[5GTE]stk`s gte 16v - de opbouw

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Steven(stk)

Omdat ik niet tevreden was over mijn huidige setup (koni geel , apex -35 ph1 ) heb ik vandaag een schroefset opgehaald. Het is een H&R set met bilstein dempers en clio cup veren.

[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/schro ... CN0204.JPG[/img]

En zo ziet dat eruit onder de auto op zijn hoogste stand, mischien toch iets minder camber zetten :P

[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/schro ... CN0208.JPG[/img]

verder nog een meter houdertje meegenomen, dan hoef ik mijn ventilatieroosters tenminste niet te slopen.

[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/schro ... CN0207.JPG[/img]

en daar moet ie komen

[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/schro ... CN0205.JPG[/img]
Laatst gewijzigd door Steven(stk) op zo 17 mei 2009 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
sieger everts
Contacteer:

Je heb die zaken zeker van Harry :) die man van het duitse forum . ziet er goed uit (Y)
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Dikke shit die schokdempers Steven. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Christian

passen die schokdempers er zo onder ?
Steven(stk)

sieger everts schreef:Je heb die zaken zeker van Harry :) die man van het duitse forum . ziet er goed uit (Y)
Inderdaad , van http://www.hpi-motorsport.de hij had vandaag ook een stand in dulmen. Aardige vent , heeft er ook echt verstand van, alleen dat duits spreken valt nog niet mee ;)

Christian schreef:passen die schokdempers er zo onder ?
Ja , van mijn fase 1 dempers heb ik de topschotel, hetkleine schotelje incl moer gebruikt.

De rest komt te vervallen, (het rubber en het lager zitten al in de schroefset.)
De onderkant past gewoon, ik heb nu erg veel camber staan maar je kunt de wielen ook rechter stellen. Het is nu even kijken hoe dit rijd op het circuit.

Overigens komen er zodra de williams draagarmen er ook onder zitten fase 2 schotels op. Anders krijg ik wel erg veel camber :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

steven, je kan beter je huidige draagarmen laten verlengen met uniballs, dan kan je zo je camber verstellen en hoef je het niet aan te passen (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Heb je daar meer info over, over dat verlengen met uniballs?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ik hoop ze na het superraceweekend te hebben (Y)
Menno

Das opzich supersimpel, gewoon een dikke draadbus onder je draagarm lassen, en daar de unibal in schroeven.
rev it like a rental
Steven(stk)

@menno en Luco,

Wat is behalve gemak bij het verstellen nog meer een voordeel van een uniball ?
(wat is het eigenlijk precies ?)
Roy
Moderator

5 GT Turbo '88 GT5
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Dit is een uniball:

[img]http://web.telia.com/~u13703816/images/uniball.jpg[/img]

Als je dit onder je draagarm kunt monteren kun je eenvoudig je camber stellen (iets wat je eigenlijk al kunt met je schokbrekers). Ook zijn deze lagers duurzamer dan de normale fuseekogels.

*EDIT*:

te laat (0) Is dat nou een megane cup draagarm?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

De foto van roy klopt redelijk, alleen is het bij mij de bedoeling het passtuk wat korter te houden om de ophanging beter in verhouding te houden.
dus dat stuk tussen de uniball en fuseestuk
Steven
Car: M536

Dat passtuk moet juist zo lang Luco, dat is namelijk om je draagarm omlaag te houden bij extreem verlagen. Tegen het bumpsteer dus.
Een zogeheten RCA (Roll Center Adjuster). Die moet echt wel een cm of 4-6 zijn.

Als je die zo kort mogelijk houd ist wel zonde van alle moeite.

Wel goeie shit trouwens Steve, dat karretje van jou wordt steeds serieuzer (Y)
Het waren dus cliopoten als ik het goed begrijp?
Steven(stk)

Steven schreef:

Wel goeie shit trouwens Steve, dat karretje van jou wordt steeds serieuzer (Y)
Het waren dus cliopoten als ik het goed begrijp?
Klopt, Zijn gereviseerde H&R poten van/voor een clio williams,

Ik heb voor clio poten gekozen in verband met het hogere gewicht in de neus door het 16v blok. Ik ben benieuwd of er op straat nog mee te rijden is.

