rollenbank/dynamometer

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Weet ik niet. Was een vraag van mij.

Een kleine denkwijze van mij :
Je brandstof wordt in meer gecomprimeerde toestand ontstoken/ontbrand waarbij ik mij voor kan stellen dat de temperatuur van de uitlaatgassen hoger wordt. Met dus meer belasting voor o.a je turbo.

Klopt toch ?? Of zie ik iets over het hoofd ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hee menno dat wist ik weer niet .
weer wat geleerd dus (Y)

mooi he zon forum

ga ik de mijne eens effe een graad of 2a3 vervroegen en kijken wat ie dan doet.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Arco Straver schreef: Een voorbeeld uit : http://www.turbologix.co.za/egtafr.htm (en zo zijn er wel meerdere)
For maximum power and reliability on turbo charged vehicles, the optimal Air Fuel Readings (AFR) are usually between 11.3 and 12.2. On the other hand are AFR between 14.0 and 14.7 much better for fuel economy. The lower the value the richer the fuel mixture. So, it is actually very simple to now set your race car up for reliability as well as fuel economy with one single precision tune.
Wat is er nou belangrijker als je grote vermogens wil draaien? Fuel economy of de boel heel houden?? Bij een serieus vermogen wil je i.v.m. de betrouwbaarheid toch echt wel aan de rijke kant zitten: AFR rond de 12. Dan moet je ook niet zeuren over een paar litertjes peut die je extra opstookt ;) ... als je maar lol hebt en je blok heel houdt! :P
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Vervroegen levert wat winst op, maar vergroot de kans op pingelen, tenminste bij een atmosferische motor, vandaar dat er bij mij octaanbooster in gaat.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Luco/Alpine-racer schreef:Vervroegen levert wat winst op, maar vergroot de kans op pingelen, tenminste bij een atmosferische motor, vandaar dat er bij mij octaanbooster in gaat.
Ik wilde het net zeggen... (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

nu verbruik heeft mij nog nooit ene moer kunnen schelen
als je maar lol hebt dat motto heb ik.

en ik pleur er ook altijd octaanbooster in.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja er zijn grenzen, ringrijden met een RX7 is ook weer geen pretje :p
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Octaan booster is toch geen compensatie voor een verkeerde of op de grens liggende AFR??
R5GTT. Drive it like you stole it
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

-PAZ- schreef:Octaan booster is toch geen compensatie voor een verkeerde of op de grens liggende AFR??
Nee maar als je de ontsteking vervroegd heb je eerder kans op pingelen en dat heft de octaanbooster weer op :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Ja dat gedeelte wist ik wel al :)
R5GTT. Drive it like you stole it
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

We zijn lekker bezig met z'n allen ;) (I)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

zoveel mensen zoveel meningen.
Misschien is inderdaad de afr wat hoger als ze het achteraan in de uitlaat meten?
Meter op mijn dash geeft iig aan dat die niet te arm rijdt en de uitlaattemperatuur is perfect, ook onder vollast, dus ik heb er wel vertrouwen in.
Ik rij ook op veel minder vermogen.
En aangezien ik al een blokje gesloopt hebt door te arm mengsel is deze afgesteld bij bccp en die vertrouw ik blindelings.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

(Y)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

ik zal eens kijken voor een uitlaatgas temp meter, wil wel eens weten wat mijn temp doet.
Waar haal je die dingen voor een fatsoenlijke prijs??
R5GTT. Drive it like you stole it
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Luco/Alpine-racer schreef: Misschien is inderdaad de afr wat hoger als ze het achteraan in de uitlaat meten?
twijfel je daar aan ? Het is niet voor niks dat de sensor zo dicht mogelijk bij de turbo geplaatst wordt :wink:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

-PAZ- schreef:ik zal eens kijken voor een uitlaatgas temp meter, wil wel eens weten wat mijn temp doet.
Waar haal je die dingen voor een fatsoenlijke prijs??
Edelbrock 6593 Air/Fuel Ratio Digital Gauge Monitor

