ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

jackel schreef:Hallo! Net nog ff aan het klootzakken geweest met de koeling.
Rode lampje bij de temperatuurmeter brandt nog steeds ook al trek ik overal stekkers uit. (stekkertjes op de carburateur eruit getrokken en op de waterpomp), dus dit is iets electrisch denk ik., t kreng gaat ook branden als ik de auto nog niet eens gestart heb :evil:

Ventilator slaat dus niet aan automatisch, thermostaat getest en die gaat open gewoon. Radiateur is niet verstopt en de er komt water retour in het expansievat, dus waterpomp werkt lijkt me!
Heb maar één ontluchtnippel en die zit op die slang... De kachel wordt wel gewoon warm :(
Als ik op het expansievat blaas spuit er water uit het nippel dus lijkt me dat ie dan ontlucht is?

Hellupie (U) , ik wil knallen :bang:
zal toch het thermocontact in de radiateur zijn dan? als de rest 't wel goed doet, kan 't haast niet anders.

over dat lampje wat blijft branden: misschien heel stom, maar zit er geen corrosie achterop het tellerpaneel ofzo?
5GTT & clio II 1.6 16v
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

roest achtervlogt je bij een r5 zelf binnenin :lol:
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

wie kan mij de prijs van het volgend nummer geven :

77 00 808 352 cable speedo
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Snelheidskabel GTT ??? Dacht uit mijn hoofd... (welke nu niet helder is) zo'n 49 euro... Ik ga zondag ff checken voor de zekerheid. 8)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Volgens mij is ie duurder, ik heb het wel eens nagevraagd bij de dealer. Die kabel bestaat uit 2 delen is is flink aan de prijs :@ (N)
R5GTT. Drive it like you stole it
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Ja, ga zowieso dat thermokoppel is omwisselen en een andere tellerunit proberen voor het lampie.

Maar de motortemperatuur blijft oplopen ook al staat de ventilator te draaien en ook onder het rijden, ., hier heeft een thermokoppel dan toch niets mee te maken? Deze geeft toch alleen een seintje aan de ventilator dat het water te warm is?

Hoe kan je trouwens zien of je het systeem goed ontlucht hebt? (heb nl. maar 1 nippel..)
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

Gerald schreef:
antoine schreef:Ook een bekende toch, ben ik nu kleuren blind?

Blauw?
Blauw zal de originele kleur zijn volgens de RDW :wink:
goed opgelet jongens..
dit was een blue-sport :wink:
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

is je thermostaat wel goed?
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

jackel schreef:Hallo! Net nog ff aan het klootzakken geweest met de koeling.
Rode lampje bij de temperatuurmeter brandt nog steeds ook al trek ik overal stekkers uit. (stekkertjes op de carburateur eruit getrokken en op de waterpomp), dus dit is iets electrisch denk ik., t kreng gaat ook branden als ik de auto nog niet eens gestart heb :evil:

Ventilator slaat dus niet aan automatisch, thermostaat getest en die gaat open gewoon. Radiateur is niet verstopt en de er komt water retour in het expansievat, dus waterpomp werkt lijkt me!
Heb maar één ontluchtnippel en die zit op die slang... De kachel wordt wel gewoon warm :(
Als ik op het expansievat blaas spuit er water uit het nippel dus lijkt me dat ie dan ontlucht is?

Hellupie (U) , ik wil knallen :bang:
als alles klopt wat je hierboven schrijft, kan ik haast niks verzinnen waarom ie met draaiende ventilator nog te warm wordt.
draait je ventilator wel de goede kant op? :~ :D

of toch je radiateur te oud en vol met zooi, te weinig warmte opname/afgifte?
5GTT & clio II 1.6 16v
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gaatje van 3mm in je thermostaat boren
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Net weer even gekeken, sleutel erin en voor het eerst gestart., motor was volgens de meter meteen al heet.
Dus temperatuursensor vervangen (had r nog 1 liggen) en lampje was ook meteen weg!
Maar plots een berg stoom onder de kap vandaan: slang verrot. Hmpff, die franse meuk ook :~

Mark: Waar boor ik dat gaatje in? In dat klepje wat de boel afsluit?
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

jackel schreef: Mark: Waar boor ik dat gaatje in? In dat klepje wat de boel afsluit?
in de buitenste rand , en dan de thermostaat met het gaatje aan de bovenkant in de slang terug. dan zou je hem ook beter moeten kunnen ontluchten
5GTT & clio II 1.6 16v
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

yep
en die pen die uitsteekt moet naar je waterpomp wijzen das ook redelijk belangrijk.
Gé GTX/GTT
Berichten: 87
Lid geworden op: di 11 mar 2008 20:09
Locatie: Venlo
Contacteer:

Wie kan mij zeggen waar dit slangetje naar toe loopt zie foto.
[img]http://i381.photobucket.com/albums/oo25 ... _48012.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Gé GTX/GTT op do 23 apr 2009 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Actuator op je turbo dacht ik.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Gé GTX/GTT
Berichten: 87
Lid geworden op: di 11 mar 2008 20:09
Locatie: Venlo
Contacteer:

Arco Straver schreef:Actuator op je turbo dacht ik.
Die naar de actuator is volgens mij de slang die er naast zit.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Doe die maar niet op je actuator aansluiten. (0)

Dat is een overloop van de carb, en daar kan af en toe benzine uitkomen.
Lange slang eraan doen en die aan de voorkant van je blok naar beneden laten lopen. Niet langs je uitlaat of turbo. :grin:
5 GT Turbo '88 GT5
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Roy schreef:Doe die maar niet op je actuator aansluiten. (0)

Dat is een overloop van de carb, en daar kan af en toe benzine uitkomen.
Lange slang eraan doen en die aan de voorkant van je blok naar beneden laten lopen. Niet langs je uitlaat of turbo. :grin:
:ja:


(I) |: Te snel gekeken.....
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Gé GTX/GTT
Berichten: 87
Lid geworden op: di 11 mar 2008 20:09
Locatie: Venlo
Contacteer:

Roy schreef:Doe die maar niet op je actuator aansluiten. (0)

Dat is een overloop van de carb, en daar kan af en toe benzine uitkomen.
Lange slang eraan doen en die aan de voorkant van je blok naar beneden laten lopen. Niet langs je uitlaat of turbo. :grin:
Ik vroeg me al af waarom die slang die er aan zit zo lang is,
Bedankt. (Y)
SMILLIAW
Berichten: 520
Lid geworden op: do 8 mei 2003 22:00
Locatie: Jail

yo turborijders,

sorry dat het geen gtt is, maar wie weet welke dumpvalve deze auto heeft? type/merk? waar kan ik hem kopen??

http://www.youtube.com/watch?v=oUZMAV-pLS8
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Da's nogal moeilijk te zien, he... :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Volgens mij is dat een zgn pigeon-bov.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

volgens mij is dit een dumpvalve die niet genoeg lucht afblaast om de turbo volledig uit te laten spinnen, waardoor hij weer dicht klapt en de turbo begint te klapperen, chatter of flutter word dit genoemd....

klinkt erg leuk maar is niet erg goed voor je tubby :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Er zijn ook zat autos die geen dumpvalve hebben en toch behoorlijk lang kunnen leven. Dus dit werkt alsnog beter dan niets.

Besides, autos die behoorlijke drukken rijden kun je ook nooit helemaal afblazen, dat gejutter hoor je bijna altijd wel.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

klopt helemaal, mja bij die auto's is de levensduur van de turbo meestal ook niet belangrijk (0)
SMILLIAW
Berichten: 520
Lid geworden op: do 8 mei 2003 22:00
Locatie: Jail

thanx voor de info mensen (Y)
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Heel die site is down, zo te zien... :S
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

sapperdeflap net nog niet....ze vragen € 8950 voor een in nieuwstaat verkerende 5gtt :( met een ton op de teller, van de eerste eigenaar!
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

zijn helemaal gek, dat word nog niet eens gevraagd voor een compleet gerestaureerde :(
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als de mijne straks af is, krijg je 'm echt niet mee voor dat geld. Maar ja... Het is wat de gek ervoor geeft. Als ie spijkerhard is en origineel, dan is hij het wellicht voor de verzamelaar waard. Maar ik moet de eerste GTT met 100K op de klok nog tegenkomen die geen roest heeft. Dat hebben ze ALLEMAAL! :(
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

stuurbekrachtiging? 15" lichtmetaal? :~
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Ik ken deze 5 al wat langer, maar ding is echt wel netjes, aankoopnota van 1e eigenaresse erbij, en al het onderhoud van ons in een map erbij...!
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Eigenaar van die GTT is de eigenaar van ABD Renault Drachten. Volgens mij heeft hij de GTT gewoon te koop staan zodat ie verwarmd binnen in de showroom kan staan. Tjah en als iemand die GTT mee wil nemen voor dat geld...
Plaats reactie