jeroen's Clio 16 kleppertje update 26-06

Vertel hier alles over je project.
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

De auto gaat waarschijnlijk nooit een circuit zien, misschien een keer op een meeting, maar meer ook niet, dus om die reden hoef ik het niet te doen, en heb liever ook geen leidingen door de auto lopen.
Waarschijnlijk wordt het dus gewoon een nieuwe originele, en die lekker strak afstellen.
B Prins schreef:Jeroen .... kom bij ons even kijken wij hebben de besproken remdrukverdeler in de auto gemonteerd en de leidingen vervangen. Is wel een behoorlijke ingreep maar dan heb je ook wat.
Als jullie dit weekend nog gaan sleutelen, laat het me dan maar ff weten.
Kom ik ook even de handen uit de mouwen steken :P

greetz
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Pas nou maar op met dat 'lekker strak afstellen', je zal nog vreemd staan te kijken als je opeens achterstevoren staat tijdens een noodstop :p
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Persoonlijk zou ik voor een Tilton gaan. Gewoon voorin monteren naast de hoofdremcilinder. Een leiding naar achteren gebruiken, t-stukje acteraan en klaar is Kees. Heb je alles zelf in de hand en hoef je niet eerst je remdrukverdeler op druk te zetten waardoor eerst dat stelarmje naar achteren gaat.
Laatst gewijzigd door jacques op do 24 apr 2008 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

jacques schreef:Persoonlijk zou ik voor een Tilton gaan. Gewoon voorin monteren naast de hoofdremcilinder. Een leiding naar achteren gebruiken, t-stukje acteraan en klaar is Kees. Heb je alles zelf in de hand en hoef je niet eerst je remdrukverdeler of druk te zetten waardoor eerst dat stelarmje naar achteren gaat.
Dat is inderdaad wel een goeie, misschien dat ik dat wel doe.
Moet ik dan één gat afstoppen in de HRC?, of daar ook een T-stukje plaatsen, en dan naar achteren?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Dat is een goede.
Er zijn verschillende manieren zoals het aangepakt wordt.
1. Ik heb configuraties gezien waarbij op de voorste zuiger van de hoofdremcilinder bijvoorbeeld links voor en op de achterste zuiger v.d. hoofdremcilinder rechts voor zijn gemonteerd en vervolgens de extra aansluitingen via een T stuk naar achteren. (zie bovenste schets)
2.Ook zie je configuraties waarbij beide voorremmen op 1 zuiger en de achterremmen op 1 zuiger zijn aangesloten en waarbij de tweede aansluiting van de achterste zuiger van de hoofdremcilinder wordt afgedopt. zie onderste schets
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... atie-1.jpg[/img]
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ik heb tot 2 keer toe het onderste met succes gebruikt.
Er zijn afdekstopjes om 1 gat af te stoppen. Wie zoekt zal vinden, misschien zelfs bij je eigen werkgever? Wat de baas Jeroentje biedt, dat koopt Jeroentje niet :p
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

canonballman schreef:Ik heb tot 2 keer toe het onderste met succes gebruikt.
Er zijn afdekstopjes om 1 gat af te stoppen. Wie zoekt zal vinden, misschien zelfs bij je eigen werkgever? Wat de baas Jeroentje biedt, dat koopt Jeroentje niet :p
Het onderste systeem hebben we ook op de rally clio. Volgensmij heeft bert-jan er gewoon een ingekorte moer ingedraait. lijkt me niet zo spannend.
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

canonballman schreef:Ik heb tot 2 keer toe het onderste met succes gebruikt.
Er zijn afdekstopjes om 1 gat af te stoppen. Wie zoekt zal vinden, misschien zelfs bij je eigen werkgever? Wat de baas Jeroentje biedt, dat koopt Jeroentje niet :p
LOL, die stopjes hebben we inderdaad gewoon liggen zag ik net.
Ik zal dan ook het onderste schema maar gewoon aanhouden, die lijkt me ook het meest logisch.

Groeten
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Na echt een hele lange tijd gewoon te hebben rondgereden, toch maar weer besloten verder te gaan met mijn clio "project".
Afgelopen jaar veel tegenslagen gehad, en kon daaromniet veel aan het project doen, ik was eigenlijk meer bezig de auto aan de gang te houden, en ik was eigenlijk ook niet meer van plan de rest ook nog aan te pakken.
De laatste tijd gaat het gelukkig weer de goede kant op met project, en ik ben dus nu ook weer volop bezig.

