ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
GerryTT

@Jo, denk dat het nog wel wat duurder uitpakt dan 6k. Maar idd, hoever wil je gaan.
oldskool

Jo je weet toch dat wel dat de dryfstangen en zuigers nog orgineel zyn en de rest is gewoon een rivisie set is wat er in zit
verder alles standaard ook kwa onbalans enz.(helaas) .

en we hebben het hiet niet over 1.1 bar druk hoor met de orginele turbo..

niks ten nadele van diegene zyn auto hoor.
wil er verder niks kwaads over spreken hoor , maar is maar net hoe je voorgelicht bent .
Diegene zou met de info die hy nu heeft het ook anders doen .

iedereen doet het op zyn /haar manier toch.
dan kom ik zo ongeveer wel op dat bedrag uit .

is maar net HOE je een blok wild opbouwen ,kwa onderdelen en geld wat je uit (kan)wil geven.
ik zou het ook anders doen .
net zo als jy met dat andere blok hebt gedaan .
maar wie zyn wy om daar andere van te overtuigen dat dat (misschien ) wel beter is .

kryg je weer een reactie , het werkt toch dus waarom veranderen (verbeteren). :D :(
kost allemaar geld en je wint er kwa vermogen niks meer mee. (0)

heb eens iemand horen zeggen van je hebt alleen de gesmede zuigers nodig als je wilt gaan dragracen ofzo , anders gewoon niet doen.
dat zegt al genoeg volgens my

en goed is goed . (0)
zal ik maar zeggen.
Laatst gewijzigd door oldskool op vr 25 dec 2009 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor

om daar even op in te haken, ik heb regelmatig verhalen gezien als: "kop vlakken :lol: die turbo perst het er wel doorheen" als je al met zo'n instelling gaat tunen komt er natuurlijk niet erg veel van....
mark 5t
Contacteer:

nogmaals ieder doet het op zijn eigen menier met zijn eigen budget.
laten we dat aub niet vergeten.

ook ik koop nooit alles ineens maar blijf de motor en auto steeds wat aan het aanpassen.

dat is voor mij in elk geval de hobby.

verder heb ik gewoonweg zo niet even 123 5K liggen en er voor over om wat te gaan opbouwen.

alles totaal opgeteld zal ongetwijfeld ook wel zoveel geld zijn overigens.
tutuur
Clubsponsor

dat zal ongetwijfeld wel, ik weet hoe dat gaat :lol:

ik doel meer op het punt dat er bepaalde mensen op het forum zijn die alles weten en kunnen en al hebben gedaan, maar als je dan over kop flowen gaat praten is het opeens onzin...

ik zie daar de reden niet van, elk klein beetje weerstandsvermindering is vermogenswinst, net als bv de grp. a carb... zou je anders ook onzin kunnen noemen, de turbo perst het er toch wel doorheen |:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Uhm... Een turbo verplaatst lucht. Voor een goeie verbranding zul je voldoende brandstof moeten hebben. :) Daar heb je die Gr.A voor nodig.

Maareh, nu gaan we het over je voorbeeld hebben en niet over de kwestie op zich.
mark 5t
Contacteer:

zoals ik hierboven al vertelde elk doet het op zijn eigen manier, en heeft zijn eigen denkwijze.

ook ik denk dat het niet veel zin heeft gezien de moeite en geld wat een kop flowen kost.

beter wat meer druk dan en gaan!!!!! :D
Bart GTT

Mark, rijd jij nog met originele drijfstangen??
tutuur
Clubsponsor

Merijn schreef:Uhm... Een turbo verplaatst lucht. Voor een goeie verbranding zul je voldoende brandstof moeten hebben. :) Daar heb je die Gr.A voor nodig.

Maareh, nu gaan we het over je voorbeeld hebben en niet over de kwestie op zich.
vind het wel leuk om op in te gaan :) de groep a kan niks meer brandstof verplaatsen dan een originele carburateur, het enige verschil is dat de venturi een grotere boring heeft waardoor er minder weerstand optreed, hierdoor is de venturi werking ook kleiner en moet je dus een grotere sproeier monteren om dezelfde brandstof/luchtverhouding te behouden
spir@l
Contacteer:

Leuk hoe een vraag over een grotere carb en bijbehorend vermogen meteen weer een pk-discussie opwekt.
:)

Zoals ik eerder zei (Merijn) ben ik erg gesteld op carburatie-techniek.
Kan het niet precies uitleggen.
Ik weet dat injectie the way to go is als je echt serieus vermogen (betrouwbaar) wil draaien.
Maar zo'n carb heeft gewoon iets. Lekker "old-school" en geen elektrische zooi waar ik de ballen van begrijp.

