F-turbo

Vertel hier alles over je project.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

misschien kan je dat zwarte deksel ook wel aanpasen en zo nog 1 of 2 cm winnen.

die deksels zijn makkelijker aan te passen als je chassisbalk.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

och die mechanische klepstoters heb je alleen wat aan bij atmosferische motoren die dik over de 7K toeren gaan.

bij een turbo motor word dat niet snel gehaald en ik denk dat 6500 toeren al heel wat is dan. vergeet niet dat deze motor + bak hele andere verhoudingen hebben. dat betekend dat je met deze setup minder vaak hoeft te schakelen als je gewend bent van een normale clio 16V. ik ben een beetje bang dat als je zo veel toeren gaat maken dat de thermische belasting veelste hoog word. en je hebt zelfs met zo'n turbo voor je inlaat echt lang niet zo veel kleplift nodig als orgineel dus ook veel minder belasting voor de klep veren + Stoters.

@jo nu ik daar zo over nadenk wat voor nokken assen ga je monteren? je hoeft niet speciale nokkenassen hebben voor atmosferische motoren.

Beetje nokkenasprofiel ala gtturbo eerste of tweede aanpas nokkenas.
en ik vermoed dat de 2e optie richting orginele nokkenassen voor de clio 16V gaat.
dus voor meer power onderin is minderklep overlap echt noodzakelijk. hmm maarvoor circuit gebruik weer boven in.
Ik zou voor orginele gaan!
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Abel, denk dat wij een heel interessante pm conversatie hebben gehad :lol:

Even tussendoor de TQ mechanisch afgewerkt samen met Maarten en Jacco en moet zeggen, thats a mental car !

eerste omwentelingen:
http://www.youtube.com/user/jo21turbo?g ... hQSaWQynXI

op temperatuur:
http://s182.photobucket.com/albums/x192 ... acco21.flv

De fijnafstelling fuel/ignition laten we naar goeie gewoonte over aan Dhr Dijkstra. :)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Goed nieuws, dus die TQ komt volgende week weer terug naar NL? :wink:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

waarschijnlijk wel, de koppeling moet nog afgesteld worden en de handrem beetje soepel gemaakt worden.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

Abel schreef:och die mechanische klepstoters heb je alleen wat aan bij atmosferische motoren die dik over de 7K toeren gaan.
bij een turbo motor word dat niet snel gehaald en ik denk dat 6500 toeren al heel wat is dan.
Mijne gaat nog steeds lekker door tot aan de begrenzer @ 7100 en die zit er al pal op voor je reactie komt om je voet van die pedaal te halen... :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ja maar ik vermoed dat de thermische belasting bij zulke toeren tallen gigantisch zijn. en anders is de vermogens curve allang weg met een normale turbo motor.

@jo. ja was wel even leuk (Y) Alles al een beetje uitgevogelt?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

wel, wat we ondervonden hebben bij de 19 van Glen: hoe harder ie trapt, hoe koeler hij wordt.

Even wat anders, wat is een eenvoudige oplossing om mijn koelwater op temperatuur te krijgen ??? Elke keer het herfst/winter wordt, is het steeds drama. Ik val waarschijnlijk in herhaling maar kheb geen zin om een half blok te gaan versleutelen. Probleem is dat ik momenteel het koelwater niet boven de 80° krijg, das pas na een half uur stationair draaien. Eénmaal aan het rijden, boven de 140 km/u, daalt ie naar 55/60°. Ga ik 160 en daarboven... zakt ie naar 30° :(
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

maar dan sluit je thermostaat niet.... als die dicht gaat (of deels) dan kan je koelwater nooit 30graden of zelfs 60graden bereiken...
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

