Motor stottert en valt uit (1.5 DCi) [OPGELOST]

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Joost Pennings
Berichten: 57
Lid geworden op: di 19 jul 2005 12:07
Locatie: Gemert
Contacteer:

Ik heb een Clio uit 2004, 1.5 DCI (80pk) (diesel dus hè) met 140.000 op de teller.

Een garage heeft een grote onderhoudsbeurt uit gevoerd. Hierbij zijn er wat riemen (ook de distributieriem inclusief een rekbout en de waterpomp etc.) en alle filters vervangen, waaronder dus ook het brandstof filter. Ook zijn de gloeibougies vervangen (eentje was stuk, en dan gaan ze allemaal binnen afzienbare tijd schijnbaar…).

Nadat ik de auto bij de garage had opgehaald, heb ik nog een rondje gereden, en toen was er niks aan de hand.

Echter nog geen 50 km later, sloeg de motor ineens af tijdens het optrekken. Verontwaardigd heb ik de motor weer gestart, deze sloeg meteen weer aan en ik ben verder gereden. Niets aan de hand. Ik was onderweg naar Duitsland, en op de snelweg was er ook niets aan de hand, heb lekker door gereden!

Eenmaal in Duitsland ging ik de snelweg af en bij het optrekken na de afrit hield de motor even in en sloeg toen ook weer af.

Vaak als ik een berg op ging, of als ik aan het optrekken was hield de motor soms in, en soms sloeg hij helemaal af. Soms ook was er niets aan de hand! Als hij af slaat, moet het contact een keer uit en weer aan en dan doet hij het weer, en dan is er ook NIKS meer aan de hand. Tot de volgende berg komt…

Eenmaal op plaats van bestemming keek ik onder de motorkap en zag ik luchtbellen bij het brandstof filter. Die heb ik d.m.v. het handpompje er uit gepompt. Echter het probleem komt steeds terug, en de luchtbellen ook!!

De “snelkoppelingen” op het filter heb ik met vaseline ingevet, om de rubbertjes in de koppelingen beter aan te laten sluiten. Maar het probleem was echter niet opgelost.

Eenmaal weer in Nederland heeft de monteur de auto uitgelezen en nogmaals, volgens de beschrijving die bij het filter zat, de zaak ontlucht. Dat mocht ook niet baten.

Bij het uitlezen kwamen twee foutcodes naar boven: 4111 en 4116. Dit waren een of andere sensor die zijn voedingsspanning (5V) mist, en iets met de EGR klep.
Omdat we niet weten over welke sensor het gaat, heeft de monteur de EGR klep er afgehaald en deze eens schoongemaakt. Ook dat hielp niet.

Als het al een sensor is die het probleem veroorzaakt, hoe komt dan de lucht in de brandstofleiding??

Ik heb me laten vertellen dat een beetje lucht in de aanvoer leiding, en in de retour leiding van en naar de tank niet er voor zorgen dat de auto echt afslaat. Het zou een elektronisch probleem zijn. Lucht is waarschijnlijk een gevolg van de fout. Als de motor af slaat, kun je namelijk gewoon zonder te koppelen het contact een keer uit en aan zetten, en dan vol het gas er op, en dan vliegt ie weg! Dus die lucht zal het dan niet zijn… Hij start ook ALTIJD zonder problemen.

Wanneer de raildruk gemeten wordt, zie je ook dat deze wegvalt op het moment dat de motor afslaat. Tja, dat zal altijd wel zo zijn denk ik. Ik vraag me ook af hoe dat gemeten is. Misschien is die sensor die de fout zet in het management systeem wel de raildruk sensor, en wordt de raildruk ook gemeten via die zelfde sensor.

We weten het niet!!

Heeft iemand een idee???


Edit:

Het probleem is opgelost!!

Er zitten meerdere sensoren op een 5V voeding. Als er één kortsluiting maakt, kan het zijn dat de andere sensoren hun taak niet zo goed meer kunnen doen... airco sensor vervangen, problem solved...

Kostte wel wat zeg... na de grote beurt komt er nu een kleine 700 euro bij... :-(

Tja, vooruit dan maar... hij is in elk geval gemaakt.... (OHJA?!... nou nee...)

En toen ik weg wilde rijden bij de garage, kwam er een motor storing naar boven, iets met de EGR klep (magneet circuit buiten bereik, of onder minimum bereik of zoiets...)
Gisteren is er een nieuwe EGR klep ingezet, maar dat hielp niet...

Na een poosje zoeken en doormeten bleek dat de EGR klep gewoon even bij de dealer opnieuw in-geleerd moest worden... al zei de dealer zelf dat dat niet kon en dat het een mechanisch probleem was en dat de klep bleef hangen en blablabla onzin bullshit... De testkast gaf aan "component geblokkeerd"... Maar dat slaat dus niet op het mechanish functioneren, maar meer op het feit dat de klep is uitgeschakeld omdat de parameters niet klopte of zo... Een monteur hing de testkast er aan en drukte op een paar knoppen en het was gemaakt...

