info over drijfstanglagers gevraagd.

Post hier al je vragen over de Clio
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

bij deze wat meer info gevraagd over de drijfstanglagers
van een clio 16v.

wil ze binnenkort preventief vervangen.
enkel wat is een goed adres om ze aan te schaffen??

bij de reguliere automaterialen toko hebben ze ze niet
(van breemen en aps)
internet brengt ook weinig opheldering.
is de dealer de enige oplossing??

en wat de prijzen tegenwoordig zijn..
is het te vergelijken met gtt lagers??

is het te doen op een brug?
of moet de motor gelift worden??

ik hoor het graag.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

HARO Schiedam. (Y)
ERAS Utrecht. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Onze sponsor MB carperformance heeft ze. http://www.mbcarperformance.com/catalog ... 77_796_798
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hij vraagt ze voor een 1.816v.

Niet bij reno halen was het volgens mij maar bij een revisie bedrijf. Niet bestellen vooraf als je niet weet welke maar erin zit. Dus eerst demonteren en dan nieuwe bestellen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

|: Dat is waar.

Je kan ze vrij makkelijk zelf vervangen op de brug.
Subframe iets laten zakken aan de rechterkant, carter loshalen en dan de oliepomp verwijderen..

Prijs ligt op zo'n 5 tientjes voor een setje.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Ronald1916V schreef:NEEEEEEE, geen lagerschalen van de DEALER !

Haal snel er uit die rommel, die gaan je stuk.. die hebben geen borglipje (N)
Ronald weet er wel wat van geloof ik :p

Heb je bij Brezan in roosendaal gevraagd? Heb ze binnenkort ook nodig :wink:
Whatever
Berichten: 229
Lid geworden op: ma 6 jul 2009 16:56
Contacteer:

En als je de lagerschalen vervangt moet je toch ook de bouten van de lagerkappen vernieuwen?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Ik heb mijn lagers laatst gekocht bij een motor revisie bedijf (zomer motorrevisie). Daar vertelden ze mij dat de borglipjes nergens voor nodig waren. Deze zijn alleen nodig om de lagers op de juiste plek te drukken.

Als de drijfstangbouten eenmaal zijn aangedraait kunnen de lagers nergens meer heen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Toch heb ik de lagers zonder lipje ook vroegtijdig zien sneuvelen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Geert schreef:Ik heb mijn lagers laatst gekocht bij een motor revisie bedijf (zomer motorrevisie). Daar vertelden ze mij dat de borglipjes nergens voor nodig waren. Deze zijn alleen nodig om de lagers op de juiste plek te drukken.

Als de drijfstangbouten eenmaal zijn aangedraait kunnen de lagers nergens meer heen.
*zucht.. Ben ik weer... monteer die dingen NIET!

Dat borglipje heeft wel degelijk een functie, die lagers zijn gemaakt voor de laatste productie drijfstangen die dus iets anders waren met een andere lagermontage. als die lipjes er alleen voor waren voor de montage hadden ze die wel weg gelaten, als je die schalen er met de vingers niet recht in krijgt zonder lipje moet je je eens gaan afvragen of je er wel verstandig aan doet om zo'n klus uit te voeren.

Er zijn meerdere F7P's stuk gelopen door de originele Renault lagers zonder lipje, die zijn dus gewoon gaan meedraaien in de lagerkap, sommigen al na 5km.. en ja, de meesten pas boven de 5000 RPM maargoed.. wat moet je anders met een F7P.. er onder zijn ze zo dood als een pier.. :p

Gewoon bij een revisiebedrijf o.i.d. bestellen van het merk Federal Mogul en even controleren of het de juiste lagers zijn dus MET lipje, dan kan er niet zo veel mis gaan.

Uiteraard even de lagermaat controleren, deze staat achterop het oude lagerschaaltje, zou jammer zijn als je standaard (STD) lagers monteerd op een geslepen krukas natuurlijk.(STD, 0,25, 0,50)

Vervangen is goed te doen verder, al moet je wel even weten waar je mee bezig bent, bitje goed in de carterpanbout meppen, anders draai je ze door en kun je er met de beitel bij, en met een beetje pech alle 21boutjes, dan de oliepomp er even afhalen (4boutjes) en dan kun je er bij, lagerkappen loshalen (stuk voor stuk, beslist niet onderling wisselen) oude lagers er uit, beetje olie aan de nieuwe (schone olie, dus niet met je zandvingers monteren (0) ) en weer monteren. lagerkappen aantrekken met 40nm met NIEUWE boutjes (volgens mij zijn dat rekbouten, maar dat weet niemand, dus vervang ze nou maar). krukas even ronddraaien om er zeker van te zijn dat het allemaal past en klopt, oliepomp er weer aan, carterpan er weer onder.

En bij voorkeur even oliedruk draaien zonder bougie's voor je 'm daadwerkelijk start. daar heb ik tenminste een beter gevoel bij.

