info over drijfstanglagers gevraagd.
-
bij deze wat meer info gevraagd over de drijfstanglagers
van een clio 16v.
wil ze binnenkort preventief vervangen.
enkel wat is een goed adres om ze aan te schaffen??
bij de reguliere automaterialen toko hebben ze ze niet
(van breemen en aps)
internet brengt ook weinig opheldering.
is de dealer de enige oplossing??
en wat de prijzen tegenwoordig zijn..
is het te vergelijken met gtt lagers??
is het te doen op een brug?
of moet de motor gelift worden??
ik hoor het graag.
van een clio 16v.
wil ze binnenkort preventief vervangen.
enkel wat is een goed adres om ze aan te schaffen??
bij de reguliere automaterialen toko hebben ze ze niet
(van breemen en aps)
internet brengt ook weinig opheldering.
is de dealer de enige oplossing??
en wat de prijzen tegenwoordig zijn..
is het te vergelijken met gtt lagers??
is het te doen op een brug?
of moet de motor gelift worden??
ik hoor het graag.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
*F7P-T*
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
HARO Schiedam.
ERAS Utrecht.

ERAS Utrecht.

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Onze sponsor MB carperformance heeft ze. http://www.mbcarperformance.com/catalog ... 77_796_798
-
- Moderator
- Car: MB
hij vraagt ze voor een 1.816v.
Niet bij reno halen was het volgens mij maar bij een revisie bedrijf. Niet bestellen vooraf als je niet weet welke maar erin zit. Dus eerst demonteren en dan nieuwe bestellen.
Niet bij reno halen was het volgens mij maar bij een revisie bedrijf. Niet bestellen vooraf als je niet weet welke maar erin zit. Dus eerst demonteren en dan nieuwe bestellen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer

Je kan ze vrij makkelijk zelf vervangen op de brug.
Subframe iets laten zakken aan de rechterkant, carter loshalen en dan de oliepomp verwijderen..
Prijs ligt op zo'n 5 tientjes voor een setje.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Ronald weet er wel wat van geloof ikRonald1916V schreef:NEEEEEEE, geen lagerschalen van de DEALER !
Haal snel er uit die rommel, die gaan je stuk.. die hebben geen borglipje

Heb je bij Brezan in roosendaal gevraagd? Heb ze binnenkort ook nodig
En als je de lagerschalen vervangt moet je toch ook de bouten van de lagerkappen vernieuwen?
Ik heb mijn lagers laatst gekocht bij een motor revisie bedijf (zomer motorrevisie). Daar vertelden ze mij dat de borglipjes nergens voor nodig waren. Deze zijn alleen nodig om de lagers op de juiste plek te drukken.
Als de drijfstangbouten eenmaal zijn aangedraait kunnen de lagers nergens meer heen.
Als de drijfstangbouten eenmaal zijn aangedraait kunnen de lagers nergens meer heen.
Toch heb ik de lagers zonder lipje ook vroegtijdig zien sneuvelen.
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
*zucht.. Ben ik weer... monteer die dingen NIET!Geert schreef:Ik heb mijn lagers laatst gekocht bij een motor revisie bedijf (zomer motorrevisie). Daar vertelden ze mij dat de borglipjes nergens voor nodig waren. Deze zijn alleen nodig om de lagers op de juiste plek te drukken.
Dat borglipje heeft wel degelijk een functie, die lagers zijn gemaakt voor de laatste productie drijfstangen die dus iets anders waren met een andere lagermontage. als die lipjes er alleen voor waren voor de montage hadden ze die wel weg gelaten, als je die schalen er met de vingers niet recht in krijgt zonder lipje moet je je eens gaan afvragen of je er wel verstandig aan doet om zo'n klus uit te voeren.
Er zijn meerdere F7P's stuk gelopen door de originele Renault lagers zonder lipje, die zijn dus gewoon gaan meedraaien in de lagerkap, sommigen al na 5km.. en ja, de meesten pas boven de 5000 RPM maargoed.. wat moet je anders met een F7P.. er onder zijn ze zo dood als een pier..

Gewoon bij een revisiebedrijf o.i.d. bestellen van het merk Federal Mogul en even controleren of het de juiste lagers zijn dus MET lipje, dan kan er niet zo veel mis gaan.
Uiteraard even de lagermaat controleren, deze staat achterop het oude lagerschaaltje, zou jammer zijn als je standaard (STD) lagers monteerd op een geslepen krukas natuurlijk.(STD, 0,25, 0,50)
Vervangen is goed te doen verder, al moet je wel even weten waar je mee bezig bent, bitje goed in de carterpanbout meppen, anders draai je ze door en kun je er met de beitel bij, en met een beetje pech alle 21boutjes, dan de oliepomp er even afhalen (4boutjes) en dan kun je er bij, lagerkappen loshalen (stuk voor stuk, beslist niet onderling wisselen) oude lagers er uit, beetje olie aan de nieuwe (schone olie, dus niet met je zandvingers monteren

En bij voorkeur even oliedruk draaien zonder bougie's voor je 'm daadwerkelijk start. daar heb ik tenminste een beter gevoel bij.
Succes

-
Duidelijke Uitleg!

