
ACT: Algemeen Chat Topic deel 2
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Leuk artikel in de Autovisie deze week: R5 Alpine vs. Twingo RS. 

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Met de Willy heb ik ook geen problemen op Zandvoort met originele schijven en rotte DS2500's. Grotendeels zit het ook in de remstijl is me opgevallen.
In m'n 1e rondes ring heb ik 2 setjes originele remblokken gesloopt, autopartsonline bleef een stuk beter heel. Ferodo's zijn opzich ook prima!
Wat ik zelf verder had zitten denken is om een setje Ferodo DS3000 te nemen maar heb nu Clio RS remmerij liggen dus neem er denk ik een setje DS2500's bij. Anders maak ik straks stoppies
Maar het blijft toch proberen, je hebt nu een aantal leuke types gehoord, nu een keus maken en kijken hoe het bevalt
In m'n 1e rondes ring heb ik 2 setjes originele remblokken gesloopt, autopartsonline bleef een stuk beter heel. Ferodo's zijn opzich ook prima!
Wat ik zelf verder had zitten denken is om een setje Ferodo DS3000 te nemen maar heb nu Clio RS remmerij liggen dus neem er denk ik een setje DS2500's bij. Anders maak ik straks stoppies

Maar het blijft toch proberen, je hebt nu een aantal leuke types gehoord, nu een keus maken en kijken hoe het bevalt

Toch wel!? Ook in combinatie met RS remmerij? Ik zit een beetje te twijfelen. Je leest ook wel eens van die verhalen van lui die op een BMW E30 een 330mm remsysteem zetten en er toch op terug komen en wat kleiners erop zetten.
Nou is dat natuurlijk niet echt vergelijkbaar maar het ging me meer om die gedachte.
Nou is dat natuurlijk niet echt vergelijkbaar maar het ging me meer om die gedachte.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Moet je pagid rs 15 nemen, dan zie je de schijven bijna dunner wordenMrtn schreef:ok, ik dacht aan EBC Green om het mindere slijpsel dat ze geven... minder slijpsel is dus ook minder remkracht




Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Hessel schreef:eeeeeeh is het niet veiliger dat te laten doen door een goede velgen boer??????
![]()
of gaat het om je fiets??
hoe denk je dat die t gaat doen ?

haha al metaal bewerker weet je wat t kan hebben

en ben niet meteen midden op de bult gaan slaan maar vanaf de zijkanten naar het midden zodat hij geleidelijk terug ging

en aan de binen kant doe ik van t weekend ff


haha
Is dat dat spul waar in t donker de vonken vanaf vliegen ?mark 5t schreef:Mintex!!!
idd Improve levert ze ook voor de gtt daar heb ik ze rondom op zitten.
ankert als een gek

Dat was wel gaaf spul. Klonk ook echt alsof het hard remde

@ Riel
geen idee maar het remt wel idioot goed op mijn originele diameter Gt remschijven.
vandaar dat ik ook nog steeds geen remmenupgrade heb gedaan in de vorm van grotere schijven.
dit voldoet voor mij prima in samenwerking met dot 5,1 remvloeistof.
geen idee maar het remt wel idioot goed op mijn originele diameter Gt remschijven.
vandaar dat ik ook nog steeds geen remmenupgrade heb gedaan in de vorm van grotere schijven.
dit voldoet voor mij prima in samenwerking met dot 5,1 remvloeistof.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
bogie kabels beru bogies beru verdelekap oli olifilter disterebuutsi riem v snaar waterpomp spanrollers 2x hidrolise klepstooters

http://link.marktplaats.nl/233515370
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Blijkbaar niet opgelet op school 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Of in limburg op school gezetenJean-Paul-S schreef:Blijkbaar niet opgelet op school


Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Dan kun je wel een beetje schrijven en typen hoor 

-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Ach, erger als dat kan bijna niet...Luco/Alpine-racer schreef:Of in limburg op school gezetenJean-Paul-S schreef:Blijkbaar niet opgelet op school![]()
of jewel, in belgie op school zitten!

