Even voorstellen R5GTT na 6 jaar in de benen

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Toine van der Laan
Contacteer:

Ach die zaten erbij , en eigenlijk ben ik t met je eens ,maar eenmaal geplakt staat t best leuk .
kijk eens naar het "niks agent ik heb m zo gekocht" blauw stadslicht
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo009.jpg[/img]
Bij de Gamma voor 2 euro , Toch ook leuk 8)
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Kon 'm al niet plaatsen zondag....

(Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor

Hij glimt er wel over zeg! Is me bij de meeting ook niet opgevallen...
Tom
Moderator
Car: MB

Snap niet wat er zo leuk is aan die blauwe stadslichten.........
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Toine van der Laan
Contacteer:

Nou nou Tom , afzeiken is altijd makkelijk ,denk erom dat je iedereen in zijn waarde laat :wink:

Vandaag de bijna laatste hand gelegt aan de GTT , koelreservoir verplaatst naar de andere zijde ,( benodigdheden , 1 extra kachelslang , 1 haaks kunstof bochtje van 20mm , 1 stukje koperen buis 15 mm ) koperen radiator er terug in met interne warmte wisselaar , andere Diesel koeler komt in de Maxi GTT.

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo016.jpg[/img]

Verder kun je nu goed de opstelling zien van de FMIC , valt mij reuze mee wat daar nog voor nodig is geweest en een verbluffend resultaat

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo018.jpg[/img]

Als laatste zijn nu voor de derde keer de booskijkers eraf gevallen tijdens wassen in de wastraat , dus nu laten we ze er maar af , de blauwe stadslichtjes zitten er nog wel in 8)
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo017.jpg[/img]

Nu alleen nog de AFR meter aansluiten , maar hiervoor moet er blijkbaar voor de Lambasonde ( op de sloop 3 draard voor 20 Eu )een gat in het spruitstuk worden geboord .
Wij houden U op de hoogte
paratroeper

Wauw!
netjes zo onder de motorkap! wordt je niet aangehouden met die blauw stads lichten? 8)
Toine van der Laan
Contacteer:

Jawel , maar als je snel je dimlicht aandoet is het een heel stuk minder .
Martijn Kool

godzijdank die mietjeskijkers weg! een hele verbetering!! :)

mooi hoor onder de kap
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Toine van der Laan
Contacteer:

Afgelopen dagen moeten wachten op de spullen voor de Maxi GTT , dan maar weer verder aan de Grijze.

Dit weekend even een gaatje in de downpipe gemaakt voor een Air Fuel ratio meter .
Nou echt een aanrader :evil: even het hitteschild weg , de downpipe demonteren , een gaatje erin downpipe terugplaatsen, de lasmoer passen en hechten , weer demonteren en aflassen en vervolgens weer monteren.

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo024.jpg[/img]

Maar hij zit er nu wel netjes onder en het werkt , even voor de statistieken :
3 draads Lambdasonde heeft Rood , Zwart en Wit , Rood is plus voorverwarming , wit is signaal Zwart is massa

4 draads lambdasonde heeft 2x wit 1x grijs 1x zwart , hierbij is zwart signaal , wit voorverwarming , grijs extra massa
Laat U niet misleiden ( na 3 keer meten )
ff snel het metertje eronder en klaar
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo020.jpg[/img]

Maar na het terug plaatsen van de originele koeler toch wat probleempjes ondervonden .
Blijkbaar is de originele koeler in samenwerking met een FMIC niet zo'n goed idee , de temperaturen stijgen nu wel extreem ..
Nu kan dat aan 2 dingen liggen , of koel opvervlakte te klein of een verstopte koeler .Inmiddels hebben we de thermostaat al vervangen voor een lage temp versie , maar dat mag ook niet baten
Iemand een suggestie :-(
Allartino

kan me niet voorstellen dat de FMIC daar de oorzaak van kan zijn..
kunststof luchtgeleiders rondom je radiateur nog aanwezig?
5GTT & clio II 1.6 16v
Toine van der Laan
Contacteer:

Gaat dat zo,n verschil maken dan , met de diesel radiator en externe oliekoeler kwam de temp net boven streepje 2 , nu staat hij deftig op streepje 3 en soms erboven .
In beide gevallen geen kunststof geleiders gemonteerd
Allartino

streepje 3 is goed toch?
5GTT & clio II 1.6 16v
Toine van der Laan
Contacteer:

K vindt dat redelijk warm , maar ik zal er morgen eens een echte temp meter in steken om te kijken waar we staan .
Ik dacht altijd dat we bij streepje 2 moesten stoppen ? :)
CChris

hoe heb je de intercooler vastgezet? enne dat koelvloeistofvaatje aan de andere kant heb ik ook gedaan om ruimte te maken voor het luchtfilter, werkt prima! :)
R 5 Convertible Rulezz
GerryTT

