ik heb hier de vraag wat moet ik allemaal los maken om de motor eruit te halen van een clio 1.8 16v uit 92 . ben er namelijk achter gekomen dat de riem niet meer echt strak staat en is dus aan vervanging toe. en weet mischien iemand waar voor een normaal bedrag een riem kan bestellen met spanrollen erbij ik vond bijan 400 euro beetje aan de dure kant als de auto toch over 3 maanden uit elkaar gaat.
alvast bedankt
hoe motor eruit halen
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: wo 25 mar 2009 21:25
- Locatie: rijswijk
- Contacteer:
Brezan en zeggen dat je renault-tuning club korting wil.
Moet werken.
Motor hoeft er daarvoor niet persé uit. Met dunne handjes en een afgezaagde imbus 6 om de spanrol multiriem lost te maken moet het lukken. Blokkeer krukas met m8 draadstang in betreffende opening.
Motor eruithalen is ook een optie. Aandrijfassen los, koelslangen en gaskabel, electronica zover mogelijk los. Motorsteunen los, voorfront eraf (wel zo makkelijk) koplampen eruit (wel zo makkelijk) en motor omhoog takelen.
Moet werken.
Motor hoeft er daarvoor niet persé uit. Met dunne handjes en een afgezaagde imbus 6 om de spanrol multiriem lost te maken moet het lukken. Blokkeer krukas met m8 draadstang in betreffende opening.
Motor eruithalen is ook een optie. Aandrijfassen los, koelslangen en gaskabel, electronica zover mogelijk los. Motorsteunen los, voorfront eraf (wel zo makkelijk) koplampen eruit (wel zo makkelijk) en motor omhoog takelen.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Bij de dealer kost een complete distributieset voor een F7P iets van 240 op 't moment ofzo 

-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
mij kost ie 165 bij de brezan. Heb wel uberkorting overigens.
Krukas blokkeren met m8 insteekgat is kut aangezien dan je radiateur en shit eruit moet, beter gewoon niet blokkeren.
en je hebt een takel nodig, om het blok op en neer te wippen anders kom je niet overal bij. Kan ook met een krik aan de onderkant eventueel...
Krukas blokkeren met m8 insteekgat is kut aangezien dan je radiateur en shit eruit moet, beter gewoon niet blokkeren.
en je hebt een takel nodig, om het blok op en neer te wippen anders kom je niet overal bij. Kan ook met een krik aan de onderkant eventueel...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Ik had hem ook niet geblokkeerd
Maar als je bij de Brezan wat haalt kan je beter zeggen dat je klantcode 2 normaal gesproken hebt. Is garagekorting en 9 van de 10 keer doen ze dat zonder problemen 


-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
die heb ik ook idd, maar dan op naam 

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: wo 25 mar 2009 21:25
- Locatie: rijswijk
- Contacteer:
ok bedankt voor de tips mensen vooral die kortingen die ken ik ook wel voor andere dingen gebruiken zoals pakkingen en dergelijke? maar over een krik met het blok lijkt mij als je alle 3 motorsteunen losmaakt. en em dan omhoog krikt en een stukje opzij doet kom je er dan gemakkelijk bij ik hoef alleen de rollen en de riem tedoen waterpomp doe ik niet vind ik zonde van me geld. wat ik zoals al had aangegeven ivm 3 maanden uit elkaar halen
Laatst gewijzigd door speedyclio16v op ma 21 sep 2009 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: wo 25 mar 2009 21:25
- Locatie: rijswijk
- Contacteer:
ik heb bij k tec gekeken die was me helemaal ontschoten maar bezorgen ze ook aan huis of moet ik via een bedrijf gaan bestellen omdat ik zoiets leesde over een bestelling
Je kan je blok gewoon opkrikken hoor. Hoef je alleen maar die motorsteun rechtsvoor los te maken
Welk bouwjaar is je Clio? evt. kenteken, dan kan ik vandaag op me werk even kijken voor hoeveel ik het kan leveren 


- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
http://www.onderdelendirect.nl schijnt ook goed te werken.
Zelfde onderdelen als Brezan etc.. en ook aardig goedkoop.
Wordt thuis bezorgd
Zelfde onderdelen als Brezan etc.. en ook aardig goedkoop.
Wordt thuis bezorgd

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: wo 25 mar 2009 21:25
- Locatie: rijswijk
- Contacteer:
ik heb een clio uit 92 met het kenteken dn-tr-78
In de BTW komt een setje van een spanrol, looprol en riem op €150,- Dus mocht je eventueel interesse hebben, met verzenden van €6,20 erbij kan je het voor €156,20 thuis hebben liggen 

