ik ben Juul, Kerel van 25 jaar, woon/werk in Eindhoven (als system engineer in het IT gebeuren trouwens).
Lees hier al een aantal maanden als gast wat mee en heb me laatst toch maar is aangemeld.
Ongeveer een week geleden mijn eerste auto gekocht: een leuke, originele Clio 16v.
Heb altijd een leasebak kunnen mis/ge-bruiken maar nu was het tijd om zelf een leuk autotje te kopen.
:)
[img]http://img641.imageshack.us/img641/3716/img00188201006091838.jpg[/img]

De planning is om het ding wat op te knappen en 'm op de ring te gaan gebruiken. Eerst origineel, langzamerhand wil ik wat meer gaan aanpassen voor circuitgebruik. Ik denk hierbij aan betere remmen, onderstel en evt een rolkooi.

Tijdens de proefrit leek het allemaal wel leuk te presteren en te rijden. Vandaar dat ik de 16v gekocht hebt.

Wat later bij wat uitgebreider testen blijk ik helaas toch aardig wat snelheid te missen. Top is maar rond de 180 en 0-100 sprint in ongeveer 10sec. (heb ik ook een topic van lopen)

Voorlopige planning is dus om eerst is die problemen op te lossen en daarna is verder kijken hoe en wat...
jacques

Welkom!
Als je echt van plan bent om hem ring-klaar te maken, dan zou ik als eerste maar beginnen met het vervangen van je drijfstanglagers. Die vliegen er als eerste uit en zijn dan meteen de doodsoorzaak van je blok. Er is al heel veel over geschreven door o.a. Bart V en Ronald16V.

Wat betreft je motorprobleem: Er staat een beschrijving van Henk Dijkstra van de firma Fastchip op deze site, hoe de ECU (=motorbesturing) werkt.
Willem-Jan
Bestuurslid
Car: Megane RS Grand Tour

Welkom Juul (Y)
Wat misschien ook wel eens gaat helpen is een goede beurt (olie, filters, bougies, kabels, verdeler) en bv. de mapsensor goed schoonmaken.
Succes en veel plezier met je Clio :smile:
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Willem-Jan schreef:Welkom Juul (Y)
Wat misschien ook wel eens gaat helpen is een goede beurt (olie, filters, bougies, kabels, verdeler) en bv. de mapsensor goed schoonmaken.
Geen idee hoe je die MAP-sensor schoon wil gaan maken? is volgens mij het enige onderdeel wat nog niet kapot is gegaan aan m'n 19 16V (afkloppen. :p )
juulvr
Contacteer:

Ronald1916V schreef:
Geen idee hoe je die MAP-sensor schoon wil gaan maken? is volgens mij het enige onderdeel wat nog niet kapot is gegaan aan m'n 19 16V (afkloppen. :p )

Mooie vooruitzichten heb ik dus met m'n 16v :wink:

Maar idd, hoe wil ik dat ding schoonmaken? Waar zit ie eigenlijk?
Olie,filters, bougies en verdeler heb ik al gehad.

Bougiekabelset is weer wat prijziger om 'even te proberen'
Kan ik die niet testen op de 1 of andere manier?

BTW bedankt voor het welkom:)
Ronald1916V

juulvr schreef:
Ronald1916V schreef:

Mooie vooruitzichten heb ik dus met m'n 16v :wink:

Maar idd, hoe wil ik dat ding schoonmaken? Waar zit ie eigenlijk?
Olie,filters, bougies en verdeler heb ik al gehad.

Bougiekabelset is weer wat prijziger om 'even te proberen'
Kan ik die niet testen op de 1 of andere manier?

BTW bedankt voor het welkom:)
Die bougiekabels kun je wel testen, beetje water er overheen sproeien (plantenspuit ofzo.. geen tuinslang natuurlijk :wink: ) en dan beginnen de vonken wel in het rond te springen als ze gaar zijn. maar dan moet ie toch ook wel een beetje stotteren enzo...

Verder weinig om druk te maken hoor, belangrijkste punt zijn gewoon die drijfstanglagers.. setje lagers bestellen bij een revisiebedrijf (niet bij Renault, dat zijn de verkeerde) en de boutjes ook even nieuw bestellen (zijn rekbouten) en iemand zoeken die er verstand van heeft...

Enkel aan onderdelen ben je voor 100 euro klaar.. paar uurtjes werk als alles een beetje fatsoenlijk los wil, regelmatig olie verversen en op pijl houden. Olie verbruiken doen ze allemaal.. Clio 16V's die geen druppel olie verbruiken bestaan niet. Als ze niet verbruiken zit er waarschijnlijk ook geen olie in..