Had hetzelfde probleem bij mijn gt. Is gewoon te weinig koelcapiciteit van je radiateur. Heb er de bumper afgehaald en het probleem was opgelost. Heb nu een radiateur op maat laten maken (370,500,57) voor meer koeloppervlakte. Alleen past hij niet in combinatie met het Clio subframe |:

Ohja, die luchtgeleiders werken echt wel. Lucht wil toch om de radiateur heen(weg van de minste weerstand)
Toine van der Laan
Contacteer:

@ Chris,
de intercooler heeft gewoon draadbussen aan de bovenzijde , dus netjes aftekenen in de voorste chassisbalk , 2x 8,5 mm gaatjes en "renaultvingers" :smile: deze breek je eerst zodat ze in de onmogelijke bochtjes kunnen komen . De M8 boutjes vallen nl net achter de 2 plaatjes in de balk .

Dat de luchtgeleiding zou helpen is een feit , alleen denk ik dat ik nu 10 tot 15 graden te veel heb aan Temp , wat richting de 100 gaat en dan heeft t bijna geen zin meer ( of t gaat kapo.. ) (N)

De 1,6 Diesel koeler is een goede optie maar duur !! de alu versie is er niet meer dus krijg je automatisch een koperen versie RT 2070 en kost 130 euro nett ex btw .
Ik heb de Volvo 240 versie gezien R 11519 , dus hoop dat dat beter gaat .
Andere tips zijn welkom
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

die geleiding kan goed 15 graden schelen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
GerryTT

Ik zat vandaag te denken; heeft het verplaatsen van je koelvaatje er misschien iets mee te maken? Zou niet weten waarom maar daar heeft iemand anders misschien wel een antwoord op.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Heeft er denk ik niks mee te maken, ik heb hem ook op een andere plaats, weliswaar niet daar, maar wel verplaatst, dus lijkt me sterk.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Toine van der Laan
Contacteer:

Met de diesel radiateur en losse oliekoeler is de temp wel echt serieus lager.
T gaat dus toch echt om koel opervlakte , de standaard GTT radiateur werkt alleen wanneer hij voldoende luchtstroom heeft vanaf de onderzijde van de bumper ( waar nu de intercooler zit ) .
en inderdaad , zonder voorbumper , met FMIC , en zonder windgeleiding is de temp ook lager.

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo027.jpg[/img]

we gaan gewoon weer terug naar dieselkoeler en externe oliekoeler , mag nu alleen alles voor de Maxi GT nieuw bestellen :( maar dat komt goed ..
-jo-

Er is nog altijd iets als bedrijfstemperatuur, sommige mensen hebben er de grootste moeite mee wanneer hun motor/olie/water de juiste temperatuur haalt. Ik verwijs hiermee naar die lage temp. thermostaten. Onzin om dat op een standaard blok te zetten. Eigenaars die dit doen hebben ofwel een koelprobleem en zit er iets niet zoals het hoort ofwel zijn ze paranoia.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Toine van der Laan
Contacteer:

Hoi Jo , wat je schrijft is waar , vaak vergissen mensen zich in bedrijfstemperatuur en proberen deze zo laag mogelijk te krijgen .
Dit is absoluut onzin want een te lage bedrijfstemperatuur van je motor is ook echt nadelig , denk aan zware koolafzetting van onder andere de olie en onverbrand mengsel , en simpelweg ongunstige rendementen door te lage temperaturen .

Maar streepje 3 na stevig doorrijden en bij uitrijden continu een ventilator aan is ook echt te heet naar mijn idee.
Dus terug naar plan A

of de koppakking is lek :-(
Arco
Über-Spammer

3 streepjes op een 5 GTT is maar 90 graden heren ...

In mijn ogen met stevig doortrappen op hogere snelheden niet geheel abnormaal... Bij normaal gebruik zit ie halverwege het 2de streepje en het 3de streepje. Slaat eenmaal de fan in (afhankelijk van thermocontact) moet wel de temperatuur zakken naar weer het niveau tussen het 2de en 3de streepje.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Riël
Über-Spammer

Nou moeten we echt niet praten over 'tussen dat en dat streepje', dat is te misleidend. Hoever dat metertje uitslaat is in grotere mate afhankelijk van de weerstand van je massapunten, kabelboom en het metertje zelf, dan van je koeltemperatuur, if you know what I mean.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-jo-

er vanuitgaand dat je gezonde apparatuur hebt klopt Arco zijn statement wel.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Toine van der Laan
Contacteer:

