nee de spoel die de enorme stroom/spanning opwekt om te kunnen lassen, miss overbelast waardoor de isoltaie om de wikkelingen gesmolten is en de speol dus eigenlijk niks doet dan kortsluiten...
zo'n spoel is wel nieuw te krijgen maar heb geen id of dat voor het jappending ook te krijgen is
Een spoel wekt een hoger amperage op.
Om te kijken of de spoel kapot is moet je de spoel op weerstand meten.
Als er bijna geen weerstand gemeten wordt is de spoel doorgebrand.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
mark 5t schreef:bel mij effe
lasmachines is mijn werk.
Thanks voor de hulp. Ik ga vanmiddag de spoel doormeten en het zou ook nog zo kunnen zijn dat de stroom weglekt naar de aarde. Dat ga ik ook nog ff doormeten. De stekker kabel is het iig niet. Daarna ben ik out of options, dus miss dat ik je aanbieding dan wel aanneem Mark. Zou je dan je nr door kunnen sturen?
JanGTT schreef:Een spoel wekt een hoger amperage op.
Om te kijken of de spoel kapot is moet je de spoel op weerstand meten.
Als er bijna geen weerstand gemeten wordt is de spoel doorgebrand.
wat een onzin.
als je heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel weerstand meet is de spoel doorgebrand.
spoel is een draad om een kern. dus draad heel geen/weining weestand. spel stuk, draad door dus, oneindig veel werstand of heeeel veeel door roet (koolstof geleid maar slecht)
of de isolatie van de draden is weggesmolten en zodoende maakt het draad direct contact zonder de hele spoel te volgen dus de weerstand is juist heel laag
Ok, dan verwacht ik dat ik een kleine weerstand ga meten omdat er ergens een draad is doorgebrand alhoewel ik niets kon zien wat gesmolten was ofzo. Volgens mij is koolstof vorming ergens een teken van veroudering en het moet iets accuuts zijn en niet iets wat over lange tijd gebeurt is.
JanGTT schreef:Een spoel wekt een hoger amperage op.
Om te kijken of de spoel kapot is moet je de spoel op weerstand meten.
Als er bijna geen weerstand gemeten wordt is de spoel doorgebrand.
wat een onzin.
als je heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel weerstand meet is de spoel doorgebrand.
spoel is een draad om een kern. dus draad heel geen/weining weestand. spel stuk, draad door dus, oneindig veel werstand of heeeel veeel door roet (koolstof geleid maar slecht)
U=IXR, nooit vergeten hé (wet van Ohm)
onzin? dat valt wel meehoor . weet ook wel dat een spoel kapot is als je oneindig veel weerstand meet..
mja ontopic:
Marc is de expert.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Het moet nie gekker worden met dat ding. Heb 'm getest op mijn werk en daar konden we niets vinden intern. Daar zat een 16A met C-karakterestiek in en die sloeg er ook uit. Toen hebben we de daadjes die aan de andere kant van de aan/uit schakelaar zaten omgedraait en de stekker er andersom in gedaan en toen ging ie wel gewoon aan. We hebben ook geen extreme piekspanning gemeten, dus dat geeft al aan dat de stop eruit vlegt door kortsluiting. Toen heb ik zo'n ding meegekregen waarmee je de fase kant van het stopcontact kan meten, zodat ik weet hoe de stekker erin moet, maar zogauw ik dat thuis probeerde sloeg weer de stop eruit. Ik ga het nog een keer proberen in m'n garagebox, misschien dat daar een tragere stop inzit, maar daarna ben ik er klaar mee en gaat dat ding terug. Dan maar met het 5je op de aanhanger en naar een bedrijfje toe waar ik het laswerk kan doen.
Mark, heb jij nog ideen? Er was geen piekstroom te zien, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
tutuur schreef:de fase heb je niks mee te maken als ie op 230v werkt
Jawel, dat is de plus kant van het stopcontact. Maar ben er ondertussen ook achter dat er stopcontacten zijn die aan allebij de kanten een plus kant hebben. En laat dat nou net degene zijn die ik in mijn box heb
Als je op beide contacten een fase hebt staan, zal alles wat je in die wandcontactdoos propt niet werken.
