Pascal `s Ford Ka aquarium
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Staat er op CC niet een 5 voor weinig?
Project: GTT Blue Sport
Ik zou geen rubber gebruiken om hem lek dicht te maken, tenzij je er geen vissen in wil houden.
Je kunt veel beter epoxy gebruiken, alleen moet je wel het juiste type pakken. Degene die voor boten word gebruikt is goed, die geeft namelijk geen stoffen af aan het water of iig geen giftige stiffen.
Al je ruiten gaan het niet houden, dat kan ik je nu al zeggen. Mijn aquarium een kleine 1600L heeft ruiten van 2 cm dik. Plexiglas is te flexibel. Bij het vullen zal het op de naden gaan lekken ivm het bol gaan staan.
Misschien een goed tip die je veel tijd en geld kan besparen. Maak in de auto een bak van betonplex. Dit zal zeer waarschijnlijk de goedkoopste manier zijn en de makkelijkste. Er zijn vele beschrijvingen te vinden hoe je die moet maken.
Ik twijfel of dit een beetje betaalbaar zal gaan worden. Als je glas gaat gebruiken schrik je van de prijzen. Epoxy is ook niet bepaald goedkoop (misschien kan ik je wel hieraan helpen zie mijn werk: http://www.filoform.com ).
Ik weet niet wanneer de beurs is, maar hier zal heel erg veel tijd in gaan zitten!
Je kunt veel beter epoxy gebruiken, alleen moet je wel het juiste type pakken. Degene die voor boten word gebruikt is goed, die geeft namelijk geen stoffen af aan het water of iig geen giftige stiffen.
Al je ruiten gaan het niet houden, dat kan ik je nu al zeggen. Mijn aquarium een kleine 1600L heeft ruiten van 2 cm dik. Plexiglas is te flexibel. Bij het vullen zal het op de naden gaan lekken ivm het bol gaan staan.
Misschien een goed tip die je veel tijd en geld kan besparen. Maak in de auto een bak van betonplex. Dit zal zeer waarschijnlijk de goedkoopste manier zijn en de makkelijkste. Er zijn vele beschrijvingen te vinden hoe je die moet maken.
Ik twijfel of dit een beetje betaalbaar zal gaan worden. Als je glas gaat gebruiken schrik je van de prijzen. Epoxy is ook niet bepaald goedkoop (misschien kan ik je wel hieraan helpen zie mijn werk: http://www.filoform.com ).
Ik weet niet wanneer de beurs is, maar hier zal heel erg veel tijd in gaan zitten!
Ik denk dat die ruiten het wel houden hoor, 2cm is wel heel gewapend, verder gaat dat over grote overspanningen, hier heb je relatief kleine ruitjes die dus veel dunner kunnen zijn.
Kijk naar topgear als ze zo'n auto volpompen en er nog mee over het circuit rossen (klotsklots).
Kijk naar topgear als ze zo'n auto volpompen en er nog mee over het circuit rossen (klotsklots).
-
kijk hier hebben we wat aan!
heb gelijk gekeken bij betonplex en dat valt idd ontzettend mee!
plexiglas wil ik nog wel ff nakijken omdat in de dierentuin bijvoorbeeld bij aquaria`s veel wordt gewerkt met dik plexiglas
epoxy heb ik nog niet naar gekeken maar in elk geval een goeie tip van je!
en voor de beurs heb ik nog een kleine 11 maanden en 2 weken!
maar thnx voor de tips
heb gelijk gekeken bij betonplex en dat valt idd ontzettend mee!
plexiglas wil ik nog wel ff nakijken omdat in de dierentuin bijvoorbeeld bij aquaria`s veel wordt gewerkt met dik plexiglas
epoxy heb ik nog niet naar gekeken maar in elk geval een goeie tip van je!
en voor de beurs heb ik nog een kleine 11 maanden en 2 weken!
maar thnx voor de tips
-
Zo heb nog ff navraag gedaan, betonplex wordt hem sowieso niet, omdat je dan teveel aan het verzagen bent. het wordt helemaal dicht assen en daarna insmeren met epoxyhars van polyservice omdat die de goede hars heeft zonder giftige stoffen en goed uithard.
ook laat ik eerst de ramen erin staan en ga hem dan vullen en kijken wat er gebeurt, anders dik plexiglas.
maar ja nu eerst nog een 5je scoren! heb al wat mails weggedaan!
ook laat ik eerst de ramen erin staan en ga hem dan vullen en kijken wat er gebeurt, anders dik plexiglas.
maar ja nu eerst nog een 5je scoren! heb al wat mails weggedaan!
Ik zou nog steeds een rechte binnenbak maken, dus grote platen in de 5 leggen waarmee je een mooi rechthoekige bak (met achterbankvorm mee natuurlijk) creeerd.
Kost je alleen wel flink wat plaatstaal, maar zo kun je gewoon alles netjes met hoeklassen aflassen en de platen met proplassen aan de carroserie lassen hier en daar. Tis makkelijker lekdicht te krijgen en volgens mij evenveel werk als deuren/schermen etc. netjes dichtkrijgen.
Kost je alleen wel flink wat plaatstaal, maar zo kun je gewoon alles netjes met hoeklassen aflassen en de platen met proplassen aan de carroserie lassen hier en daar. Tis makkelijker lekdicht te krijgen en volgens mij evenveel werk als deuren/schermen etc. netjes dichtkrijgen.
-
nou het gaat erom dat ik alles met epoxy dicht moet smeren, dus dan maakt zo`n bak ook niet meer uit wordt alleen het kosten plaatje hoger, ik ben nu alle punten op een rijtje aan het zetten dus dit neem ik ook zeker mee, ik leg het ook voor aan de mensen die veel verstand hebben van aquaria die weten het het beste en die zeiden ook al dicht lassen en smeren!
maar je weet maar nooit
thnx trouwens iedereen voor het meedenken!
maar je weet maar nooit
theoretisch gezien klinkt dit wel logisch jaSteven schreef:Ik zou nog steeds een rechte binnenbak maken, dus grote platen in de 5 leggen waarmee je een mooi rechthoekige bak (met achterbankvorm mee natuurlijk) creeerd.

