5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Typeplaatje wel ja, maar niet het chassisnummer :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Officiëel heet dat toch omkatten?:P
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Wouter de Wit schreef:Veerpootkoker GTT eruit snijden, Veerpootkoker TR eruit snijden. Iemand het heeel netjes laten bakken en braden.

Taadaa.
Hoeft niet eens, op het moment dat je bij de RDW aan komt met het kenteken van de GT en de compleet omgebouwde koets van de 5 moeten ze het nummer al omslaan en ben je klaar!.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Das lekker makkelijk dan ;)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

even voordat de hele "omkat" discussie weer losbarst...

Ja. "omkatten" is 1 van de mogelijkheden. Is ook al volop besproken in een andere ouwe topic van me.
Even voor de duidelijkheid het gaat dus om het chassisnummer dat in de koets van de TR is geslagen. Niet om het typeplaatje van de motor of weet ik het wat (tegen schutbord aangepopnagelt).

Het liefst doe ik alles volgens het boekje.
Alhoewel het me wel erg moeilijk gemaakt wordt.
Maar sinds die veranderingen in de regels (zie vorige posts) zou er dus niks aan de hand mogen zijn en kan ik hem (TR omgebouwd als GTT) straks gewoon langsbrengen en de papieren/chassisnummer laten aanpassen.

we zullen zien.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Om even op je omkat gebeuren in te haken.

Ik heb zelf ook met zoiets aan de slag geweest.

Je kan het eenvoudig houden.

In geval van vervanging van een carrosorie moet je van de nieuwe carros een rekening en papieren hebben.

Je neemt je donor carros en je oude gtt carros naar de rdw, ze moeten immers kunnen zien dat hij vervangen moet worden. Ze slaan dan het nummer erin, waarna de gtt carros word verschrot.

Zo is het mij medegedeeld.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

het is pas strafbaar als je een milieu delict uitvoert, van gtt naar gtt maakt dus niet uit, alleen anders wel...
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Waarom het chassisnummer aanpassen? Of wil je graag het kenteken van de GTT behouden?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

het gaat er meer om dat hij legaal gtt wilt rijden en niet 1.4 op kenteken maar toch flink vlammen (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Krijg, rijd anders eens langs het RDW keuringsstation in Alphen aan de Rijn (nee niet bellen) of misschien is er nog 1 dichterbij. Loop daar de hal in en schiet even een keuringsmeester aan daar, daar heb je de grootste kans op duidelijke antwoorden.

Zodra je gaat bellen krijg je de balietrien aan de lijn en gaat het weer hopeloos mis.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

tutuur schreef:het gaat er meer om dat hij legaal gtt wilt rijden en niet 1.4 op kenteken maar toch flink vlammen (Y)
Captain Obvious, I salute you! :P
Steven schreef:Krijg, rijd anders eens langs het RDW keuringsstation in Alphen aan de Rijn (nee niet bellen) of misschien is er nog 1 dichterbij. Loop daar de hal in en schiet even een keuringsmeester aan daar, daar heb je de grootste kans op duidelijke antwoorden.

Zodra je gaat bellen krijg je de balietrien aan de lijn en gaat het weer hopeloos mis.
@Steven
spir@l schreef:[...]

Vorige week ben ik even langs een keurstation gereden om effe persoonlijk iemand hierover te spreken. (via mail werkt dat niet met de RDW...)
Uiteindelijk staan praten met een keurmeester.
Vertelde me dat ze normaal gesproken alle voertuigen met 40% vermogenstoename naar Lelystad sturen voor de hele rambam aan tests (+-1000E!!!).
Ik vertelde dat ik in dit geval eigenlijk niks nieuws bouw aangezien er al een typegoedkeuring bestaat voor wat ik maak (GTT).
Keurmeester vertelde mij dat er dan alleen een herkeuring plaats hoeft te vinden (100E). MAAAARRRRRRR, dan moet ik wel goedkeuring hebben van Renault.
Dat die koetsen dus inderdaad zonder problemen uitgewisseld kunnen worden.
Dus ik braaf alles in een mail gezet en naar Renault nederland gestuurd.
Vandaag eindelijk reactie gekregen.

