[Haas' Clio II]Engineprobs?
Haas, zonder dat blokker gereedschap is er geen beginnen aan. Ik heb 2 weken terug hetzelfde voorgehad met de 1.6 16v (idem distributie). Losse poulie, niet te blokkeren zonder de nodige tools.
Er is een gat voorzien in het onderblok waar je een pen in moet draaien. Let op, er is geen gat in de krukas waar die in past !!! De pen blokkeert gewoon op de rugzijde van de krukas wat evenveel betekent dat je nog steeds de andere kant op kan draaien. Om heel de boel vast te zetten moest die maan beugel op de nokkenassen, dan pas kan je de krukasbout loshalen.
Indien nodig, ik heb die toolset hier liggen. Die torxshit van de kop moet je gewoon met een luchttol losknallen, effe laten schrikken en ze komen zo los.
Er is een gat voorzien in het onderblok waar je een pen in moet draaien. Let op, er is geen gat in de krukas waar die in past !!! De pen blokkeert gewoon op de rugzijde van de krukas wat evenveel betekent dat je nog steeds de andere kant op kan draaien. Om heel de boel vast te zetten moest die maan beugel op de nokkenassen, dan pas kan je de krukasbout loshalen.
Indien nodig, ik heb die toolset hier liggen. Die torxshit van de kop moet je gewoon met een luchttol losknallen, effe laten schrikken en ze komen zo los.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
dat blokkeergereedschap komt wel goed denk ik 
Sja, die kopbouten.. Ik laat ze maar lekker zitten. Niet helemaal de planning geweest vooraf, maar goed, hij liep prima, dus ik laat t maar ff zo.


Sja, die kopbouten.. Ik laat ze maar lekker zitten. Niet helemaal de planning geweest vooraf, maar goed, hij liep prima, dus ik laat t maar ff zo.
Hier liep er prima mee inderdaad, maar als ik de troep in het inlaattraject zie, wordt ik er niet blij van, daar wordt echt serieus geknepen. Ach, maar eens vergelijken met stekker los of vastTom schreef:Egr afdoppen alleen vanwege minder roet zou ik denk ik niet doen. Dingetje heeft er toch altijd prima mee gelopen???

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Met de stekker er af gaat ie wel in storing.. hij registreert dan geen weerstand meer van de EGR klep-PAZ- schreef:Bij mijn weten kan je de stekker van de egr er gewoon aflaten zonder dat je fout melding krijgt.

Sure? Bij een F motor zit er weldegelijk een sleuf in de krukwang.-jo- schreef:Haas, zonder dat blokker gereedschap is er geen beginnen aan. Ik heb 2 weken terug hetzelfde voorgehad met de 1.6 16v (idem distributie). Losse poulie, niet te blokkeren zonder de nodige tools.
Er is een gat voorzien in het onderblok waar je een pen in moet draaien. Let op, er is geen gat in de krukas waar die in past !!! De pen blokkeert gewoon op de rugzijde van de krukas wat evenveel betekent dat je nog steeds de andere kant op kan draaien. Om heel de boel vast te zetten moest die maan beugel op de nokkenassen, dan pas kan je de krukasbout loshalen.
Indien nodig, ik heb die toolset hier liggen. Die torxshit van de kop moet je gewoon met een luchttol losknallen, effe laten schrikken en ze komen zo los.
rev it like a rental
Wij hebben zelf een kangoo, en daar ligt ook de stekker van los en storings lampje brand verder niet. Bij een laguna ook al eens gedaan zonder problemen. Maar wat je anders ook kan doen is gewoon iets van een blokje maken wat je tussen de opening van de egr steekt. Dan blijft ie wel gewoon werken alleen is de doorgang dicht
. Dan weet je zeker dat je geen problemen hebt met storings lampjes.


R5GTT. Drive it like you stole it
Zijn idd een aantal merken waar dat een storing op levert, sommige ford's hebben dat ook.
Maar bij een aantal merken en modellen ( vaak de iet oudere) gaat dat prima. Kwestie van proberen

Maar bij een aantal merken en modellen ( vaak de iet oudere) gaat dat prima. Kwestie van proberen