-
En Biggelaar motorrevisie in Made (bij jouw in de buurt)(PtrGte hier op het forum, Patrick) heeft die lagers meestal gewoon liggen, op voorraad, net als uprated lagers, drijfstangbouten, en uprated drijfstangbouten.
-
ik heb patrick ooit eens gemaild
over krukas slijpen e.d van een gtt blok.
maar tot nu nog geen reactie terug gehad jammer genoeg
over krukas slijpen e.d van een gtt blok.
maar tot nu nog geen reactie terug gehad jammer genoeg
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
*F7P-T*
-
Is best een flinke toko die hij moet runnen, dus kan zijn dat je m beter effe kunt bellen.
Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
En heb wel eens gehoord dat als je koppakking vervangen wordt je beter ook de lagerkappen kunt vervangen, klopt dat?
En heb wel eens gehoord dat als je koppakking vervangen wordt je beter ook de lagerkappen kunt vervangen, klopt dat?
Dat laatste klopt. Klein klusje viel Erfolg 

-
40Nm klopt inderdaad. die lagerkappen vervangen is onzin, ik denk dat dat verhaal komt van dat je beter de lagers kan vervangen als je de koppakking vervangt en de kop laat vlakken. het komt bij de F7P/R motoren inderdaad nog wel eens voor dat de oude lagers het niet meer zo trekken met een iets hogere compressieverhouding en dan de handdoek in de ring gooien..Whatever schreef:Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
-
Whatever haalt lagerkappen en lagerschalen door elkaar...Hij zal wel denken: 'Whatever!' Maar is echt een wezenlijk verschil
Lagerkappen hoeven nooit vervangen te worden, alleen als de hele drijfstang in de soep is gelopen.
En inderdaad: als je een nieuwe koppakking zet, investeer dan ook die 60 euro in nieuwe schalen en boutjes. Anders krijg je echt spijt.
Lagerkappen hoeven nooit vervangen te worden, alleen als de hele drijfstang in de soep is gelopen.
En inderdaad: als je een nieuwe koppakking zet, investeer dan ook die 60 euro in nieuwe schalen en boutjes. Anders krijg je echt spijt.
Laatst me lagertjes vervangen en ARP buten geplaatst. Deze moesten volgens de verpakking 50nm. En om de bouten te "rekken", 3 keer los en vast.Ronald1916V schreef:40Nm klopt inderdaad. die lagerkappen vervangen is onzin, ik denk dat dat verhaal komt van dat je beter de lagers kan vervangen als je de koppakking vervangt en de kop laat vlakken. het komt bij de F7P/R motoren inderdaad nog wel eens voor dat de oude lagers het niet meer zo trekken met een iets hogere compressieverhouding en dan de handdoek in de ring gooien..Whatever schreef:Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
-
Dat laaste heb ik je laatst ook horen zeggen, moet dat echt ? lijkt me echt een heel vreemd verhaal, staat dat op de verpakking ? doe is een fotootje ?Geert schreef:Laatst me lagertjes vervangen en ARP buten geplaatst. Deze moesten volgens de verpakking 50nm. En om de bouten te "rekken", 3 keer los en vast.Ronald1916V schreef:40Nm klopt inderdaad. die lagerkappen vervangen is onzin, ik denk dat dat verhaal komt van dat je beter de lagers kan vervangen als je de koppakking vervangt en de kop laat vlakken. het komt bij de F7P/R motoren inderdaad nog wel eens voor dat de oude lagers het niet meer zo trekken met een iets hogere compressieverhouding en dan de handdoek in de ring gooien..Whatever schreef:Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
Ik heb toevallig hier een 2.0 liggen met ARP bouten er naast die nu 2x los zijn geweest, mag je die dingen wel hergebruiken eigenlijk ? of presteer ik het straks dat er een paar zuigers in het bos liggen net voor Swedenkreuz op de Ring..