[...]

En vervolgens...
spir@l schreef:Dit had ik niet gezien. Bedankt!

Hierbij even de opsomming van de veranderingen:
Daniël W. schreef:Ik heb zojuist ook de RDW gebeld hierover, niet dat ik je niet geloof, maar ik wou het zelf ook direct van ze horen ;) Hieronder wat dingetjes die hier boven ook wel staan...ook een paar die er niet staan:

-dit allen is veranderd (1 mei jl) aan de hand van europese wetgeving (woei!), waar Nederland zich aan dient te houden
-de auto ondergaat een technische keuring; in wezen een APK keuring; niets meer niets minder
-van auto's vóór 1998 wordt er geen weggedrag/remmentest meer gedaan
-bij het wijzigen van de motortype hoeft er geen documentatie van de donor auto aangeleverd te worden. Het is zelfs zo dat de RDW aanneemt wat jij aangeeft wat voor motor het is. Wil je het (nieuwe) vermogen op kenteken laten zetten is dit mogelijk, hiervoor dient wel documentatie voor aangeleverd te worden. Lever je dit niet aan, komt er simpelweg geen wijziging op het kenteken.
-je krijgt natuurlijk wel een nieuw kentekenbewijs

Dus in principe...auto ombouwen, rollen, en keuren voor 5 tientjes (Y)
ok rollen is dan ietsie duurder, maar nog altijd goedkoper dan voorheen
Dat veranderd een hoop!
Maar WHY IN GODS NAME wordt mij dat dan niet verteld!?!?!?!?!?!?!?!?!?!
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRGGGHHHH!!!! :evil:
M.a.w., ombouwen, omkeuren bij de RDW, klaar. Niks met je chassisnummer klooien o.i.d. :beer:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ah juistja, gister wel vluchtig gelezen, niet geheel opgenomen (S)

Nouja er is iig wel licht aan het einde van de tunnel en je pioneert mooi voor ons Krijn ;)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Daniel: Dankjewel voor het up to date brengen van onze vluchtig lezende vriend Steven... :wink: :smile:

Was het idd al helemaal zat dat indirecte contact met de RDW. Maar langsgaan (schiedam) heeft mij dus (tot op heden) ook niets opgeleverd.
Ik ga binnenkort nog wel even een poging wagen om alles op een rijtje te krijgen. Ik wil die shit nu echt effe zwart op wit hebben van de RDW. Dan kan ik een einde maken aan deze eeuwig durende discussie en heb ik tenminste iets als bewijs wanneer een of andere keurmeester mij weer andere dingen gaat lopen vertellen...

Als het echt allemaal zo makkelijk gaat als eerder besproken, dan gaat het helemaal goed komen. Denk dat er in de toekomst dan ook vast wel meer van dit soort ombouwprojecten gaan komen gezien het feit dat goede gtt's steeds schaarser zullen worden.

Daarom wilde ik het hier toch ook nog even aansnijden. Hoop dat het niet te offtopic is. (lijkt me niet)


Nog effe...
want hier begrijp ik he-le-maal niks van...
tutuur schreef:het is pas strafbaar als je een milieu delict uitvoert, van gtt naar gtt maakt dus niet uit, alleen anders wel...
??? :(
Waar doel je hiermee op??


Als ik meer info heb (of een definitief antwoord van de RDW) dan zet ik het hier neer.

Thanx allemaal!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Misschien ook ff een offtopic vragje, maar zit je nou zelf in Rotterdam of Schiedam? Aangezien je langs de RDW in Schiedam bent gegaan. Ik ben namelijk zelf wel aardig vaak te vinden in Vlaardingen, dus als je een keer hulp nodig hebt :P
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ik zit zelf in Rotterdam.
Dichtsbijzijnde keurstation zat in Schiedam... (volgens de website)
Toch bedankt voor het aanbod.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ok.

Ik heb het.
Gevonden op de site van de Civic Club Nederland.
Daar was dezelfde discussie gaande.
RDW schreef:In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).



In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie. Deze beoordelingen vinden plaats in het kueri ngsstation. testen in lelystad is niet nodig.