Maar waarom tovert die renault 19 van mij altijd een big smile op mijn gezicht! Starten, lekker pruttelen, lekker rijden, een keer lekker doortrappen met een heerlijk geluidje. Wat kan het leven toch mooi zijn!
[img]http://94.100.113.91/533900001-53395000 ... _Wm9k.jpeg[/img]
Kijk me blij zijn!

'Hier begon net het dynamolampje te branden, terwijl 5 km eerder al een wiellager begon te kermen. Het blok maakte al een week een vieze lagerratel en bij de apk was naar voren gekomen dat er 2 nieuwe dorpels en een nieuw achterscherm inmoeten.'
Verder ben ik dolblij met m'n Reno
Verder ben ik dolblij met m'n Reno

-
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
- Locatie: r`dam
is die willi van jou er zo slecht aan toe danSteven schreef:'Hier begon net het dynamolampje te branden, terwijl 5 km eerder al een wiellager begon te kermen. Het blok maakte al een week een vieze lagerratel en bij de apk was naar voren gekomen dat er 2 nieuwe dorpels en een nieuw achterscherm inmoeten.'
Verder ben ik dolblij met m'n Reno

- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Iemand wel eens in "Tenue de Ville" naar een feestje geweest en zo ja, tot hoe ver gaat het netjes gekleed zijn
Ik heb een hekel aan stropdassen, maar volgens wiki is dit wel onderdeel van het kledingvoorschrift

Ik heb een hekel aan stropdassen, maar volgens wiki is dit wel onderdeel van het kledingvoorschrift

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Nope. Nummers komen niet voor in Dialogys.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Kan iemand bij de dealer je niet verder helepn Jo met het intikken van de nummers in het bestelsysteem ?? Dan zie je meteen of er een nummerwijziging is en / of waarvoor het is.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
He eppo, niet stiekem de Willy weg doen en de Lag houden heSteven schreef:Ja echt een rothok.. had toevallig vanaaf nog iemand die em wilde kopen, maar kep maar nee gezegd, zo'n krot wil je toch niemand aandoen


-
- Über-Spammer
- Berichten: 11214
- Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Weet iemand misschien waarom mijn msn me niet automatisch aanmeld wanneer ik mijn pc aan zet? Ik heb de instelling volgens mij n.l. wel goed staan.
Ik had msn 8.0 toen was het goed, toen moest ik de nieuwste downloaden, echter is die zo kut dat ik 8.0 weer heb gedownload. Alleen meld ie me nu niet automatisch aan.
Ik had msn 8.0 toen was het goed, toen moest ik de nieuwste downloaden, echter is die zo kut dat ik 8.0 weer heb gedownload. Alleen meld ie me nu niet automatisch aan.
heb net een weekendje gehad met familie van mijn vriendin en was ook tenue de ville en officieel was het idd met stropdas maar ik heb het zelf ook niet gedaanAdinsx schreef:Iemand wel eens in "Tenue de Ville" naar een feestje geweest en zo ja, tot hoe ver gaat het netjes gekleed zijn![]()
Ik heb een hekel aan stropdassen, maar volgens wiki is dit wel onderdeel van het kledingvoorschrift


-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Hihi valt wel mee idd met de smile op de foto, filmpje was een stuk blijer (zie projecten topic xD).Abel schreef:precies ik zie alleen een zuur kijkende renault rijder.. heeeeel typischOllie schreef:Waar is die smile dan?
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Ik kom ook meestal met een Big Smile thuis.. maar da's meer omdat ik dan weer blij ben dat ik weer thuis aangekomen ben met dat ding 

24 Mei nationaal oldtimer festival zandvoort gaan we als club hier nog heen?
ik kreeg namelijk bericht van de CRS
ik kreeg namelijk bericht van de CRS
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
per 1 mei wat wijzigingen in het apk beleid (met name de aftermarket xenon boys krijgen het lastiger):
Algemen bouwijze van het voertuig
Roest:
De roestnorm en de bijbehorende gradaties zijn ongewijzigd.
Ook de manier waarom een roestschade moet zijn gerepareerd is grotendeels hetzelfde gebleven.Als er een documentatie van de fabrikant aanwezig is waarin staat hoe roestschade gerepareerd moet worden,mag de reparatie straks ook volgens deze documentie zijn uitgevoerd
Motor-en brandstofsysteem
Controle van alle motor en brandstofsystemen
Alle brandstofsystemen moeten worden gecontroleerd op deugdelijkheid en op eventuele lekkage.
Dus niet alleen het hoofdbrandstofsysteem.Denk bijvoorbeeld aan een kookinstallatie van een kampeerauto of de brandstoftank voor een koel motor op een oplegger.
Ook moeten alle tanks indien van toepassing,zijn voorzien van een passende tankdok
Stofkap bij LPG-installatie
Op de vulaansluiting van een LPG-installatie moet een stofkap aanwezig zijn.
Deze bescherm de vulaansluiting tegen bijvoorbeeld zand dat bij het tanken tussen de afdichting van de terugslagkleppen kan komen,waardoor deze niet meer goed afdichten.
Zit een vulaansluiting bijvoorbeeld achter de benzineklep dan hieft er geen stofkap aanwezig te zijn/
Krachtoverbrenging
Snelheidsmeter:
Er hoeft alleen nog maar gecontroleerd te worden op een aanwezigheid van de snelheidsmeter,
De controle op goede werking en verlichting van de meter vervalt.
Eisen kruiskoppelingen aandrijflijn vervallen
De specifieke eis voor kruiskoppelingen in de aandrijflijn vervalt.
In plaats daarvan geld nu de eis dat alle onderdelen van de aandrijflijn deugelijk moeten zijn en deugelijk moeten zijn bevestigd.Dit geld bijvoorbeeld ook voor een homokinetische koppeling van een aandrijfas
Assen
Controle fuseekogel
De manier waarop een fuseekogel moet worden gecontroleerd,wordt niet meer voorgeschreven.De keurmeester is ervoor verantwoordelijk dat dit op een goede manier gebeurd.
Dat kan bijvoorbeeld zijn in de rijstand van het voertuig of door de wielen uit te laten hangen,
Ook kan het bij bepaalde constructies nodig zijn de draagarm de ondersteunen,Het gaat erom dat de eventuele speling zichtbaar wordt gemaakt.
De manier waarom dit gebeurd kan wisselen
Controle overige draaipunten wielophangingen
Bij een volledig onafhankelijke wielophanging geld de eis dat de overige draaipunen in deze wielophaingen niet meer dan 1mm speling mogen hebben,Ook mogen er geen contact plekken zijn.
De bevesteging van de draaipunten in een semi-onafhankelijke wielophanging en een starre as moeten deugelijk zijn.Dat kan dus ruimer zijn dan bij een onafhankelijke wielophanging
Roestvorming velgen
De velgen van een voertuig mogen niet te veel verroest zijn
Ophanging
Als er op de banden een draairichting staat aangegeven,dan moetde band goed op de velg zitten.De draairichting wordt meestal aangegeven door een pijl met de tekst "rotation".De pijl op de band moet de draairichting van de band aangeven als het voertuig naar voren rijd
Maataanduiding banden
Op 1 as moet de zelfde maat banden zijn gemonteerd.De breedte van de band,de verhouding tussen de bandbreedte en de bandhoogte en de diameter van de velg die op de band staat aangeven moeten dus links en rechts het zelfde zijn.
Noodwiel
Bij een APK-keuring mag er geen noodwiel op 1 van de assen zitten
Stuurinrichting
Speling koppelingen
Alle koppelingen in de stuurinrichting moeten zichtbaar spelingsvrij zijn
Controle stuurbekrachtiger
