Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Ad schreef:mijne is gewoon helemaal nog standaard.

als het goed is werkt een andere nokkenas en chip heel goed alleen dit kan alleen bij een phase 2
of een fase 1 met fase2 sensoren zoals de mijne :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Goed werk weer Fritz, je bent echt een bikkel (Y)
Tip: koop bij de gamma een ventilatorkacheltje van 2kw, richt dat op je handen en het werkt een stuk aangenamer.
Anders voor wat meer tientjes een gas- of diezhellkanon, das helemaal fijn.

Keuze is logisch als dat GTE blok voor een leuke prijs opgehaald kon worden, dusja 2.0's en J7R customizing is teveel werk.
Die nieuwe drifter met 2.3t volvo gaat em zeker worden :)

Ben benieuwd hoe dit gaat lopen, zeker met die nokkenstok van Steef denk ik dat het misschien nog wel beter drift dan die GTT motor...
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Steven(stk) schreef:
Ad schreef:mijne is gewoon helemaal nog standaard.

als het goed is werkt een andere nokkenas en chip heel goed alleen dit kan alleen bij een phase 2
of een fase 1 met fase2 sensoren zoals de mijne :D
kan inderdaad ook maar dan heb je wel een phase 2 ecu nodig.

Bevalt het jou goed de extra pk'? (maw merk je het goed)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ik wist gewoon dat jij zou opduiken Steven...l hehe lol

Ik moet effe kijken in hoeverre ik de GTE ga aanpassen. Goed, laten we zeggen dat ik mezelf ken hehe.. Ik ben megasquirt aan het overwegen. :p Maar dat pas als ik aan de nieuwe auto begonnen ben.

Dit hok moet weer zsm rijden/raggen.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Megasquirt voor die volvo?

Renault motoren moet je niet squirten, die standaard ECU kun je makkelijk reflashen, vraag oa Menno op dit forum maar eens of kijk eens op http://www.fastchip.nl

Kep nog steeds bewondering voor het vele doen, ik vreet de laatste tijd weinig uit. Alleen wat onderhoud en ringrijden, verder niets eigenlijk :p
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Als je zelf een beetje wilt klooien, gewoon doen die megasquirt (Y) Gaat prima op een renault motor. Heb het zelf ook op de clio inmiddels.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet echt thuis ben in het hele ecu chippen ed.

Maar leg es uit, wat moet ik precies doen om zelf m'n mapping te kunnen regelen?

Blijft het dan nog goedkoper dan het megasquirt verhaal?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

OEM ecu is lastig, maar dat schijnt goed te kunnen met die RTuner van Fastchip. Alternatief is Menno, maar probleem is dat je er dan zelf niks aan kan veranderen.

Met Megasquirt kan je wel alles zelf, inclusief realtime mapping, zeker als je een wideband lambdasonde gebruikt. Je kan dat ding dan rijdend afstellen, of op een bank eenmalig goed mappen. Achteraf kan je dan je mapping veranderen als je mechanische wijzigingen toepast aan je motor. Verder is het vooral gewoon leuk speelgoed.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

standalone kan nog wel eens vies tegenslaan ivm aansluiting en afstelling. Best iemand bijnemen met verstand van zaken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ik denk dat ik gewoon een setje megasquirt ga bestellen in amerika. Anders komt het er nooit van. Wie gaat me op andere gedachten brengen? :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

er zijn ook cup ecu's voor de GTE (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Rwd-student schreef:Ik denk dat ik gewoon een setje megasquirt ga bestellen in amerika. Anders komt het er nooit van. Wie gaat me op andere gedachten brengen? :D
Doen (Y)
pistonpen paultje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 7 feb 2007 16:30

-jo- schreef:manmanman, met de ruimte die jij hebt...+ lengte motor had ik er al lang een J7R ingehangen.
Dan liever een T5 motor uit een 850...

Frits, goed bezig! Ik zal m vast nog wel ns zien zo.

