Nut van een power boost valve op een std. motor.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Rick16v
Contacteer:

Ik weet inmiddels dat het dus een benzine druk regelaar is met 2 kamers/membramen, die er voor zorgt dat bij normaal rijden de eigenschappen eigenlijk niet veranderen.. bij veel gas staat er dan sneller en evt. meer druk op je injectie rail.

Heeft dit nou eigenlijk nut bij een zo goed als std. clio 16v.

(Ben al een paar keer naar een tuning bedrijf geweest in ridderkerk, die gaat het een en ander motorisch checken (o.a. compressie en staat lagers/keerringen bla bla), is dit alles in orde... dat gaat er het een en ander veranderen :P)

Alvast bedankt, Rick.
Riël
Über-Spammer

Neu, als je m er zo op schroeft heb je er geen hol aan. Waarschijnlijk nooit echt iets, de benzinedruk is niet het punt waar je vermogen op wint ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Robke
Car: Lexus IS250

Heeft absoluut geen nut, de standaard 3 bar is meer dan voldoende. Je kan er zelfs ook nog een 3,5 bar drukregelaar opzetten meen ik, maar ook dat heeft geen zin.
Tom
Moderator
Car: MB

als dit echt nut zou hebben zou de halve wereld met zo'n ding rijden denk ik dan altijd of zat het er standaard wel op :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Rick16v
Contacteer:

Kijk, heb ik toch nog iets aan jullie, hahaah >-)

Ik ben druk onderweg om kennis op de doen (auto sleutelen). Maar soms is vragen net iets makkelijker dan eindeloos zoeken naar "snelle jongens" met "blazende wagens"...

Misschien een toelichting waarneer het wel nut zou hebben, als vervanging voor verouderde techniek ofzo?! of is het echt iets wat noodzakelijk is bij extreme motorische upgrades?

Anyways.. ik begrijp dat ik er geen reet aan hebt, danke!
-jo-

Riël Notermans schreef:Neu, als je m er zo op schroeft heb je er geen hol aan. Waarschijnlijk nooit echt iets, de benzinedruk is niet het punt waar je vermogen op wint ;)
Robke schreef:Heeft absoluut geen nut, de standaard 3 bar is meer dan voldoende. Je kan er zelfs ook nog een 3,5 bar drukregelaar opzetten meen ik, maar ook dat heeft geen zin.
Tom schreef:als dit echt nut zou hebben zou de halve wereld met zo'n ding rijden denk ik dan altijd of zat het er standaard wel op :D
:~ totaal oneens met jullie, maar goed.

Een benzinedrukregelaar hoeft niet bepaald gebruikt te worden voor meer vermogen. Wanneer je circuitdagen of dergelijke doet is het handig dat je em net dat ietsje meer kan geven. Fabriek af zijn de motoren kantje boordje afgesteld. Reken daar een overjaarse benzinepomp, vettig filter e.d bij dan is het wel handig dat je op de meter kan zien hoeveel je precies aan het draaien bent.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
leeroy

ik heb er een gehad op mijn willie nadat ik me had laten vertellen door een bedrijf uit nieuwendijk dat ivm mijn openluchtfilter dat ik er toen op had zitten met een power boost valve er het vermogen wat ik door het luchtfilter onderin tekort kwam wat kon verbeteren doordat ie nu dan niet te arm zou lopen onderin..
Abel
Über-Spammer

ok voor de betrouwbaarheid met racen door koeling van extra benziene kan ik inkomen. maar dat kan ook met een chippie die gewoon voor race is afgesteld.

maar je wint er geen pk's mee. meer benzine kan zelfs nadelig zijn voor het vermogen.

Jo wat is volgens jou dan het "verhaal" van een powerboost valve, ik neem aan dat je goed onderhoud gewoon moet aannemen. dus nieuwe filters en bougies. En oude pomp of niet, die 3 bar op de injectie rail haal die toch haast wel altijd. uitzonderingen nagelaten. Ik zou eerder over de injectoren gaan miepen.
-jo-

Abel,

het gaat hier over een standaard 16v, onderhoudshistorie onbekend. Ik ben het met je eens dat je een benzinedrukregelaar gebruikt bij custom maps of toch redelijk opgevoerde motoren.

Toch heb ik reeds exemplaren gezien die amper 2.6 bar halen, vandaar een verwijzing dat een regelaar geen overbodige luxe is puur gezien als controlepunt.

