Lekke airco door steenslag

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
RutgerJ
Car: Clio III RS

Met het warme weer kwam ik er achter dat de airco in m'n Clio III RS geen koude lucht produceert.

Vandaag bij de dealer gebracht en nu blijkt er lekkage te zijn wat gekomen is door steenslag. Dit valt niet onder de garantie, waardoor ik de €700+ zelf moet betalen :-( Is dit normaal?
Ollie

Wat gaan ze doen voor dat geld dan?
Steven
Car: M536

Nieuwe aircorad, afvullen, normale rad zal er ook wel uitmoeten en opnieuw koelsysteem vullen.

Tis wel een bulk geld, ik zou lekker even langs een aircoboer rijden :)
Willeon de Zoete

Steenslag? Dat moet dan een beste steen zijn geweest!
Waar is de lekkage dan?
Hoe oud is je auto?

Ze zouden het toch op z'n minst vanuit coulance kunnen doen.
RutgerJ

Ik heb niet zo'n verstand van techniek, maar ze hadden het over het vervangen van de radiateur en dat het veel werk (en dus uren) werk was.
Ollie

Auto daar gekocht? Daar in onderhoud?
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Aircocondensor lek.

Gebeurt helaas wel vaker... Dealer zegt al gauw dat het steenslag is ja en meestal is dat ook wel het geval... :-(

Als ik jou was zocht ik ff naar de dichtsbijzijnde toko die ook airco's doet.
(RAS in Woerden is er zo 1)

Een condensor via hun (meestal van Behr, Valeo of Hella) is meestal ruim de helft goedkoper en hun arbeidsloon ook.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven

Idd beetje coulance zou wel mogen, Renault Nederland eens bellen?

Maar ik blijf bij de aircoboer, die hebben meer verstand van die dingen en hebben vaak goedkopere onderdelen. Grote kans dat je dan voor iets meer van de helft klaar kunt zijn.
Ollie

Zeker de aircoboer als de dealer niet wil doen aan coulance. Heb toentertijd met de voorschade aan de Clio ook bij de boer de onderdelen gehaald, was flink goedkoper dan de dealert (zelfs met personeelskorting)
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Als het daadwerkelijk steenslagschade is, is er geen coulance mogelijk daar het geen productfout is (eerder ontwerppfout om dat koelvlak zo laag bij de grond te maken).

Wel kan natuurlijk je dealer enige coulance verlenen dmv korting of aandragen van een andere oplossing (bv dat je zelf goedkoop via automateriaalzaak een condensor koopt en aanlevert en de garage hem plaatst).
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
RutgerJ

Ik heb de dealer al opdracht gegeven om het te fixen, en ook niet zo'n zin om weer ergens anders langs te gaan.

De auto is tweedehands en eind oktober bij een Renault dealer gekocht met Renault garantie. Enige coulance zou dan zeker wel op z'n plaats zijn.

De andere zaken die namelijk gelijktijdig wel onder garantie gedaan zijn zijn:
- vervangen slecht werkende Renault navigatie
- vervangen defecte niveauregeling xenon
- herprogrammeren ecu vanwege het extreem schokkend rijden bij koude motor
- losse strip langs de vooruit
Steven

Als ie daar toch al staat, vanwaar je vraag?

Mocht er nog niets aan gedaan zijn, zou ik em zeker wegtrekken daar, bel maar eens een aircoman voor een groffe prijsindicatie. Wedden dat je zo €300 of meer goedkoper bent? Maargoed zelf weten :p
RutgerJ

Ik wilde eigenlijk weten of het klopt dat je door steenslag aan een lekke airco kan komen en dat blijkt dus zo te zijn als ik de reactie van Arco lees. Het klonk mij namelijk een beetje vreemd in de oren.
Tom
Moderator
Car: MB

Dat kan idd wel degelijk. Ik ben echter van mening dat het tot op zekere hoogte toch een productfout is en een systeem waarvan je een x levensduur mag verwachten. Is het een steen die verder geen zichtbare schade heeft aangericht dan is het iig geen flinke steen geweest. oftewel, een soort steen dat je vaker tegen kunt komen op de (over het algemeen) goede NL wegen.