Maar zolang er olie in zit zijn ze praktisch onverwoestbaar, wel even zorgen voor een fatsoenlijke oliekoeler (Mocal 10 rijen koelertje ofzo) voor Ringgebruik of overig circuitgebruik en gaan met dat ding..

Rijd met mijn R19 16V (zelfde motor) ook regelmatig 3 of 4 ronden Ring achter elkaar en dat gaat probleemloos (als de dynamo er ook zo over denkt. :wink: laatst niet namelijk)
Willem-Jan
Bestuurslid
Car: Megane RS Grand Tour

Die mapsensor kan je gewoon met lucht wat doorspuiten. Ik heb het al eens gehad met een Clio dat ie waardeloos liep omdat die mapsensor van binnen vervuild was.
juulvr
Contacteer:

Mwa die oliekoeler is in mijn geval (voorlopig) niet zo handig, gebruik de Clio ook als 'normaal vervoer' vrees dat ie dan niet eens op temperatuur gaat komen.
Daarbij zal ik niet ronde na ronde achter elkaar gaan rijden op de ring (kom ik misschien nog op terug, maar zie ik dan welweer :smile: )

Die drijfstanglagers... Wat is het probleem daar eigenlijk mee? Slijten die snel? Hoe merk ik dat ze versleten zijn?

En die mapsensor....waar zit het ding?
Ronald1916V

juulvr schreef:Mwa die oliekoeler is in mijn geval (voorlopig) niet zo handig, gebruik de Clio ook als 'normaal vervoer' vrees dat ie dan niet eens op temperatuur gaat komen.
Daarbij zal ik niet ronde na ronde achter elkaar gaan rijden op de ring (kom ik misschien nog op terug, maar zie ik dan welweer :smile: )

Die drijfstanglagers... Wat is het probleem daar eigenlijk mee? Slijten die snel? Hoe merk ik dat ze versleten zijn?

En die mapsensor....waar zit het ding?
De lagers zien er na 200.000 km over het algemeen aardig gaar uit en bij flinke belasting willen ze wel eens gaan vreten en komen ze er uit..

Je merkt er eerst helemaal niets van, tot het te laat is.. dan zit er ineens een tik in het blok onder belasting of in een erger geval komt er een drijfstang naar buiten (ook al eens meegemaakt)

Dus gewoon preventief vervangen is de beste optie, ga er verder geen discussiepunt van maken hier (al genoeg gedaan) maar ik heb al 3x lagerschade meegemaakt en dat wil je echt niet.

Als je het zelf doet ben je voor een eurootje of 60 klaar, daar heb je geen andere fatsoenlijke motor voor terug. (Y)
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Welkom op het forum!

Ik zou eerst eens lekker gaan rijden als ik jou was. (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
jacques

De lagers, die de Renault dealer levert missen een lipje. Je moet gewoon lagers van 'Federal Mogule' bestellen bij een revisiebedrijf.

Hier volgt de text over die lagers (volgens mij ook van Ronald):

*zucht.. Ben ik weer... monteer die dingen NIET!

Dat borglipje heeft wel degelijk een functie, die lagers zijn gemaakt voor de laatste productie drijfstangen die dus iets anders waren met een andere lagermontage. als die lipjes er alleen voor waren voor de montage hadden ze die wel weg gelaten, als je die schalen er met de vingers niet recht in krijgt zonder lipje moet je je eens gaan afvragen of je er wel verstandig aan doet om zo'n klus uit te voeren.

Er zijn meerdere F7P's stuk gelopen door de originele Renault lagers zonder lipje, die zijn dus gewoon gaan meedraaien in de lagerkap, sommigen al na 5km.. en ja, de meesten pas boven de 5000 RPM maargoed.. wat moet je anders met een F7P.. er onder zijn ze zo dood als een pier..

Gewoon bij een revisiebedrijf o.i.d. bestellen van het merk Federal Mogul en even controleren of het de juiste lagers zijn dus MET lipje, dan kan er niet zo veel mis gaan.

Uiteraard even de lagermaat controleren, deze staat achterop het oude lagerschaaltje, zou jammer zijn als je standaard (STD) lagers monteerd op een geslepen krukas natuurlijk.(STD, 0,25, 0,50)

Vervangen is goed te doen verder, al moet je wel even weten waar je mee bezig bent, bitje goed in de carterpanbout meppen, anders draai je ze door en kun je er met de beitel bij, en met een beetje pech alle 21boutjes, dan de oliepomp er even afhalen (4boutjes) en dan kun je er bij, lagerkappen loshalen (stuk voor stuk, beslist niet onderling wisselen) oude lagers er uit, beetje olie aan de nieuwe (schone olie, dus niet met je zandvingers monteren ) en weer monteren. lagerkappen aantrekken met 40nm met NIEUWE boutjes (volgens mij zijn dat rekbouten, maar dat weet niemand, dus vervang ze nou maar). krukas even ronddraaien om er zeker van te zijn dat het allemaal past en klopt, oliepomp er weer aan, carterpan er weer onder.