De stuurbekrachtiger moet goed werken.Dit wordt gecontroleerd door eerst aan het stuur te draaien als de motor niet loopt en vervolgens nog eens aan het stuur te draaien als de motor wel loopt .Het moet merkbaar zijn dat de stuurbekrachtging het doet.De slangen van de stuurbekrachtiger mogen niet te veel beschadigd zijn.Dit houd in dat het wapeninsmateriaal van de slang niet zichtbaar mag zijn.Ook mogen de slangen niet tegen bewegende onderdelen aankomen.De stuurbekrachtiger mag geen ergniste lekkage vertonen.Om dit te controleren moet het stuur bij draaiende motor in de uiterste stand worden gedraaid
Reminrichting
Dikte remschijf
Een remschijf mag niet te dun zijn.als de remschijf zo dun is dat er een grote kans op afbreken is,moet deze worden afgekeurd.
Antiblokeersysteem (ABS)
De onderdelen van het ABS moeten aan dezelfde eisen voldoen als de andere onderdelen van het remsysteem.Dat betekend bijvoorbeeld dat tanden van het ringwiel van het ABS-systeem niet afgebroken mogen zijn.
Ook het controle lampje van het ABS goed werkt.
Controle waarschwuingsinrichting remvloeistofreservoir vervallen
De controle van het waarschuwingslampen van het remvloeistofniveau vervalt.
Vanzelfsprekend moet nog wel worden gecontroleerd of er voldoende remvloeistof in het reservoir zit
Carroserie
Deuren.
De deuren van een personen auto of bedrijfsauto moeten nu van binnen en van buiten zijn te openen.Het gaat om alle deuren moet uitzondering van die in de laadruimten.Dit was al het geval bij aangepaste taxi`s,maar is dus nu een eis voor alle voertuigen.
Ruiten
bij een APK-keuring hoeft niet meer gecontroleerd te worden of de voorruit en de ruiten links en rechts van de bestuurder (en als er geen rechterbuitenspiegels in ook de achterruit) zijn voorzien van onnodige voorwerpen.Denk aan bijvoorbeeld folie of het tinten van ruiten.Een voertuigeigenaar kan hiervoor wel door de politie voor worden bekeurd.
Spiegels.
Er hoeft niet meer gecontroleerd te worden of de linkerbuitenspiegels vanuit het voertuig verstelbaar is.
Ook hoeft niet meer gecontroleerd te worden of deze spiegels bij voertuigen van voor 1975 omklapbaar is
Airbags en gordelspanners
Airbags en gordelspanners moeten aanwezig zijn,als ze van fabriekswegen zijn gemonteerd.Ook moet het controlelampje goed werken.Als duidelijk is dat een airbag verwijderd is op de plaats waar in de auto AIRBAG staat vermeld of als het controlelampje blijft branden of niet werkt,moet hiervan melding worden gemaakt.Er moet dan op het keuringsrapport een reparatieadvies worden gegevens.
Het voeruit wordt dus hierop niet afgekeurd
Lichten
Gasontladingslichten(XENON-lichten)
Als de dimlichtingen gasontlandigslampen (Xenonlichten) hebben,dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben.Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat en lamp met gasontlading op volle sterkte is.Bij het overschakelen van groot naar dimlicht,moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,waardoor er korte tijd weinig licht is.
Als na het inschakelen het dimlicht feller wordt, is te zien dat het gasontladigslampen zijn.Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen.Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.
Handmatige verstelling dimlicht
Als ht voertuig een handmatige verstelling vor het dimlicht heeft,moet deze werken.Dit kan bijvoorbeeld worden gecontroleerd door op het koplamptestapparaat te kijken of de licht/donker-scheiding van het dimlicht verschuift als de handmatige verstelling wordt bediend.
Motor-en brandstofsysteem
Mileuboek vervalt
Het mileuboek is komen te vervallen.Voor auto`s waarop het mileuboek van toepassing was geld een CO-percentage van 4,5% of 3,5%.Welke van deze twee percentages is afhankelijk van de datum eerste toelating van de auto
Geen emissietest vaan hybrides