Ennuh: volgens mij word deze ombouw niet eens zoveel makkelijker als een 16v blok:+
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

leg es uit
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Bart V schreef:
Rwd-student schreef:Ik denk dat ik gewoon een setje megasquirt ga bestellen in amerika. Anders komt het er nooit van. Wie gaat me op andere gedachten brengen? :D
Doen (Y)
Doen (Y)
rev it like a rental
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

-jo- schreef:leg es uit
Is al eerder gedaan, past beter, minder customizing, veel voor te krijgen?
pistonpen paultje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 7 feb 2007 16:30

oeps
Laatst gewijzigd door pistonpen paultje op ma 29 dec 2008 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
pistonpen paultje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 7 feb 2007 16:30

Voornaamste moeilijkheid bij een 16v in een 340:

-> de hoofdremcilinder die in de weg zit. Dat is dus ook bij deze motor...

edit": of bedoelde je die T5? Een 850 T5(225pk, gechipt 300) motor koop je voor +- 500 euro. Met motorsteunen en bak van een 960 valt die relatief eenvoudig zo in het motorruim. Maargoed, dan is de rest van de aandrijflijn nogsteeds een probleem. 340/360 heeft de bak achterin, en een 960 voorin. Dus de tunnel komt niet uit enzovoorts...

Dat zijn van die onmogelijke projecten, die wel érg gaaf zijn, maar niet bepaald voor de hand liggend.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Jeuj, de 10e ga ik naar BS-autotune om het K-data management systeem te bekijken. Draait op de software van megasquirt.

http://www.bs-autotune.nl/content/view/66/76/
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ziet er goed uit zeg!
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ja, en dat voor €250.... Ik ga hem in de originele behuizing bouwen denk ik. Dan kan ik de hele kabelboom, sensoren en actuatoren gewoon laten zitten! :D
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Leuk spul van BS, en erg betaalbaar. In combinatie met de extra coding van megasquirt kan je zonder problemen de renault randapparatuur gebruiken (Y)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Gisteren langsgeweest bij BS-autotune, de K-data komt in de Volvo!

http://www.bs-autotune.nl/shop/product_ ... cts_id/109

Voor diegene die interesse hebben:
Overigens heb ik mooie uitleg gekregen over het afstellen, inbouwen etc. Als je even belt, kan je op zaterdag tussen 10:00 en 12:00 langskomen om het systeem te bekijken. Dan wordt het allemaal in één keer duidelijk, zeker als je al wat technische achtergrond hebt.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die BS autotune doet veel leuke projecten, heeft zelf een ouwe Escort mk1 die helemaal geupgrade wordt bijv, hoor veel positieve verhalen van em (Y)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Hij doet het nog ook!

http://s246.photobucket.com/albums/gg11 ... 34017i.flv

http://s246.photobucket.com/albums/gg11 ... 34017i.flv

Ombouw heeft zo'n beetje 300 manuur gekost. (schatting) en €300 incl aanschaf blok.

Dus ik kan weer ragge :lol: Ik mis die turbo wel hoor :D
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Wel grappig zo'n 340.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ik heb problemen met de ontsteking oid. Toen de motor er net in lag, deed hij het goed. Maar vrij kort daarna heb ik problemen gekregen.

Hij loopt tot zo'n 4000 (heb geen toerenteller) goed, maar daarna wil hij niet verder in toeren en klinkt het alsof de ontsteking hem begrensd. Ik heb de verderlerkap, rotor en bougi's vervangen, maar niets heeft geholpen..

Verder start hij koud ook moeilijk, maar dat was ook al voordat hij slecht liep.

wie weet raad? De GTE motor dus edit, ohja de originele ECU zit er dus nog op.

Bedankt
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

temperatuursensor koelwater?
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Welke weerstand moet die hebben bij welke temperatuur?

Ohja, soms kan ik hem wel op toeren trekken.

Bedankt
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Rwd-student schreef:Ik heb problemen met de ontsteking oid. Toen de motor er net in lag, deed hij het goed. Maar vrij kort daarna heb ik problemen gekregen.

Hij loopt tot zo'n 4000 (heb geen toerenteller) goed, maar daarna wil hij niet verder in toeren en klinkt het alsof de ontsteking hem begrensd. Ik heb de verderlerkap, rotor en bougi's vervangen, maar niets heeft geholpen..

Verder start hij koud ook moeilijk, maar dat was ook al voordat hij slecht liep.

wie weet raad? De GTE motor dus edit, ohja de originele ECU zit er dus nog op.

Bedankt
we hadden het zelfde afgelopen weekend tijdens de almere rally sprint met de rally clio. bleek de brandstof pomp te zijn.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ok stand van zaken:

Ik heb een handboek van een Volvo 440 gevonden welke ongeveer dezelfde regeleenheid heeft.

