Hakken en stoten en dump valve vraagje

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
WhiteArrow

De coupe rijdt na een schorsing van ruim 1,5 jaar eindelijk weer met een nieuwe apk op de weg. De andere auto is verkocht, want het is de bedoeling de coupe weer voor dagelijks gebruik te gebruiken. Hebben helaas niet de luxe van een winterstalling en vooral; de gelegenheid voor een 2e auto!

Voor de schorsing hield hij al regelmatig in. Vanaf een snelheid van ca 80 km per uur ging het prima. Maar Sinds een paar dagen is het wel heel erg dramatisch. Op de snelweg gaat het nog prima, maar verder wil je er eigenlijk geen meter mee rijden. Ik noem even wat op:
- afslaan motor bij stoppen (pas als de motor echt flink warm is blijft ie meestal wel lopen)
- halen (alsof je steeds gas geeft en weer los laat)
- hij hakkelt en stoot enorm (beetje alsof de choke te vroeg er af is, maar dan is de motor al gewoon warm. Vooral erg in woonwijken.)
- uitlaat knalt enorm, ook als hij koud is ( normaal alleen als hij goed op temperatuur is)

Wie o wie heeft enig idee? Voor hij weer de weg op ging zijn alle vloeistoffen vervangen (alleen remvloeistof moet nog). Nieuwe radiateur. Carburateur is voor de schorsing uit elkaar geweest en revisieset gehad.

Dan heb ik nog een 2e vraag. De dump valve is aan het eind van zijn latijn vrees ik. Turbodruk loopt volgens meter wel gewoon op (ietsjes lager dan normaal), maar je hoort de dumpvalve niets doen. Soms heel per ongeluk geeft ie een klein psst-je, maar daar blijft het dan wel bij. Nu heb ik eens (dacht dat het hier was) gehoord dat Brezan een Bosch dumpvalve zou verkopen. Hebben jullie nog suggesties?

Thanks a lot alvast! (Y)
Abel
Über-Spammer

klinkt als een gare ontsteking of een haperende benzine toevoer. Dus, prober als eerste een andere ontsteking te regelen om te testen, Ook je bdp sensor verwisselen. (die maar als eerste vervangen voor een nieuwe)

als dit niet helpt je benziene filter onder je auto. als je dit hebt gedaan dan moeten we verder gaan zoeken.

heb je je bougies al eens goed bekeken? zijn die versleten of vies?
Daniël W.
Car: 5TL-T

Heb je die DV er al tussenuit? Gare werking daarvan kan al een hoop problemen geven...haal in ieder geval straks een zuiger dv, ik heb zelf goede ervaringen met m'n Forge.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Die bosch dumpvalve komt van een saab, volgens mij moet ik hier nog wel ergens het bestelnummer hebben liggen. zal eens kijken. :D

Edit:
Gevonden op het forum:
Bosch nummer 0280-142-103, kost iets van 35 á 40 euro.
WhiteArrow

Zo dump valve is zojuist besteld via edsk en kan ik morgen ophalen. Thanks voor het bestelnummer! Die eerst maar even vervangen inderdaad. Is geen fout idee en moet ik ook nog wel zelf kunnen doen 8) .

Benzinefilter is net vervangen voordat hij voor de nieuwe apk ging, bougies zijn nieuw. Hebben eerder eens problemen gehad met de ontsteking. Er is toen een andere ingegaan met als het goed is ook een andere bdp sensor. Denk je dat het toch nog daar aan kan liggen dan? Misschien die sensor nu kaduuk?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Hier stond net een stukje over hoe aan te sluiten... :wink:

[img]http://memimage.cardomain.com/ride_imag ... _large.jpg[/img]

Links zie je de bosch dumpvalve,

het dunne tuutje daar moet je vacuumslang op. Daar recht tegenover hoort de intercooler/carburateur slang op. Andere laat je open.

Succes. :wink:
D Kuipers
Contacteer:

Is die links niet meer een bypass valve..
Ja, komt natuurlijk op hetzelfde neer.
WhiteArrow

Nou hij zit er in (had inderdaad wat gepost over het plaatsen, maar was daar inmiddels al uit gekomen :D ).
Ik heb turbodruk, maar ik hoor geen dump valve... Ik mag toch aannemen dat je die Bosch toch ook moet horen afblazen? Hij zal anders klinken dan de forge die erin zat, maar hoor nu niets.