ouderwets stuk karton o.i.d. voor de radiator?
5GTT & clio II 1.6 16v
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Mrtn schreef:maar dan sluit je thermostaat niet.... als die dicht gaat (of deels) dan kan je koelwater nooit 30graden of zelfs 60graden bereiken...
leg dan eens uit hoe die wel aan 80° komt stationair en vanaf dat je gaat rijden dropt naar 60 en minder. Je ziet de thermostaat ook opengaan bij 80°. Het water in het blok heeft vrij snel die 80° bereikt, maar vanaf die thermostaat opengaat begint ie te zakken.
Allartino schreef:ouderwets stuk karton o.i.d. voor de radiator?
Daar kan ik niet bij. De neus is helemaal afgesloten en de radiator staat op de voorbalk. De ic zit daarvoor en de onderste lip van de bump zit weer in de weg om langs onder der bij te komen. Langs boven is ook niet echt een oplossing want de rad zit met custom bevestigingen op het dwarspaneel.

Zou ik de thermostaat kunnen verwijderen en bijvoorbeeld een blankplug met enkele kleine gaatjes in de plaats kunnen zetten ? Beginnen met 2 gaatjes van 3 a 4 mm of zoiets ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

-jo- schreef:
Mrtn schreef:maar dan sluit je thermostaat niet.... als die dicht gaat (of deels) dan kan je koelwater nooit 30graden of zelfs 60graden bereiken...
leg dan eens uit hoe die wel aan 80° komt stationair en vanaf dat je gaat rijden dropt naar 60 en minder. Je ziet de thermostaat ook opengaan bij 80°. Het water in het blok heeft vrij snel die 80° bereikt, maar vanaf die thermostaat opengaat begint ie te zakken.
Allartino schreef:ouderwets stuk karton o.i.d. voor de radiator?
Daar kan ik niet bij. De neus is helemaal afgesloten en de radiator staat op de voorbalk. De ic zit daarvoor en de onderste lip van de bump zit weer in de weg om langs onder der bij te komen. Langs boven is ook niet echt een oplossing want de rad zit met custom bevestigingen op het dwarspaneel.

Zou ik de thermostaat kunnen verwijderen en bijvoorbeeld een blankplug met enkele kleine gaatjes in de plaats kunnen zetten ? Beginnen met 2 gaatjes van 3 a 4 mm of zoiets ?
Heel simpel, je thermostaat gaat wel open maar sluit gewoon niet helemaal meer af, op het moment dat ie stationair draait (en je dus stilstaat) warmt de vloeistof in je radiateur netjes op omdat er geen rijwind is en stijgt je koelvloeistoftemperatuur. de fan slaat dan netjes aan waarschijnlijk als ie rond de 90 graden komt. op het moment dat je dan gaat rijden begint ie weer rijwind te vangen en koelt de rommel weer af.

Dus een andere thermostaat monteren die wel afsluit. ik rijd zelfs met een thermostaat met een lagere openingstemp. hij loopt netjes omhoog als ie stil staat maar blijft wat lager als ik gewoon rijd. het eerste kwartiertje op het circuit blijft ie daar ook wel hangen. totdat de olie wat warmer wordt dan komt ie de koelvloeistoftemp. ook wel omhoog. sinds er een oliekoeler voor hangt is dat verschijnsel ook aardig verdwenen en kan ik gewoon probleemloos een uur doorknallen (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mijn idee. misschien een thermostaat van 85 graden monteren. :)

@jo. wat vreemd van die temperatuur. is daar al een theorie voor? of is het de benzine die al extra word ingespoten? en ik heb het over uitlaat gassen he.. max 1000graden voor de turbo (~)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

hij zit nog steeds binnen een veilige marge, afgesteld door Henk op de bank.

Thermostaat die erin zit is een 80° en pas nieuw, dus of het daaraan zal liggen ? Zal wel eens proberen, je weet nooit.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

-jo- schreef:hij zit nog steeds binnen een veilige marge, afgesteld door Henk op de bank.

Thermostaat die erin zit is een 80° en pas nieuw, dus of het daaraan zal liggen ? Zal wel eens proberen, je weet nooit.
Kun je inderdaad eens proberen, nieuw is niet altijd beter bij Renault.. :~
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Vermits het hier nu toch al over alles en niets gaat...