Je hebt altijd en fase en een nul, gezien het feit dat dit 230V wisselspanning is, maakt het niet uit hoe je de stekker erin steekt. Als het wél iets uit zou maken, had men er wel voor gezorgd dat je de stekker maar op één manier in de wandcontactdoos zou kunnen steken.
Precies, wisselspanning wisselt 50x per seconde van pool, dus of hij nu rechts begint met de plus en links eindigt of andersom, maakt helemaal niks uit. En sowieso met een lastrafo moet je een trage zekering hebben...
Nou, ik heb de oplossing gevonden. Ik snap niet zo goed waarom, maar die kabel met de klem erop, volgend mij heet dat de massa kabel, die moet op een stuk staal zitten. Dan slaat de stop er niet uit. Zogauw als dat je het apparaat aan probeert te zetten zondat dat die kabel op een stuk staal zit dan slaat de stop er weer uit. Heel bijzonder, maar ik kan iig weer verder met mijn 5je
Ik hoef nog maar een paar stukjes te lassen en daarna breng ik 'm terug. Vind zelf ook nogal bizar allemaal, maar ben gewoon blij dat hij het weer doet. De monteur die 'm doorgemeten had zei al dat hij nogal een lekstroom meten, maar dat dat niets uit zou moeten maken. Toen kwam ik op dat iedee van die klem. Zal iig de omkasting niet aanraken als hij aanstaat, maar verder zal het wel loslopen. Iig bedankt voor de hulp iedereen
Zal wel loslopen, als dat ding een lekstroom heeft dan is die gewoon levensgevaarlijk en snap ik niet hoe jij kunt bedenken om daarmee door kunt werken, daarmee ontstaan juist ongelukken en ook doden.
Ik zou er echt mee oppassen!
Dus alsjeblieft, voor jezelf en anderen, breng dat ding terug, zelfs als je goed oplet kan het nog misgaan....
Laatst gewijzigd door Johan Hogervorst op vr 25 dec 2009 10:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Joopieboy schreef:Zal wel loslopen, als dat ding een lekstroom heeft dan is die gewoon levensgevaarlijk en snap ik niet hoe jij kunt bedenken om daarmee door kunt werken, daarmee ontstaan juist ongelukken en ook doden.
Ik zou er echt mee oppassen!
Dus alsjeblieft, voor jezelf en anderen, breng dat ding terug, zelfs als je goed oplet kan het nog misgaan....
Rustig rustig, ik zal echt wel voorzichtig zijn. De lekstroom die we hebben gemeten is niet dramatisch hoog. Er zit gewoon iets niet helemaal lekker in dat apparaat, maar dat is alleen bij het aanzetten. Als je eenmaal last dan is er niks aan de hand. Fijn dat je aan mijn veiligheid denk Joop, maar ik kan wel beetje voor mezelf zorgen hoor
Joopieboy schreef:Nja ok, als je maar voorzichtig aandoet, en niet te lang met dat apparaat blijt kloemelen, wie weet wat er gaat gebeuren. Succes ermee.
Ben klaar met kloemelen, hij zit weer in elkaar en ik ga alleen nog een stukje lassen. Daarna gaat hij terug. No worries
Het subframe, gril, voorbumper en radiateur zijn verwisseld, heb wat plekjes overgespoten en de boel is weer rechtgebogen. Er zat flink wat speling op de homokineet recht, dus heb er een nieuwe aandrijfas op gezet. Opzich rijd hij nou wel weer ok, maar het lijkt net of er iets aan gaat lopen als ik boven de 120 rij. Het geluid word steeds erger als je harder rijd en boven de 160 is het geluid best hard en behoorlijk irritant. Heb zelf het idee dat het iets met mijn linker aandrijfas te maken heeft, maar weet het niet zeker. Het kan ook nog een uitlijn kwestie zijn. Iemand dit eerder meegemaakt??
Verder staat nog op de planning om een voetesteuntje te maken voor naast de koppeling en een externe oliekoeler te plaatsen. Volgende week worden eindelijk de deuken die erin zitten eruit gehaald door een bedrijfje hier in Haarlem. Het is maar een schoonheids ding, maar wou 'm toch een beetje opknappen voor aankomend jaar. En dan kan wat mij betreft het race seizoen snel beginnen
ZIt er niet een afdekking van 1 van de wielkuipen los ?
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"