Hmm idd gaat het bij mij om grote overspanningen. Bij topgear ging het idd even goed, maar vraag me af als je een auto voor langer tijd vol hebt of het dan nog goed gaat.Steven schreef:Ik denk dat die ruiten het wel houden hoor, 2cm is wel heel gewapend, verder gaat dat over grote overspanningen, hier heb je relatief kleine ruitjes die dus veel dunner kunnen zijn.
Daarnaast moet je ook rekening houden met grappenmakers die even op een ruitje tikken om te kijken of de vissen reageren. Veiligheidshalve zou ik er iig iets sterkers gebruiken voor de zijruiten.
Polyservice is goed, maar ook erg prijzig. Denk dat we het hier voor de helft van de prijs kunnen maken, alleen heb ik wel wat specificatie nodig....
Met het dichtlassen van de auto ga je echt heel erg veel dicht moeten gaan maken, daarnaast blijft de auto gevoelig voor roest. Bij het maken van een binnenbak is dit al vele malen kleiner en zou je de auto nog een aantal kunnen gebruiken. Denk dat je er anders maar 1 keer plezier van zult hebben als het al lukt.
-
De auto zal in principe 2 dagen per jaar gebruikt worden alleen op de beurs die m`n broer organiseerd, dus met roest zal het dan wel meevallen,.
verder de specificaties, ik heb ongeveer 25m² epoxy nodig die geen voor vissen giftige stoffen afgeeft,
verder de specificaties, ik heb ongeveer 25m² epoxy nodig die geen voor vissen giftige stoffen afgeeft,
Ach de waterdruk op het glas is niet zo groot, daar dat aan de bovenzijde zit. Mensen die op ruitjes tikken is ook niet zo erg, tenzij ze met een lifehammer slaan. 
Als iemand de glasdikte weet kan ik wel es ff een simpele check doen.
Ik kan evt. wel helpen met wat simpele berekeningetjes voor plaatdiktes van een evt. binnenbak. Beetje afhankelijk van waar je het mooi kan ondersteunen zul je nog wel een fikse plaatdikte moeten hebben.
Groot voordeel is dat je zo geen moeite hoeft te doen om de deuren lekdicht te krijgen, hier las je die plaat gewoon tegenaan net onder de glasrand en klaar ben je. Alle lassen netjes afwerken met epoxy, binnenbak netjes schilderen en je kunt em rustig meerdere keren gebruiken.