200+pk is (voorlopig :~ ) ook niet waar ik naar streef.
Als ik net als Mark rond de 150Wpk zou kunnen halen dan ben ik al zeeeer tevreden.
Merijn
Über-Spammer

tutuur schreef:
Merijn schreef:Uhm... Een turbo verplaatst lucht. Voor een goeie verbranding zul je voldoende brandstof moeten hebben. :) Daar heb je die Gr.A voor nodig.

vind het wel leuk om op in te gaan :) de groep a kan niks meer brandstof verplaatsen dan een originele carburateur, het enige verschil is dat de venturi een grotere boring heeft waardoor er minder weerstand optreed, hierdoor is de venturi werking ook kleiner en moet je dus een grotere sproeier monteren om dezelfde brandstof/luchtverhouding te behouden
Komt op hetzelfde neer. Bottomline: je moet meer brandstof hebben om een juiste A/F ratio te hebben. Dus dat is de reden dat je een Gr. A carb moet hebben. Anders loopt ie arm en binnen no time kapot. :) Dus het is geen onzin!

Ik denk dat men het flowen van de inlaatkanalen afdoet als onzin, omdat het een relatief dure ingreep is en het naar verhouding heel weinig oplevert. Alle beetjes helpen, maar het rendement is laag...
tutuur
Clubsponsor

volgens mij heeft iedereen thuis wel een dremel liggen :smile:

ik hou er van om dat soort dingen mooi zelf te proberen...
en uit alle kleine dingen toch wat meer te halen, ik bedoel: "tunen" staat dan ook voor het optimaliseren van de motor 8)
-jo-

oldskool schreef:Jo je weet toch dat wel dat de dryfstangen en zuigers nog orgineel zyn en de rest is gewoon een rivisie set is wat er in zit
verder alles standaard ook kwa onbalans enz.(helaas) .
Ja Marcel ? En ? Ik begrijp je reply niet helemaal.

Er is niks mis met std drijfstangen en zuigers. Een gt heeft al een tamelijk lage cr en die drijfstangen gaan tot 300 pk bij wijze van spreken. Als je afstelling goed is, zoals in bart zijn geval, kunnen de std spullen ook 2 bar aan. Ikzelf rijd toch ook met std drijfstangen (krukas) en std cr ?

Zoals ik al eerder zei, ieder zen wens naargelang hoe ver je wil gaan.

Trouwens Mark, een oud rcb lid reed met dezelfde carb al jij en draaide daar 211 pk mee op de bank van Kempower.
http://www.kapaza.be/Autos/Renault/2248 ... bo_GT.html
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
oldskool

leg dat begin volgend jaar wel ff persoonlijk uit hoor Jo.
mark 5t
Contacteer:

@ bart idd standaard drijfstangen die voldoen zoals Jo ook al aangeeft tot 300 PK

@ spiral mijn uprated turbo is nog steeds te koop.
verdere info via PM
-jo-

Wat me wel verbaast is dat er niemand spreekt over een kopombouw, bv van een AT.
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Tijn is daar toch wel eens mee aan de gang geweest....... :~
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Abel
Über-Spammer

die discussie heb ik al eens gestart. een AT kop monteren.. maar je zit met je nokken as. die is anders als een gt, en de diameter is anders. dus je zit meer aan een at blok, of een t1 of t2 nokkenas.

erg leuk, krosflow kop. er is al eens door boneless, voor dat hij zijn eigen bedrijf helemaal van de grond had een at blok, in een at met als 300 PK had gebouwd. helemaal aangepast die at, geen torsie meer ect. is later toch voor de betrouwbaarheid een 1.6e blok voor gebruikt!! die is ook krosflow en een bovenliggende nokkenas. (ook met turbo en een giga vermogen (Y) )

in mijn optiek nog een betere oplossing.!!
-jo-

En toch kan het Abel. Kenny van turboservice belgium heeft hem erop en als je spreekt over vermogen... :ja:
oldskool

-jo- schreef:En toch kan het Abel. Kenny van turboservice belgium heeft hem erop en als je spreekt over vermogen... :ja:
ben daar ook al voor aan t zoeken geweest maar niet verder gekomen /gegaan .
maar wie weet wat de toekomst brengt.
volvodspec

Abel schreef:die discussie heb ik al eens gestart. een AT kop monteren.. maar je zit met je nokken as. die is anders als een gt, en de diameter is anders. dus je zit meer aan een at blok, of een t1 of t2 nokkenas.
nokkenas is in principe niet zo'n probleem, gewoon inkorten en lagermaat aanpassen
dat bij zo'n ding alle riemaandrijving (dynamo/waterpomp etc) aan de verkeerde kant zit is wel even minder, moet je de kop voor aanpassen.