In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt



Kosten:


De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Alleen als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht. dit is niet van toepassing op uw Honda.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Was ook iemand die het zo gedaan had en voor 47E klaar was.


(Y) (Y)


PS. dit is dus precies zoals DanielW en andere het ook al aangaven. Wilde gewoon effe een duidelijk verhaal van de RDW zelf zien.
Bij deze.
Laatst gewijzigd door spir@l op di 4 aug 2009 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Ronnie B.
Berichten: 3054
Lid geworden op: zo 6 jun 2004 20:23
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Die is wel netjes te woord gestaan!
5 GT Turbo Phase II''Bleak pearl'',Peugeot 305 GTX 105 HP
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ja echt!

Het kan dus wel.
Iemand vinden bij die toko die een klein beetje tijd en moeite voor je neemt.

Hoop dat het nu voor iedereen helder en duidelijk is.


Mocht iemand nog opzoek zijn naar de nieuwe 'Regeling Voertuigen', dan staat hier de link.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/al ... tuigen.htm

Flink document....
Ik wordt hier als leek niet veel wijzer van.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

spir@l schreef:
tutuur schreef:het is pas strafbaar als je een milieu delict uitvoert, van gtt naar gtt maakt dus niet uit, alleen anders wel...
??? :(
Waar doel je hiermee op??
als in: van bv 1.1 naar 1.8 omkatten dan pleeg je een milieu delict omdat de uitstoot en het gewicht niet meer klopt....

als je van 1 naar hetzelfde gaat pleeg je iig geen milieu delict dus ben je een stuk minder strafbaar :lol:
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

gewicht: ok, daar wordt de wegenbelasting naar berekend. maar uitstoot: ?? Je ontduikt toch geen uitstootheffing ofzo?
5GTT & clio II 1.6 16v
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Andere CO eisen?

Ach, genoeg gelult over de wetgeving...zie dat ding eerst maar eens rijdend te krijgen, dat is je eerste zorg nu denk ik :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik maak me eerlijk gezegd niet zo druk om milieu-delicten hoor...
Doet er op dit moment ook even niet zo toe geloof ik.
Ik ga ook gewoon van een 1.4 naar een 1.4 (turbo).

Die keuring zit wel snor.
Maar daar zijn we nog lang niet..........
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

MartijnG schreef:
Ach, genoeg gelult over de wetgeving...zie dat ding eerst maar eens rijdend te krijgen, dat is je eerste zorg nu denk ik :smile:
My thoughts exactly! :D
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vandaag weer verder gegaan met het loskoppelen van alles wat aan het blok vastzit.

Ben een heel eind aan het komen. Nog een paar dingen en dan is alles volgens mij wel los/vrij.

Kreeg alleen de gaskabel niet uit het schutbord.
Heb deze wel een keer vervangen... (volgens mij de ouwe toen ook gewoon gesloopt :smile: )
Erin gaat wel maar eruit krijgen is lastig.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/--Ybd ... 7_copy.jpg[/img]

Je moet trekken aan de kabel zodat het geheel uit het schutbord gedrukt kan worden.
Trekken en duwen tegelijk...lastig.
Iemand nog een trucje?

Ook kwam ik dit tegen...

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-q_iM ... G_1648.jpg[/img]

Dit is het slangetje dat naar mn externe turbodrukmeter loopt.
Loopt vanaf de vacuumslang die ook naar de ontsteking gaat.
Lijkt wel olie(?!) in te zitten....
Is dat cool???? :(
Laatst gewijzigd door spir@l op ma 20 apr 2015 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Het is wel vet :lol:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

GHhehehehehe :smile:

Maar kan het kwaad?
of is het ok/normaal dat er een klein beetje olie in terecht komt?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

die 4 nokjes van dat kunstof doorvoerblokje een indrukken met een punttang en klaar gaat ie er zo doorheen.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

effe een korte update. (anders zakt mn topic zover weg... :) )
Alles is nu los tussen carros en blok/subframe (voor zover ik kan zien).
Alleen nog het subframe zelf.
Voor zover ik kan zien zit die met 4 bouten vast. (klopt dat?)