@Tom, feit, alle autos rijden er niet mee maar ik kan je er zowieso 5 opnoemen die een instelbare benzinedrukregelaar hebben en dat zijn niet bepaald "sportwagens". Zelfs bij de bmw 5 serie (E34) zit een magnetti mirelli instelbare regelaar. Bij Ford gebruiken ze deze ook, cosworth en op de eerste type's focus rs. Fiat maakt ook gebruik van een instelbare regelaar enz enz enz...
Menno

Die powerboostvalves zijn Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Op een standaard motor heeft meer brandstofdruk helemaal geen nut. Doorgaans lever je zelfs wat topvermogen in door zo'n ding.
rev it like a rental
Bakkums

Volgens mij is de power boost valve er juist voor om de klap op te vangen van half gas naar volgas. Hierdoor kan de druk weleens kort wegvallen en daardoor effe inhouden, maar met een power boost valve heb je hier dus geen last van. (dacht ik)

Zelf wil ik dit ook op mijn Clio 1.6 16v zetten en dan icm goed filter systeem en ander uitlaatje. Vervolgens op de vermogens bank afstellen en dan zien we wel wat het resultaat is. Of dat die er misschien niet is.
Menno

Bakkums schreef:Volgens mij is de power boost valve er juist voor om de klap op te vangen van half gas naar volgas. Hierdoor kan de druk weleens kort wegvallen en daardoor effe inhouden, maar met een power boost valve heb je hier dus geen last van. (dacht ik)

Zelf wil ik dit ook op mijn Clio 1.6 16v zetten en dan icm goed filter systeem en ander uitlaatje. Vervolgens op de vermogens bank afstellen en dan zien we wel wat het resultaat is. Of dat die er misschien niet is.
Uiteraard heeft iedereen recht op z'n eigen illusies

Succes :)
rev it like a rental
leeroy

menno heeft zo'n pbv dan wel nut op een aangepast blok met b.v tb's? of heeft dit nagenoeg geen meerwaarde..?
Bakkums

Illusie?

Weet toch wel zeker dat op sommige auto's het zeker een toevoeging is op de prestaties. Maargoed, jij hebt dit natuurlijk grondig onderzocht en daarom kun jij je zo'n uitspraak veroorloven.

Maar het probleem hem in de afstelling. Je kunt er niet zo maar een monteren, geheid dat het niet winstgevend is, maar er is wel degelijk een bepaalde druk waarbij de auto beter presteerd. Of dit nou standaard druk is ofmisschien hoger. Dat is de vraag.

J
Laatst gewijzigd door Bakkums op vr 10 jul 2009 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Dat heeft Menno inderdaad :)
-jo-

Menno schreef:
Bakkums schreef:Volgens mij is de power boost valve er juist voor om de klap op te vangen van half gas naar volgas. Hierdoor kan de druk weleens kort wegvallen en daardoor effe inhouden, maar met een power boost valve heb je hier dus geen last van. (dacht ik)

Uiteraard heeft iedereen recht op z'n eigen illusies

Succes :)
Nou wel, illusie of niet...ik gebruik em puur als controlepunt.
Bakkums

En mijn gelijk bij in ieder geval de eerste auto.

http://luuk.xs4all.nl/bmw20031229/rollerbank1.jpg

Resultaat 4pk en 6nm, eerder max koppel en pk's. Voor de rest een soepelere lopende moto volgens eigenaar.
Menno

Bakkums schreef:En mijn gelijk bij in ieder geval de eerste auto.

http://luuk.xs4all.nl/bmw20031229/rollerbank1.jpg

Resultaat 4pk en 6nm, eerder max koppel en pk's. Voor de rest een soepelere lopende moto volgens eigenaar.
die auto heeft standaard gewoon een probleem, zie grafiek. Dan is 't een easy lapmiddel.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Bakkums,

de perceptie dat meer benzine meer vermogen maakt is fout.
Bakkums

Ja dat weet ik ook, maar als jij de motor meer lucht kan laten ademen, dan moet die ook meer brstf krijgen. Maar wilde alleen even aantonen dat een FSE wel degelijk verschil kan maken.

Maar het is gewoon veel werk om het uit te leggen waarom. Dacht het kort te kunnen houden gezien de kennis op dit forum, maar had het dus wat uitgebreider moeten doen.

Achja of het nu werkt of niet iedereen moet het voor zich weten, heb alleen het ongelijk aangetoond dat het helemaal niet zou werken. En daar ging het mij effe om.
Riël
Über-Spammer

Huh ? Je hebt niet zoveel aangetoond hoor :)

Maargoed, of die motor op de grafiek kreeg eerst te weinig brandstof, of te weinig lucht, of de tweede run heeft ie met meer lucht, of koelere lucht gedaan?