Als iemand de glasdikte weet kan ik wel es ff een simpele check doen.
Ik kan evt. wel helpen met wat simpele berekeningetjes voor plaatdiktes van een evt. binnenbak. Beetje afhankelijk van waar je het mooi kan ondersteunen zul je nog wel een fikse plaatdikte moeten hebben.
Groot voordeel is dat je zo geen moeite hoeft te doen om de deuren lekdicht te krijgen, hier las je die plaat gewoon tegenaan net onder de glasrand en klaar ben je. Alle lassen netjes afwerken met epoxy, binnenbak netjes schilderen en je kunt em rustig meerdere keren gebruiken.
Iemand die veel verstand heeft van lassen en aquariums is de eigenaar van http://www.madracing.nl/ . Ik denk dat ie mark heet, maar weet het niet helemaal zeker. Vraag anders gewoon naar de eigenaar van de Parachromis Dovii. Hij heeft ooit een bak van alu willen maken, maar kwam teveel problemen tegen. Niet alle vormen van lassen kunnen gebruikt worden ivm giftige stoffen die vrijkomen.5gt8vturbo schreef:nou het gaat erom dat ik alles met epoxy dicht moet smeren, dus dan maakt zo`n bak ook niet meer uit wordt alleen het kosten plaatje hoger, ik ben nu alle punten op een rijtje aan het zetten dus dit neem ik ook zeker mee, ik leg het ook voor aan de mensen die veel verstand hebben van aquaria die weten het het beste en die zeiden ook al dicht lassen en smeren!
maar je weet maar nooit
Tja aluminium is ook wat lastiger te lassen, ik zou gewoon plaatstaal nemen (dikte van 5mm zit je snel als minimum vrees ik).
Verder ga je alle lassen gewoon af met epoxy en daarna schilder je eroverheen. Dan is het geval giftige stoffen ook beperkt. Zeker ook omdat die vissen maar een dag of 2 hooguit in die bak zullen zitten en die eventuele stoffen maar heel langzaam vrijkomen, zal dat wel meevallen denk ik. Grootste deel gaat er ook uit tijdens de testfases, dan spoelt ie ook mooi schoon.
Verder ga je alle lassen gewoon af met epoxy en daarna schilder je eroverheen. Dan is het geval giftige stoffen ook beperkt. Zeker ook omdat die vissen maar een dag of 2 hooguit in die bak zullen zitten en die eventuele stoffen maar heel langzaam vrijkomen, zal dat wel meevallen denk ik. Grootste deel gaat er ook uit tijdens de testfases, dan spoelt ie ook mooi schoon.
-
@steven ja daar heb je wel gelijk in, dit is eigenlijk wel een super idee, zat met een andere bak in m`n hoofd, (gewoon rechtoekig) ik wil namelijk wel de bodem laten zoals hij is. omdat je daar juist nu heel veel mee kan doen op aquarium gebied dan
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Andere vraag,
hoe laat je het geheel straks leeg lopen? Gat in de bodem en gaan?? Of moet dat altijd met een pomp?
hoe laat je het geheel straks leeg lopen? Gat in de bodem en gaan?? Of moet dat altijd met een pomp?
-
je begint met een pomp en het laatste deel via de een stop in de bodem.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Wel even rekening mee houden in het ontwerp dan hé5gt8vturbo schreef:je begint met een pomp en het laatste deel via de een stop in de bodem.
Laagste deel van de auto al onder de stoelen zijn, hoeft dus niet eens op te vallen.

Ach. dat kun je achteraf ook nog prima aanbrengen, gat boren pijp inlassen mooie slangkoppeling eraan en klaar.
Als je straks een schets kan geven met plaatafmetingen en waar je de platen aan de bodem/zijkant kunt ondersteunen, wil ik er wel een rekenmodelletje van draaien om eens te kijken watvoor plaatdikte je nodig hebt.
Vind het wel geinig project iig
Als je straks een schets kan geven met plaatafmetingen en waar je de platen aan de bodem/zijkant kunt ondersteunen, wil ik er wel een rekenmodelletje van draaien om eens te kijken watvoor plaatdikte je nodig hebt.
Vind het wel geinig project iig

-
nou als dat zou kunnen helemaal top, ik ga zo eerst ff meten in m`n eigen karretjes, zal nog wel een klussie worden!
ja het project slaat wel aan op een aqua forum heb ik al 15 pagina`s binnen een dag. ook met heel veel, informatie.
met lassen hoef ik ook niet op te passen met schadelijke stoffen, want die worden tegen gehouden door de epoxy!
ja het project slaat wel aan op een aqua forum heb ik al 15 pagina`s binnen een dag. ook met heel veel, informatie.
met lassen hoef ik ook niet op te passen met schadelijke stoffen, want die worden tegen gehouden door de epoxy!
-
zo gisteren een mailtje gehad en ik heb waarschijnlijk een koets!
ook een nieuw idee opgedaan door een twingo schuifdak te monteren op die 5 zodat we hem ook kunnen afsluiten! de kleur is ook veranderd omdat je op zwart toch alle oneven heden ziet.
@steven de maten van de bak zijn ongeveer 2.2m bij 1.3m bij 1.6m deze worden aan de onderkant van de bak verstevigd en aan de zijkanten. hebbie nog meer informatie nodig?
en weet iemand een goede ijzer boer?

ook een nieuw idee opgedaan door een twingo schuifdak te monteren op die 5 zodat we hem ook kunnen afsluiten! de kleur is ook veranderd omdat je op zwart toch alle oneven heden ziet.
@steven de maten van de bak zijn ongeveer 2.2m bij 1.3m bij 1.6m deze worden aan de onderkant van de bak verstevigd en aan de zijkanten. hebbie nog meer informatie nodig?
en weet iemand een goede ijzer boer?
-
De ene koets was te erg verroest maar gelukkig stond er nog een andere naast. die kan ik overnemen, ik ga dinsdag kijken en dan maar hopen dat iksnel kan beginnen met m`n project!
heb al een hoop ideeen opgedaan, nu alleen nog uitwerken.
heb al een hoop ideeen opgedaan, nu alleen nog uitwerken.
-
nou eindelijk een doorbraak, omdat de 5jes niet meer in grote aantallen in goede staat zomaar worden weg gedaan. Toch naar iets anders gaan kijken. in Wateringen bleek een ford ka te staan waar al een aquarium was ingebouwd. deze hebben we op de kop kunnen tikken en in januari aan een pimp sessie begonnen.
* eerst binnen kant opnieuw doen
* nieuwe stukken in lassen
* bumpers verlengen
* dikke velgen
* overspuiten
helaas geen renault
maar niks aan te doen.
* eerst binnen kant opnieuw doen
* nieuwe stukken in lassen
* bumpers verlengen
* dikke velgen
* overspuiten