Vorig weekend was het dan zover, en heb ik de nokkenstokken en de poulies gemonteerd, samen met een compleet nieuwe distributie set.
De oude delen eruit halen was eigenlijk zo gedaan, en ik was dan ook al vrij snel de nieuwe onderdelen aan het uitpakken
Bij het prepareren van de nieuwe klepstoters stuitte ik al op het eerste probleem, het zuigertje in de stoter zelf zat bij 14 van de 16 stoters echt knettervast, ik las namelijk in de haynes manual dat je ze met de hand moet ontluchten in een bakje met olie door het zuigertje met een tang in en uit te bewegen.
Maar dit lukte dus met geen mogelijkheid, en het ergste was dat ze op de meest ingedrukte stand vast zaten, dus monteren in de kop zou waarschijnlijk me nieuwe assen beschadigen.
Na er echt dik 2 uur mee bezig te zijn geweest, en ik eigenlijk toch al had besloten de boel te gaan monteren met de oude stoters, kreeg ik het idee om ze in een frituurpan te gooien gevuld met motorolie, en die flink op te warmen om die dikke conservering olie op te lossen.
Nadat de stoters een dikke 20 minuten in 130 graden olie hadden gelegen kwamen de meeste los, en ik heb dan ook de stoters voor 95% met de hand kunnen ontluchten.
Met het monteren van de eerste nokkenas stuitte ik op het tweede probleem
Aangezien ik de nokkenassen in eerste instantie wou gaan meten en afstellen heb ik er eerst maar één stoter ingezet, en toen de nokkenas er al op gemonteerd, om zo met die ene stoter te gaan meten.
Tijdens het erop leggen van de nokkenas moest ik die ene klepstoter al 4 a 5 mm indrukken voordat de nokkenas in de onderste lagering viel, die betreffende nok stond uiteraard niet op tuimelen, en ik vond het nogal raar dat ik de klepveer en alles zag inveren met het aandrukken van de nokkenassen.
In mijn theorie drukt hij dus ook de klep zelf een stuk in, en blijft ie dus open staan.
Na echt een hele tijd geprakaseerd te hebben hoe dat nou kon, toch Patrick maar eens gebeld, en die zei dat dat eigenlijk altijd zo was, en dat ik de nokkenas een keer of 5 rond moest draaien, en dat het dan vanzelf goed zou zijn.
Waarom het werkt snap ik nu nog steeds niet helemaal, maar het werkt in ieder geval, zodra de nokkenas een keer of 4 rond is geweest kun je de stoter van bovenaf met één vinger draaien, en ligt dus net vrij.
Toen de boel heel dik ingevet met van die "speciale" inloop drap

Gelukkig ging de rest van het monteren gewoon goed, alleen wat is het toch ook %$#@ biijkomen als de motor nog in de auto zit om de distributie + spanners te wisselen
het inlopen van de nokkenassen ging ook goed, je kon wel merken dat de stoters met de hand waren ontlucht, want hij heeft niet één keer hard getikt tijdens het inlopen.
Ook nu is het echte tikken wat ie voorheen deed weg, en ik hoor nu geen rare geluiden meer als ik met de ramen open rijd
Binnenkort nog even een afspraak maken bij Menno om hem verder af te stellen, waaronder het stationair iets omhoog, want hij loopt zo mooi beroerd dat ie bijna uitvalt
Picca's
[img]
http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0419.jpg[/img]
[img]
http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0418.jpg[/img]
[img]
http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... to0420.jpg[/img]
[img]
http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... G_0056.jpg[/img]
[img]
http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... G_0053.jpg[/img]
[img]
http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... G_0052.jpg[/img]
[img]
http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... G_0055.jpg[/img]