ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Buiten dat:
Volgens mij zijn de voornaamste redenen: het gebruik van originele sensoren en bekabeling, een betrouwbaarder systeem en het feit dat het mbv fastchip eenvoudig te herprogrammeren is.

Als ik me niet vergis is de rekensnelheid van de originele unit ook beter dan andere systemen.

Als laatste is het natuurlijk n pak goedkoper.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

SPI kabels en computer van een originele clio heb ik nog liggen :wink: (van mn blauwe). dus voor in de toekomst mogelijk een optie. :D
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Riël schreef:Ik heb op diverse buitenlandse fora ook nog een lijntje maar dat is erg lastig :D Dié is natuurlijk wel érg gaaf.

Nee Matijs, ik wil het verder brengen: de GT motorafstelling is zo zuiver als de zwakste schakel.

Hoe perfect is de hele kleptiming etc met die nokkenassen, die vorm van de zuigers, die spoeling aan één kant in de cilinder etc, om er met finetuning van je mengsel profijt uit te halen? Dus niet alleen kosten/baten, ik twijfel eraan óf er extra baten zijn. Er is in ieder geval nog niemand die dat hier voor mij heeft laten zien. Volgens mij is ruwe performance van de MB setup zelfs beter dan de MPI setups. In mijn ogen is er een groot voordeel in de betere menging benzine/lucht.

Overigens kan ik er best naast zitten met mijn visie. So shoot :D
Nou jij hebt er meer verstand van dan ik, dat is zeker! Klink mij idd als een aannemelijk verhaal zoals jij het schetst. Het is tenslotte rommel uit de jaren 60...
Maar blij te horen dat ook jij de verleiding van het Amerikaanse spruitstuk niet kan weerstaan :D
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

post is wat info/foto's van dat amerikaanse spruitstuk, ben wel benieuwd nu. zijn er 5jes geleverd in amerika/canada dan?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

in Californie zijn de AMC Alliance én de AMC Encore geleverd met de 1.4 Cléon motor. Echter door de strenge emissieeisne in californie toendertijd, zijn deze 1.4tjes uitgerust met een MPI systeem ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Zo leer je hier nog eens wat....... :smile:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou je moet mijn versie nou niet persé als dé waarheid zien :p

Trouwens, Jan, we should meet :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Riël schreef:Nou je moet mijn versie nou niet persé als dé waarheid zien :p
Maar het mag natuurlijk wel :grin:

Maargoed, het feit dat ze in de VS kennelijk winst konden behalen met MPI doet vermoeden dat er toch iets zit. De vraag is alleen of zich dit ook vertaald naar de turbo motor...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Precies. Bovendien ging het daar niet om winst maar om emissie. Nu is er tussen die twee nogal wat overlap, maar toch. Waarom er toen niet gekozen werdt voor de SPI is mij een raadsel, aangezien die later toch nog schoner dan dié mpi werd. Wellicht hadden ze een mpi systeem liggen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hadden we dat allemaal maar :lol:
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Riël schreef:Nou je moet mijn versie nou niet persé als dé waarheid zien :p

Trouwens, Jan, we should meet :)
Vind ik ook ;) Ik bel je zaterdagmiddag, ok?
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Als je in één keer Pfieuwww hoort na hard door trekken 8) en er komt rook uit je uitlaat en je turbodrukmeter doet niks meer is je turbo dan naar de donder?? :@ :( . Ben er bang voor.. r ligt nu ook een plasje olie onder t blok komt dat ook van de turbo vandaan dan?
Heb er gelukkig nog 1 in de schuur liggen maar dit is de eerste keer dat ik t meemaak zo..
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ligt er niet gewoon een slang los?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Mm klinkt heel erug naar iets wat Chris ook laatst had ...bij hem was/is het idd de turbo.

