[Merijn's GTT] Een APK'tje verder...

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

kan zo snel geen goede info op de koni site vinden, maar weet 99,99% zeker dat je enkel rebound versteld. Is bijna altijd bij verstelbare sets. ingaand is meestal pas verstelbaar op de echt dure sets die meervoudig instelbaar zijn (bij KW bijv. dus variant 3).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Hoe dan ook, zowel bij de Koni's op de Williams als de GAZ set op de gt merk ik zeker wel verschil in comfort als ik de hardheid instel. Daar gaat het toch om in dit verhaal?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tuurlijk merk je verschil (anders was het helemaaaal nutteloos). Maar of dat gevoelde verschil werkelijk nuttig is is vers twee. Ik ben van mening dat die fabrikanten hun huiswerk best doen. En dan is een vaste set dus zo slecht niet (waarbij in- en uitgaande slag op elkaar afgestemd zijn). Zeker omdat in de praktijk de meesten mensen die verstelbare dingen toch ongeveer op het midden van het bereik zetten (en dat verstellen vaak een hels karwei is). De echte goed verstelbare sets zijn vaak ook enkel verkrijgbaar voor auto's waar veel mee geracet wordt (of je moet het custom laten maken).
En met die rebound moet je ook een beetje uitkijken dat je het niet knalhard zet. Dan geef je ze namelijk niet genoeg tijd te herstellen als je veel oneffenheden kort op elkaar hebt en zit je dus zo op je bumpstops als je niet uitkijkt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Fabrieksaf afgesteld op comfort en een veilige onderstuur. Verre van ideaal imho :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

een goede set is ook goed afgesteld. Die autostyle shit moet je iig niet kopen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik denk dat ik eens ga informeren naar -60 (al zou ik liever -50 kopen, maar dat is niet te krijgen, toch?).
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik vind ze veel te duur... Zeker als dit voor enkel de voorzijde is! En het is phase 1 zie ik...

Ik heb Koni geel rondom voor de helft van dit geld... :S Ik zal eens kijken wat ik ermee doe. Misschien toch maar een paar Apex -60's halen en kijken hoe dat gaat.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

http://cgi.ebay.co.uk/Apex-Springs-Rena ... 4a9ac57125

Ebay is your friend :grin:

Fase 1 is weer anders zeker? Anders hadden we 2 setjes kunnen bestellen :)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

-50mm veren

wel vreemd dat ze voor zowel ph1 als ph2 zijn :~
5GTT & clio II 1.6 16v
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

-60 is toch mooier :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

heb je met zulke veren geen andere dempers nodig ?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ik was voor mijn GAZ setje via K-tec 500 kwijt geloof ik, voor en achter compleet.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

momenteel 415 £ ;)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

dan is CGB 15 pond goedkoper :)
5GTT & clio II 1.6 16v
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Krijg het eind van de maand nog goedkoop in NL voor je, mijn zusje komt van london naar hier.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Allartino schreef:dan is CGB 15 pond goedkoper :)
Is ex VAT... :-)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

:smile:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

@ Jo: de prijs die jij noemde, bij welk bedrijf is dat? die is dan 'n stuk goedkoper
5GTT & clio II 1.6 16v
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

doen Merijn!! kan je zelf lekker hoog rijden, en 'm bij een meeting plat op z'n buik leggen :beer: (alleen achter dan niet "effe"...)
5GTT & clio II 1.6 16v
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Allartino schreef:doen Merijn!! kan je zelf lekker hoog rijden, en 'm bij een meeting plat op z'n buik leggen :beer: (alleen achter dan niet "effe"...)
achter gangbaar maken, kan t ook in ff.

auto kun je zo op hoogte stellen met een krik, kun je je wiel/schokdemper gewoon laten zitten, een auto waar de achteras gangbaar van is heb ik in 10minuten verlaagd :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als de achteras niet gangbaar is, dan weet ik het niet meer. :-P Dus dat is het probleem niet. Van mij mag ie best wat lager en stugger, als ie daarmee ook wat strakker gaat sturen. :)

Ik zal eens kijken of ik mijn vakantiegeld dit jaar goed kan besteden...
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zoals sommigen al meegekregen hebben, lijkt het erop alsof mijn auto te rijk loopt, wat vooral merkbaar is bij lage toeren. Bijvoorbeeld wanneer je vanuit stilstand weg wilt rijden, hij soms lijkt te verzuipen. Sputteren, zwarte rook, etc. Ook als de auto goed warm gereden is en ik rustiger ga rijden (lees: 30 km/u door de stad of zo), dan kan de auto afslaan en begint naar benzine te stinken. Ik krijg 'm dan wel weer gestart, maar echt goed is het natuurlijk niet. Echt zuinig is ie ook niet trouwens. :P

Nu... Wat te doen? Ik heb een revisieset voor de carburateur liggen. Relatief kleine moeite om 'm te reviseren. Maar hij moet ook afgesteld worden, voor zover dat kan.

Kan iemand me vertellen wat er precies afgesteld KAN worden aan de Solex carburateur? CO en toerental? Of kun je het mengsel ook echt regelen?

Hopelijk kan iemand me wat uitleg geven! Thanks daarvoor alvast. :D
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

rijd je met standaard blok/druk/.../...? Dan zou de standaard setup van de carb ook goed moeten zijn. anders wellicht eens op een bank af laten stellen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik rijdt volledig standaard, ja...

Maar wat is de standaard setup? Bedoel je de originele venturi e.d.? Die zijn, voor zover ik weet, gewoon standaard. Ik heb er nooit wat aan veranderd, maar dat kan de vorige eigenaar wel gedaan hebben, aangezien er een bleedvalve opgezeten heeft. Geen idee hoe ik dat zou kunnen controleren.

Maareh, effe voor de duidelijkheid: Wat kan er allemaal afgesteld worden aan een Solex carburateur?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Paar sproeiers en de CO schroef. Verder is er niet veel aan af te stellen.
Als je de originele sproeiers erin laat (ik weet de waardes even niet), moet het lukken?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Precies, ik zou dus wel effe checken of je de juiste sproeiers in dat ding hebt zitten!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wat valt er nou af te stellen? Het is geen scooter waar je met de gasnaald en sproeiers gaat spelen voor een fijnafstelling. Zo'n ding hoort standaard (en tot 0.9 bar oid) gewoon prima te rijden met een originele sproeier. Of dit nu een 117,5 of 120 is maakt dat weinig uit. Als dat ding verzuipt is dat geen afstelling, maar er lekt ergens benzine door en dan is het de vraag of dat via een membraampje gaat of omloop door verstopte sproeiers oid.

Dat ding moet gewoon netjes gereviseerd worden, of op z'n minst ultrasoon gereinigd met nieuwe pakkingen.
Want als ie enorm zuipt is dat niet een kwestie van nog wat slingertjes aan die CO-schroef geven.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Aight... Da's duidelijk.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ultrasoon reinigen is een absolute aanrader. Ook kan het vlotterventiel versleten zijn. Dan dicht het niet goed af en wordt je vlotterniveau te hoog met als gevolg een te rijk mengsel.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dus Merijn. Eraf schroeven, ergens afgooien en over twee weken gas erop :smoke:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

jacques schreef:Ook kan het vlotterventiel versleten zijn. Dan dicht het niet goed af en wordt je vlotterniveau te hoog met als gevolg een te rijk mengsel.
Hoe is dat op te lossen?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Merijn schreef:
jacques schreef:Ook kan het vlotterventiel versleten zijn. Dan dicht het niet goed af en wordt je vlotterniveau te hoog met als gevolg een te rijk mengsel.
Hoe is dat op te lossen?
Zit die ook niet in je pakkingset? Geloof het wel namelijk.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jep.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie