hoe motor eruit halen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
speedyclio16v
Contacteer:

ik heb hier de vraag wat moet ik allemaal los maken om de motor eruit te halen van een clio 1.8 16v uit 92 . ben er namelijk achter gekomen dat de riem niet meer echt strak staat en is dus aan vervanging toe. en weet mischien iemand waar voor een normaal bedrag een riem kan bestellen met spanrollen erbij ik vond bijan 400 euro beetje aan de dure kant als de auto toch over 3 maanden uit elkaar gaat.

alvast bedankt
Riël
Über-Spammer

Brezan en zeggen dat je renault-tuning club korting wil.

Moet werken.

Motor hoeft er daarvoor niet persé uit. Met dunne handjes en een afgezaagde imbus 6 om de spanrol multiriem lost te maken moet het lukken. Blokkeer krukas met m8 draadstang in betreffende opening.

Motor eruithalen is ook een optie. Aandrijfassen los, koelslangen en gaskabel, electronica zover mogelijk los. Motorsteunen los, voorfront eraf (wel zo makkelijk) koplampen eruit (wel zo makkelijk) en motor omhoog takelen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
turbo5

niet zeuren, vandaag ook een gedaan.. eitje.. motor er gewoon lekker op zn plekkie laten..
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Bij de dealer kost een complete distributieset voor een F7P iets van 240 op 't moment ofzo :)
Martijn Kool

mij kost ie 165 bij de brezan. Heb wel uberkorting overigens.

Krukas blokkeren met m8 insteekgat is kut aangezien dan je radiateur en shit eruit moet, beter gewoon niet blokkeren.

en je hebt een takel nodig, om het blok op en neer te wippen anders kom je niet overal bij. Kan ook met een krik aan de onderkant eventueel...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Remon

Ik had hem ook niet geblokkeerd :) Maar als je bij de Brezan wat haalt kan je beter zeggen dat je klantcode 2 normaal gesproken hebt. Is garagekorting en 9 van de 10 keer doen ze dat zonder problemen :)
Martijn Kool

die heb ik ook idd, maar dan op naam :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
speedyclio16v
Contacteer:

ok bedankt voor de tips mensen vooral die kortingen die ken ik ook wel voor andere dingen gebruiken zoals pakkingen en dergelijke? maar over een krik met het blok lijkt mij als je alle 3 motorsteunen losmaakt. en em dan omhoog krikt en een stukje opzij doet kom je er dan gemakkelijk bij ik hoef alleen de rollen en de riem tedoen waterpomp doe ik niet vind ik zonde van me geld. wat ik zoals al had aangegeven ivm 3 maanden uit elkaar halen
Laatst gewijzigd door speedyclio16v op ma 21 sep 2009 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
jacques

Kijk ook even in h-base.nl

De losse componeten zijn veel duurder als een hele set

Ik dacht dat k-tec in uk ook lekker goedkoop was
speedyclio16v
Contacteer:

ik heb bij k tec gekeken die was me helemaal ontschoten maar bezorgen ze ook aan huis of moet ik via een bedrijf gaan bestellen omdat ik zoiets leesde over een bestelling
Remon

Je kan je blok gewoon opkrikken hoor. Hoef je alleen maar die motorsteun rechtsvoor los te maken (Y) Welk bouwjaar is je Clio? evt. kenteken, dan kan ik vandaag op me werk even kijken voor hoeveel ik het kan leveren :)
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

http://www.onderdelendirect.nl schijnt ook goed te werken.

Zelfde onderdelen als Brezan etc.. en ook aardig goedkoop.
Wordt thuis bezorgd (Y)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
speedyclio16v
Contacteer:

ik heb een clio uit 92 met het kenteken dn-tr-78
Remon

In de BTW komt een setje van een spanrol, looprol en riem op €150,- Dus mocht je eventueel interesse hebben, met verzenden van €6,20 erbij kan je het voor €156,20 thuis hebben liggen :)
speedyclio16v
Contacteer:

bij ktec racing is het goedkoper dus ik bestel em daar wel;)
speedyclio16v
Contacteer:

ik had nog ff een vraagje over de riem hoe moeten alle pijltjes staan op de nokkenass en de krukas?
CChris