ik ben er nog niet voor aan het rekenen geweest, maar ik denk ook dat er in CR termen wat aangepast moet worden bij het behouden van het gtt onderblok; krukas is volgens mij wel hetzelfde (in termen van slag etc)

ik heb van antoine een alpine T blok overgenomen, helaas is die even in een té erge staat om er direct mee aan de gang te gaan; had er ong dezelfde plannen voor als op de pic van Johan te zien is. zit voor n volgend project in een dubieu om met 't alpine blok aan de gang te gaan icm injectie, t3 turbo etc. of een blok voor een volvo 360 opbouwen met een volvo B230FT onderblok, volvo B234 kop en holset HO35 turbo (2,3 16v turbo)
het 2e verhaaltje is wel even net wat betrouwbaarder tot een wielpk of 500, dus in die vorm ook veel leuker kost alleen nog even iets meer.
Bart GTT

Het zal ongetwijfeld een niet heel slimme vraag zijn, maar wat is er zo speciaal aan zo'n crossflow kop??

Is die bewerkt waardoor ie meer vermogen geeft?

Ik neem aan dat ie niet meer vermogen geeft doordat de in- en uitlaatkant tegenover elkaar zitten... Of snap ik er nou heel weinig meer van...?

@ Mark: dat is goed om te weten! :smile: :smile:
mark 5t
Contacteer:

crossflow heeft vele malen betere spoeling en dus levert zon kop gewoon meer vermogen.

verder heb je niet de uitlaat (heet) en de inlaat(koud) tegen elkaar aan zitten met alle nadelige gevolgen van dien.

ja Bart je hebt dus nog genoeg reserve over :D
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

En is er al eens iemand met Aquamist of een AEM Water/Methanol kit aan de gang geweest???
-jo-

mark 5t schreef:crossflow heeft vele malen betere spoeling en dus levert zon kop gewoon meer vermogen.

verder heb je niet de uitlaat (heet) en de inlaat(koud) tegen elkaar aan zitten met alle nadelige gevolgen van dien.

ja Bart je hebt dus nog genoeg reserve over :D
en die kop heeft een maatje grotere kleppen
Lex schreef:En is er al eens iemand met Aquamist of een AEM Water/Methanol kit aan de gang geweest???
aquamist is reeds gedaan, met goeie resultaten.
Abel
Über-Spammer

in den beginne vande site in 2000/2001 reed er iemand hier op 90/95% water/ ethanol.. en een heel klein beetje benzine.

helaas heeft de niewe eigenaar van die auto hem terug gebouwd naar benzine en de spullen verkocht.

die had een kennis die heeeeel makkelijk aan veel ethano kon komen. (Y)
Roy
Moderator

Abel schreef:in den beginne vande site in 2000/2001 reed er iemand hier op 90/95% water/ ethanol.. en een heel klein beetje benzine.

helaas heeft de niewe eigenaar van die auto hem terug gebouwd naar benzine en de spullen verkocht.

die had een kennis die heeeeel makkelijk aan veel ethano kon komen. (Y)
Dat was Jasper den Dopper (turbo5), die nu die rode alpine heeft. Had toendertijd een rode 5 GTT. :)

[img]http://www.5gt.nl/images/7b873be00d4142 ... e-3071.jpg[/img]
5 GT Turbo '88 GT5
Andrews (supercinq)

en die gtt is inmiddels al een tijdje geleden gesloopt :wink:
was flink rot i.i.g.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Maarten-Jan
Car: R19.R

Daarnaast heeft een Alpine kop ook nog hemisferische verbrandingskamers, nog een plus punt (Y)
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Vet man, een Hemi in je GT :lol:
Laatst gewijzigd door Lex op ma 28 dec 2009 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer

Hemi L4 zou je bedoellen..
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

effe geedit :smile:
tutuur
Clubsponsor

Abel schreef:
GerryTT schreef:
Abel schreef:hey gerry..

kijk dan ook meteen naar een dynamo met spanner van een eerste type twingo. die heeft een dynamo die je tegen het blok bout en een losse spanrol onder aan het blok

ik denk dat dat een heel stuk scheelt qua ruimte!
Goeie tip Abel (Y) Die komt heel wat dichter tegen het blok te zitten

[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... INGO_m.jpg[/img]

Alleen ff uitvogelen waar die spanrol moet komen. Kost wel 100euro nieuw |:
spanrol die zit onder aan het blok aan de achterkant. daar zit een gat in het blok en daar dan met een bout er door
iemand die misschien een afbeelding heeft hoe dit in elkaar zit? ziet er interessant uit :)
Plaats reactie