Punt is op een goed afgestelde motor (zoals jouw 16v) zal dit resultaat (hopenlijk) niet komen.
Laatst gewijzigd door Riël op vr 10 jul 2009 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Car: MB

de vraag of dat een motor "meer/betere" lucht gaat ademenen van een ander filter is dan ook direct weer een discutabele.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Tom schreef:de vraag of dat een motor "meer/betere" lucht gaat ademenen van een ander filter is dan ook direct weer een discutabele.
Ben je mal :) In normale omstandigheden en toerentallen niet.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Bakkums schreef:Maar het is gewoon veel werk om het uit te leggen waarom. Dacht het kort te kunnen houden gezien de kennis op dit forum, maar had het dus wat uitgebreider moeten doen.
Komt u maar door, met de uitgebreide uitleg. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

graag zelfs, ben ook wel benieuwd
Michel S.
Contacteer:

Wanneer je auto meer vermogen leverd met dit ding, klopt je afstelling voor geen meuk. Het ding heeft geen meerwaarde ten opzichte van de originele drukregelaar.

Oh ja, en een open lucht filter en clio 16V.. Dan kun je er 25 van deze FSE's opzetten, en dan heb je je vermogenverlies door het filter nog niet opgelost :P

oh ja, die grafiek... Ziet bekend uit... Een koppelkromme als een kameel(2 bulten)... Open luchtfilter toevallig?
En waarom werkt hier de FSE, omdat het ding gewoon bokkiewokkie staat afgesteld. Ding heeft een AFR waar menig tuner van gaat huilen. Geen wonder dat meer benzinedruk resulteerd in meer vermogen.
Als je het mij vraagt, doet het ding in de grafiek maar 1 ding. Het verlies van de modificaties limiteren (0)
-jo-

hmm, ik vind de kritiek totaal ongepast (nooit gedacht dat IK dat zou zeggen :lol: )
Steven
Car: M536

Toch heeft iedereen wel een beetje gelijk.

Als je zo'n ding gebruikt om de motor weer naar behoren te laten lopen is dat prima. Het is alleen geen tunen, tis meer je motor weer een beetje naar het originele niveau brengen.

Bij de chips voor Opel's C20XE's wordt vaak ook een 3 bar benzinedrukregelaar (beter woord) aangeraden. Origineel draaien die motoren ook vaak te arm @ 2,5 bar origineel en moet je em met chip naar 3 bar zetten oid.
Bakkums

Ik snap al jullie reacties natuurlijk volkomen en dat die grafiek niet optimaal loopt snap ik ook wel. Maar dat neemt niet weg dat deze motor beter is gaan lopen en beter is gaan presteren met een Brstf druk regelaar. (Dus het kan wel nut hebben)

Ik zou zeggen, heb je een volledige standaard auto met nihil aanpassingen, begin er niet aan want dan werkt het niet. Maar heb je de auto zo gemodificeerd dat de motor meer lucht binnen krijgt, maar het motormanagent er niet voor kan zorgen dat er genoeg brstf bij komt, (misschien lopen de injectoren op hun max of auto is niet afgesteld) Dan zou je kunnen overwegen om er een brstf druk regelaar tussen te zetten.
Dit is vaak een goedkopere oplossing dan afstellen, niet beter natuurlijk.

Het komt er gewoon op neer dat de motor laten afstellen meer resultaat op zal brengen dat het plaatsen van een FSE. Gezien de inspuit duur en timing waarschijnlijk het zelfde blijft en er dus in de zelfde tijd alleen wat meer brstf door zal komen en er verder geen veranderingen plaats zal vinden.

Effe snel en kort wat bedacht.
Bakkums

Zo, antwoord op de vraag van de topic starter is natuurlijk wel duidelijk.

Maar nu we het er toch over hebben, wat is de standaard druk van de Clio 1.6 16v eigenlijk en iemand enig idee op hoeveel % duty cycle de standaard injectoren zitten in de hogere toeren gebied?
Michel S.
Contacteer:

Als je standaard motor door lichte modificaties zoveel lucht binnen krijgt dat je manement het niet krijgt bijgebeund, kun je het inderdaad wel oplappeen met een andere druk regelaar. MAAR....al eens gedacht dat je injector beeld heel anders wordt. En dit niet altijd goed is en kan zelfs motorschade aanrichten.
Bakkums

Ja klopt helemaal, maar als iemand met zijn motor bezig gaat dan moet je er of verstand van hebben of het door een kenner laten doen.

Maargoed, hoe je het went of keert, met of zonder FSE, het moet altijd afgesteld worden.
Michel S.
Contacteer:

couldn't agree more :smile:
Abel
Über-Spammer

precies en dat is het punt.. dat kost meer geld, en iedereen wil per 10 euro minstens 2 pk winnen lijkt het wel :-(

check die avantime film van topgear eens op youtube. het vermogen is erg gedaald in de loop van de tijd, nieuw gasklephuis en injectoren was een vermogens toename van 30pk ofzo!! dus eerst op de bank, dan goed onderhoud(inclusief injectoren reinigen en de gasklep huis), en dan maar eens weer op de bank.. en dan een powerboost valve en maar weer eens checken..

ro16V had dat ding ook op die vetgetunde 16V en die trok op vol vermogen veel aandacht met brandende uitlaat :grin:
Plaats reactie