Succes (Y)
paratroeper
Berichten: 993
Lid geworden op: za 24 jan 2009 18:49
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Huizen

Duidelijke Uitleg! 8) (Y)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

En Biggelaar motorrevisie in Made (bij jouw in de buurt)(PtrGte hier op het forum, Patrick) heeft die lagers meestal gewoon liggen, op voorraad, net als uprated lagers, drijfstangbouten, en uprated drijfstangbouten.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

ik heb patrick ooit eens gemaild
over krukas slijpen e.d van een gtt blok.

maar tot nu nog geen reactie terug gehad jammer genoeg
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Is best een flinke toko die hij moet runnen, dus kan zijn dat je m beter effe kunt bellen.
Whatever
Berichten: 229
Lid geworden op: ma 6 jul 2009 16:56
Contacteer:

Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
En heb wel eens gehoord dat als je koppakking vervangen wordt je beter ook de lagerkappen kunt vervangen, klopt dat?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat laatste klopt. Klein klusje viel Erfolg :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Whatever schreef:Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
En heb wel eens gehoord dat als je koppakking vervangen wordt je beter ook de lagerkappen kunt vervangen, klopt dat?
40Nm klopt inderdaad. die lagerkappen vervangen is onzin, ik denk dat dat verhaal komt van dat je beter de lagers kan vervangen als je de koppakking vervangt en de kop laat vlakken. het komt bij de F7P/R motoren inderdaad nog wel eens voor dat de oude lagers het niet meer zo trekken met een iets hogere compressieverhouding en dan de handdoek in de ring gooien..
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Whatever haalt lagerkappen en lagerschalen door elkaar...Hij zal wel denken: 'Whatever!' Maar is echt een wezenlijk verschil :wink:

Lagerkappen hoeven nooit vervangen te worden, alleen als de hele drijfstang in de soep is gelopen.

En inderdaad: als je een nieuwe koppakking zet, investeer dan ook die 60 euro in nieuwe schalen en boutjes. Anders krijg je echt spijt.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Ronald1916V schreef:
Whatever schreef:Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
En heb wel eens gehoord dat als je koppakking vervangen wordt je beter ook de lagerkappen kunt vervangen, klopt dat?
40Nm klopt inderdaad. die lagerkappen vervangen is onzin, ik denk dat dat verhaal komt van dat je beter de lagers kan vervangen als je de koppakking vervangt en de kop laat vlakken. het komt bij de F7P/R motoren inderdaad nog wel eens voor dat de oude lagers het niet meer zo trekken met een iets hogere compressieverhouding en dan de handdoek in de ring gooien..
Laatst me lagertjes vervangen en ARP buten geplaatst. Deze moesten volgens de verpakking 50nm. En om de bouten te "rekken", 3 keer los en vast.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Geert schreef:
Ronald1916V schreef:
Whatever schreef:Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
En heb wel eens gehoord dat als je koppakking vervangen wordt je beter ook de lagerkappen kunt vervangen, klopt dat?
40Nm klopt inderdaad. die lagerkappen vervangen is onzin, ik denk dat dat verhaal komt van dat je beter de lagers kan vervangen als je de koppakking vervangt en de kop laat vlakken. het komt bij de F7P/R motoren inderdaad nog wel eens voor dat de oude lagers het niet meer zo trekken met een iets hogere compressieverhouding en dan de handdoek in de ring gooien..
Laatst me lagertjes vervangen en ARP buten geplaatst. Deze moesten volgens de verpakking 50nm. En om de bouten te "rekken", 3 keer los en vast.
Dat laaste heb ik je laatst ook horen zeggen, moet dat echt ? lijkt me echt een heel vreemd verhaal, staat dat op de verpakking ? doe is een fotootje ?

Ik heb toevallig hier een 2.0 liggen met ARP bouten er naast die nu 2x los zijn geweest, mag je die dingen wel hergebruiken eigenlijk ? of presteer ik het straks dat er een paar zuigers in het bos liggen net voor Swedenkreuz op de Ring.. (F)

Heb er nog niet veel info over kunnen vinden, originele boutjes vervang ik altijd namelijk.. maar die zijn ook wat goedkoper dan ARP bouten..
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik zou ze wel vervangen in ieder geval, voor de zekerheid.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Ronald1916V schreef:
Geert schreef:
Ronald1916V schreef:
Whatever schreef:Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
En heb wel eens gehoord dat als je koppakking vervangen wordt je beter ook de lagerkappen kunt vervangen, klopt dat?
40Nm klopt inderdaad. die lagerkappen vervangen is onzin, ik denk dat dat verhaal komt van dat je beter de lagers kan vervangen als je de koppakking vervangt en de kop laat vlakken. het komt bij de F7P/R motoren inderdaad nog wel eens voor dat de oude lagers het niet meer zo trekken met een iets hogere compressieverhouding en dan de handdoek in de ring gooien..
Laatst me lagertjes vervangen en ARP buten geplaatst. Deze moesten volgens de verpakking 50nm. En om de bouten te "rekken", 3 keer los en vast.
Dat laaste heb ik je laatst ook horen zeggen, moet dat echt ? lijkt me echt een heel vreemd verhaal, staat dat op de verpakking ? doe is een fotootje ?