R5GTT. Drive it like you stole it
ik weet niet wat een 1.6 16v voor motor is, maar dit is een K9K..Menno schreef:Sure? Bij een F motor zit er weldegelijk een sleuf in de krukwang.-jo- schreef:Haas, zonder dat blokker gereedschap is er geen beginnen aan. Ik heb 2 weken terug hetzelfde voorgehad met de 1.6 16v (idem distributie). Losse poulie, niet te blokkeren zonder de nodige tools.
Er is een gat voorzien in het onderblok waar je een pen in moet draaien. Let op, er is geen gat in de krukas waar die in past !!! De pen blokkeert gewoon op de rugzijde van de krukas wat evenveel betekent dat je nog steeds de andere kant op kan draaien. Om heel de boel vast te zetten moest die maan beugel op de nokkenassen, dan pas kan je de krukasbout loshalen.
Indien nodig, ik heb die toolset hier liggen. Die torxshit van de kop moet je gewoon met een luchttol losknallen, effe laten schrikken en ze komen zo los.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
1.6 16V is ook een K motor, K4M oid.
Of je de stekker wel of niet los kan halen hangt van bouwjaar af.
Vanaf ergens 2004 gaat er een lampje branden als je het loshaalt,
in elk geval bij de Laguna II's.
EGR zou ik wel afdoppen, geeft zo ranzig veel rommel in de inlaat,
niet normaal
Of je de stekker wel of niet los kan halen hangt van bouwjaar af.
Vanaf ergens 2004 gaat er een lampje branden als je het loshaalt,
in elk geval bij de Laguna II's.
EGR zou ik wel afdoppen, geeft zo ranzig veel rommel in de inlaat,
niet normaal

Menno schreef:Sure? Bij een F motor zit er weldegelijk een sleuf in de krukwang.
Jups, 100%...heb er zelfs iemand van renault bijgehaald omdat ik ook van de veronderstelling uitging dat ie "in" de krukas zou vallen. Blijkt dus niet zo te zijn. Ondertussen zijn we met de nieuwe distributie en waterpomp naar bordeaux gereden en terug dus hij zal wel juist staan denk ik.

en het gaat over een meg1 ph2 1.6 16v, 79KW
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mwah... ik denk dat ik m maar eens een paar keer goed rond draai met de hand zonder de gloeibougies erin voor ik m het startschot geef 

Ja, naar welke kant moest je m nu oo kalweer opdraaien?-jo- schreef:Menno schreef:Sure? Bij een F motor zit er weldegelijk een sleuf in de krukwang.
Jups, 100%...heb er zelfs iemand van renault bijgehaald omdat ik ook van de veronderstelling uitging dat ie "in" de krukas zou vallen. Blijkt dus niet zo te zijn. Ondertussen zijn we met de nieuwe distributie en waterpomp naar bordeaux gereden en terug dus hij zal wel juist staan denk ik.
en het gaat over een meg1 ph2 1.6 16v, 79KW
Ik weet dat dit elke keer weer opnieuw goed kijken en voelen is

Ik belde altijd RJ effe

afgelopen zaterdag weer geruime tijd mee bezig geweest, alles bekeken wat ik wilde zien en dus kan er nieuw spul ingekocht worden 
Vraag : de ketting van de oliepompaandrijving hangt nogal slap en kan niet duidelijk zien of er een spanner opzit (op oliedruk?). Kan iemand hier wat over zeggen? Pomp en lagers zien er nog topfijn uit. Gezien de grote verscheidenheid aan maten die Renault kan leveren, zoek ik de problemen liever niet op en laat ze mooi zitten waar ze zitten
Carterpan, nog erg netjes en duidelijk schoongemaakt:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009410.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009408.jpg[/img]
met in detail:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009409.jpg[/img]
de 65 pk heeft dus ook gewoon zuigerbodemkoeling
Plaat die in het carter hangt:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009406.jpg[/img]
nieuwsgierig, waar dient deze voor? Dat de drijfstangen niet constant in de olie plompen of soort van anti slingerschot?
Gaat overigens wel gewoon terug

Vraag : de ketting van de oliepompaandrijving hangt nogal slap en kan niet duidelijk zien of er een spanner opzit (op oliedruk?). Kan iemand hier wat over zeggen? Pomp en lagers zien er nog topfijn uit. Gezien de grote verscheidenheid aan maten die Renault kan leveren, zoek ik de problemen liever niet op en laat ze mooi zitten waar ze zitten

Carterpan, nog erg netjes en duidelijk schoongemaakt:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009410.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009408.jpg[/img]
met in detail:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009409.jpg[/img]
de 65 pk heeft dus ook gewoon zuigerbodemkoeling

Plaat die in het carter hangt:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009406.jpg[/img]
nieuwsgierig, waar dient deze voor? Dat de drijfstangen niet constant in de olie plompen of soort van anti slingerschot?
Gaat overigens wel gewoon terug

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Soort anti-slinger ding inderdaad.
Ik zou die drijfstanglagers (heb je 'm weer
) wel even checken overigens, die sneuvelen nog wel eens bij die 1.5DCi's.
Als je het toch los hebt liggen is dat een kleine moeite.
Ik zou die drijfstanglagers (heb je 'm weer

Als je het toch los hebt liggen is dat een kleine moeite.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Geen idee, zou het ?Steven schreef:Zou ie ernaar gekeken hebben, Ronald?Haas schreef:Pomp en lagers zien er nog topfijn uit

Haas schreef: Vraag : de ketting van de oliepompaandrijving hangt nogal slap en kan niet duidelijk zien of er een spanner opzit (op oliedruk?). Kan iemand hier wat over zeggen?