Inmiddels rij ik alweer blij rond en ben ik de bijna 1000 euro extra kosten ook alweer vergeten....
Laatst gewijzigd door Joost Pennings op vr 27 mar 2009 8:54, 2 keer totaal gewijzigd.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik rijdt naast de R19 ook nog in een Focus 1.8 TDDI.
Een vraag aan jou: Het je een electronisch gaspendaal?
In mijn Focus wel. Na 300000km was de koolbaan wat ingeleten en miste de loper van de potentiometer soms de koolbaan. Resultaat de computer ging in het noodprogramma. Herstarten en alles ging weer even normaal. En even later weer hetzelfde liedje. Remedie: Gaspendaal vervangen en probleem opgelost. (Gaspendaal met 3 potmeters is een geheel en kost 80 Euro ex)
Joost Pennings
Berichten: 57
Lid geworden op: di 19 jul 2005 12:07
Locatie: Gemert
Contacteer:

Hey Jacques,

Dank voor je reactie!!

Daar heb ik ook al eens aan gedacht ja... Want als de auto stottert, en je geeft vol gas, is het soms ineens weer even over.

Echter, op de cruisecontrol doet hij het ook... dus ik denk dat het gaspedaal zelf niet de oorzaak is...... als het al elektrisch is? Ik heb eigenlijk geen idee haha...

Tja, en dan is nog altijd de vraag hoe die lucht toch in de slangen komt...

Jaaaah moeilijk raadseltje mensen!!
Clio1.5dCi
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 19 sep 2007 20:54

Hallo Joost,

Op de door jouw omschreven manier ben ik stil komen te staan op de Gotthart :gun:

We reden terug vanuit Italie en alles ging volgens plan totdat we bijna aan de top waren. Van het ene op het andere moment viel het vermogen weg en sloeg de motor uit, daarna nog 1 of 2 keer opnieuw kunnen starten en met veel kunst en vliegwerk boven gekomen.

OP de top aangekomen de auto op de parkeerplaats gezet en de clio vervloekt (U)
Auto wou toen ook niet meer starten.
De ANWB gebeld en na een uurtje hadden we hulp. De monteur begon over ventile (verstuivers) etc. Ook wou hij weten of ik niet toevallig benzine had getankt :lol:

Wat de man ook opviel was de enorme hoeveelheid lucht in de brandstofleidingen. Bij het openen van de tankdop, zoog deze zich letterlijk weer vol met lucht. Tank was geheel vacuum gezogen en dit was waarschijnlijk de oorzaak van zowel lucht in de leidingen als het uitvallen. Op een gegeven moment is het namelijk afgelopen als de ontluchting niet werkt.
De combi vacuum en ijle lucht was fataal!!

Na het open draaien tankdop weer gaan starten en na enig aandringen sloeg de Clio weer aan. Eerst een klein stukje onder begeleiding gereden en daarna probleemloos naar huis.
Tot op heden nooit meer problemen gehad (ruim 15.000km verder) (L)

Zou hier dus ook naar kijken, want misschien is het wel eenvoudiger dan gedacht !

Groet Mark
Duupke (Ronald)
Berichten: 4602
Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
Contacteer:

Ik heb met de Laguna vergelijkbare problemen gehad. Bij mij was de brandstof opvoerpomp kapot...
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Joost Pennings
Berichten: 57
Lid geworden op: di 19 jul 2005 12:07
Locatie: Gemert
Contacteer:

Tja, beide opties heb ik ook overwogen...

Maar Ronald, kwam er ook echt lucht in de leidingen bij het brandstof filter toen je brandstof opvoerpomp kapot was?? Dat de lucht bij het filter blijft hangen is omdat daar volgens mij het hoogste punt is. Wil dus niet zeggen dat daar ook het "lek" zit...

Mark, ik had het als eerste met een volle tank... toen heb ik die tank half leeg gereden op weg naar Duitsland. Op de snelweg gewoon 130, en nog een paar keer ingehaald en zo.... niks aan het handje... eenmaal op de afslag was het weer raak... In duitsland ook nog het een en ander gereden, maar zolanbg ik het gas stabiel hield was er niets aan de hand...

Zaterdag heb ik zelf wat slangen vervangen, geen resultaat... Toen heb ik hem naar een kennis van me gebracht, een dieselpompen specialist en zo...

Hij wist me na wat onderzoek te melden dat er een slangetje van de injector retour bij vacuum lucht lekte, bij overdruk overigens niet.
De lucht is nu dus uit de leidingen, maar het af slaan doet hij nog steeds!

Hij gaat vandaag eens kijken of de distributieriem toevallig niet per ongeluk een klein beetje van tijd af staat... En als dat goed is dan zal hij verder gaan zoeken, en dan laat ik wel weer wat weten...
Duupke (Ronald)
Berichten: 4602
Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
Contacteer:

Op lucht in de leidingen heb ik eigenlijk helemaal niet gelet.
Het was eigenlijk gelijk al duidelijk dat het om het opvoerpompje ging.
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Joost Pennings
Berichten: 57
Lid geworden op: di 19 jul 2005 12:07
Locatie: Gemert
Contacteer:

Ohja, ik heb die EGR klep trouwens nog liggen...

Mocht iemand 'm nodig hebben hoor ik het wel!!

Puik exemplaar, hartstikke goed getest en werkt als een dolle!!
Plaats reactie