voeding toerenteller clio 16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
martijnclio
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 5 jun 2005 13:05
Locatie: Lunteren

Het gaat om een clio 16v 1991.

Doordat ik een andere bobine geplaatst hebt kan ik de voeding van de toerenteller niet meer ontvangen, omdat je ook de toeren van een dynamo kan halen ( als hij een W aansluiting heeft ) heb ik dat geprobeerd. Maar het probleem is dat als de motor stationair loopt, de toerenteller ongeveer 5000 toeren aangeeft.
Wie weet wat de weerstand is, die er voor zorgt dat de toerenteller het juiste toerental aangeeft, van de orginele bobine?
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik heb nog wel ergens een goeie bobine liggen .
kan ik evt ook wel verzenden PM maar voor details.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

@ Martijn.
De toerenteller meet een frequentie, niet een spanning.Wat je zoekt is het signaal voor de toerenteller. Een weerstand biedt geen oplossing. De W-aansluiting op je dynamo is meestal bedoeld voor dieselmotoren.
Maar een verse bobine lijkt me de simpelste oplossing.
martijnclio
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 5 jun 2005 13:05
Locatie: Lunteren

Oke, hij meet de frequentie...vanuit de aansturing van de orginele bobine. Waar zou ik hem dan eventueel anders van dan kunnen halen? Bv. Sensor op het vliegwiel?
Originele bobine kan ik niks mee..heb er een andere ontstekingsmodule op zitten..
Wie heeft het eerder eens geprobeerd, of heeft een ander origineel systeem op zitten die het signaal ergens anders vandaan haald..?
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

autocrossers monteren er wel eens een vw ontsteking op.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Bobine sturing komt uit de ecu. Dat signaal (TTL 0-5V) kan je dus ook gewoon op je toerenteller aansluiten.

Waarom gebruik je overigens niet meer de originele bobine?
martijnclio
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 5 jun 2005 13:05
Locatie: Lunteren

Ik heb er een andere verdeler opzitten, dat komt omdat ik er dubbele webers op heb zitten en het hele injectiesysteem eraf gehaald hebt...
De aansturing voor de bobine komt uit de ecu zeg jij ( TTL 0-5V ), hij heeft zeker niet zelf die informatie...? toch? maar krijgt het binnen via een opname element...of zit ik verkeerd?
Bij welke opname element zou hij het dan binnen krijgen?
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

vw ontsteking monteren.
probleem opgelost
ga ik ook doen met mijn nieuw te bouwen 2.0L16V
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Waarom VW ontsteking monteren als je gewoon de originele ontsteking nog kan gebruiken, tezamen met de ecu? Dan werkt de toerenteller gewoon. Verder heeft de OEM onsteking ook nog als voordeel dat je klopregeling nog werkt, en er nog een toerenbegrenzer is.

Je moet alleen zorgen dat je goed onderdruk meet met de MAP sensor wat een beetje lastiger is met tb's/webers, maar onderdruk om je motorlast te meten wil je sowieso, ook met een ander type ontsteking.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom er in de eerste plaats een ander onstekingssysteem geplaatst is?
martijnclio
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 5 jun 2005 13:05
Locatie: Lunteren

Ik begrijp eigenlijk niet waarom er in de eerste plaats een ander onstekingssysteem geplaatst is?
Omdat ik het HELE injectie systeem eraf gegooid hebt...dus gewoon een kale motor. Waarom? Omdat ik dat niet nodig vindt met dubbele webers...wat heeft een VW ontsteking waardoor de toerenteller wel functioneerd?
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

je kan ook zonder ecu de toerenteller laten werken.
Is bij mij ook zo, ik weet alleen niet precies hoe het zit (0)
volgens mij de ontsteking van een gtt, kan dat?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Boskje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 6 aug 2008 20:45
Contacteer:

dat vw ontsekeing verhaal komt bij mij weg denk ik.
Ik heb het om meedere redenen.
* ik rij met webers en heb geen injectiekabelboom nodig
* ik heb een 21 turbo vliegwiel dus de missende tand klopt niet
* ik heb een un1 bak (motor in de lengte haha)
* omdat het voor de cross is wil ik het koppelingshuis dicht dus geen bdp
sensor
* en met het systeem van een vw is gewoon simpeler voor ontsteking enz
te regelen

peugeot ontsteking past ook en werk het zelfde
toerenteller kan op aansluiting 1 van de bobine
Plaats reactie