Toevallig vanmiddag een carter los gehad van een peugeot en die had de olie pomp aandrijving op dezelfde manier, en ook daar hing de ketting redelijk los. Maar ding loopt verder prima
Dus weet bijna zeker dat er gewoon een oliedruk spanner opzit 


R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Vraag het anders effe bij reno. Of als je toch wat onderdelen moet bestellen loop je gewoon effe de werkplaats in. Vast wel een monteur die je effe kan helpen.
Wat een klomp ijzer overigens aan dat vliegwiel
Wat een klomp ijzer overigens aan dat vliegwiel

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
gister al een uur gezocht bij VKV, maar ook daar werden we niet echt wijzer van helaas...
Ze zijn nog ff aan het zoeken voor me.
@Tom, de koppeling valt hier IN het vliegwiel, niet erop. Dat scheelt wát...

@Tom, de koppeling valt hier IN het vliegwiel, niet erop. Dat scheelt wát...

-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: za 7 okt 2006 17:52
Dat die ketting slap hangt is heel normaal.. Heb al meerdere oliepompen van dci'tjes vervongen en hongen er altijd maar wat slap omheen..
Is ook geen mogelijkheid tot spannen voor.. Heb jaren bij renault gewerkt en er nog nooit een probleem mee gezien dus moet helemaal goed komen
Is ook geen mogelijkheid tot spannen voor.. Heb jaren bij renault gewerkt en er nog nooit een probleem mee gezien dus moet helemaal goed komen

weet je dan toevallig ook hoe de aandrijving is van die ketting? Ik kan de oliepomp 'laten draaien' zeg maar terwijl de krukas stilstaat en omgekeerd.
Of heb ik dat beeld verkeerd in mijn geheugen zitten... ?
Of heb ik dat beeld verkeerd in mijn geheugen zitten... ?

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Misschien dat het krukastandwiel pas vast komt te zitten zodra je de distributiepoelie erop hebt zittten, en aangepoeierd met de luchtsleutel. Dat ie dus geklemd wordt.
Je hebt immers geen spie in de krukas zitten die het tandwiel mee kan nemen.
Je hebt immers geen spie in de krukas zitten die het tandwiel mee kan nemen.
zojuist de firma VKV maar even gesponsord met een bedrag met 3 nullen aan onderdelen:
- hogedrukpomp
- distributieset
- multiriemset
- koppelingsset
- carterpanpakking
- kleppendekselpakking
- nokkenaskeering
- dieselretourleiding
- nog wat kleine meuk
Zie foto's onder.
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009423.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009422.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009416.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009417.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009418.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009419.jpg[/img]
Retourleiding zal wel een aanpassing van Renault zijn, die is ietwat anders, maar de aansluitingen zitten hetzelfde.
Ik heb alleen 1 vraag over de koppeling. Volgens het ozo heilige systeem van renault hooort de nieuwe koppeling op mijn auto, echter issie niet hetzelfde. De drukgroep is wel exact dezelfde, maar de nieuwe plaat is van grotere diameter dan die oude. Nu kun je ook zien dat de oude plaat niet het volledige aanlegvlak op de drukgroep gebruikte. Vraag dus: gewoon monteren maar? Ik kan geen reden bedenken waarom het niet goed zou gaan. Bredere voering over een grotere diameter klinken mij alleen als voordelen in de oren?
Morgen maar eens kijken of het gaat lukken. Nog wel ff een tube vloeibare pakking halen
- hogedrukpomp
- distributieset
- multiriemset
- koppelingsset
- carterpanpakking
- kleppendekselpakking
- nokkenaskeering
- dieselretourleiding
- nog wat kleine meuk
Zie foto's onder.
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009423.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009422.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009416.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009417.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009418.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009419.jpg[/img]
Retourleiding zal wel een aanpassing van Renault zijn, die is ietwat anders, maar de aansluitingen zitten hetzelfde.
Ik heb alleen 1 vraag over de koppeling. Volgens het ozo heilige systeem van renault hooort de nieuwe koppeling op mijn auto, echter issie niet hetzelfde. De drukgroep is wel exact dezelfde, maar de nieuwe plaat is van grotere diameter dan die oude. Nu kun je ook zien dat de oude plaat niet het volledige aanlegvlak op de drukgroep gebruikte. Vraag dus: gewoon monteren maar? Ik kan geen reden bedenken waarom het niet goed zou gaan. Bredere voering over een grotere diameter klinken mij alleen als voordelen in de oren?
Morgen maar eens kijken of het gaat lukken. Nog wel ff een tube vloeibare pakking halen

-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Sow.... jij hoeft je de komende dagen ook niet te vervelen...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
man man waar heb je zin in
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Die retourleiding is inderdaad een aanpassing, die andere ligt ergens tegenaan te schuren en gaat uiteindelijk lekken..
Dat met die koppeling zal wel kloppen, als altijd een beetje vreemd en gewoon met een fles wijn op bedacht..
Als het past is het wel goed
Dat met die koppeling zal wel kloppen, als altijd een beetje vreemd en gewoon met een fles wijn op bedacht..

