[Haas' Clio II]Engineprobs?

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Goed bezig Haas, en idd geen slapende honden wakkermaken met die kop.

Ga je er nou wel een IC tussenzetten? Chippie erbij, mwoah heb je vast wel weer ff fijn karretje.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

oh dan valt het dus wel mee met de EGR :)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Haas, zonder dat blokker gereedschap is er geen beginnen aan. Ik heb 2 weken terug hetzelfde voorgehad met de 1.6 16v (idem distributie). Losse poulie, niet te blokkeren zonder de nodige tools.

Er is een gat voorzien in het onderblok waar je een pen in moet draaien. Let op, er is geen gat in de krukas waar die in past !!! De pen blokkeert gewoon op de rugzijde van de krukas wat evenveel betekent dat je nog steeds de andere kant op kan draaien. Om heel de boel vast te zetten moest die maan beugel op de nokkenassen, dan pas kan je de krukasbout loshalen.

Indien nodig, ik heb die toolset hier liggen. Die torxshit van de kop moet je gewoon met een luchttol losknallen, effe laten schrikken en ze komen zo los.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dat blokkeergereedschap komt wel goed denk ik ;)

Sja, die kopbouten.. Ik laat ze maar lekker zitten. Niet helemaal de planning geweest vooraf, maar goed, hij liep prima, dus ik laat t maar ff zo.
Tom schreef:Egr afdoppen alleen vanwege minder roet zou ik denk ik niet doen. Dingetje heeft er toch altijd prima mee gelopen???
Hier liep er prima mee inderdaad, maar als ik de troep in het inlaattraject zie, wordt ik er niet blij van, daar wordt echt serieus geknepen. Ach, maar eens vergelijken met stekker los of vast :)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Bij mijn weten kan je de stekker van de egr er gewoon aflaten zonder dat je fout melding krijgt.
R5GTT. Drive it like you stole it
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

-PAZ- schreef:Bij mijn weten kan je de stekker van de egr er gewoon aflaten zonder dat je fout melding krijgt.
Met de stekker er af gaat ie wel in storing.. hij registreert dan geen weerstand meer van de EGR klep :)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

-jo- schreef:Haas, zonder dat blokker gereedschap is er geen beginnen aan. Ik heb 2 weken terug hetzelfde voorgehad met de 1.6 16v (idem distributie). Losse poulie, niet te blokkeren zonder de nodige tools.

Er is een gat voorzien in het onderblok waar je een pen in moet draaien. Let op, er is geen gat in de krukas waar die in past !!! De pen blokkeert gewoon op de rugzijde van de krukas wat evenveel betekent dat je nog steeds de andere kant op kan draaien. Om heel de boel vast te zetten moest die maan beugel op de nokkenassen, dan pas kan je de krukasbout loshalen.

Indien nodig, ik heb die toolset hier liggen. Die torxshit van de kop moet je gewoon met een luchttol losknallen, effe laten schrikken en ze komen zo los.
Sure? Bij een F motor zit er weldegelijk een sleuf in de krukwang.
rev it like a rental
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Wij hebben zelf een kangoo, en daar ligt ook de stekker van los en storings lampje brand verder niet. Bij een laguna ook al eens gedaan zonder problemen. Maar wat je anders ook kan doen is gewoon iets van een blokje maken wat je tussen de opening van de egr steekt. Dan blijft ie wel gewoon werken alleen is de doorgang dicht (I) (Y) . Dan weet je zeker dat je geen problemen hebt met storings lampjes.
R5GTT. Drive it like you stole it
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

bedoel je afdoppen? Dat levert bij VAG iig wel een storing op.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Zijn idd een aantal merken waar dat een storing op levert, sommige ford's hebben dat ook.
Maar bij een aantal merken en modellen ( vaak de iet oudere) gaat dat prima. Kwestie van proberen :wink: :p
R5GTT. Drive it like you stole it
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Menno schreef:
-jo- schreef:Haas, zonder dat blokker gereedschap is er geen beginnen aan. Ik heb 2 weken terug hetzelfde voorgehad met de 1.6 16v (idem distributie). Losse poulie, niet te blokkeren zonder de nodige tools.

