Ronald1916V schreef:Ziet er goed uit Steven !
@Bart V: Je hebt het over de Gele Koni's aan de achterkant, ik rijd zelf met de R19 16V regelmatig op de Ring of Zandvoort en op rondom Koni Geel, ik hoor iedereen over de beperking van het afstellen omdat enkel de uitgaande slag afstelbaar is, ik heb hier eens wat mee zitten experimenteren.. op het moment dat ik ze harder zet is de totale veerweg wat stugger. weet jij hier de voor en nadelen van ? jou Koni's zijn toch ook gewoon afstelbaar in uigebouwde toestand ?

Ik heb de koni's op de hardste stand staan, en nooit een zachtere stand geprobeerd. Ik vind zelf de hardste stand nog redelijk soft op het circuit, maar omdat ik erg veel grip heb voor, is de auto toch al redelijk overstuurd. Als ik stuggere dempers ga gebruiken betekent dat nog meer overstuur.
De uitgaande slag van de demper moet de reactie van je vering dempen, en zorgt dat je een goed wielcontact houdt. Als je stugge vering hebt, wil je dus graag ook veel demping op je uitgaande slag. Dat dus enkel uitgaand instelbaar is voldoet in principe wel. Is je uitgaande slag niet stug genoeg, dan heb je kans dat het wiel snel contact verliest, en dat is het laatste wat je wilt. Ik ben wel met je eens dat volledig instelbaar mooier zou zijn, maar de uitgaande slag is toch het belangrijkste.
Dat die stugge stand niet zo goed is voor de koni's kan wel kloppen, maar ik rij enkel op het circuit, en daar is de belasting relatief lager dan op straat, waar je veel te maken hebt met oneffenheden. Ik heb overigens ook met een erg lage 19 geraced met een koni onderstel. Ook daar alles op meest harde stand gezet, en dat ding stuurde opzich niet slecht, maar toch zijn ze net een tikje te soft vind ik op het circuit.