Ronald's Race-19 2.0 16V - Update 25-04-2014

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Goed, niet al te veel bezig geweest.. nog eens alles een beetje bekeken maar niets kunnen vinden. Tot ik vanavond Rob op MSN sprak en begon over een slingerschotje in de carterpan, pff.. ja die zit er wel in, zat er niet in dus denk.. zet er maar 1tje in zoals het hoort. Dus vanavond de carterpan maar eens onder de werkbank weggevist.. en jawel.... en slijtplek..... :worship:

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 99-660.jpg[/img]

Want hij heeft alles bij elkaar mischien een kwartiertje gelopen en toen zat er al een raar tokje in en voornamelijk onder belasting en nadat de pan er onderuit is geweest, ik het schotje er even uit heb gehad om de pan schoon te maken, nieuwe lagers monteren en de rommel er weer in was het 1 groot ratelfestijn.. en aangezien er na dat kwartiertje al een aardig kuiltje is gekomen in het schotje lijkt dat me wel duidelijk...

Kortom.. de schroefmaat in de prullenbak, het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. :p
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Damn... een slungerchot wat niet goed zit... verzin je toch niet. |:

Mooi dat dat i.i.g. de wereld is uit is. 8)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Schitterend :D Wel fijn dat je er eindelijk achter bent, wat een ellendig zoek werk is dat geweest (N)

Nu snel afbouwen en hop naar de Ring?
Ronald1916V

Arco Straver schreef:Damn... een slungerchot wat niet goed zit... verzin je toch niet. |:

Mooi dat dat i.i.g. de wereld is uit is. 8)
Naja, het slingerschot zit wel goed.. alleen gaat het niet zo samen met de F8Q Dieselkrukas die er in zit waarschijnlijk.. aangezien Rob ditzelfde probleem heeft gehad toendertijd. :)
Jean-Paul-S schreef:Schitterend :D Wel fijn dat je er eindelijk achter bent, wat een ellendig zoek werk is dat geweest (N)

Nu snel afbouwen en hop naar de Ring?
Naja, er achter wil ik niet zeggen natuurlijk. maar het is in ieder geval wel prettig dat er wat gevonden is.. ik hoopte eigenlijk op een compleet gaar gelopen drijfstanglager zodat er nog wat te "fixen" viel... maar als dit het is heb ik er ook wel vrede mee..

Het klonk een beetje alsof er een drijfstang naar buiten wou komen als je gas gaf, maargoed.. dat effect heb je natuurlijk ook wel als er een krukwang op zo'n harde plastic kap zit te rammen. (N)
Tom
Moderator
Car: MB

en wat is hier nu de oplossing voor? slingershot vervangen voor een ander? aanpassen? Was dit ook niet te merken tijdens het rondgooien met de hand?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V

Tom schreef:en wat is hier nu de oplossing voor? slingershot vervangen voor een ander? aanpassen? Was dit ook niet te merken tijdens het rondgooien met de hand?
Hij zat er eerst dus niet in, dus dat zou ook wel goed moeten gaan, maar denk dat het een kleine moeite is om 'm aan te passen. :) tijdens het handmatig ronddraaien en oliedruk draaien was ie ook niet hoorbaar maar daar had Rob het ook al over.
Tom
Moderator

denk dat het toch geen kwaad kan er een in te zetten. Zeker als je nog wel eens op het circuit komt met dat ding.
mark 5t
Contacteer:

er zijn vast wel speciale gebruikt voor diverse race toepassingen in het verleden.

eens snuffelen en wat fotos zien te vinden.
kan ik het zo namaken.
maak ik gelijk meer want ik moet zelf ook een diesel as monteren in mijn nieuwe 2,0L
mark 5t
Contacteer:

zo heb eventjes wat gezocht maar nog geen race carter kunnen vinden op google.

iemand tips?
links?
Bart V

Dat schotje is geen onbekend probleem bij de omgebouwde 1.8 motoren. Een uitsparing er in maken does the trick (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

mark 5t schreef:er zijn vast wel speciale gebruikt voor diverse race toepassingen in het verleden.

eens snuffelen en wat fotos zien te vinden.
kan ik het zo namaken.
maak ik gelijk meer want ik moet zelf ook een diesel as monteren in mijn nieuwe 2,0L
Geen foto's van een kitcar ofzo gezien? Meen dat die ook anders zijn.
Ronald1916V