Maar als ik jou was zou ik idd eerst even je ic traject bekijken
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Nee helaas.., geen losse slangen. Hij klinkt ook als een F16 ineens als hij op druk moet komen.
Kan hij ook olie lekken als er een slang los zit? (olieslang natuurlijk maar die zitten goed..).
Ik hoorde ook een licht geratel na die klap, alsof er stukjes metaal door een stofzuiger heen gingen :( . Binnekort de boel opendraaien om te kijken wat het is
martijn williams
Berichten: 564
Lid geworden op: ma 10 dec 2007 9:35
Locatie: Leiden

Ik weet dat ik apex verlagingsveren op mijn gt turbo heb zitten.
Hoe kom ik er nou achter hoeveel lager deze zijn?
Clio Williams '95 & 5 GT Turbo '90 & Vw transporter '80
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zoek ff het serienummer op wat op de veer staat.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Heren,

kheb hier een gereviseerd 5 blok in de auto gelepelt. Alles aangesloten zoals het hoort maar krijg em niet aan de praat. Vanwege de beperkte tijd maar héél even kunnen zoeken. Alles gaat netjes rond maar hij wil niet aanslaan en...

Ik krijg geen vonk!

Er zit een nieuwe vliegwielsensor, bougies, magnecors, verdeelkap en rotor op.

Iemand een idee ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

de + niet vergeten op de Renix ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

euh.... moet ik es effe checken. Kweet wel zeker dat beide stekkers en die massa erop zitten.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

geen spanning op de ontsteking?

EDIT: Ow... te lang gewacht met op Submit drukken :lol:
Laatst gewijzigd door Haas op wo 31 mar 2010 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

kan ik ergens een schema vinden of iets dergelijks ? Alvast bedankt voor het meedenken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
martijn williams
Berichten: 564
Lid geworden op: ma 10 dec 2007 9:35
Locatie: Leiden

Zo Jochem een gtt minder, en een vriend van mij super blij met eentje (Y) 8)
Clio Williams '95 & 5 GT Turbo '90 & Vw transporter '80
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

de zwarte?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

lijkt me wel, die zilveren zal niet zo snel gaan...;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik verwacht dat die zilvere juist wel sneller gaat :lol: :wink:

Maar je weet maar nooit bij Jochem wat hij nu weer uit zijn schuur tovert.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

:blabla:





:D
Immer wieder die verdammte Holländer
martijn williams
Berichten: 564
Lid geworden op: ma 10 dec 2007 9:35
Locatie: Leiden

Tom schreef:de zwarte?
Ja de zwarte ja, had die de zilvere voor dat geld mee kunnen krijgen had ik hem direct 500 meer gegeven :lol:
Clio Williams '95 & 5 GT Turbo '90 & Vw transporter '80
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Die zilvere voor 1500 euro |: :lol: |: :lol: |: :lol:
Nee net niet, 10x zoveel komt eerst!
Anders kan ik hem net zo goed tegen een boom o.i.d zetten, dan krijg ik het ook van de verzekering :smile:

Maar goed, Ja de Zwarte GTT is weg .....
Ik ga er van uit dat Oscar er veel scheur/rag kilometers mee gaat maken (Y)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

-jo- schreef:Heren,

kheb hier een gereviseerd 5 blok in de auto gelepelt. Alles aangesloten zoals het hoort maar krijg em niet aan de praat. Vanwege de beperkte tijd maar héél even kunnen zoeken. Alles gaat netjes rond maar hij wil niet aanslaan en...

Ik krijg geen vonk!

Er zit een nieuwe vliegwielsensor, bougies, magnecors, verdeelkap en rotor op.

Iemand een idee ?
Wat ik ooit ben vergeten is het relais achter je schut boord naast je ventilator motor .....

Dan doet ie ook alles behalve aanslaan
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

thx, dat zit er allemaal op. Net ook nog gemeten en krijg bij contact aan op beide +aansluitingen 12v. Ik moet het dus elders gaan zoeken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

zijn de massa aansluitingen ok??
word ook regelmatig over het hoofd gezien..
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

jeps, zowel die op de zijkant naar het schutbord/batterij als een extra op de bak, alsook de massa's van de kabelboom. Ik snap er nog effe niks van maar dat komt wel goed. Vrijdag even de complete verdeler eraf halen en het benzine traject checken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dus nu wel of geen vonk? Complete verdeler ook goed gemonteerd? Kan volgens mij een verschil inzitten van 180graden (als ik dat hier ergens een keer goed heb gelezen).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

neen, nog steeds geen vonk en wat je zegt klopt helemaal. Je kan em 180° draaien of verkeerd zetten maar dat kan je in principe ook opvangen door de bougiekabels ook 180° te draaien/versteken.

Zoals ik al zei, ik zat in tijdgebrek en zal vrijdag al die dingen wel deftig checken. Ik houd jullie op de hoogte.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaats reactie