gezocht: Het recept voor het behandelen van de bodem.

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Plaats reactie
Xabre
Car: 19 16V

Binnenkort wil ik de achteras, tank, uitlaat er overige spullen eens onder de auto scheuren om zo eens de bodem grondig aan te pakken.

Alleen, na het kaal maken van rotte delen, wat smeer je er allemaal op en in welke volgorde, hoe pakken jullie dit aan.

Tips en trucs zijn welkom (Y)
Trust me. I know what I'm doing.
jacques

Ik heb de bodem van de R19 gewoon met een driehoekige krabber schoongemaakt. Toen ontvet en ingespoten met 2 lagen zinkspray. Dat is een primer waar zink deeltjes in zitten, die een kathodische bescherming geven. Deze laag is overspuitbaar met een autolak. In mijn geval mat zwarte auto lak. Ik vind het voordeel van deze behandeling, dat bij tectiel de boel niet meer overspuitbaar is en dat bij gebruik van teerproducten je roest onder de teerlaag krijgt die je niet ziet. Ik heb dus geen tectiel of teer op de bodem en rijd alleen in de zomer. Eventueel kun je er ook nog een extra laag bodyschutz op zetten tegen steenslag.

Zinkspray is een industrieel product, wordt verkocht in grote spuitbussen, kan tot 350 graden gebruikt worden, is vrijwel direct droog en geeft een dikke laag.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Toevallig was ik net ff door mn topic aan het spitten, zal ff de foto's zoeken.

Zoals jaques al zegt, zo'n driehoekige krabber doet wonderen, zeker in combinatie met een verstripper om alle teer wat zachter te maken.
Erna kun je het inspuiten, of in een keer in de underbody coating zetten (Y) Bij je uitlaat wel ff wegblijven met teergoedjes, dat gaat stinken bij warmte (0)

Edit:

[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/S5000396.JPG[/img]

Zo zag het eindresultaat bij mijn 16v uit. In tegenstelling tot Jaques heb ik het wel met bodyschutz gedaan. Als je met zo'n krabber aan de gang gaat is het wel beter om te behandelen met zinkspray of eopxy omdat je gegarandeerd in je plaatwerk gaat krassen. Dit ivm roestvorming (Y)

Om je achteras te demonteren kun je best een lange dop nemen omdat de bouten te ver uitsteken voor een gewone dop. Met een luchthamer ben je helemaal snel thuis :) (Y)

Rem/benzine leidingen kun je wel gewoon laten zitten, kunststof kappen weg en en leidingen in wat kranten wikkelen :)

zo dus:

[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/S5000379.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/S5000377.JPG[/img]

achteras:

Afbeelding

De as kun je goed schoonmaken, schuren en vervolgens: menie lakken, grondlak, aflak. Als je wilt spuiten torsies eruit, mat leggen, ontvetten, epoxy, grondlak, aflak.

En als je dan toch bezig bent doe je de voorkant ook ineens (Y)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jean-Paul-S op zo 9 aug 2009 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ericon
Car: Meg RS225 + diversen

kijk eens naar de producten van Carprotech, kost wat maar werkt super!
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Heb eens snel daar gekeken. Lijkt mooi spul maar:

Ze beweren min of meer dat je roest kunt afsluiten, maar dat houd roestvorming niet tegen, iets wat rot zal in de regel toch gewoon verdergaan :) . De rx5 en 7 doen me een beetje denken aan blanke tectyl (Y)
tutuur
Clubsponsor

het is echt super makkelijk als je auto helemaal leeg is, dan kan je er tenminste goed bij :smile:
Afbeelding
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Xabre demonteert dat soort zaken ook :wink:

Al lijken me de remleidingen etc wat overbodig, die dingen kunnen nogal eens hoerig vast zitten met alle gevolgen van dien (N)

Of Xabre moet al ineens rvs remslangen willen monteren? :)
Xabre

Nou voor de achter remmen heb ik nog rvs remslangen liggen, (voor zitten ze er al een jaar op), ook heb ik nog een verlaagde achteras liggen, dus dit is alleen maar een mooie gelegenhied om dus de bodem te gaan doen. :)
jacques

Jean-Paul-S schreef:Heb eens snel daar gekeken. Lijkt mooi spul maar:

Ze beweren min of meer dat je roest kunt afsluiten, maar dat houd roestvorming niet tegen, iets wat rot zal in de regel toch gewoon verdergaan :) . De rx5 en 7 doen me een beetje denken aan blanke tectyl (Y)
Deze ervaring heb ik ook een keer gehad. Ik had een Vauxhall Cavelier. Dat is een Engelse Opel Manta. De bodem was roestig. Op aanraden van een hobby garage heb ik er een laag teer over gespoten. Na een maand vielen de plakken roest er al af! Sinds die tijd ben ik zeer voorzichtig geworden met het gebruik van teerproducten. En nog een nadeel. Je kunt het haast niet overspuiten.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Het is de vraag of je dat wil overspuiten, de een wel en in mijn geval niet.

Wanneer je zeker bent van een harde bodem is teer geen probleem. Als je hem fijn schoon gaat zitten krabben/schuren en noem maar op verplicht je jezelf wel tot het aanbrengen van een washprimer/epoxy o.i.d.

Als er eenmaal roest zit stop je dat gewoon niet, maakt niet uit wat je erop smeert/spuit. Beste is dan gewoon helemaal uitschuren of vervangen en washprimer/epoxy aanbrengen (Y)
jacques

Ben het helemaal met je eens.
Xabre

leuk werkje die achteras, je komt echt lastig in kleine hoekjes enzo, na een middagje met de staalborstel op de boormachine:

[img]http://mlz9xa.bay.livefilestore.com/y1p ... eras01.jpg[/img]

[img]http://mlz9xa.bay.livefilestore.com/y1p ... eras02.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor

jij wilt hem beter dan nieuw hebben ofzo :p
Xabre

:lol: als 't even kan
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Als de bodem in de zinkspray is gezet...kan de aflak daar dan meteen overheen? Dient al als een soort van grondlaag neem ik aan? Zelfde kan ook gedaan worden met de overige delen zoals achteras en beugels en dergelijke?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Xabre

nee na de zinkspray eerst nog een primer, staat als het goed is ook wel vermeld op je busje zinkspray
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Moet de zinkspray laag dan nog geschuurd worden voordat de grondlaag erover heen moet? Of komt dat niet zo kritisch?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Xabre

kan daar niks over vinden maar zelf doe ik 't wel, met een heel fijn korreltje er overheen lijkt me geen kwaad kunnen, altijd goed stofvrij maken daarna
tutuur
Clubsponsor

ik heb bij mijn auto alle beugeltjes en achteras en dergelijken ook in de zink gezet en daarna meteen aflak er overheen, totaal geen probleem....

nadeel van zinkspray is dat het eigenlijk niet goed hecht, als je er met een sleutel overheen krast ligt het er zo weer af, in principe zou eerst grondverf en dan zinkspray beter zijn maar heb geen id of de werking van zinkspray dan nog wel nut heeft :p
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Het beste is gewoon alles stralen en in de epoxy primer zetten, wat een roestwerend middel is en gelijk voor een goede hechting zorgt voor de volgende laag.

Nadeel van epoxy primer: prijs en verwerkbaarheid. Niet iedereen kan stralen en met een spuitpistool zoiets aanbrengen.
joostmeijers

Ik hoor niemand over poedercoat? Is dit niet een hele goede oplossing, zeker voor zaken als beugeltjes, achteras etc?
jacques

Poederoacten voor subframe, beugeltjes etc. Ja
Voor de achteras zou ik het niet doen. Daar zitten lagers in en die gaan stuk door het straalmiddel. Afplakken helpt niet. Het grid komt overal tussen. Achteras is zo wie zo cosmetisch. Die roest nooit door.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Snap niet dat jullie zo'n fan zijn van poedercoaten. Het is immers een heel hard materiaal, lekker steenslag gevoelig (N)
canonballman

Jean-Paul-S schreef:Snap niet dat jullie zo'n fan zijn van poedercoaten. Het is immers een heel hard materiaal, lekker steenslag gevoelig (N)
ik denk/vind dan dat je poedercoaten dan onderschat, ik geloof er niks van dat als er een klein steentje tegenaan komt dat het eraf vliegt.

Buiten dat is het makkelijk: heel de handel wegbrengen, en netjes weer ophalen. Als je zelf aan de gang gaat is het zelden zo goed, kost het uuuuren tijd, heb je gereedschap nodig, zit alles, incl je longen als je niet oppast onder het stof, en je bent ook gewoon geld kwijt aan schuurmiddelen en lakken.
Plaats reactie