De koni`s kon ik niet meer zo hard zetten als ik wilde, dan stuiterde ik rechtdoor alle korte bochten uit :P

Van de week nog even een andere hrc en rembekrachtiger erop zodat ik wat later kan/durf te remmen
Bart V

Die poten heb ik ook. Erg fijn setje (Y) Alleen jammer dat de dempers niet instelbaar zijn.
Steven

Hmm ben benieuwd, kan best zijn dat de voorkant nu wel erg hard is waardoor ie nogal onderstuurd.

Wanneer ga je testrije? 31 mei ben ik am ring, dus niet op Z'voort.
Bart V

Die poten zijn wel hard, maar niet overdreven hard. Dat geeft als voordeel dat ze niet veel onderstuur veroorzaken, maar juist een leuke balans vormen tussen onderstuur en vooral overstuur, en dus een speelse auto.

Als je achter voldoende laag en hard staat, voortrein breed genoeg maakt en wat negatief camber geeft, is onderstuur iets wat je niet zal snel zal kennen. (op slicks). Je zal je dan zelfs verbazen over hoe goed je kan driften met een voorwiel aandrijver.... (Y)
Steven

Alleen eindigt het altijd zo abrupt he, kan die Clio ook wel aardig omzwaaien, zeker sinds ik er nu 2 graden camber op het staan.

Alhoewel mijn originele onderstelletje nu toch ook wel eens vervangen wil worden door iets serieus ;)
Steven(stk)

Steven schreef:Hmm ben benieuwd, kan best zijn dat de voorkant nu wel erg hard is waardoor ie nogal onderstuurd.

Wanneer ga je testrije? 31 mei ben ik am ring, dus niet op Z'voort.
Afhankelijk van de rijdbaarheid, financien en tijd wordt het of de 31 op de ring / zandvoort.
Volgens mij zijn er eerder geen vrijrijden dagen op circuits toch ?
Bart V schreef:Die poten zijn wel hard, maar niet overdreven hard. Dat geeft als voordeel dat ze niet veel onderstuur veroorzaken, maar juist een leuke balans vormen tussen onderstuur en vooral overstuur, en dus een speelse auto.

Als je achter voldoende laag en hard staat, voortrein breed genoeg maakt en wat negatief camber geeft, is onderstuur iets wat je niet zal snel zal kennen. (op slicks). Je zal je dan zelfs verbazen over hoe goed je kan driften met een voorwiel aandrijver.... (Y)
Klink goed, vebreding ligt al klaar, wat heb jij er achter onder zitten aan dempers ? , en dat driften komt vanzelf wel, de vijf is toch al vrij levendig van achter :)
Bart V

Koni geel icm cup torsieassen. Al met al aardig stug, en ik ben niet ontevreden over hoe de koni's het doen.

Ik ben overigens de 31e op Zandvoort met de Clio.
Steven(stk)

Bart V schreef:Koni geel icm cup torsieassen. Al met al aardig stug, en ik ben niet ontevreden over hoe de koni's het doen.

(Y) als ik ook op zandvoort ben dan spreek ik je zeker even aan, nog steeds met de gele clio neem ik aan ?
Bart V

Idd de gele clio, dus kan niet missen :)
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Ziet er goed uit Steven !

@Bart V: Je hebt het over de Gele Koni's aan de achterkant, ik rijd zelf met de R19 16V regelmatig op de Ring of Zandvoort en op rondom Koni Geel, ik hoor iedereen over de beperking van het afstellen omdat enkel de uitgaande slag afstelbaar is, ik heb hier eens wat mee zitten experimenteren.. op het moment dat ik ze harder zet is de totale veerweg wat stugger. weet jij hier de voor en nadelen van ? jou Koni's zijn toch ook gewoon afstelbaar in uigebouwde toestand ? :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:Koni geel icm cup torsieassen. Al met al aardig stug, en ik ben niet ontevreden over hoe de koni's het doen.