Bart V schreef:Dat schotje is geen onbekend probleem bij de omgebouwde 1.8 motoren. Een uitsparing er in maken does the trick (Y)
Gewoon een klein hoekje uit die kap is voldoende ?
Bart V

Ja, zo zit het bij mij ook.
Ronald1916V

Gisteravond de 19 16V maar even uit het stof getrokken na een maandje stilstaan, vanmorgen maar eens richting Lelystad gereden om maar eens deel te nemen aan een Wimedo slalomdag op het Midland circuit. dat was een mooie kans om nog even tussendoor wat aanpassingen te testen en de 19 16V in beweging te houden zo voor de RTC Openingsmeeting.

Niet hele geweldige tijden (1.17) gereden maargoed, het ging allemaal wel aardig . de Cup dempers nog even een kans gegeven maar ze gaan er nu definitief onder vandaan, alleen maar onderstuur.. onderstuur en nog eens onderstuur.

Wel wat filmpjes gemaakt waarbij het in het 2e filmpje even mis gaat, die bocht was steeds wat kritiek en ergens moet natuurlijk de echte grens gevonden worden... Bij het aanremmen blokkeerde de boel even op een natte plek op de baan, bij insturen had ik al het idee dat de snelheid te hoog was, en uiteraard.. weer onderstuur dus uiteindelijk besloten om de bocht af te breken en 'm rechtuit te zetten en te remmen aangezien er een nare kuil zat achter de curbstone en ik zag het natuurlijk wel gebeuren om daar m'n carterpan er onder vandaan te rijden. uiteindelijk bleef het dus bij wat modder aan de voorbumper.

Er zijn nog wel wat foto's gemaakt maar die komen vast nog wel ergens te voorschijn[/youtube]
Bart V

Dat onderstuur kan je goed aanpakken met -3 graden (of meer) negatief camber. Je ziet goed op dit soort foto's dat je op de buitenste rand van de band leunt, en dat je dus als het ware positief camber creeert wat je moet compenseren om het contactvlak recht te houden. Veel negatief camber is alleen lastig als je er ook weer mee naar huis wilt rijden.

Wat heb je er nu voor cupspul op? Decarbon dempers met vaste veren?
Ronald1916V

Het zijn inderdaad DeCarbon dempers van een Clio met vaste veren er tussen inderdaad. hij staat nu op 2graden negatief camber maar het onderstuur was een stuk minder met de gele Koni's er onder. en daar mee stond hij op -1,5 graad camber. dat vind ik het vreemde dus..

De ingaande slag daarvan is wel veel zachter en hij had iets meer roll. achter heb ik overigens nog steeds Koni Geel en die staat op Medium afgesteld. :)

ik vind 'm ook gewoon vreemd sturen met deze dempers alsof de complete stuurgeometrie veranderd is. verschrikkelijk veel bumpsteer ook. terwijl ik niet veel verschil zie tussen een 19 of een Clio demper.
Martijn Kool

Ronald1916V schreef:Het zijn inderdaad DeCarbon dempers van een Clio met vaste veren er tussen inderdaad. hij staat nu op 2graden negatief camber maar het onderstuur was een stuk minder met de gele Koni's er onder. en daar mee stond hij op -1,5 graad camber. dat vind ik het vreemde dus..

De ingaande slag daarvan is wel veel zachter en hij had iets meer roll. achter heb ik overigens nog steeds Koni Geel en die staat op Medium afgesteld. :)

ik vind 'm ook gewoon vreemd sturen met deze dempers alsof de complete stuurgeometrie veranderd is. verschrikkelijk veel bumpsteer ook. terwijl ik niet veel verschil zie tussen een 19 of een Clio demper.
jij hebt nu -2? dan heb ik wel -4 als ik zo kijk..

maar was leuk dagje, best een aanrader! Veel schik gehad
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V

Martijn Kool schreef:
Ronald1916V schreef:Het zijn inderdaad DeCarbon dempers van een Clio met vaste veren er tussen inderdaad. hij staat nu op 2graden negatief camber maar het onderstuur was een stuk minder met de gele Koni's er onder. en daar mee stond hij op -1,5 graad camber. dat vind ik het vreemde dus..

jij hebt nu -2? dan heb ik wel -4 als ik zo kijk..

maar was leuk dagje, best een aanrader! Veel schik gehad
Dit is -2 inderdaad, Tim heeft -3 op de Willy
Tim
Car: E36 M3

En daar ben ik weer erg tevreden over, wellicht nog wat meer negatief zetten Ronald? Hardere veren opsnorren?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Wimedo, ben ik ook mee begonnen jaren geleden met de Alpine (Y) (Y)
Was erg leuk.