Ik heb toevallig hier een 2.0 liggen met ARP bouten er naast die nu 2x los zijn geweest, mag je die dingen wel hergebruiken eigenlijk ? of presteer ik het straks dat er een paar zuigers in het bos liggen net voor Swedenkreuz op de Ring.. (F)

Heb er nog niet veel info over kunnen vinden, originele boutjes vervang ik altijd namelijk.. maar die zijn ook wat goedkoper dan ARP bouten..
http://www.arp-bolts.com/Tech/T1_Instal ... tion3.html

en voor de bouten (216-6301) staat 40 ft./lbs, dat is ongeveer 50nm
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Geert schreef:
Ronald1916V schreef:
Geert schreef:
Ronald1916V schreef:
Whatever schreef:Ronald1916V; is 40 NM genoeg voor boutjes, en gewoon in 1 keer 40 NM per boutje aandraaien, of in stappen?
En heb wel eens gehoord dat als je koppakking vervangen wordt je beter ook de lagerkappen kunt vervangen, klopt dat?
40Nm klopt inderdaad. die lagerkappen vervangen is onzin, ik denk dat dat verhaal komt van dat je beter de lagers kan vervangen als je de koppakking vervangt en de kop laat vlakken. het komt bij de F7P/R motoren inderdaad nog wel eens voor dat de oude lagers het niet meer zo trekken met een iets hogere compressieverhouding en dan de handdoek in de ring gooien..
Laatst me lagertjes vervangen en ARP buten geplaatst. Deze moesten volgens de verpakking 50nm. En om de bouten te "rekken", 3 keer los en vast.
Dat laaste heb ik je laatst ook horen zeggen, moet dat echt ? lijkt me echt een heel vreemd verhaal, staat dat op de verpakking ? doe is een fotootje ?

Ik heb toevallig hier een 2.0 liggen met ARP bouten er naast die nu 2x los zijn geweest, mag je die dingen wel hergebruiken eigenlijk ? of presteer ik het straks dat er een paar zuigers in het bos liggen net voor Swedenkreuz op de Ring.. (F)

Heb er nog niet veel info over kunnen vinden, originele boutjes vervang ik altijd namelijk.. maar die zijn ook wat goedkoper dan ARP bouten..
http://www.arp-bolts.com/Tech/T1_Instal ... tion3.html

en voor de bouten (216-6301) staat 40 ft./lbs, dat is ongeveer 50nm
Kortom.. die kan ik dus ook wel een 2e of 3e keer gebruiken ?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

tja dat staat er niet :lol:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

enige reden dat je ze meerdere keren moet aandraaien is gewoon om te verzekeren dat ze echt 100% aanliggen en dus niet meer los kunnen lopen...

kan me niet voorstellen dat zo'n kort boutje een rekbout is...
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

de beste manier volgens ARP is om ze te meten met een Stretch Gauge.

http://www.arp-bolts.com/Tech/T1_Instal ... tion4.html

Lijken mij dus zeker wel rekbouten.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dan wel inderdaad, had ik niet verwacht....

edit: If there is a permanent increase of .001˝ in length, or if there is deformation, the bolt should be replaced.

geen rekbouten dus :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Juist wel, rekbouten omdat ze niet 'permanent' rekken, maar terug veren. Ze zitten door die rek op een bepaalde spanning.

Net als de krukasbout bij nieuwe clio's, die moet je eigenlijk ook opmeten. Als hij uitgerekt is is hij niet meer goed :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Die ARP bouten kan je in de regel 5x hergebruiken, maar inderdaad moet je ze wel op opmeten. Een echte rekbout (zoals kopbouten) vervormt plastisch bij het aanhalen, en kan je dus niet hergebruiken.
Whatever
Berichten: 229
Lid geworden op: ma 6 jul 2009 16:56
Contacteer:

Dus lagerschalen vervangen (met lipje) en ARP boutjes erin en je bent ut mannetje :smile: Gewoon te bestellen bij MB carperformance?
Enne cannoballman bedoelde inderdaad de lagerschalen i.p.v. lagerkappen, my bad :p
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Gewoon bij een motorrevisiebedrijf in de buurt een stel lagers en normale drijfstangboutjes erin. ARP boutjes zijn nergens voor nodig op een standaard motor.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Er staat in die Arp text alleen dat de boutjes in het begin wat zwaarder gaan en na een paar keer wat soepeler erin gaan. Dus kan er sprake zijn van iets meer koppel wat de bout te voorduren krijgt en wat minder dat verloren gaat door wrijving. Volgens mij is 40Nm niet echt een spannende waarde. Voor mijn Guzzi hergebruik ik ook de drijfstangbouten. Dat zijn verjongde fijnmetische M8 bouten en ook 40Nm. Die motor levert ca 45 pk per pot.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

je kan bij patje ook upgrade lagers verkrijgen alsook ACLR

Upgrade:
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... 7_bolt.jpg[/img]

super upgrade :lol:
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... arings.jpg[/img]

Even over die lagerkappen, die mag je in principe NIET uitwisselen met een ander blok vanwege de lijnboring.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zijn die racing lagers niet goed dan Jo?
leg uit.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ja , juist wel. Ook verkrijgbaar bij Patrick.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaats reactie