Start probleem Twingo Helios

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Renier

Ik heb sinds kort een start probleem met mijn Twingo Helios uit 1999 (1.2 8V motor). Ik heb deze een half jar geleden 2e hands gekocht.

Voor de 2e keer nu wil hij nu opeens niet meer starten. :(

Terwijl ik hem daarvoor 2 minuten geleden van de oprit heb gereden en waarbij hij zoals altijd direkt met volle overtuiging als een zonnetje had gestart. :s
Als je de sleutel vanaf de contactstand doordraait om te starten gaan alle dashboard lampjes uit en hoor je hooguit heel even een zacht geluid van onder de motorkap (startrelais?). Het lijkt net als je hem doordraait of opeens alle spanning weg is. De startmotor gaat in ieder geval niet draaien.

Het lijkt erop dat er ergens een stroomstoring in het systeem zit/is geweest, want net als bij de eerste keer staat de radiocode weer op 0000, dwz dat hij even zonder stroom is geweest.

Misschien dat de startblokkering hem niet vrijgeeft of zo? Al knippert dan het rode lampje altijd snel, dat is nu niet het geval. Ik heb beide sleutels geprobeerd, maakt geen verschil. Ook opnieuw vergrendelen en ontgrendelen en dan weer proberen te starten maakt niets uit.

Bij aanduwen start de motor wel direkt. Bij de eerste keer met dit probleem direkt naar de verkopende (Peugeot) dealer geweest en daar aangekomen startte hij elke keer weer als een zonnetje. Ze hebben hem zelfs een nacht buiten laten staan en de volgende (koude) ochtend startte hij ook diverse keren weer als een zonnetje.
Ze hebben de accu daar helemaal doorgemeten en die was nog zeer goed, ziet er ook nog uit als nieuw. Ik kon dus weer naar huis zonder dat het probleem daar was geconstateerd. :(

Kan het het startrelais zelf zijn? Maar wat kan er dan de oorzaak van zijn dat de radio tijdelijk zonder stroom heeft gezeten? Alle zekeringen heb ik zelf al gecheckt.

Hij heeft nu wel een week stil gestaan en het is natuurlijk met de regen van afgelopen dagen erg vochtig, dus mogelijk dat dat een rol speelt? Wel raar dat hij dan eerst wel perfect start en 2 minuten later opeens niet meer.

Heeft iemand enig idee waarin we dit moeten zoeken?
Dan kan ik hopelijk met een gericht verhaal terug naar de Peugeot dealer!

Het probleem is gelukkig nog net onder de garantie periode ontstaan, dus dat scheelt weer een hoop zorgen :)
Laatst gewijzigd door Renier op zo 31 aug 2008 8:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Duupke (Ronald)
Contacteer:

Is het massalint nog goed (bevestigd)?
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Renier

Weet je ook waar dat in de Twingo zit? Dan kan ik even kijken!
Duupke (Ronald)
Contacteer:

Volg de draad aan de min-pool van de accu. Die zal wel naar het blok of de bak gaan.
Renier

Die mindraad loopt op een gegeven moment uit het zicht weg, ik kan niet zien waar hij uiteindelijk heen loopt helaas.
-PAZ-
Über-Spammer

Heb je niet gewoon een gare startmotor??
R5GTT. Drive it like you stole it
Duupke (Ronald)
Contacteer:

Valt dan ook de hele auto zonder stroom?
-PAZ-
Über-Spammer

:lol: :lol: Niet helemaal goed gelezen |:

Nee dan zal het idd niet aan de startmotor liggen, maar zal er hier of daar een slecht contact zitten.
R5GTT. Drive it like you stole it
Renier

-PAZ- schreef:Heb je niet gewoon een gare startmotor??
Zou natuurlijk kunnen. Auto is tenslotte 9 jaar oud.

Maar hij start altijd direct met volle overtuiging. Alleen enkele weken geleden 1x niet en nu dus weer niet. Dat vind ik het rare. Bij een gare startmotor zou ik denken dat het starten langzaamaan steeds moeizamer gaat?

En ik vind het vooral ook erg vreemd dat de radio zonder stroom heeft gezeten in beide gevallen. Alsof er ergens sluiting is wat alle spanning wegtrekt.
Twingalto
Contacteer:

Is het niet gewoon een simpele accu? Meet de accu eens door met een (goedkope)multimeter. Een goed geladen accu moet ongeveer op 12,7/13,2 Volt zitten. Er kan best 1 cel stuk wezen. Dan heb je 2Volt minder spanning. Mocht je auto wel starten en het dynamolampje blijft branden, dan kan het ook nog een defecte dynamo wezen. En als ie wel uitgaat, dan kun je ook als de motor draait de spanning weer meten. Dan moet ie plm 13,8/14,2 Volt wezen. Dat zoemend geluid is waarschijnlijk niets verontrustend. Dat is de elec.brandstofpomp die je hoort. Het is geen automaat toch? Laat het maar ff horen. (D)

Greetz Willem
Renier

Probleem is ondertussen opgelost, was toch inderdaad de accu. Is onder garantie een nieuwe ingezet en sindsdien nooit meer problemen :p
Plaats reactie