Auto`s met een hybride aandrijving zijn vrijgesteld van de emissietest.
De stationaire meting van het CO,de lambdameting en de CO-metingen bij verhoogd toerental hoeven niet te worden uitgevoerd.
Wel moet de auto worden gecontrleerd op de aanwezigheid van een katalystator en een lambdasonde
Aanwezigheid katalysator en lambdasonde
De eisen voor de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde bij benzinemotoren zijn verander.Personenauto`s met een datum eerste toelating van na 31-12-1995 moeten een katalysator en lambdasonde hebben.Bedrijfsauto`s lichter dan 3500kg en een datum eerste toelating van na 31-12-1997 moeten ok een katalysator en een lambdasensor hebben.Deze eisen gelden als op het kentekenbewijs bij bijzonderheden staat dat de betreffende auto hiervan is vrijgestelt.
Bij personen auto`s toegelaten na 31-12-1992 en bedrijfsauto`s toegelaten na 31-12-1994 moeten een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd
EOBD gebruik
bij auto`s met een EOBD-systeem mag met een EOBD-scantool het motormanagment worden uitgelezen.Als hierin geen fouten (-codes) zitten en de Readiness is afgerond,hoeft bij stationair toerental geen CO-precentage meer gemeten te worden.Readiness houd in dat het EOBD in ht motormanagment een aantal controles heeft afgerond en klaar is om uitgelezen te worden.De viergastester,bij verhoogd toerental,moet nog wel met de viergasteter worden gedaan.Als er fouten in het motormanagment zitten of de Readiness is niet klaar moet er wel een CO-meting,met een viergastester,bij stationair toerental worden gedaan.
Assen
Eisen stabilisator
De stabilisatoren van personenauto`s en bedrijfsauto`s moeten goed vastzitten en mogen geen breuken of scheuren hebben.
Bandenspanning
De banden moeten de juiste spanning hebben.Dit is de spanning dit in de auto staat of op de tabel van een bandenfabrikant.Bij een te lage spanningen moeten de banden tijdens de keuring worden opgepompt.
De bandenspanning moet op 1 af gelijk zijn
Algemen bouwijze van het voertuig
Roest:
De roestnorm en de bijbehorende gradaties zijn ongewijzigd.
Ook de manier waarom een roestschade moet zijn gerepareerd is grotendeels hetzelfde gebleven.Als er een documentatie van de fabrikant aanwezig is waarin staat hoe roestschade gerepareerd moet worden,mag de reparatie straks ook volgens deze documentie zijn uitgevoerd
Motor-en brandstofsysteem
Controle van alle motor en brandstofsystemen
Alle brandstofsystemen moeten worden gecontroleerd op deugdelijkheid en op eventuele lekkage.
Dus niet alleen het hoofdbrandstofsysteem.Denk bijvoorbeeld aan een kookinstallatie van een kampeerauto of de brandstoftank voor een koel motor op een oplegger.
Ook moeten alle tanks indien van toepassing,zijn voorzien van een passende tankdok
Stofkap bij LPG-installatie
Op de vulaansluiting van een LPG-installatie moet een stofkap aanwezig zijn.
Deze bescherm de vulaansluiting tegen bijvoorbeeld zand dat bij het tanken tussen de afdichting van de terugslagkleppen kan komen,waardoor deze niet meer goed afdichten.
Zit een vulaansluiting bijvoorbeeld achter de benzineklep dan hieft er geen stofkap aanwezig te zijn/
Krachtoverbrenging
Snelheidsmeter:
Er hoeft alleen nog maar gecontroleerd te worden op een aanwezigheid van de snelheidsmeter,
De controle op goede werking en verlichting van de meter vervalt.
Eisen kruiskoppelingen aandrijflijn vervallen
De specifieke eis voor kruiskoppelingen in de aandrijflijn vervalt.
In plaats daarvan geld nu de eis dat alle onderdelen van de aandrijflijn deugelijk moeten zijn en deugelijk moeten zijn bevestigd.Dit geld bijvoorbeeld ook voor een homokinetische koppeling van een aandrijfas
Assen
Controle fuseekogel
