Een garage heeft een grote onderhoudsbeurt uit gevoerd. Hierbij zijn er wat riemen (ook de distributieriem inclusief een rekbout en de waterpomp etc.) en alle filters vervangen, waaronder dus ook het brandstof filter. Ook zijn de gloeibougies vervangen (eentje was stuk, en dan gaan ze allemaal binnen afzienbare tijd schijnbaar…).
Nadat ik de auto bij de garage had opgehaald, heb ik nog een rondje gereden, en toen was er niks aan de hand.
Echter nog geen 50 km later, sloeg de motor ineens af tijdens het optrekken. Verontwaardigd heb ik de motor weer gestart, deze sloeg meteen weer aan en ik ben verder gereden. Niets aan de hand. Ik was onderweg naar Duitsland, en op de snelweg was er ook niets aan de hand, heb lekker door gereden!
Eenmaal in Duitsland ging ik de snelweg af en bij het optrekken na de afrit hield de motor even in en sloeg toen ook weer af.
Vaak als ik een berg op ging, of als ik aan het optrekken was hield de motor soms in, en soms sloeg hij helemaal af. Soms ook was er niets aan de hand! Als hij af slaat, moet het contact een keer uit en weer aan en dan doet hij het weer, en dan is er ook NIKS meer aan de hand. Tot de volgende berg komt…
Eenmaal op plaats van bestemming keek ik onder de motorkap en zag ik luchtbellen bij het brandstof filter. Die heb ik d.m.v. het handpompje er uit gepompt. Echter het probleem komt steeds terug, en de luchtbellen ook!!
De “snelkoppelingen” op het filter heb ik met vaseline ingevet, om de rubbertjes in de koppelingen beter aan te laten sluiten. Maar het probleem was echter niet opgelost.
Eenmaal weer in Nederland heeft de monteur de auto uitgelezen en nogmaals, volgens de beschrijving die bij het filter zat, de zaak ontlucht. Dat mocht ook niet baten.
Bij het uitlezen kwamen twee foutcodes naar boven: 4111 en 4116. Dit waren een of andere sensor die zijn voedingsspanning (5V) mist, en iets met de EGR klep.
Omdat we niet weten over welke sensor het gaat, heeft de monteur de EGR klep er afgehaald en deze eens schoongemaakt. Ook dat hielp niet.
Als het al een sensor is die het probleem veroorzaakt, hoe komt dan de lucht in de brandstofleiding??
Ik heb me laten vertellen dat een beetje lucht in de aanvoer leiding, en in de retour leiding van en naar de tank niet er voor zorgen dat de auto echt afslaat. Het zou een elektronisch probleem zijn. Lucht is waarschijnlijk een gevolg van de fout. Als de motor af slaat, kun je namelijk gewoon zonder te koppelen het contact een keer uit en aan zetten, en dan vol het gas er op, en dan vliegt ie weg! Dus die lucht zal het dan niet zijn… Hij start ook ALTIJD zonder problemen.
Wanneer de raildruk gemeten wordt, zie je ook dat deze wegvalt op het moment dat de motor afslaat. Tja, dat zal altijd wel zo zijn denk ik. Ik vraag me ook af hoe dat gemeten is. Misschien is die sensor die de fout zet in het management systeem wel de raildruk sensor, en wordt de raildruk ook gemeten via die zelfde sensor.
We weten het niet!!
Heeft iemand een idee???
Edit:
Het probleem is opgelost!!
Er zitten meerdere sensoren op een 5V voeding. Als er één kortsluiting maakt, kan het zijn dat de andere sensoren hun taak niet zo goed meer kunnen doen... airco sensor vervangen, problem solved...
Kostte wel wat zeg... na de grote beurt komt er nu een kleine 700 euro bij...

Tja, vooruit dan maar... hij is in elk geval gemaakt.... (OHJA?!... nou nee...)
En toen ik weg wilde rijden bij de garage, kwam er een motor storing naar boven, iets met de EGR klep (magneet circuit buiten bereik, of onder minimum bereik of zoiets...)
Gisteren is er een nieuwe EGR klep ingezet, maar dat hielp niet...
Na een poosje zoeken en doormeten bleek dat de EGR klep gewoon even bij de dealer opnieuw in-geleerd moest worden... al zei de dealer zelf dat dat niet kon en dat het een mechanisch probleem was en dat de klep bleef hangen en blablabla onzin bullshit... De testkast gaf aan "component geblokkeerd"... Maar dat slaat dus niet op het mechanish functioneren, maar meer op het feit dat de klep is uitgeschakeld omdat de parameters niet klopte of zo... Een monteur hing de testkast er aan en drukte op een paar knoppen en het was gemaakt...
Inmiddels rij ik alweer blij rond en ben ik de bijna 1000 euro extra kosten ook alweer vergeten....