En bij voorkeur even oliedruk draaien zonder bougie's voor je 'm daadwerkelijk start. daar heb ik tenminste een beter gevoel bij.
Jeff rsi

wat word er bedoed met oliedruk draaien zonder bougie's??

Dat je ff start ofzo?

Welkom bij de club ieder geval (Y)
R19 16V '91
Ronald1916V

Jeff rsi schreef:wat word er bedoed met oliedruk draaien zonder bougie's??

Dat je ff start ofzo?

Welkom bij de club ieder geval (Y)
De motor starten zonder bougie's inderdaad, dan komt er in ieder geval overal olie in de motor waar het moet zijn zonder de druk van verbranding in de cilinders. de bougie's er uit zodat er geen compressie is en er dus nauwelijks kracht op de drijfstanglagers staat die op dat moment niet al te veel smering hebben. :)
tutuur
Clubsponsor

denk dat ik binnenkort ook de f7r hier mee ga verwennen, vind ie vast niet erg met 3 ton op de klok :lol:
Jeff rsi

mijne heb ook bijna 3 ton, vandaar ook mijn vraag (Y)
R19 16V '91
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Welkom @ RTC Juul. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

He Welkom!
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
juulvr
Contacteer:

Danku, danku :)

Die drijfstanglagers zitten dus ónder in het motorblok als ik het goed begrijp?
Als ik de auto op een brug zet, motorolie af laat lopen en carterpan eraf schroef en vervolgens zie ik dus de oliepomp die er ook afmoet moet ik dus de drijfstanglagers zien zitten en erbij kunnen om ze te vervangen?

Bitje in carterpanbout? Gewoon die 4kante plug om olie af te tappen bedoel je?

Iemand tips voor een goede en duidelijke (nederlandse) vraagbaak?
jacques

juulvr schreef:Iemand tips voor een goede en duidelijke (nederlandse) vraagbaak?
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... en#1715397
Tom
Moderator
Car: MB

heb jij die 21 in je carter? Dat staat er namelijk, dus dat zijn de boutjes waarmee je pan aan je onderblok zit (0) (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V

juulvr schreef:Danku, danku :)

Als ik de auto op een brug zet, motorolie af laat lopen en carterpan eraf schroef en vervolgens zie ik dus de oliepomp die er ook afmoet moet ik dus de drijfstanglagers zien zitten en erbij kunnen om ze te vervangen?

Als je geen idee hebt waar je drijfstanglagers zitten zou ik er niet eens aan beginnen, het is niet moeilijk maar je moet wel even weten waar je mee bezig bent namelijk. :)
juulvr
Contacteer:

Ronald1916V schreef:
juulvr schreef:Danku, danku :)

Als je geen idee hebt waar je drijfstanglagers zitten zou ik er niet eens aan beginnen, het is niet moeilijk maar je moet wel even weten waar je mee bezig bent namelijk. :)
Ach eens moet de eerste keer zijn he?
Begin er gewoon is aan en zoek het me wel uit..
Die motor manual van de site had ik al gedownload. Maar ik ga me is rondkijken voor een wat duidelijkere vraagbaak.. is zo'n hayes manual wel wat?
Tom
Moderator
Car: MB

als je zo'n ding voor weinig kunt vinden dan staan er voor de beginnende sleutelaar best wel wat handige dingen in. Iemand met wat meer ervaring heeft er vrij weinig aan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

En ja, die drijfstanglagers zitten daar. Let goed op de kant van de lipjes en houd de lagerkappen zoals je ze eraf gedraaid hebt. Nieuwe bouten bestellen kan geen kwaad, dan moet t lukken!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn Kool

let ff op dat als je de carterpan eraf wilt halen je het blok wel ff wat moet liften om hem er tussen uit te krijgen.

gebruik ook een GOED bitje. die torx krengen gaan er lastig uit en als je ze kapot draait, tsja dan kom je aan het kutten.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Tim
Car: E36 M3

Eerst even een katvervanger er onder :D
juulvr
Contacteer:

Tim schreef:Eerst even een katvervanger er onder :D
idd :p

Die lagers schuif ik voorlopig nog even voor me uit, voorlopig kom ik toch nog niet aan circuitgebruik toe..
Plaats reactie