Een probleem waar ik al vanaf het begin mee zit is het tikken van één van de klepstoters, Patrick heeft me toen al heel netjes aan 16 andere goeie klepstoters geholpen, en die hebben we toen samen omgewisseld, maar jammer genoeg bleef één stoter gewoon tikken, waarschijnlijk dezelfde stoter weer.
Ondertussen heb ik al een mooi setje nieuwe nokkenassen van Patrick gekocht, en heb via dit forum ook nog verstelbare poulies, en 16 nieuwe stoters geregeld, en ga dit waarschijnlijk volgende week allemaal inbouwen(Y)
Wij konden toen der tijd niets zien aan de nokkenassen oid, dus zou ik misschien nog andere dingen kunnen controleren waardoor een stoter zou kunnen tikken?, zelf zat ik te denken aan oliekanalen die verstopt zitten oid, of teveel speling aan de onderkant van de stoter????.
Het zou namelijk ECHT heel jammer zijn als alles eenmaal is ingebouwd, en hij nog steeds tikt.
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0343.jpg[/img]
Die poulies zijn leuk en aardig, maar met de originele motorsteun en distributiedeksel kun je ze nooit verstellen, en je ziet ze ook niet, en dat vond ik toch wel jammer.
Ben toen maar gewoon begonnen om een motorsteun te maken waarmee de poulies zichtbaar waren, had werkelijk geen idee hoe die zou worden, heb hem gaande weg gemaakt.
Sorry voor de kwaliteit van de foto's:

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0315.jpg[/img] [img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0316.jpg[/img] [img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0317.jpg[/img] [img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0320.jpg[/img] [img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0322.jpg[/img] [img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0324.jpg[/img] [img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0326.jpg[/img] [img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0327.jpg[/img]

het moet allemaal nog even weer mooi gemaakt worden, maar volgende week moet het hele spul er toch af.
Ook heb ik in de tussentijd andere onbeschadigde bumpers, deuren en imitatie achterschermen gekocht om de auto roestvrij te maken en zodat ie ook eindelijk nog eens gespoten kan worden.
Ik zal van de week nog wel wat foto's maken van de rest van de vooruitgang.

Greetz
Laatst gewijzigd door Jerome16v op di 4 aug 2009 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dat heb je mooi opgelost zo (Y) ben benieuwd naar de rest :worship:
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Chapeau voor die steun hoor :worship:
Het maken lukt me ook wel, maar ik was nooit op het idee gekomen!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat is idd een net steuntje geworden. Zet je na het afstellen de originele terug? Verder heeft een blootliggende distributie in mijn ogen alleen maar nadelen ipv voordelen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Ik was eigenlijk niet van plan de originele terug te zetten, Ben met je eens dat het vast beter is als die dicht zou zijn, maar je ziet genoeg motoren waar de distributie zichtbaar is.
Ik gok het er gewoon op.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

:bang:
echt netjes!

mooie plexiglas kap erover als je ze toch wil blijven zien ;)
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Haas schreef::bang:
echt netjes!

mooie plexiglas kap erover als je ze toch wil blijven zien ;)

Daar heb ik inderdaad al over zitten denken, maar ik ben bang dat ik niet echt een mooie kap kan maken van dat spul omdat ik er waarschijnlijk niet echt mooie vormen in kan maken
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nee, plus dat als je de motor echt goed heetstookt, het plastic niet al te mooi blijft ben ik bang. Daarentegen een plastic distributiekap van een 1916v verbouwen zou niet gek zijn. Kun je oko makkelijk verwijderen als je dat wil.
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Dit weekend wil ik beginnen de nieuwe nokkenassen en stoters te gaan monteren.
Ik dacht dat ik alles had geregeld wat ik nodig zou hebben, maar ik zie nu net pas dat ik geen vet bij de assen heb gekregen waarmee ik ze kan smeren tijdens het starten van de motor.
Ik had al even "gegoogeld", maar kon niet zo wat vinden wat ik eventueel al vervanging zou kunnen gebruiken.
Of zou het genoeg zijn om de stoters en assen bijna te laten verdrinken in de olie?, en zonder ontsteking de motor goed rond te laten gaan voor oliedruk?

Ik weet dat de motor daarna een minuut of 15/20 boven de 2000 toeren moet blijven, maar zijn er misschien nog andere tips en trucjes die ik moet weten om er cker van te zijn dat de assen en stoters goed inlopen?

Groeten
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

welke nokkenstokken heb je?
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Catcams : 278 graden type : 5502208
Niet een setje voor echt hoge toeren, maar daar houdt een 2 liter toch niet echt zo van.