Er is een gat voorzien in het onderblok waar je een pen in moet draaien. Let op, er is geen gat in de krukas waar die in past !!! De pen blokkeert gewoon op de rugzijde van de krukas wat evenveel betekent dat je nog steeds de andere kant op kan draaien. Om heel de boel vast te zetten moest die maan beugel op de nokkenassen, dan pas kan je de krukasbout loshalen.

Indien nodig, ik heb die toolset hier liggen. Die torxshit van de kop moet je gewoon met een luchttol losknallen, effe laten schrikken en ze komen zo los.
Sure? Bij een F motor zit er weldegelijk een sleuf in de krukwang.
ik weet niet wat een 1.6 16v voor motor is, maar dit is een K9K..
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

1.6 16V is ook een K motor, K4M oid.

Of je de stekker wel of niet los kan halen hangt van bouwjaar af.
Vanaf ergens 2004 gaat er een lampje branden als je het loshaalt,
in elk geval bij de Laguna II's.
EGR zou ik wel afdoppen, geeft zo ranzig veel rommel in de inlaat,
niet normaal :@
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Menno schreef:Sure? Bij een F motor zit er weldegelijk een sleuf in de krukwang.

Jups, 100%...heb er zelfs iemand van renault bijgehaald omdat ik ook van de veronderstelling uitging dat ie "in" de krukas zou vallen. Blijkt dus niet zo te zijn. Ondertussen zijn we met de nieuwe distributie en waterpomp naar bordeaux gereden en terug dus hij zal wel juist staan denk ik. :lol:

en het gaat over een meg1 ph2 1.6 16v, 79KW
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Ik kan je ook met 100% zekerheid zeggen dat er geen sleuf in de kruk-as zit, eerste keer dat ik zo een riem moest leggen ook flink zitten kutten.
R5GTT. Drive it like you stole it
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

mwah... ik denk dat ik m maar eens een paar keer goed rond draai met de hand zonder de gloeibougies erin voor ik m het startschot geef :lol:
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Dat is zowieso het verstandigste na het vervangen van een DB riem :wink: :p .
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

-jo- schreef:
Menno schreef:Sure? Bij een F motor zit er weldegelijk een sleuf in de krukwang.

Jups, 100%...heb er zelfs iemand van renault bijgehaald omdat ik ook van de veronderstelling uitging dat ie "in" de krukas zou vallen. Blijkt dus niet zo te zijn. Ondertussen zijn we met de nieuwe distributie en waterpomp naar bordeaux gereden en terug dus hij zal wel juist staan denk ik. :lol:

en het gaat over een meg1 ph2 1.6 16v, 79KW
Ja, naar welke kant moest je m nu oo kalweer opdraaien?

Ik weet dat dit elke keer weer opnieuw goed kijken en voelen is :p

Ik belde altijd RJ effe :lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

rechtsom (vast) tot ie op de blokkeerpen valt, dan moeten de inkepingen van de nokkenassen in horizontale positie staan. Dan zet je de nokkenassen vast en kan de krukasbout los.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

afgelopen zaterdag weer geruime tijd mee bezig geweest, alles bekeken wat ik wilde zien en dus kan er nieuw spul ingekocht worden :D

Vraag : de ketting van de oliepompaandrijving hangt nogal slap en kan niet duidelijk zien of er een spanner opzit (op oliedruk?). Kan iemand hier wat over zeggen? Pomp en lagers zien er nog topfijn uit. Gezien de grote verscheidenheid aan maten die Renault kan leveren, zoek ik de problemen liever niet op en laat ze mooi zitten waar ze zitten ;)

Carterpan, nog erg netjes en duidelijk schoongemaakt:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009410.jpg[/img]

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009408.jpg[/img]

met in detail:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009409.jpg[/img]
de 65 pk heeft dus ook gewoon zuigerbodemkoeling :)

Plaat die in het carter hangt:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009406.jpg[/img]
nieuwsgierig, waar dient deze voor? Dat de drijfstangen niet constant in de olie plompen of soort van anti slingerschot?
Gaat overigens wel gewoon terug ;)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Soort anti-slinger ding inderdaad.

Ik zou die drijfstanglagers (heb je 'm weer :p ) wel even checken overigens, die sneuvelen nog wel eens bij die 1.5DCi's.

