Clio 16v, ideaal onderstel trackcar

Post hier al je vragen over de Clio
-jo-

Nu wil ik het wel eens van jullie horen,

hoe bouw je de ideale trackcar, meerbepaald onderstel/kooi/chassis ?

Hoe stijver, hoe beter ? Of heeft het nog enig leven nodig ?

Motorisch hoef ik niet te weten :smile:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Robke
Car: Lexus IS250

Niet elk circuit is mooi vlak, dus iets van veerweg is toch wel wenselijk zeg maar. Het liefst de kas wel lekker dicht tegen de grond aan, vlakke bodemplaat eronder en een eigengebakken wielophanging. Dat lijkt mij het beste uitgangspunt. :D
Ik heb zelf nog nooit een circuitauto gehad, dus ik weet dan ook totaal niet waar ik het over heb overigens. :p
-jo-

dus dan praat je al over een instelbare ophanging. Iets waar je geen hogere studies voor moet gedaan hebben om af te stellen.
Robke
Car: Lexus IS250

Inderdaad wel iets van uniballs voor het mooie.
Dat afstellen kun je dan ook laten doen door iemand die er veel verstand van heeft of advies inwinnen natuurlijk.
jacques

Jo,
Een keer praten met Herman Minderhout.
robert001

bel maar eens
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Inderdaad, hij kan je wel verder helpen. Bij mijn cup clio gaan we een clio rs cup ophanging onderbouwen. Voor het goede moet je dan ook de bovenste plaat van je veertoren vlak maken zodat je daar ook meer mogelijkheden verkrijgt.

Als je een achteras makkelijk eronder wilt bouwen met camberverstelling is de groep a een optie, kost natuurlijk wel wat $$$.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Qua kooi zijn er veel opties, De originele Matter kooi loopt leuk door naar de veertorens voor, maar steunt weer niet af op de wielkasten achter. Dit laatste heeft de cup kooi wel weer.

Hoe een Sparco/omp uitziet weet ik niet.
Tim
Car: E36 M3

Jean-Paul-S schreef:Als je een achteras makkelijk eronder wilt bouwen met camberverstelling is de groep a een optie, kost natuurlijk wel wat $$$.
Waar moet je dan aan denken?
Martijn Kool

Jean-Paul-S schreef:Qua kooi zijn er veel opties, De originele Matter kooi loopt leuk door naar de veertorens voor, maar steunt weer niet af op de wielkasten achter. Dit laatste heeft de cup kooi wel weer.

Hoe een Sparco/omp uitziet weet ik niet.
sparco heeft een 6punts kooi met enkele dwarsbalk achter en zijbalken. Steunt wel af op de achterste wielkasten. Deze kooi moet door het dash heen en dient nog deels gelast te worden! (voorbalk welke langs je achteruitkijkspiegel loopt en de zijbalken).

Kooi kost 508,- nieuw en ongespoten.

genoeg info? :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Tim

En gaat naar de wielkasten. Ik heb die van Sparco erin zitten, voor foto's moet je even in m'n topic kijken van de Williams al weet ik niet zeker of ze erin staan... Anders moet ik even foto's voor je maken :)
-jo-

thx, weet weer wat doen aankomende winter :lol:
Steven(stk)

vergeet de coupe torsiestaven achter niet ;)
Geert
Contacteer:

heeft iemand die dingen trouwens liggen? wil ze wel eens proberen.
Abel
Über-Spammer

wat is er anders aan een trackcar dan aan zeg eens een cup car :~
-jo-

wel, een track car kan nog op de openbare weg, een cup auto daarentegen niet. Ik spreek nu niet naar belgische normen want hier mag gewoonweg niks.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

-jo- schreef:wel, een track car kan nog op de openbare weg, een cup auto daarentegen niet. Ik spreek nu niet naar belgische normen want hier mag gewoonweg niks.
En dan verbaast het me soms hoeveel belgen er wel met een compleet omgebouwd apparaat rondrijden, hoe zit dat dan ? nemen die 3 weken vrij voor de keuring ofzo ? :p
-jo-

:ja: toch minstens 1 week voor de ombouw.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Tim schreef:
Jean-Paul-S schreef:Als je een achteras makkelijk eronder wilt bouwen met camberverstelling is de groep a een optie, kost natuurlijk wel wat $$$.
Minimaal 1000 euro voor de (kale) as, euro of 800 voor alcon dubbelzuiger remklauwen, 750 voor een stel dikke dempers met veer ipv torsie.

nog interesse? (0)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Jo,

ik krijg komende week een set renault sport fusees binnen van de Clio 1, qua maatvoering anders dan de standaard fusee, uiteraard geschikt voor bredere ophanging.
Martijn Kool

is dat spul nog nieuw te krijgen ja? en wat mag dat kosten als ik mag vragen?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Alle origineel cup/race/rally spul is nieuw nagenoeg niet meer te krijgen.