Misschien een stomme vraag, maar waarom zou je dit nu gaan doen als je over 3 maanden alles weer los gaat halen dan? Waarom niet of even wachten of je auto eerder uit elkaar halen.......?
R 5 Convertible Rulezz
Abel
Über-Spammer

tja ik geloof ook niet dat die 3 maand zoveel uitmaakt. maarja motor schade is ook erg jammer
-jo-

http://cgi.ebay.co.uk/Timing-Belt-Kit-R ... 286.c0.m14

De merktekens op de nokkenassen dienen loodrecht te staan (boven), als de eerste cilinder op het hoogste punt staat (BDP). Als dit het geval is zal het merkteken op de krukas ook overeenstemmen met het merkteken. Blokkeren is een optie maar zoals eerder aangegeven moet je daarvoor weer een hoop gaan slopen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
jacques

Je kunt ook cheken of er speling op de spanrol en geleiderol zit (uiteraard zonder riem erop). Als dat goed is, vervang je alleen de riem.
-jo-

das ook een optie, dan kan je het gelijk goed doen als het blok eruit is. Kost je nu enkel een riem.
-jo-

-jo- schreef:De merktekens op de nokkenassen dienen loodrecht te staan (boven), als de eerste cilinder op het hoogste punt staat (BDP). Als dit het geval is zal het merkteken op de krukas ook overeenstemmen met het merkteken. Blokkeren is een optie maar zoals eerder aangegeven moet je daarvoor weer een hoop gaan slopen.
als ik dit opnieuw lees lijkt het wel koeterwaals. Effe opnieuw:

de merktekens van de nokkenas poulies dienen loodrecht te staan (boven), gelijk met de merktekens op het kleppendeksel.

de krukaspoulie kan je juist plaatsen door de eerste cilinder op zijn hoogste punt te plaatsen (BDP). Dan zal het merkteken van de krukas ook gelijk komen te staan met het merkteken op het blok.

Let op, het is mogelijk dat één van de nokkenpoulies niet blijft staan op zijn merkteken. Dit vanwege de klep/nokspanning, hou daar even rekening mee als je de riem legt. Je kan de poulie even op zen plaats houden met een sleutel 16 en dan de riem leggen. Daarvoor is wel een extra paar handen nodig.
jacques

Plaatje (wel van een R19 16v)
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... arage7.jpg[/img]
speedyclio16v
Contacteer:

bedankt voor de info jongens maar het gaat ermij juist om dat kan checkken dat de riem wel op ze tijd staat ze kunnen boven mischien wel gelijk zitten maar dat betekent niet dat ie op tijd. en ik wil daarvoor de krukas blokkeren zodat ik echt zeker weet dat ie op tijd staat voordat ik verdere conclusie's ga trekken .en heeft mischien iemand een foto of dergelijke van de het blok op de blok waar je die krukas moet blokkeren ??? en dat mijn blok er over 3 maanden uitgaat weet ik maar tot die tijd wil ik nog wel ff van me 16v genieten voordat ie een jaar of zelfs langer stil staat ivm restauratie en revisie plus turbo compressor project
Abel
Über-Spammer

he? je zet je motor op bdp. je loert in het gat bij je versnellings bak naar een streepje in je vliegwiel. Die zet je tegen over 0% middelste streep op je versnelings bak, die zitten bij een 4kant gat beetje voor boven aan. vlak bij de koppelings kabel. Dit is bdp.

nu moet je in jouw geval een krik onder het blok zetten en de distributie kap verweideren, nu zie je als het goed is de merktekens op de poulie zitten aan de voor boven zijde (moeten dus maximaal boven zijn) er zit een streepje bij beide nokkenas tandwielen op de kleppen deksel.

klaar (D)
speedyclio16v
Contacteer:

met de bdp bedoel je die sensor die in je bak hoort te zitten boven op tegen he blok aan zeg maar , zo'n ding die je met 2 schroefjes vastzet met een piemeltje eraan en een stekker met 2 draadjes?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

speedyclio16v schreef:met de bdp bedoel je die sensor die in je bak hoort te zitten boven op tegen he blok aan zeg maar , zo'n ding die je met 2 schroefjes vastzet met een piemeltje eraan en een stekker met 2 draadjes?
Nee BDP is bovenste dode punt. Jij bedoelt de bdpsensor.
Bovenste dodepunt van de 1e cilinder opzoeken, en rest als zie boven. :wink:
speedyclio16v
Contacteer:

ok dus dan zover ik het begrijp als de dodepunt bovenstaat moeten de puntjes op je nokkenass en deksel gelijk staan. dus het lijkt me dan dat als de bdp gebeuren een heel rondje heb gemaakt heb zijn alle 4 de cilinder ook al heen en weer gegaan en begint dan weer opnieuw
Plaats reactie