Gisteren even ouderwets een thermometer in het koelvloeistof vaatje gehouden en wat blijkt .
3e streepje is 83 graden (Y)

Direct hierna sloeg ook de ventilator aan , welke een nieuwe thermoschakelaar heeft op 83 graden , dus ook daar is het dan 83 graden

Dus de standaard Renault meters doen me weer denken aan de Alfa tijd , alle meters zijn indicatief en geven dus geen reële waardes aan :wink:
Riël
Über-Spammer

Dat bedoel ik :) Dank je voor de bevestiging. Een andere GTT zal vast andere temperaturen bij 3e streepje hebben ;)

Daarbij: wanneer onder het RIJDEN de fan inslaat heeft je koelsysteem onvoldoende capaciteit.
Toine van der Laan
Contacteer:

Punt !! en daar laten we het bij .

Maar wie heeft er voor mij het plastic deel wat rechts naast de radiator zit ter geleiding van de lucht ? :lol: want dat mis ik ( wist niet eens dat het erop zat )
renaultjulian
Contacteer:

nice, ik vind die stad lichten wel wat!
Allartino

Toine van der Laan schreef:
Maar wie heeft er voor mij het plastic deel wat rechts naast de radiator zit ter geleiding van de lucht ?
kan je van elke 5 op de sloop af halen, verzendkosten zijn duurder :wink:

wat betekent je onderschrift trouwens? vat 'm niet helemaal. neem aan dat het geluk op de auto slaat, en de eindeloze reis op het gezeur van je vriendin? :lol: of zit ik er helemaal naast? :p
5GTT & clio II 1.6 16v
Jeff rsi

dat mijn 205je total los gereden was stond hij daar met ze blauwe stadslichten aan en nog extra stadslichten in de RAW's politie zei der helemaal niks van :lol:

ook niet van de dikke rij luchthoorns die zag hangen omdat de voorbumper eraf gereden was :lol:

De meeste doen niet zo moeilijk (Y)
R19 16V '91
Joost van der Hammen
Contacteer:

Toine van der Laan schreef:Punt !! en daar laten we het bij .

Maar wie heeft er voor mij het plastic deel wat rechts naast de radiator zit ter geleiding van de lucht ? :lol: want dat mis ik ( wist niet eens dat het erop zat )
voor een paar euro nog nieuw te krijgen bij de renault dealer wel levertijd..........
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Toine van der Laan
Contacteer:

Heeft niemand m dan liggen ? kan in een bubbeltjes enveloppe en kost dan 1,30 om te sturen, ik betaal m graag

@Allertino , auto's en vrouwen , voorspoed /geluk en ellende/teleurstelling ( Oud Italiaans gezegde )
@ Tom Omdat de smileys niet mochten :smile:
Toine van der Laan
Contacteer:

Zo , even een gaatje tijd om naar mijn straatauto te kijken.
Begin er nu wel aan te wennen , en me te ergeren aan de versnellingsbak , deze weigert af en toe absoluut zijn 2e versnelling :evil: en dat wordt echt storend.
Verder heb ik voor de zekerheid een temperatuurmeter geplaatst op de inlaatbuis om te kijken , en meten wat nu uiteindelijk de inlaatlucht temperatuur is ?
Iemand een idee ???

Dus uit een auto ( als je er toch genoeg hebt staan ) een buitentemperatuurmeter gehaald
KLIK
( hoe krijg ik die link kort :~ ) *url=link*KLIK*/url* *= [ ]

Nu blijkt dus de inlaatlucht temp niet hoger te komen dan 20 graden met een FMIC !!
Alleen als je de auto lange tijd stationair laat draaien komen de inlaat tempraturen richting de 40 to 45 graden , zodra je weer gaat rijdend daalt dit , toch leuk om te zien en te meten met een dingetje van 15 eu

Tevens wordt een andere bewering , dat we allemaal een groep A carb nodig hebben op straat ontkracht , de huidige Air/feul meter Autometer meter met 3 draads Lambda direct na de Turbo geeft continu , behalve bij gas los , een goed tot rijk mengsel aan
http://autometer.com/cat_gaugedetail.as ... 817&sid=15

Dus niets aan de hand (Y) , liever iets te rijk dan te arm zeggen we dan maar :beer:
Riël
Über-Spammer

Nodig niet, maar de grotere doorlaat geeft wel meer power bovenin ;) Het mengsel blijft idd goed bij de normale. Alleen die knijpt nogal boven de 5000 rpm.

Leuke oplossing, de temp. meter :) Jij heb goede ideeen :p
Plaats reactie