Na veel zoeken kom je wel eens wat tegen, wat ook nog vaak genoeg tot veel geld kost.

Qua ophanging is er heel veel mogelijk, net als met rem conversion kits.

Bart-V, Steven, Steven stk en nog een aantal namen waar ik zo snel niet op kom zijn bezig met het aanpassen van onderstellen. Daar is ook een topic voor :)
Abel
Über-Spammer

-jo- schreef:wel, een track car kan nog op de openbare weg, een cup auto daarentegen niet. Ik spreek nu niet naar belgische normen want hier mag gewoonweg niks.
okay wat wij hier een ring racer noemen ;)

ik zou zeggen, interieur er uit, rem upgrade (kan al met goede blokken en nieuwe remolie) kooi en dan minstens koni geel of beter.

niet te vergeten goede banden (Y) motor vind ik minder belangrijk als grip (~)
-jo-

das net iets te simpel maar wel een goeie start. Eerlijk gezegd wil ik het goeie spul eronder. Mag op termijn ook wat kosten.
Steven(stk)

-jo- schreef:das net iets te simpel maar wel een goeie start. Eerlijk gezegd wil ik het goeie spul eronder. Mag op termijn ook wat kosten.
hmm als het geld mag kosten :P

Voor
- Subframe (doorgelast 16v / williams )
- Williams / 19 16v stabi en draagarmen in powerflexbussen met williams aandrijfassen , bussen in draagarmen ver naar voren geperst voor meer caster
(of de bartv oplossing met 19 16v aandrijfassen en custom spul)
- Clio cup dempers / HR cup schroefset (bilstein) met sleufgaten voor camberverstelling
- verstelbare topmounts.

Achter
- coupe torsie staven (stabi en veer)
- coupe achterdempers clio cup ( http://www.sp-support.nl )
- eventueel met wat grof geweld een graad camber erop krijgen

Motorisch
- williams 2 liter met devil spruitstuk erop , verder stock
- oliekoeler
- stevigere motorsteunen (groep n ?)

Overig
- poly motorkap
- poly achterklep
- cas doorlassen (zie topic van gert)
- Kooi erin

extra`s

- eea vervangen door rs cup spul (wachten tot jp en bart v hiermee uitgespeeld zijn :P)
Laatst gewijzigd door Steven(stk) op wo 30 sep 2009 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim

Hmm, ben al een leuk stuk op weg. Op deze manier heb je een leuke kar als je hem als bovenstaand maakt (Y)
-jo-

Steven(stk) schreef: ...uitleg...
das mooi maar vermits ik een eigenwijs rund ben ga ik voor iets ander spul. De aandrijfassen en bak zijn reeds RS (JC5 130). Die liggen al klaar evenals RS remmerij en fusees al wou ik heel graag met de megane remmerij gaan rijden of iets in die richting.

Kooi komt er zowieso in en verstevigen van het vooronder wordt met herman overlegd.

Misschien ga ik nu enkele jongens tegen de borst stoten maar ik ga zeker niet met de ouwe meuk rijden van de cups destijds. Er zijn genoeg proffesionele bedrijven met veel ervaring die spullen op maat maken.

Het moet echt een auto worden met hoog fun gehalte, wat evenveel betekent dat er zeker een turbo in komt te hangen. Ik heb de keuze uit een williams 2 liter blok of enkele 1.8 16v's die nog in de hoek staan. Zal nog wel zien wat ik ermee aanvang. Beiden zullen in alle geval voorzien zijn van lage compressie zuigers.
Hoogstwaarschijnlijk zal de koppeling omgevormd worden naar hydraulisch, voorzien van een ap/wilwood mastercilinder.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Als je dan voor een clio blok gaat, pak dan iig de williams. Kijk maar eens wat er nu gebeurd met de "ringracers" ronald (19 16v) die de williamsen (tim en steven) niet bij kan houden op bv. een cpz. :smile:
Steven(stk)

-jo- schreef:
Steven(stk) schreef: ...uitleg...
das mooi maar vermits ik een eigenwijs rund ben ga ik voor iets ander spul. De aandrijfassen en bak zijn reeds RS (JC5 130). Die liggen al klaar evenals RS remmerij en fusees al wou ik heel graag met de megane remmerij gaan rijden of iets in die richting.

Kooi komt er zowieso in en verstevigen van het vooronder wordt met herman overlegd.

Misschien ga ik nu enkele jongens tegen de borst stoten maar ik ga zeker niet met de ouwe meuk rijden van de cups destijds. Er zijn genoeg proffesionele bedrijven met veel ervaring die spullen op maat maken.

Het moet echt een auto worden met hoog fun gehalte, wat evenveel betekent dat er zeker een turbo in komt te hangen. Ik heb de keuze uit een williams 2 liter blok of enkele 1.8 16v's die nog in de hoek staan. Zal nog wel zien wat ik ermee aanvang. Beiden zullen in alle geval voorzien zijn van lage compressie zuigers.
Hoogstwaarschijnlijk zal de koppeling omgevormd worden naar hydraulisch, voorzien van een ap/wilwood mastercilinder.
(Y) ben benieuwd, mischien een domme vraag, maar als je er zoveel geld in wilt stoppen , waarom begin je dan met een standaard 16v cas en niet een clioII rs oid ? , dan heb je tenminste een fatsoenlijke achterwiel ophanging.
Tim

Jean-Paul-S schreef:
Tim schreef:
Minimaal 1000 euro voor de (kale) as, euro of 800 voor alcon dubbelzuiger remklauwen, 750 voor een stel dikke dempers met veer ipv torsie.

nog interesse? (0)
Helemaal vergeten te reageren. Maar ik wil het bij deze graag bij je bestellen :smile:

@ Jo
Serieuze plannen, klinkt goed! Ben benieuwd wat er er van maakt (Y)
-jo-

ik heb geen goed gevoel bij die dingen. Vraag me niet waarom, maar ik verkies lekker oldskool.
Steven
Car: M536

Je weet het toch al Jo, waarom vraag je het hier eigenlijk nog? :p

Met geld smijten kunnen we allemaal, maarja ik vind een onderstelinvestering die net zoveel waard is als de hele (of halve) auto, toch een beetje buiten proporties vallen.

Ik praat genoeg met mensen die ook wel serieuze upgrades denken, maarja dan kun je beter een andere auto pakken die het meer waard is om in te investeren. Zoals bijv Steve terecht opmerkt, neem dan meteen een RS.
-jo-

Ik weet het niet vermits ik niet echt ervaring heb met die dingen. Daarom vind ik het fijn jullie meningen te kunnen lezen en daar een combinatie van te maken. Of ik nu geld stop in een clio1 of een rs, dat maakt volgens mij geen verschil. Als je iets gaat bouwen weet je zowieso dat het geld gaat kosten. Daarbij wil ik dan iets naar men zin bouwen en dan verkies ik toch een clio1 boven een rs.

Na een gesprek deze middag met Henk ben ik weer een stap vooruit in de goeie richting. Ik blijf wel bij een 1.8, das alles wat ik tot nu toe kan zeggen :p
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Gerald schreef:Als je dan voor een clio blok gaat, pak dan iig de williams. Kijk maar eens wat er nu gebeurd met de "ringracers" ronald (19 16v) die de williamsen (tim en steven) niet bij kan houden op bv. een cpz. :smile:
Ben benieuwd of je dat met eigen ogen gezien hebt.. denk dat je je daar nog wel eens in vergist :) het verschil is HEEL erg klein
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Ronald1916V schreef:
Gerald schreef:Als je dan voor een clio blok gaat, pak dan iig de williams. Kijk maar eens wat er nu gebeurd met de "ringracers" ronald (19 16v) die de williamsen (tim en steven) niet bij kan houden op bv. een cpz. :smile:
Ben benieuwd of je dat met eigen ogen gezien hebt.. denk dat je je daar nog wel eens in vergist :) het verschil is HEEL erg klein
Nee niet gezien, ging van jouw eigen commentaar uit. Maar dan nog, er zit een flink verschil tussen een 1.8 of 2.0 :wink:
Plaats reactie