Misschien moet je je achterkant wat uitspoor geven, dan stuurt het kontje wat makkelijker mee met een fwd. :smile:

En andere dempers kunnen heel ander stuurgedrag genereren kan ik je vertellen :grin:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ronald1916V

Luco/Alpine-racer schreef:Wimedo, ben ik ook mee begonnen jaren geleden met de Alpine (Y) (Y)
Was erg leuk.

Misschien moet je je achterkant wat uitspoor geven, dan stuurt het kontje wat makkelijker mee met een fwd. :smile:

En andere dempers kunnen heel ander stuurgedrag genereren kan ik je vertellen :grin:
Veel afstelwerk zit er niet aan de achteras zonder lomp geweld of cup-spul (?) Verder ging ie met de andere dempers een stuk prettiger de hoek om, dan kon je nog een beetje overstuur opwekken door een beetje van het gas te gaan maar hij blijft nu gewoon stellig onderstuur houden, wat overigens vreemd is aangezien ik nu met -2graden camber rijd en met de andere dempers op -1,5..

Wimedo slalom is wel leuk ja, volgende keer ben ik er zeker weer bij. Leuk baantje daar in Lelystad en lekker dichtbij. :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Op zich heeft een halve graad niet veel invloed op onder of overstuur.
Als de karakteristiek van de dempers heel anders is dan wel en moet je dus gaan spelen met je uitlijning, als dat niet kan dan kan je er weinig mee helaas.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer

Kun je dmv een veerpootbrug je antiroll achter niet stijver maken? Dat geeft ook een wat lichter kontje.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor

Zou gewoon de Koni 's weer terugplaatsen...

Denk niet dat het de oplossing is om de achterkant zenuwachtiger te maken, kennelijk kan het beter en dat is dus met de koni's!
Martijn Kool

Riël schreef:Kun je dmv een veerpootbrug je antiroll achter niet stijver maken? Dat geeft ook een wat lichter kontje.
19 heeft dat standaard..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Martijn Kool schreef:
Riël schreef:Kun je dmv een veerpootbrug je antiroll achter niet stijver maken? Dat geeft ook een wat lichter kontje.
19 heeft dat standaard..
Achter? dat heeft een 19 toch niet standaard. maar of dit nog helpt met ook een rolkooi in de auto?
Ronald1916V

Gerald schreef:
Martijn Kool schreef:
19 heeft dat standaard..
Achter? dat heeft een 19 toch niet standaard. maar of dit nog helpt met ook een rolkooi in de auto?
De kooi geeft volgens mij wel voldoende stijfheid, een veerpootbrug heeft een 19 16V standaard inderdaad (voor)

Maargoed, Koni geel gaat gewoon weer terug er onder en dan maar eens verder kijken. :)

Van de week even 2 nieuwe Toyo R888's bestellen voor de voorkant en 'm even wegbrengen voor de APK. (Y)
Tom
Moderator

wegbrengen? Ik dacht dat jij keurmeester was?!
Tim

Maar dan moet er wel een baas zijn waar je hem APK af kan melden :)
Tom
Moderator

kleinigheidje houd je :smile: . Maar een automonteur moet toch wel een baan kunnen vinden!
Tim

Dat is het probleem ook niet zo hoor hehe :P
Tom
Moderator

hij is gewoon te lui om te werken :lol:
Tim

Te druk eerder! :D
Ronald1916V

Baantje is inderdaad al geregeld maar dat moet allemaal nog even afgehandeld worden..

Verder scheelt het me weer een boel gezeur zo.. ding ff wegbrengen, paar euro lappen en weer ophalen, kan ik tussendoor mooi nog even bezig met andere dingen. (Y) :) De Willy bijvoorbeeld...
Plaats reactie