Als je het toch los hebt liggen is dat een kleine moeite.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Haas schreef:Pomp en lagers zien er nog topfijn uit
Zou ie ernaar gekeken hebben, Ronald? :p
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

Moet je deze auto niet even toevoegen aan je signature? :)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Steven schreef:
Haas schreef:Pomp en lagers zien er nog topfijn uit
Zou ie ernaar gekeken hebben, Ronald? :p
Geen idee, zou het ? :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Haas schreef: Vraag : de ketting van de oliepompaandrijving hangt nogal slap en kan niet duidelijk zien of er een spanner opzit (op oliedruk?). Kan iemand hier wat over zeggen?
:up: !

:H:
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Toevallig vanmiddag een carter los gehad van een peugeot en die had de olie pomp aandrijving op dezelfde manier, en ook daar hing de ketting redelijk los. Maar ding loopt verder prima :) Dus weet bijna zeker dat er gewoon een oliedruk spanner opzit (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Vraag het anders effe bij reno. Of als je toch wat onderdelen moet bestellen loop je gewoon effe de werkplaats in. Vast wel een monteur die je effe kan helpen.

Wat een klomp ijzer overigens aan dat vliegwiel :~
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

gister al een uur gezocht bij VKV, maar ook daar werden we niet echt wijzer van helaas... :S Ze zijn nog ff aan het zoeken voor me.

@Tom, de koppeling valt hier IN het vliegwiel, niet erop. Dat scheelt wát... ;)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Tom schreef:
Wat een klomp ijzer overigens aan dat vliegwiel :~

Is zo een ding ook niet voorzien van een 2massa vliegwiel, die zijn ook altijd wat dikker/groter.
R5GTT. Drive it like you stole it
Martijn 16v
Berichten: 89
Lid geworden op: za 7 okt 2006 17:52

Dat die ketting slap hangt is heel normaal.. Heb al meerdere oliepompen van dci'tjes vervongen en hongen er altijd maar wat slap omheen..

Is ook geen mogelijkheid tot spannen voor.. Heb jaren bij renault gewerkt en er nog nooit een probleem mee gezien dus moet helemaal goed komen :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

weet je dan toevallig ook hoe de aandrijving is van die ketting? Ik kan de oliepomp 'laten draaien' zeg maar terwijl de krukas stilstaat en omgekeerd.

Of heb ik dat beeld verkeerd in mijn geheugen zitten... ? :S
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Misschien dat het krukastandwiel pas vast komt te zitten zodra je de distributiepoelie erop hebt zittten, en aangepoeierd met de luchtsleutel. Dat ie dus geklemd wordt.

Je hebt immers geen spie in de krukas zitten die het tandwiel mee kan nemen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

zojuist de firma VKV maar even gesponsord met een bedrag met 3 nullen aan onderdelen:

- hogedrukpomp
- distributieset
- multiriemset
- koppelingsset
- carterpanpakking
- kleppendekselpakking
- nokkenaskeering
- dieselretourleiding
- nog wat kleine meuk

Zie foto's onder.
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009423.jpg[/img]

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009422.jpg[/img]

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009416.jpg[/img]

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009417.jpg[/img]

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009418.jpg[/img]

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009419.jpg[/img]

Retourleiding zal wel een aanpassing van Renault zijn, die is ietwat anders, maar de aansluitingen zitten hetzelfde.

Ik heb alleen 1 vraag over de koppeling. Volgens het ozo heilige systeem van renault hooort de nieuwe koppeling op mijn auto, echter issie niet hetzelfde. De drukgroep is wel exact dezelfde, maar de nieuwe plaat is van grotere diameter dan die oude. Nu kun je ook zien dat de oude plaat niet het volledige aanlegvlak op de drukgroep gebruikte. Vraag dus: gewoon monteren maar? Ik kan geen reden bedenken waarom het niet goed zou gaan. Bredere voering over een grotere diameter klinken mij alleen als voordelen in de oren?

Morgen maar eens kijken of het gaat lukken. Nog wel ff een tube vloeibare pakking halen (I)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Sow.... jij hoeft je de komende dagen ook niet te vervelen...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

man man waar heb je zin in
Immer wieder die verdammte Holländer
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Die retourleiding is inderdaad een aanpassing, die andere ligt ergens tegenaan te schuren en gaat uiteindelijk lekken..

Dat met die koppeling zal wel kloppen, als altijd een beetje vreemd en gewoon met een fles wijn op bedacht.. (Y) :D Als het past is het wel goed
Plaats reactie