Heb er nog niet veel info over kunnen vinden, originele boutjes vervang ik altijd namelijk.. maar die zijn ook wat goedkoper dan ARP bouten..
http://www.arp-bolts.com/Tech/T1_Instal ... tion3.htmlRonald1916V schreef:Dat laaste heb ik je laatst ook horen zeggen, moet dat echt ? lijkt me echt een heel vreemd verhaal, staat dat op de verpakking ? doe is een fotootje ?Geert schreef:Laatst me lagertjes vervangen en ARP buten geplaatst. Deze moesten volgens de verpakking 50nm. En om de bouten te "rekken", 3 keer los en vast.Ronald1916V schreef:40Nm klopt inderdaad. die lagerkappen vervangen is onzin, ik denk dat dat verhaal komt van dat je beter de lagers kan vervangen als je de koppakking vervangt en de kop laat vlakken. het komt bij de F7P/R motoren inderdaad nog wel eens voor dat de oude lagers het niet meer zo trekken met een iets hogere compressieverhouding en dan de handdoek in de ring gooien..Whatever schreef:Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
Ik heb toevallig hier een 2.0 liggen met ARP bouten er naast die nu 2x los zijn geweest, mag je die dingen wel hergebruiken eigenlijk ? of presteer ik het straks dat er een paar zuigers in het bos liggen net voor Swedenkreuz op de Ring..![]()
Heb er nog niet veel info over kunnen vinden, originele boutjes vervang ik altijd namelijk.. maar die zijn ook wat goedkoper dan ARP bouten..
en voor de bouten (216-6301) staat 40 ft./lbs, dat is ongeveer 50nm
-
Kortom.. die kan ik dus ook wel een 2e of 3e keer gebruiken ?Geert schreef:http://www.arp-bolts.com/Tech/T1_Instal ... tion3.htmlRonald1916V schreef:Dat laaste heb ik je laatst ook horen zeggen, moet dat echt ? lijkt me echt een heel vreemd verhaal, staat dat op de verpakking ? doe is een fotootje ?Geert schreef:Laatst me lagertjes vervangen en ARP buten geplaatst. Deze moesten volgens de verpakking 50nm. En om de bouten te "rekken", 3 keer los en vast.Ronald1916V schreef:40Nm klopt inderdaad. die lagerkappen vervangen is onzin, ik denk dat dat verhaal komt van dat je beter de lagers kan vervangen als je de koppakking vervangt en de kop laat vlakken. het komt bij de F7P/R motoren inderdaad nog wel eens voor dat de oude lagers het niet meer zo trekken met een iets hogere compressieverhouding en dan de handdoek in de ring gooien..Whatever schreef:Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
Ik heb toevallig hier een 2.0 liggen met ARP bouten er naast die nu 2x los zijn geweest, mag je die dingen wel hergebruiken eigenlijk ? of presteer ik het straks dat er een paar zuigers in het bos liggen net voor Swedenkreuz op de Ring..![]()
en voor de bouten (216-6301) staat 40 ft./lbs, dat is ongeveer 50nm
tja dat staat er niet 

enige reden dat je ze meerdere keren moet aandraaien is gewoon om te verzekeren dat ze echt 100% aanliggen en dus niet meer los kunnen lopen...
kan me niet voorstellen dat zo'n kort boutje een rekbout is...
kan me niet voorstellen dat zo'n kort boutje een rekbout is...
de beste manier volgens ARP is om ze te meten met een Stretch Gauge.
http://www.arp-bolts.com/Tech/T1_Instal ... tion4.html
Lijken mij dus zeker wel rekbouten.
http://www.arp-bolts.com/Tech/T1_Instal ... tion4.html
Lijken mij dus zeker wel rekbouten.
dan wel inderdaad, had ik niet verwacht....
edit: If there is a permanent increase of .001˝ in length, or if there is deformation, the bolt should be replaced.
geen rekbouten dus
edit: If there is a permanent increase of .001˝ in length, or if there is deformation, the bolt should be replaced.
geen rekbouten dus

Juist wel, rekbouten omdat ze niet 'permanent' rekken, maar terug veren. Ze zitten door die rek op een bepaalde spanning.
Net als de krukasbout bij nieuwe clio's, die moet je eigenlijk ook opmeten. Als hij uitgerekt is is hij niet meer goed
Net als de krukasbout bij nieuwe clio's, die moet je eigenlijk ook opmeten. Als hij uitgerekt is is hij niet meer goed

Dus lagerschalen vervangen (met lipje) en ARP boutjes erin en je bent ut mannetje
Gewoon te bestellen bij MB carperformance?
Enne cannoballman bedoelde inderdaad de lagerschalen i.p.v. lagerkappen, my bad

Enne cannoballman bedoelde inderdaad de lagerschalen i.p.v. lagerkappen, my bad

Er staat in die Arp text alleen dat de boutjes in het begin wat zwaarder gaan en na een paar keer wat soepeler erin gaan. Dus kan er sprake zijn van iets meer koppel wat de bout te voorduren krijgt en wat minder dat verloren gaat door wrijving. Volgens mij is 40Nm niet echt een spannende waarde. Voor mijn Guzzi hergebruik ik ook de drijfstangbouten. Dat zijn verjongde fijnmetische M8 bouten en ook 40Nm. Die motor levert ca 45 pk per pot.
je kan bij patje ook upgrade lagers verkrijgen alsook ACLR
Upgrade:
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... 7_bolt.jpg[/img]
super upgrade
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... arings.jpg[/img]
Even over die lagerkappen, die mag je in principe NIET uitwisselen met een ander blok vanwege de lijnboring.
Upgrade:
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... 7_bolt.jpg[/img]
super upgrade

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... arings.jpg[/img]
Even over die lagerkappen, die mag je in principe NIET uitwisselen met een ander blok vanwege de lijnboring.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
zijn die racing lagers niet goed dan Jo?
leg uit.
leg uit.