-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: wo 25 mar 2009 21:25
- Locatie: rijswijk
- Contacteer:
bij ktec racing is het goedkoper dus ik bestel em daar wel;)
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: wo 25 mar 2009 21:25
- Locatie: rijswijk
- Contacteer:
ik had nog ff een vraagje over de riem hoe moeten alle pijltjes staan op de nokkenass en de krukas?
http://cgi.ebay.co.uk/Timing-Belt-Kit-R ... 286.c0.m14
De merktekens op de nokkenassen dienen loodrecht te staan (boven), als de eerste cilinder op het hoogste punt staat (BDP). Als dit het geval is zal het merkteken op de krukas ook overeenstemmen met het merkteken. Blokkeren is een optie maar zoals eerder aangegeven moet je daarvoor weer een hoop gaan slopen.
De merktekens op de nokkenassen dienen loodrecht te staan (boven), als de eerste cilinder op het hoogste punt staat (BDP). Als dit het geval is zal het merkteken op de krukas ook overeenstemmen met het merkteken. Blokkeren is een optie maar zoals eerder aangegeven moet je daarvoor weer een hoop gaan slopen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
als ik dit opnieuw lees lijkt het wel koeterwaals. Effe opnieuw:-jo- schreef:De merktekens op de nokkenassen dienen loodrecht te staan (boven), als de eerste cilinder op het hoogste punt staat (BDP). Als dit het geval is zal het merkteken op de krukas ook overeenstemmen met het merkteken. Blokkeren is een optie maar zoals eerder aangegeven moet je daarvoor weer een hoop gaan slopen.
de merktekens van de nokkenas poulies dienen loodrecht te staan (boven), gelijk met de merktekens op het kleppendeksel.
de krukaspoulie kan je juist plaatsen door de eerste cilinder op zijn hoogste punt te plaatsen (BDP). Dan zal het merkteken van de krukas ook gelijk komen te staan met het merkteken op het blok.
Let op, het is mogelijk dat één van de nokkenpoulies niet blijft staan op zijn merkteken. Dit vanwege de klep/nokspanning, hou daar even rekening mee als je de riem legt. Je kan de poulie even op zen plaats houden met een sleutel 16 en dan de riem leggen. Daarvoor is wel een extra paar handen nodig.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaatje (wel van een R19 16v)
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... arage7.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... arage7.jpg[/img]
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: wo 25 mar 2009 21:25
- Locatie: rijswijk
- Contacteer:
bedankt voor de info jongens maar het gaat ermij juist om dat kan checkken dat de riem wel op ze tijd staat ze kunnen boven mischien wel gelijk zitten maar dat betekent niet dat ie op tijd. en ik wil daarvoor de krukas blokkeren zodat ik echt zeker weet dat ie op tijd staat voordat ik verdere conclusie's ga trekken .en heeft mischien iemand een foto of dergelijke van de het blok op de blok waar je die krukas moet blokkeren ??? en dat mijn blok er over 3 maanden uitgaat weet ik maar tot die tijd wil ik nog wel ff van me 16v genieten voordat ie een jaar of zelfs langer stil staat ivm restauratie en revisie plus turbo compressor project
he? je zet je motor op bdp. je loert in het gat bij je versnellings bak naar een streepje in je vliegwiel. Die zet je tegen over 0% middelste streep op je versnelings bak, die zitten bij een 4kant gat beetje voor boven aan. vlak bij de koppelings kabel. Dit is bdp.
nu moet je in jouw geval een krik onder het blok zetten en de distributie kap verweideren, nu zie je als het goed is de merktekens op de poulie zitten aan de voor boven zijde (moeten dus maximaal boven zijn) er zit een streepje bij beide nokkenas tandwielen op de kleppen deksel.
klaar
nu moet je in jouw geval een krik onder het blok zetten en de distributie kap verweideren, nu zie je als het goed is de merktekens op de poulie zitten aan de voor boven zijde (moeten dus maximaal boven zijn) er zit een streepje bij beide nokkenas tandwielen op de kleppen deksel.
klaar

-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: wo 25 mar 2009 21:25
- Locatie: rijswijk
- Contacteer:
met de bdp bedoel je die sensor die in je bak hoort te zitten boven op tegen he blok aan zeg maar , zo'n ding die je met 2 schroefjes vastzet met een piemeltje eraan en een stekker met 2 draadjes?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Nee BDP is bovenste dode punt. Jij bedoelt de bdpsensor.speedyclio16v schreef:met de bdp bedoel je die sensor die in je bak hoort te zitten boven op tegen he blok aan zeg maar , zo'n ding die je met 2 schroefjes vastzet met een piemeltje eraan en een stekker met 2 draadjes?
Bovenste dodepunt van de 1e cilinder opzoeken, en rest als zie boven.
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: wo 25 mar 2009 21:25
- Locatie: rijswijk
- Contacteer:
ok dus dan zover ik het begrijp als de dodepunt bovenstaat moeten de puntjes op je nokkenass en deksel gelijk staan. dus het lijkt me dan dat als de bdp gebeuren een heel rondje heb gemaakt heb zijn alle 4 de cilinder ook al heen en weer gegaan en begint dan weer opnieuw