Zo even snel uit het stof....
Big troubles, afgelopen weekend m'n oliekoeler gemonteerd met sandwichplate. Leek allemaal prima, langzaam warm laten draaien, vrij snel begon de koeler zich te vullen en de motor op te warmen, testritje gedaan, prima. Toch hoorde ik een beetje vaag loeigeluid, denk kijk morgen wel verder.
Gisterenochtend voor Zandvoort was het geluid weg, volle oliedruk, alles leek prima. Toch als ie warm was begon ie weer zachtjes te loeien.
Zandvoort op, vol pot knallen. Olietemp rond de 110 graden (zonder koeler 130 oid). Alleen bij de laatste heat viel me op dat ik volgas nog maar 2 bar oliedruk had, tikkie vaag. Loeigeluid was ook een stuk harder geworden. En lijkt toch uit de buurt van de oliepomp te komen, toch is het in de auto echt veel harder te horen bij de passagiersvoetenruimte.
Gister met Menno even zitten brainen, enige wat logisch zou lijken is dat het oliekoelcircuit afknijpt. Zodra ie warm is begint het geloei (olie@40 graden), koud heb ik gewoon 5-6 bar oliedruk.
Zojuist koeler gedemonteerd, slangen losgehangen, op beide slangen kan ik gewoon vrij doorblazen, koeler uitgespoeld en die heeft verder dezelfde blaasweerstand als de nieuwe van JPS. Hij wordt ook goed warm en lijkt goed door te stromen. Olietemp is ook netjes. Dat lijkt toch niet vreemd.
Alleen waarom zou die pomp nou zomaar zijn stukgegaan, troep uit de koeler? Ik heb verder vrij netjes en schoon gewerkt, alle sappies ook vers, nieuw oliefilter. Why?
Goed ik kan wel gaan zitten kniezen, maar ik wil ook nog wel ff m'n schouders eronder zetten en het proberen te fixxen. Ik wil dit ringweekend niet langs de baan staan eigenlijk....
Kan een oliepomp vervangen worden met het blok erin? Distributie is sowieso een ***-werk, maar dan die pomp nog?
Wie heeft voor mij het nummer van de oliepomp en wat kost het ongeveer?
En het nummer van de 2 keerringen op de krukas ook maar.
Als ik morgen bestel, is het hopelijk vrijdag nog binnen...