Erik (Schepjes) schreef:handleiding van ground-zero..
Maar prima dat jij het hobby-bob vind..
Koop een willekeurige kabel set, en er zit een lange kabel bij (+) en een korte (-), waarom zou dat nou zijn
en neej dat is geen kabel set van €50..
Massa achterin hoeft niet hobby bob te zijn, had ooit in mijn megane een mooi massapunt gemaakt onder de zitting van de achterbank, daar had je 2 mooie opstaande stukken metaal waar ik een boormachine doorheen heb gejaagd daarna mooi kaal geschuurd en daar m'n massa op bevestigd met een dikke bout.
Maar een massakabel terug trekken naar de accu is natuurlijk beter, voorkomt inteferentie en dus de gehate dynamoruis.
Massa punten van de megane zijn zeker een zwak punt, heb ook ooit eens massa punten van de achterlichten moeten herstellen.
Als je massa maakt voor je versterker via de carrosserie is het natuurlijk aan te raden om ook de massa kabel van accu naar de carrosserie te verstevigen met een dikkere kabel en het massapunt op de carrosserie vanaf de accu kaal te schuren om na bevestiging van de massa kabel dit weer met verf netjes dicht te maken zodat er geen corrosie meer kan optreden.
Hierdoor had ik in mijn megane slechts een weerstand van 0,3 Ohm en 14,6 volt achterin op de condensator staan met draaidende motor.
Erik, wat je audio boer zegt over massa zoeken via de RCA's is inderdaad waar, je kan ook op de mantel van de rca stekker een draadje doen en dat weer aan het frame van je radio bevestigen,is wel een beetje hobby bob
Mooiste is om massa van je radio direct naar de accu te trekken dan weet je zeker dat het goed zit.