De manier waarop een fuseekogel moet worden gecontroleerd,wordt niet meer voorgeschreven.De keurmeester is ervoor verantwoordelijk dat dit op een goede manier gebeurd.
Dat kan bijvoorbeeld zijn in de rijstand van het voertuig of door de wielen uit te laten hangen,
Ook kan het bij bepaalde constructies nodig zijn de draagarm de ondersteunen,Het gaat erom dat de eventuele speling zichtbaar wordt gemaakt.
De manier waarom dit gebeurd kan wisselen
Controle overige draaipunten wielophangingen
Bij een volledig onafhankelijke wielophanging geld de eis dat de overige draaipunen in deze wielophaingen niet meer dan 1mm speling mogen hebben,Ook mogen er geen contact plekken zijn.
De bevesteging van de draaipunten in een semi-onafhankelijke wielophanging en een starre as moeten deugelijk zijn.Dat kan dus ruimer zijn dan bij een onafhankelijke wielophanging
Roestvorming velgen
De velgen van een voertuig mogen niet te veel verroest zijn
Ophanging
Als er op de banden een draairichting staat aangegeven,dan moetde band goed op de velg zitten.De draairichting wordt meestal aangegeven door een pijl met de tekst "rotation".De pijl op de band moet de draairichting van de band aangeven als het voertuig naar voren rijd
Maataanduiding banden
Op 1 as moet de zelfde maat banden zijn gemonteerd.De breedte van de band,de verhouding tussen de bandbreedte en de bandhoogte en de diameter van de velg die op de band staat aangeven moeten dus links en rechts het zelfde zijn.
Noodwiel
Bij een APK-keuring mag er geen noodwiel op 1 van de assen zitten
Stuurinrichting
Speling koppelingen
Alle koppelingen in de stuurinrichting moeten zichtbaar spelingsvrij zijn
Controle stuurbekrachtiger
De stuurbekrachtiger moet goed werken.Dit wordt gecontroleerd door eerst aan het stuur te draaien als de motor niet loopt en vervolgens nog eens aan het stuur te draaien als de motor wel loopt .Het moet merkbaar zijn dat de stuurbekrachtging het doet.De slangen van de stuurbekrachtiger mogen niet te veel beschadigd zijn.Dit houd in dat het wapeninsmateriaal van de slang niet zichtbaar mag zijn.Ook mogen de slangen niet tegen bewegende onderdelen aankomen.De stuurbekrachtiger mag geen ergniste lekkage vertonen.Om dit te controleren moet het stuur bij draaiende motor in de uiterste stand worden gedraaid
Reminrichting
Dikte remschijf
Een remschijf mag niet te dun zijn.als de remschijf zo dun is dat er een grote kans op afbreken is,moet deze worden afgekeurd.
Antiblokeersysteem (ABS)
De onderdelen van het ABS moeten aan dezelfde eisen voldoen als de andere onderdelen van het remsysteem.Dat betekend bijvoorbeeld dat tanden van het ringwiel van het ABS-systeem niet afgebroken mogen zijn.
Ook het controle lampje van het ABS goed werkt.
Controle waarschwuingsinrichting remvloeistofreservoir vervallen
De controle van het waarschuwingslampen van het remvloeistofniveau vervalt.
Vanzelfsprekend moet nog wel worden gecontroleerd of er voldoende remvloeistof in het reservoir zit
Carroserie
Deuren.
De deuren van een personen auto of bedrijfsauto moeten nu van binnen en van buiten zijn te openen.Het gaat om alle deuren moet uitzondering van die in de laadruimten.Dit was al het geval bij aangepaste taxi`s,maar is dus nu een eis voor alle voertuigen.
Ruiten
bij een APK-keuring hoeft niet meer gecontroleerd te worden of de voorruit en de ruiten links en rechts van de bestuurder (en als er geen rechterbuitenspiegels in ook de achterruit) zijn voorzien van onnodige voorwerpen.Denk aan bijvoorbeeld folie of het tinten van ruiten.Een voertuigeigenaar kan hiervoor wel door de politie voor worden bekeurd.
Spiegels.
Er hoeft niet meer gecontroleerd te worden of de linkerbuitenspiegels vanuit het voertuig verstelbaar is.
Ook hoeft niet meer gecontroleerd te worden of deze spiegels bij voertuigen van voor 1975 omklapbaar is