Heb laatst 2ehands rolcontainerbodems opgehaald in Apeldoorn.
tientje p/stuk. Kunnen volgens de verkoper tot 600Kg hebben (mits goed verdeeld)
Heb er zelfs eentje extra meegekregen aangezien er een wiel niet helemaal lekker meer was. Dus dan kan ik wielen wisselen.
Ze hadden er toch genoeg...(lees: een loods VOL!)

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-mjWg ... G_1716.jpg[/img]

Deze ga ik dus gebruiken om mn subframe/blok op te laten zakken.
Dan is het zooitje mooi mobiel.
Misschien kan ik ze zelfs gebruiken om mn lege kas zometeen nog te kunnen verplaatsten.

Vanmiddag met het brandstof gedeelte bezig geweest.
had verwacht dat mn tank (zit nog een beetje in) leeg zou lopen wanneer ik mn pomp en filter er tussenuit zou trekken. Maar dat gebeurde niet.
Enkel het beetje dat in pomp/filter zat kwam eruit.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-t-7_ ... G_1717.jpg[/img]


Hopelijk dit weekend eindelijk mn blok eruit laten zakken...
Laatst gewijzigd door spir@l op ma 20 apr 2015 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

Afbeelding

duurde even voor ik het perspectief van deze foto doorhad :~

er zit wel erg veel olie in het turbodruk slangetje? :( metertje blijft ,t gewoon wel doen zo natuurlijk, maar er komt blijkbaar 'n hoop in de dampen voor. ik heb ook een stukje transparant ertussen, en dat is nog brandschoon...
5GTT & clio II 1.6 16v
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

mss wel van een eerder verleden? ooit dode turbo gehad?

ding heeft of stoomt nog steeds vette lucht :) Lijkt mij niet de bedoeling
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

tja...olie in mn luchtcircuit dus.
Ik zie het ook een beetje in de ingang van mn intercooler.
Tis niet heel veel.
Maar ik weet niet waar het vandaan komt....

Turbo is paar jaar oud (lees: veel stilgestaan dus nog geen 5.000km schat ik zo).
Al mn slangenwerk is ook vervangen na mn brand. Daar kan het dus ook niet nog in hebben gezeten.
Weet alleen niet meer zeker wat ik eerder had vervangen... (turbo of slangenwerk). Mn vorige turbo was er namelijk best aan toe (scheuren).
Weet dus niet of die in mn nieuwe slangen heeft zitten hoesten...

Of is het iets van carterontluchting?
Dat komt toch ook uit in die grote luchtslangen na de turbo???

Wijst dat op een probleem?
Ik weet hier niks van.
Alle info is weer welkom! :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

gewoon nieuwe schone monteren en dan in de gaten houden. de auto is al zeker 20 jaar oud, geen idee wanneer het er ingekomen is natuurlijk. dus lekker zo laten je motor en verder rijden (Y)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dat idee had ik sowieso al.
Zolang het niet met liters uit mn dumpvalve komt spuiten maak ik me geen grote zorgen.
Maar ik zou toch wel willen weten waar het door komt.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Beetje vettigheid in je turboslangen is normaal, aangezien je carterontluchting orgineel in de "telefoonbocht" zit. Olie in de vacuumleidingen is opzich best raar, via je DV zou het niet kunnen komen omdat er een membraam/rubber tussen zit. Ik heb er bij mijn oude gt wel eens benzine in gehad, DV liep erdoor vast. Carburateur revisie en toen was het opgelost.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Carterontluchting zat ik dus ook aan te denken.
Telefoonbocht. Zo heette dat ding inderdaad. :D

Maar dan is t toch ook niet heel vreemd dat er uiteindelijk ook wat in mn vacuum gedeelte komt?
Ik zag ook al dat mn intercooler een beetje vettig was, dus komt t waarschijnlijk ook wel tot mn carb-elleboog.
En daar zit mn vacuum-gedoe weer aan waar o.a. ook mn externe turbodrukmetertje aan vastzit.

En als er troep in je DV zit dan gooit-ie dat er toch gewoon uit alsie afblaast? Lijkt mij.

Anyhoo.
Niets om me heel erg druk om te gaan zitten maken dus?
Plaats reactie