Vroegah.....toen Airco weg gelegd was voor de big boys kocht je bijvoorbeeld bij MB een airco installatie waar je 5 mille voor moest aftikken. Dat was destijds een flinke smak geld en daar kreeg je dan ook een goed systeem voor gebouwd uit degelijke componenten van A-kwaliteit. Tien jaar later werkt zo'n systeem nog steeds prima zonder lekken!!! Tegenwoordig krijg je airco voor nop op je auto maar krijg je een condensor (oa) van veel mindere kwaliteit (fijn he, die automakers die de toeleveranciers helemaal leeg knijpen tot de laatste besparing). Gevolg: na een paar jaar heb je geen koude lucht meer met al het gekloot van dien.

Moraal van het verhaal. Ik zou toch maar eens een fotoke van de denkbeeldige steeninslag maken en een briefje sturen naar reno nl. Onder het mom van niet geschoten is altijd mis :grin:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RutgerJ

Ik heb even onder de auto gekeken en afgezien van die ene opening ziet het er toch redelijk goed afgeschermd uit. Dan is het zeker door die ene vierkante opening naar binnen gekomen.

[img]http://farm4.static.flickr.com/3605/350 ... 0ee4_b.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door RutgerJ op wo 6 mei 2009 5:35, 1 keer totaal gewijzigd.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

zal eerder door het rooster in je bumper komen denk ik
Tom
Moderator

idd ja, die condensor hangt meestal direct voor je radiateur.
RutgerJ

Ok, dus gewoon door dat rooster in de bumper.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

inderdaad

hebben ze je laten zien waar die lek was? of is het nog niet gerepareerd? wel benieuwd naar een fotootje namelijk
RutgerJ

De airco heeft het precies twee weken volgehouden en doet het nu weer niet meer.

Ook de andere werkzaamheden die zijn uitgevoerd zijn bijna allemaal niet of niet goed uitgevoerd. Er is zelfs nog iets bijgekomen want de koplampsproeiers doen het nu ook opeens niet meer.

Ik had gehoopt dat de Clio III van betere kwaliteit zou zijn dan de Clio II, maar ik krijg het idee dat het nog steeds dezelfde Franse troep is.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Niet of niet goed uitgevoerd? Dan neem ik aan dat je wel bij de reparateur aan kunt kloppen?

Dat het franse troep is, is een feit. :(
Tom
Moderator

dan zit het lek toch (evt. ook) ergens anders waarschijnlijk. Zeker weer een steen geraakt :~ :lol:
RutgerJ

Vandaag de auto weggebracht en werd net gebeld. Deze keer is de airco defect doordat de verdamper van de airco defect is, gelukkig wel garantie.

Het onderdeel moet besteld worden en inbouwen schijnt twee dagen te duren omdat het onderdeel achter het dashboard verstopt zit.
HVB83

Ach, hou maar op, same story here. Bij mij hadden ze de airco af-fabriek al niet voldoende op niveau gezet. Toen hebben ze hem bijgevuld en dit jaar krijg ik weer dezelfde ellende, de koelprestaties zijn wederom matig.

En nog een hele rits andere klachten, in het eerste jaar heb ik geloof ik totaal een maand in leenauto's gereden. Nog steeds is het niet top, en allemaal klachten waar je als bereider zelf niks aan kunt doen.

Voor mij was het de eerste en waarschijnlijk ook de laatste Renault. Het doet me wel pijn, want het weggedrag is subliem. Maar het weegt toch niet op tegen de mankementen die steeds de kop op steken. Of de nieuwe Mégane moet me straks toch wel zo overtuigen... :lol:
Rick16v
Contacteer:

RutgerJ schreef:Vandaag de auto weggebracht en werd net gebeld. Deze keer is de airco defect doordat de verdamper van de airco defect is, gelukkig wel garantie.

Het onderdeel moet besteld worden en inbouwen schijnt twee dagen te duren omdat het onderdeel achter het dashboard verstopt zit.
Dus eerst de klant proberen te lichten met het vervangen van materialen en werk uren, vervolgens na aangeven van de klant word het ineens een defect in de apparatuur. Goed voor elkaar Ruhnoolt.

Ben blij dat je alsnog "goed" geholpen word, wel jammer dat zie niet gelijk de juiste conclusie trekken.

[edit]
wat is het tegenwoordig met die garage's.. is het niet meer nodig je werk goed te doen?
Sander2

blastR schreef: wat is het tegenwoordig met die garage's.. is het niet meer nodig je werk goed te doen?
Daarom heb ik een goed adresje in Nieuw Beijerland. Ben erg tevreden! (Y)
Plaats reactie