Ow dan zal ik ook eens inschrijven met de Seat :grin: :grin: :grin:
Ik kom wel kijken, we zijn er dan toch (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Dat passtuk moet juist zo lang Luco, dat is namelijk om je draagarm omlaag te houden bij extreem verlagen. Tegen het bumpsteer dus.

Klopt Steven, maar die van Bart is een clio en bij de 5 moet die wat lager zijn hebben we gemeten (Y)
Steven

Grootste nadeel is dat als je ze op z'n stugst zet, ie langzaam de demper inpompt en je dus die koni over de zeik kan krijgen omdat ie dan helemaal ingedempt staat en dan zichzelf om zeep helpt.

Kep eens met een koni-revisieman staan praten verderop in de straat, die zei ook dat al die reparaties hetzelfde waren van koni's, allemaal op max gedraaid en vaak met een stevige verlaging aan puin geramd.
Martijn Kool

Steven schreef:Grootste nadeel is dat als je ze op z'n stugst zet, ie langzaam de demper inpompt en je dus die koni over de zeik kan krijgen omdat ie dan helemaal ingedempt staat en dan zichzelf om zeep helpt.

Kep eens met een koni-revisieman staan praten verderop in de straat, die zei ook dat al die reparaties hetzelfde waren van koni's, allemaal op max gedraaid en vaak met een stevige verlaging aan puin geramd.
beter koop je dan spax, zelfde prijsklasse wel 10 standen in en uitgaand :))
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Bart V

Ronald1916V schreef:Ziet er goed uit Steven !

@Bart V: Je hebt het over de Gele Koni's aan de achterkant, ik rijd zelf met de R19 16V regelmatig op de Ring of Zandvoort en op rondom Koni Geel, ik hoor iedereen over de beperking van het afstellen omdat enkel de uitgaande slag afstelbaar is, ik heb hier eens wat mee zitten experimenteren.. op het moment dat ik ze harder zet is de totale veerweg wat stugger. weet jij hier de voor en nadelen van ? jou Koni's zijn toch ook gewoon afstelbaar in uigebouwde toestand ? :)
Ik heb de koni's op de hardste stand staan, en nooit een zachtere stand geprobeerd. Ik vind zelf de hardste stand nog redelijk soft op het circuit, maar omdat ik erg veel grip heb voor, is de auto toch al redelijk overstuurd. Als ik stuggere dempers ga gebruiken betekent dat nog meer overstuur.

De uitgaande slag van de demper moet de reactie van je vering dempen, en zorgt dat je een goed wielcontact houdt. Als je stugge vering hebt, wil je dus graag ook veel demping op je uitgaande slag. Dat dus enkel uitgaand instelbaar is voldoet in principe wel. Is je uitgaande slag niet stug genoeg, dan heb je kans dat het wiel snel contact verliest, en dat is het laatste wat je wilt. Ik ben wel met je eens dat volledig instelbaar mooier zou zijn, maar de uitgaande slag is toch het belangrijkste.

Dat die stugge stand niet zo goed is voor de koni's kan wel kloppen, maar ik rij enkel op het circuit, en daar is de belasting relatief lager dan op straat, waar je veel te maken hebt met oneffenheden. Ik heb overigens ook met een erg lage 19 geraced met een koni onderstel. Ook daar alles op meest harde stand gezet, en dat ding stuurde opzich niet slecht, maar toch zijn ze net een tikje te soft vind ik op het circuit.
Bart V

Luco/Alpine-racer schreef:
Steven schreef:Dat passtuk moet juist zo lang Luco, dat is namelijk om je draagarm omlaag te houden bij extreem verlagen. Tegen het bumpsteer dus.

Klopt Steven, maar die van Bart is een clio en bij de 5 moet die wat lager zijn hebben we gemeten (Y)
Die "rollcentre spacer" compenseert de lengte die je verliest door het verlagen. Als je 8 cm verlaagt, moet die spacer dus ook 8 cm worden om de draagarm, en dus het rollcentre op de oem positie te houden. Als jullie hebben gemeten dat hij korter kan zijn bij de clio/megane, zou dat betekenen dat hij niet heel erg verlaagd is ten opzichte van de originele hoogte...?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:

Die "rollcentre spacer" compenseert de lengte die je verliest door het verlagen. Als je 8 cm verlaagt, moet die spacer dus ook 8 cm worden om de draagarm, en dus het rollcentre op de oem positie te houden. Als jullie hebben gemeten dat hij korter kan zijn bij de clio/megane, zou dat betekenen dat hij niet heel erg verlaagd is ten opzichte van de originele hoogte...?
Niet korter bij de clio maar bij de vijf :grin:
Inderdaad is de 5 niet extreem verlaagd omdat dan de bodemplaat alleen maar over de grond sleept omdat de bumper zo laag is:D :D
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Bart V schreef:
Ronald1916V schreef:Ziet er goed uit Steven !

Ik heb de koni's op de hardste stand staan, en nooit een zachtere stand geprobeerd. Ik vind zelf de hardste stand nog redelijk soft op het circuit, maar omdat ik erg veel grip heb voor, is de auto toch al redelijk overstuurd. Als ik stuggere dempers ga gebruiken betekent dat nog meer overstuur.

De uitgaande slag van de demper moet de reactie van je vering dempen, en zorgt dat je een goed wielcontact houdt. Als je stugge vering hebt, wil je dus graag ook veel demping op je uitgaande slag. Dat dus enkel uitgaand instelbaar is voldoet in principe wel. Is je uitgaande slag niet stug genoeg, dan heb je kans dat het wiel snel contact verliest, en dat is het laatste wat je wilt. Ik ben wel met je eens dat volledig instelbaar mooier zou zijn, maar de uitgaande slag is toch het belangrijkste.

Dat die stugge stand niet zo goed is voor de koni's kan wel kloppen, maar ik rij enkel op het circuit, en daar is de belasting relatief lager dan op straat, waar je veel te maken hebt met oneffenheden. Ik heb overigens ook met een erg lage 19 geraced met een koni onderstel. Ook daar alles op meest harde stand gezet, en dat ding stuurde opzich niet slecht, maar toch zijn ze net een tikje te soft vind ik op het circuit.
Dankje Bart, aan zo'n antwoord heb ik tenminste iets, ben zelf de laatste tijd een beetje aan het proberen met de Koni's, reed eerder altijd rond op achter hard en voor iets zachter maar aangezien ik er ook van en naar het circuit mee rijd (dus ook Nurburgring) vond ik dat gestuiter iets te gek worden.

Ik kon alleen geen zinnige uitleg vinden over enkel die uitgaande slag, kom nogal veel "afkrakende" verhalen er over tegen en dat het totaal geen zin heeft, had zelf inderdaad al wel ondervonden dat de gehele veerweg er stugger door werd, zit er aan te denken om de voorkant iets minder stug te zetten omdat hij op de grens wat onderstuur heeft en dat voornamelijk wat stuiterig gebeurd. heb jij nog tips wat betreft de afstelling ? PM is ook prima, verder on-topic hier :)
Steven(stk)

vandaag de topschotels toch maar even verwisseld voor fase2 exemplaren (klopt het dat er een linker en rechter is ? , ik hoop dat ik goed gegokt heb :P), dat komt net wat beter uit , de schroefset een stuk naar beneden gedraaid en een goed stuk rondgereden.

korte hobbels zijn niet fijn, maar voor de rest rijd het heerlijk (Y), je moet de auto wel goed de bocht in zetten :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Dus de 31e kunnen we je bewonderen op cpz?
Steven(stk)

Luco/Alpine-racer schreef:Dus de 31e kunnen we je bewonderen op cpz?
70% zeker, klein kansje dat ik toch naar de ring ga.. , als ik op cpz ben rijd je dan een sessie mee ? , ik kan nog wel wat tips gebruiken denk ik :)
Plaats reactie