Greetz
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Vorig weekend was het dan zover, en heb ik de nokkenstokken en de poulies gemonteerd, samen met een compleet nieuwe distributie set.
De oude delen eruit halen was eigenlijk zo gedaan, en ik was dan ook al vrij snel de nieuwe onderdelen aan het uitpakken :D
Bij het prepareren van de nieuwe klepstoters stuitte ik al op het eerste probleem, het zuigertje in de stoter zelf zat bij 14 van de 16 stoters echt knettervast, ik las namelijk in de haynes manual dat je ze met de hand moet ontluchten in een bakje met olie door het zuigertje met een tang in en uit te bewegen.
Maar dit lukte dus met geen mogelijkheid, en het ergste was dat ze op de meest ingedrukte stand vast zaten, dus monteren in de kop zou waarschijnlijk me nieuwe assen beschadigen.
Na er echt dik 2 uur mee bezig te zijn geweest, en ik eigenlijk toch al had besloten de boel te gaan monteren met de oude stoters, kreeg ik het idee om ze in een frituurpan te gooien gevuld met motorolie, en die flink op te warmen om die dikke conservering olie op te lossen.
Nadat de stoters een dikke 20 minuten in 130 graden olie hadden gelegen kwamen de meeste los, en ik heb dan ook de stoters voor 95% met de hand kunnen ontluchten.
Met het monteren van de eerste nokkenas stuitte ik op het tweede probleem
Aangezien ik de nokkenassen in eerste instantie wou gaan meten en afstellen heb ik er eerst maar één stoter ingezet, en toen de nokkenas er al op gemonteerd, om zo met die ene stoter te gaan meten.
Tijdens het erop leggen van de nokkenas moest ik die ene klepstoter al 4 a 5 mm indrukken voordat de nokkenas in de onderste lagering viel, die betreffende nok stond uiteraard niet op tuimelen, en ik vond het nogal raar dat ik de klepveer en alles zag inveren met het aandrukken van de nokkenassen.
In mijn theorie drukt hij dus ook de klep zelf een stuk in, en blijft ie dus open staan.
Na echt een hele tijd geprakaseerd te hebben hoe dat nou kon, toch Patrick maar eens gebeld, en die zei dat dat eigenlijk altijd zo was, en dat ik de nokkenas een keer of 5 rond moest draaien, en dat het dan vanzelf goed zou zijn.
Waarom het werkt snap ik nu nog steeds niet helemaal, maar het werkt in ieder geval, zodra de nokkenas een keer of 4 rond is geweest kun je de stoter van bovenaf met één vinger draaien, en ligt dus net vrij.
Toen de boel heel dik ingevet met van die "speciale" inloop drap :D
Gelukkig ging de rest van het monteren gewoon goed, alleen wat is het toch ook %$#@ biijkomen als de motor nog in de auto zit om de distributie + spanners te wisselen :evil:

het inlopen van de nokkenassen ging ook goed, je kon wel merken dat de stoters met de hand waren ontlucht, want hij heeft niet één keer hard getikt tijdens het inlopen.
Ook nu is het echte tikken wat ie voorheen deed weg, en ik hoor nu geen rare geluiden meer als ik met de ramen open rijd :grin:

Binnenkort nog even een afspraak maken bij Menno om hem verder af te stellen, waaronder het stationair iets omhoog, want hij loopt zo mooi beroerd dat ie bijna uitvalt (Y) (Y) (Y) (Y)

Picca's
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0419.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0418.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0420.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... G_0056.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... G_0053.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... G_0052.jpg[/img]
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... G_0055.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Jerome16v op do 6 aug 2009 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

nice! ben benieuwd hoe zoiets rijd.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

nice! ziet er vet uit, en zal met een beetje mazzel ook goed presteren :p
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Qua prestaties weet ik het nog niet, ik doe nog rustig aan, aangezien het mengsel nog niet klopt.
Maar hij loopt zo mooi stationair, daar alleen al ben ik blij om.
Zal van de week wel een filmpje maken en hier posten.

Greetz
ramon16V
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 17 mar 2002 0:00
Contacteer:

kon je niet de de gaten uit de origenel kap zagen? dan is je distri riem mooi afgedekt en je kan gewoon bij je tandwielen
plexiglas plaatjes voor je gaten

tis maar een idee 8)
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

ramon16V schreef:kon je niet de de gaten uit de origenel kap zagen? dan is je distri riem mooi afgedekt en je kan gewoon bij je tandwielen
plexiglas plaatjes voor je gaten

tis maar een idee 8)
nee. dat kon niet, de motorsteun zelf zit dan nog compleet voor één poulie, en ik vind het eigenlijk gezegd ook wel mooi staan zo.
En het is ook niet zo dat ie helemaal open is, alleen wat je op de foto kunt zien is open, onder die steun is het wel dicht.

Maar genoeg over die steun, de remmen zijn nu aan de beurt :P.
Ik word namelijk gek van een piepende rem linksvoor, deze piept alleen als je niet remt, raak ik het pedaal ook maar iets aan, houdt het op.
Dit probleem komt telkens weer terug, en wil het nu voorgoed gaan oplossen.
De laatste keer dat ik er mee bezig ben geweest heb ik er nieuwe schijven op gezet, samen met nieuwe blokken, en alles gemonteerd met kopervet, ook heb ik de overmatige speling op de pennen van de remklauw verminderd door de gaten in de remtang op te vullen met latoenkoper.
ik weet dat dat een beetje beunhaas praktijken zijn, maar er zit eigenlijk nog steeds geen overmatige speling op, dus volgens mij zou het gewoon moeten werken.
dit alles heeft een maand of 5 geruisloos geremt, maar hij begint nu zo weer te piepen.
Ligt het aan mijn remstijl?, of zou die ook kunnen piepen doordat die gaten in de remtangen eigenlijk te ver zijn uitgesleten?.

groeten
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

misschien beetje late reactie maar dat piepen heeft mike ook. enig idee of het opgelost is na het vervangen van de pennen?
Plaats reactie