Airbags en gordelspanners
Airbags en gordelspanners moeten aanwezig zijn,als ze van fabriekswegen zijn gemonteerd.Ook moet het controlelampje goed werken.Als duidelijk is dat een airbag verwijderd is op de plaats waar in de auto AIRBAG staat vermeld of als het controlelampje blijft branden of niet werkt,moet hiervan melding worden gemaakt.Er moet dan op het keuringsrapport een reparatieadvies worden gegevens.
Het voeruit wordt dus hierop niet afgekeurd
Lichten
Gasontladingslichten(XENON-lichten)
Als de dimlichtingen gasontlandigslampen (Xenonlichten) hebben,dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben.Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat en lamp met gasontlading op volle sterkte is.Bij het overschakelen van groot naar dimlicht,moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,waardoor er korte tijd weinig licht is.
Als na het inschakelen het dimlicht feller wordt, is te zien dat het gasontladigslampen zijn.Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen.Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.
Handmatige verstelling dimlicht
Als ht voertuig een handmatige verstelling vor het dimlicht heeft,moet deze werken.Dit kan bijvoorbeeld worden gecontroleerd door op het koplamptestapparaat te kijken of de licht/donker-scheiding van het dimlicht verschuift als de handmatige verstelling wordt bediend.
Motor-en brandstofsysteem
Mileuboek vervalt
Het mileuboek is komen te vervallen.Voor auto`s waarop het mileuboek van toepassing was geld een CO-percentage van 4,5% of 3,5%.Welke van deze twee percentages is afhankelijk van de datum eerste toelating van de auto
Geen emissietest vaan hybrides
Auto`s met een hybride aandrijving zijn vrijgesteld van de emissietest.
De stationaire meting van het CO,de lambdameting en de CO-metingen bij verhoogd toerental hoeven niet te worden uitgevoerd.
Wel moet de auto worden gecontrleerd op de aanwezigheid van een katalystator en een lambdasonde
Aanwezigheid katalysator en lambdasonde
De eisen voor de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde bij benzinemotoren zijn verander.Personenauto`s met een datum eerste toelating van na 31-12-1995 moeten een katalysator en lambdasonde hebben.Bedrijfsauto`s lichter dan 3500kg en een datum eerste toelating van na 31-12-1997 moeten ok een katalysator en een lambdasensor hebben.Deze eisen gelden als op het kentekenbewijs bij bijzonderheden staat dat de betreffende auto hiervan is vrijgestelt.
Bij personen auto`s toegelaten na 31-12-1992 en bedrijfsauto`s toegelaten na 31-12-1994 moeten een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd
EOBD gebruik
bij auto`s met een EOBD-systeem mag met een EOBD-scantool het motormanagment worden uitgelezen.Als hierin geen fouten (-codes) zitten en de Readiness is afgerond,hoeft bij stationair toerental geen CO-precentage meer gemeten te worden.Readiness houd in dat het EOBD in ht motormanagment een aantal controles heeft afgerond en klaar is om uitgelezen te worden.De viergastester,bij verhoogd toerental,moet nog wel met de viergasteter worden gedaan.Als er fouten in het motormanagment zitten of de Readiness is niet klaar moet er wel een CO-meting,met een viergastester,bij stationair toerental worden gedaan.
Assen
Eisen stabilisator
De stabilisatoren van personenauto`s en bedrijfsauto`s moeten goed vastzitten en mogen geen breuken of scheuren hebben.
Bandenspanning
De banden moeten de juiste spanning hebben.Dit is de spanning dit in de auto staat of op de tabel van een bandenfabrikant.Bij een te lage spanningen moeten de banden tijdens de keuring worden opgepompt.
De bandenspanning moet op 1 af gelijk zijn
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams