Goed, niet al te veel bezig geweest.. nog eens alles een beetje bekeken maar niets kunnen vinden. Tot ik vanavond Rob op MSN sprak en begon over een slingerschotje in de carterpan, pff.. ja die zit er wel in, zat er niet in dus denk.. zet er maar 1tje in zoals het hoort. Dus vanavond de carterpan maar eens onder de werkbank weggevist.. en jawel.... en slijtplek.....
Want hij heeft alles bij elkaar mischien een kwartiertje gelopen en toen zat er al een raar tokje in en voornamelijk onder belasting en nadat de pan er onderuit is geweest, ik het schotje er even uit heb gehad om de pan schoon te maken, nieuwe lagers monteren en de rommel er weer in was het 1 groot ratelfestijn.. en aangezien er na dat kwartiertje al een aardig kuiltje is gekomen in het schotje lijkt dat me wel duidelijk...
Kortom.. de schroefmaat in de prullenbak, het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Damn... een slungerchot wat niet goed zit... verzin je toch niet.
Mooi dat dat i.i.g. de wereld is uit is.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco Straver schreef:Damn... een slungerchot wat niet goed zit... verzin je toch niet.
Mooi dat dat i.i.g. de wereld is uit is.
Naja, het slingerschot zit wel goed.. alleen gaat het niet zo samen met de F8Q Dieselkrukas die er in zit waarschijnlijk.. aangezien Rob ditzelfde probleem heeft gehad toendertijd.
Jean-Paul-S schreef:Schitterend Wel fijn dat je er eindelijk achter bent, wat een ellendig zoek werk is dat geweest
Nu snel afbouwen en hop naar de Ring?
Naja, er achter wil ik niet zeggen natuurlijk. maar het is in ieder geval wel prettig dat er wat gevonden is.. ik hoopte eigenlijk op een compleet gaar gelopen drijfstanglager zodat er nog wat te "fixen" viel... maar als dit het is heb ik er ook wel vrede mee..
Het klonk een beetje alsof er een drijfstang naar buiten wou komen als je gas gaf, maargoed.. dat effect heb je natuurlijk ook wel als er een krukwang op zo'n harde plastic kap zit te rammen.
Tom schreef:en wat is hier nu de oplossing voor? slingershot vervangen voor een ander? aanpassen? Was dit ook niet te merken tijdens het rondgooien met de hand?
Hij zat er eerst dus niet in, dus dat zou ook wel goed moeten gaan, maar denk dat het een kleine moeite is om 'm aan te passen. tijdens het handmatig ronddraaien en oliedruk draaien was ie ook niet hoorbaar maar daar had Rob het ook al over.
er zijn vast wel speciale gebruikt voor diverse race toepassingen in het verleden.
eens snuffelen en wat fotos zien te vinden.
kan ik het zo namaken.
maak ik gelijk meer want ik moet zelf ook een diesel as monteren in mijn nieuwe 2,0L
mark 5t schreef:er zijn vast wel speciale gebruikt voor diverse race toepassingen in het verleden.
eens snuffelen en wat fotos zien te vinden.
kan ik het zo namaken.
maak ik gelijk meer want ik moet zelf ook een diesel as monteren in mijn nieuwe 2,0L
Geen foto's van een kitcar ofzo gezien? Meen dat die ook anders zijn.
Gisteravond de 19 16V maar even uit het stof getrokken na een maandje stilstaan, vanmorgen maar eens richting Lelystad gereden om maar eens deel te nemen aan een Wimedo slalomdag op het Midland circuit. dat was een mooie kans om nog even tussendoor wat aanpassingen te testen en de 19 16V in beweging te houden zo voor de RTC Openingsmeeting.
Niet hele geweldige tijden (1.17) gereden maargoed, het ging allemaal wel aardig . de Cup dempers nog even een kans gegeven maar ze gaan er nu definitief onder vandaan, alleen maar onderstuur.. onderstuur en nog eens onderstuur.
Wel wat filmpjes gemaakt waarbij het in het 2e filmpje even mis gaat, die bocht was steeds wat kritiek en ergens moet natuurlijk de echte grens gevonden worden... Bij het aanremmen blokkeerde de boel even op een natte plek op de baan, bij insturen had ik al het idee dat de snelheid te hoog was, en uiteraard.. weer onderstuur dus uiteindelijk besloten om de bocht af te breken en 'm rechtuit te zetten en te remmen aangezien er een nare kuil zat achter de curbstone en ik zag het natuurlijk wel gebeuren om daar m'n carterpan er onder vandaan te rijden. uiteindelijk bleef het dus bij wat modder aan de voorbumper.
Er zijn nog wel wat foto's gemaakt maar die komen vast nog wel ergens te voorschijn[/youtube]
Dat onderstuur kan je goed aanpakken met -3 graden (of meer) negatief camber. Je ziet goed op dit soort foto's dat je op de buitenste rand van de band leunt, en dat je dus als het ware positief camber creeert wat je moet compenseren om het contactvlak recht te houden. Veel negatief camber is alleen lastig als je er ook weer mee naar huis wilt rijden.
Wat heb je er nu voor cupspul op? Decarbon dempers met vaste veren?
Het zijn inderdaad DeCarbon dempers van een Clio met vaste veren er tussen inderdaad. hij staat nu op 2graden negatief camber maar het onderstuur was een stuk minder met de gele Koni's er onder. en daar mee stond hij op -1,5 graad camber. dat vind ik het vreemde dus..
De ingaande slag daarvan is wel veel zachter en hij had iets meer roll. achter heb ik overigens nog steeds Koni Geel en die staat op Medium afgesteld.
ik vind 'm ook gewoon vreemd sturen met deze dempers alsof de complete stuurgeometrie veranderd is. verschrikkelijk veel bumpsteer ook. terwijl ik niet veel verschil zie tussen een 19 of een Clio demper.
Ronald1916V schreef:Het zijn inderdaad DeCarbon dempers van een Clio met vaste veren er tussen inderdaad. hij staat nu op 2graden negatief camber maar het onderstuur was een stuk minder met de gele Koni's er onder. en daar mee stond hij op -1,5 graad camber. dat vind ik het vreemde dus..
De ingaande slag daarvan is wel veel zachter en hij had iets meer roll. achter heb ik overigens nog steeds Koni Geel en die staat op Medium afgesteld.
ik vind 'm ook gewoon vreemd sturen met deze dempers alsof de complete stuurgeometrie veranderd is. verschrikkelijk veel bumpsteer ook. terwijl ik niet veel verschil zie tussen een 19 of een Clio demper.
jij hebt nu -2? dan heb ik wel -4 als ik zo kijk..
maar was leuk dagje, best een aanrader! Veel schik gehad
Ronald1916V schreef:Het zijn inderdaad DeCarbon dempers van een Clio met vaste veren er tussen inderdaad. hij staat nu op 2graden negatief camber maar het onderstuur was een stuk minder met de gele Koni's er onder. en daar mee stond hij op -1,5 graad camber. dat vind ik het vreemde dus..
De ingaande slag daarvan is wel veel zachter en hij had iets meer roll. achter heb ik overigens nog steeds Koni Geel en die staat op Medium afgesteld.
ik vind 'm ook gewoon vreemd sturen met deze dempers alsof de complete stuurgeometrie veranderd is. verschrikkelijk veel bumpsteer ook. terwijl ik niet veel verschil zie tussen een 19 of een Clio demper.
jij hebt nu -2? dan heb ik wel -4 als ik zo kijk..
maar was leuk dagje, best een aanrader! Veel schik gehad
Luco/Alpine-racer schreef:Wimedo, ben ik ook mee begonnen jaren geleden met de Alpine
Was erg leuk.
Misschien moet je je achterkant wat uitspoor geven, dan stuurt het kontje wat makkelijker mee met een fwd.
En andere dempers kunnen heel ander stuurgedrag genereren kan ik je vertellen
Veel afstelwerk zit er niet aan de achteras zonder lomp geweld of cup-spul (?) Verder ging ie met de andere dempers een stuk prettiger de hoek om, dan kon je nog een beetje overstuur opwekken door een beetje van het gas te gaan maar hij blijft nu gewoon stellig onderstuur houden, wat overigens vreemd is aangezien ik nu met -2graden camber rijd en met de andere dempers op -1,5..
Wimedo slalom is wel leuk ja, volgende keer ben ik er zeker weer bij. Leuk baantje daar in Lelystad en lekker dichtbij.
Op zich heeft een halve graad niet veel invloed op onder of overstuur.
Als de karakteristiek van de dempers heel anders is dan wel en moet je dus gaan spelen met je uitlijning, als dat niet kan dan kan je er weinig mee helaas.
Baantje is inderdaad al geregeld maar dat moet allemaal nog even afgehandeld worden..
Verder scheelt het me weer een boel gezeur zo.. ding ff wegbrengen, paar euro lappen en weer ophalen, kan ik tussendoor mooi nog even bezig met andere dingen. De Willy bijvoorbeeld...