Hij loopt btw nog net zo beroerd... :-(
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Vacuum slang lek? Dan blaast ie ook niet af. daarnaast kan ie het beroerde lopen ook veroorzaken.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

D Kuipers schreef:Is die links niet meer een bypass valve..
Ja, komt natuurlijk op hetzelfde neer.
Officieel bij een saab turbo (waar ie voor gemaakt is) was het een closed loop dumpvalve.
WhiteArrow

Gerald schreef:Vacuum slang lek? Dan blaast ie ook niet af. daarnaast kan ie het beroerde lopen ook veroorzaken.
Daar kwamen we dus vanavond ook achter ja, dat dit inderdaad het geval is! :D
Zit nu voor nood even een stuk duct tape omheen. Morgen maar even naar de dichtstbijzijnde zaak waar ze die dingen verkopen... Zal waarschijnlijk wel DBM Engeneering worden in Maarssen. Even lief aankijken of ze hem meteen even willen vervangen.

Met de duct tape lijkt ie al weer wat prettiger te lopen, maar het is nog niet helemaal optimaal. Zal met nieuwe slang een stuk beter gaan hoop ik. Waarschijnlijk ook nog niet helemaal tof, maar dat deed ie voor dit gebeurde en voor de schorsing ook niet...

Thanks in ieder geval allemaal voor het meedenken en alle tips! :worship:
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Benzine slang werkt ook prima.

uit mn hoofd 6 mm.

:D
WhiteArrow

Hmmm hebben we helaas niet liggen... Maar had ook een goed alternatief geweest vast! Morgenmiddag nog wel even naar de garage om te kijken om de carburateur nog eens goed af te stellen. Hopelijk is dan ook het laatste hok en stootwerk klaar (behalve dan dat het een stuiterbal blijft he... :D ).

Oh enne als de kinderen achterin samen applaudisseren als je de auto hebt weten te starten, moet je je dan zorgen maken...? 8)
Kietje
Contacteer:

Je hebt er toch geen benzine inzitten van 100 jaar oud??
WhiteArrow

Probleem was opgelost. DBM Engeneering uit Maarssen heeft het vacuümslangetje gratis voor me vervangen. Super service dus!

Maar ik schrijf al; het WAS opgelost...

Laatst reed ik er mee en niets aan de hand. Ik trek na stoplicht zoveel weer op en ineens begint hij weer zo te horten en stoten. Sloeg steeds af zodra ik het gas los liet. Met choke erop bij eindbestemming gekomen. Dumpvalve doet het wel gewoon, hoewel die nu even uitgeschakeld is om het probleem te zien achterhalen... Inmiddels al van alles nagkeken na al verschillende adviezen te hebben gehad, maar we komen er niet uit. Het moet iets zijn (zou je zeggen) dat ineens is ontstaan. Lijkt ons niet iets wat uit slijtage of dergelijke ontstaan is, omdat het tijdens het rijden gebeurde. Maar wellicht hebben we het mis...

Hopelijk hebben jullie nog ideeën??
oldskool

CO schroef misschien kwyt :(
WhiteArrow

Ja dacht ik ook meteen aan, maar die zat er nog keurig in...
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Toch nog ergens een vaccum lek? Of anders mogelijk een carburateur die verstopt zit?

Succes met zoeken.
WhiteArrow

Pfff... Nou Marcel is er gisteren de hele dag mee bezig geweest. Wel een losse slang gevonden, maar die had er niets mee te maken, want er was geen verschil na reparatie.
Op advies van iemand heeft hij aan het eind van de middag water over de rechterkant van de carburateur gegooid, waarna hij meteen afsloeg. Daarna geen tijd meer gehad om er verder nog iets mee te doen. Vanmorgen wilde hij hem weer starten, maar daar dacht de coupe anders over. Sloeg niet meer aan en de accu leeg behoorlijk leeg (terwijl hij gisteren de hele middag gelopen heeft). Carburateur grotendeels uit elkaar gehaald; geen water er in. Een sensor aan de linkerkant van de carburateur eruit gehaald en opgepoetst; geen verschil.

HELP!! :plz:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Aan de passagiers kant zit op de carb in het midden een grote messing kleurige schroef waar alleen een platte schroevendraaier op past.
Haal deze er ff uit (Let op bestaat uit 2 delen ) en kijk op een velige plek ( waar je als er iets valt, je het terug kan vinden ) of je door het gaatje kan kijken ..... je kan hem ff uitelkaar halen ( stelt niets voor ) en hem ff doorblazen ....

Deze kan verstopt zitten en dan loopt ie slecht stationair na afremmen en overschakelen of terug
WhiteArrow

Thanks. Tja dat heeft ie ook al geprobeerd, maar probleem is dat ie sinds het water erover heen gooien van gisteren nu helemaal niet meer wil starten... :evil:

Er is vonk, bougies zijn droog, accu staat onder lading door draaiende auto er naast, startmotor draait rond, alles lijkt dus wel goed, maar hij slaat niet aan... :-(
Beginnen nu behoorlijk moedeloos te worden eigenlijk...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Das ook niet echt handig geweest ....
volgende x als ie een lek oid wil testen remreiniger
Plaats reactie