Heeft iemand van jullie een gtt vooronder doorgelast of heftig verstevigd ? Bestaat er eventueel een beschrijving van ?

2de vraag: past een compleet 19-16v sub onder een 5 ? Sub, draagarmen, stabi ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee dat past niet die past wel weer onder een 9
onder een 5 past die van een clio. dus cup specifiaties van een clio gebruiken voor maximale spoor breedte
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

gadver, dat valt tegen. Dus het meest gebruikelijke is een 5 sub met 19 draagarmen. Maar welke stabi gaat er dan onder ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

kijk eens goed in het topic van steven (grijze gte) die heeft ook net zijn r5 omgbouwd, maar dat van die r19 armen op een 5 paste niet olgens mij en daarom een subframe van een cliko
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

k, thx, zal es loeren.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Overgens als je gaat doorlassen moet je het wel op de juiste manier doen en volledig, anders worden de overige stukken zwakke schakels.

En dan voordat je gaat vragen wat wel en wat niet, daar heb ik geen antwoord op maar daar zullen de geleerden wellicht nog wel een antwoord op geven :)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Maar Jo is bevriend met Hermand Minderhout. Die weet alles van cup Clio's richten en lassen.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Ah dan zal het wel goed komen ja :)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik weet dat het niet zo simpel is dan het eruit ziet, vandaar ook de vraag. Ik kan een versterkt subframe bekomen (van een clio trouwens), maar de prijs was ook serieus versterkt :~

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... rAmaxi.jpg[/img]
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

-jo- schreef:ik weet dat het niet zo simpel is dan het eruit ziet, vandaar ook de vraag. Ik kan een versterkt subframe bekomen (van een clio trouwens), maar de prijs was ook serieus versterkt :~
Jo, een beetje laskunstenaar moet dat toch wel na kunnen maken desnoods op de basis van een williams subframe ?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

bovenstaand is op die basis. Zo koop je ze voor de GrA en maxi. 1500 € voor een subframe vind ik nu wel heel gek worden.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Voor 1500 euro kun je een hoop leuk ander speelgoed kopen inderdaad :(
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

dat dacht ik ook, en trouwens, dan heb je het kaal... komt nog een dikke 4K bij om het compleet te maken en dan moeten er nog een speciaal setje remmen op van nog es 2.5K. Hobby's, leuk hoor :lol:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zie ik het nu goed en zijn de draagarmen hooger geplaatst?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

-jo- schreef:ik weet dat het niet zo simpel is dan het eruit ziet, vandaar ook de vraag. Ik kan een versterkt subframe bekomen (van een clio trouwens), maar de prijs was ook serieus versterkt :~

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... rAmaxi.jpg[/img]
dat lijkt ons nieuwe subframe wel van de rally clio.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Abel schreef:zie ik het nu goed en zijn de draagarmen hooger geplaatst?
:wink: dat heb je goed gezien
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

-jo- schreef:
Abel schreef:zie ik het nu goed en zijn de draagarmen hooger geplaatst?
:wink: dat heb je goed gezien
Wel leuk als je dat goed gedaan krijgt... kun je lager gaan zonder de nadelen... en nog een deftige wegligging hebben...
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Minder bumpsteer is het effect dan toch?
Beetje dezelfde functie als een...hoe heet dat ook alweer? Uniball fuseekogel?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

bij die maxi en grA gebruiken ze beiden, kan me voorstellen dat dit ding een ongelooflijke wegligging heeft.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Dit frame ziet er wel echt goed uit. Is dat niet zelf te doen als je het goed op een bank vastzet?

Maxi's hadden vaak een heel ander frame dan dit doorgelaste frame. Ander clio maxi spul qua ophanging wil je niet echt betalen, tenzij je budget oneindig is.

Wil niet zeggen dat de weg die ik ga bewandelen beter is dan oud maxi spul kopen, maar wel betaalbaarder dan maxi.
Plaats reactie