De watertemperatuursensor zit op het randje van de tolerantie, maar zou dus goed moeten zijn. 300 ohm bij 17 graden

Inlaatluchttemperatuursensor is exact goed.

throttle position sensor doorgemeten, is goed. Ik had nog een zelfde exemplaar liggen van een Volvo, geen verschil.

Lamda geeft 0,15 volt aan. Dit zou 0,5 volt moeten zijn. Aangezien ik mijn probleem enkel bij vol gas heb, verwacht ik niet dat het in de lamda zit.

De map sensor is verdachte nummer 1, die week 2 tiende af op een waarde van 2 volt. Er stond geen tolerantie bij.

De bekabeling is verdachte twee. Het is een originele GTE boom, welke ik zorgvuldig in elkaar gezet heb. Echter bij het plaatsen van de kachelbak en het monteren van de MAP sensor, is de motor vanaf exact dat moment gaan stotteren op toeren. Hoewel ik niks wezenlijk veranderd heb. Omdat ik lekker eigenwijs ben, heb ik de kachelbak weer gedemonteerd, de map sensor los laten slingeren op de kabelboom (zoals eerst toen hij goed liep) en alle ommanteling weer los gehaald. Wat denk je? Het probleem is duidelijk verschoven naar een hoger toerental en soms is het niet aanwezig.

:D

Ik snap der geen k*t van

Misschien is de map sensor gaar, waardoor hij in een andere ligging wel of geen goed signaal afgeeft. Eens kijken of de opeldealert op goede vrijdag open is. Er staat namelijk GM op die mappert...

Ik denk niet dat het de brandstofpomp is.

Ohja, wat ook wel heel opvallend is: Volgas doortrekken tot het toerental waar hij gaat "begrenzen", het is niet meer mogelijk hoger in toerental te komen. Als ik dan iets gas terugneem, kan ik zonder stotteren verder in toeren komen.....
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Net bij de opel dealert geweest. Mapsensor kost €120 en er zijn twee verschillende type's onder één nummer.

Als ik nu zeker wist dat het de map was, had ik hem besteld. Maar, dat weet ik niet zeker en dit is bijna de helft van wat een programmeerbaar mms kost.. (incl map) Ik heb hem dus niet gekocht.

Een vriend van me (hier op het forum "clio_16v" oid..) heeft een GTE motor gedemonteerd, dus ik ga eff vragen of ik alle electra mag lenen :D

Hoe dan ook ga ik 26 april rossen op de paddock van zandvoort :smoke:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

die sensor scoor je op elke sloop voor een scheet en een knikker.
zit in heel veel autos volvo renault opel saab enz.

verder verdenk ik je brandstofpomp en/of je benzinefilter ook.

suc 6
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Misschien ten overvloede:
Als je op http://www.h-base.nl zit en je kiest "motor", "sensoren" en dan de "T" vindt je alle voertuigen waar dat onderdeel ook in voorkomt. Het systeem zal er niet voor bedoeld zijn, maar het is wel een prettig bijverschijnsel.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

mark 5t schreef:die sensor scoor je op elke sloop voor een scheet en een knikker.
zit in heel veel autos volvo renault opel saab enz.

verder verdenk ik je brandstofpomp en/of je benzinefilter ook.

suc 6
Brandstoffilter is nieuw. Benzinepomp zou misschien wel kunnen, maar op basis van de volgende feiten...?

- Stationair loopt hij niet 100% netjes. Opzich wel aardig.
- Half gas kan ik hem door trekken in toeren.
- Volgas gaat hij bij +/- 4000 toeren stotteren. Soms kan ik hem een enkele keer helemaal doortrekken. Soms gaat hij pas stotteren tegen het einde van de powerband.
- Bij het stotteren komt er (schijnbaar) rook uit de uitlaat en vlammen(tjes)

De throttle position schakelt bij volgas de MAP, inlaattemp, koelwatertemp en lambda uit. Dus eigenlijk verdenk ik de MAP niet meer. Ook als ik de map losgooi, loopt hij kut half gas, maar volgas loopt hij goed totdat hij gaat stotteren.

bdp heb ik al vervangen.


Wat gebruikt de ECU wel bij volgas en niet bij half gas?
Plaats reactie