Lijkt me vrij goedkoop. Heb ze van Apexi gezien, maar die waren iets duurder.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

voor een AFR raad ik toch (persoonlijk) Innovate aan.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Arco Straver schreef:
-PAZ- schreef:ik zal eens kijken voor een uitlaatgas temp meter, wil wel eens weten wat mijn temp doet.
Waar haal je die dingen voor een fatsoenlijke prijs??
Edelbrock 6593 Air/Fuel Ratio Digital Gauge Monitor

Lijkt me vrij goedkoop. Heb ze van Apexi gezien, maar die waren iets duurder.
btw Arco, AFR is geen EGT systeem.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SPA-Desi ... 240%3A1318
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

De LC-1 in combi met de G2 ??

http://www.innovatemotorsports.com/prod ... _gauge.php

"Iets" duurder, maar wel mooie spulletjes. (Y)

Met mogelijkheid tot aansluiten bv laptop ?? (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

|:

Yeps... zijn zo bezig met AFR, dat ik Paz z'n post niet goed lees.
Hij wil een EGT hebben.... (0)

Wat ik postte was een AFR. (F)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Wideband EGT KLIK
Laatst gewijzigd door Arco op zo 18 jan 2009 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

die bovenstaande link is trouwens een leuke prijs (huidig 96$) terwijl dat kitje eigenlijk 300€ kost:

http://www.spa-uk.co.uk//design/product ... ?objid=205
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Arco Straver schreef:Dan is dit een schijntje voor een AFR met EGT.... maar is het dan wel wat ??KLIK
narrow band , nope...niet mijn ding
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Nee idd... narrow band AFR heb je niks aan... even doorsparen en dan een fatsoenlijke wideband kopen, zoals de LC-1 (heb ik ook (Y) )
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

egt koop je ook bij conrad voor weinig.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Arco Straver schreef:|:

Yeps... zijn zo bezig met AFR, dat ik Paz z'n post niet goed lees.
Hij wil een EGT hebben.... (0)

Wat ik postte was een AFR. (F)
Ik wil er idd een EGT op hebben, een lambda sonde zit er nu al in.

Zal eens kijken waar ik voor een goede prijs een kan vinden.
R5GTT. Drive it like you stole it
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Weet iemand trouwens toevallig of het veel uitmaakt voor de air flow naar je radiator als je i.p.v. een fmic een gmic hebt? Lijkt mij toch dat die "in de weg" zit... aangezien hij gewoon pal voor de radiator staat...
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Dat maakt nogal wat uit, daar zijn de meeste gtt die rijden met fmic ook voorzien van een grotere radiator.
R5GTT. Drive it like you stole it
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

als je ic vlak voor je rad zit en toch voldoende rijwind heeft gata het volgens mij niet veel uitmaken. Dan plaats je de fan op de ic , ipv op de rad.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

-jo- schreef:als je ic vlak voor je rad zit en toch voldoende rijwind heeft gata het volgens mij niet veel uitmaken. Dan plaats je de fan op de ic , ipv op de rad.
Nee nee... ik bedoel de ic voor de rad (zoals je het ziet als je voor de auto staat). Dan blijft de fan gewoon op de rad zitten. Mijn vraag was alleen of een ic dan veel wind van de rad wegneemt...
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

-PAZ- schreef: Ik wil er idd een EGT op hebben, een lambda sonde zit er nu al in.

Zal eens kijken waar ik voor een goede prijs een kan vinden.
Is dit misschien iets voor jou? Prijs valt ook wel mee vind ik...

http://www.plxdevices.co.uk/product/sensor/sm_EGT.php
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

voor 86 eurie ben je klaar voor een EGT van Conrad..
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Luco/Alpine-racer schreef:zoveel mensen zoveel meningen.
Misschien is inderdaad de afr wat hoger als ze het achteraan in de uitlaat meten?
Meter op mijn dash geeft iig aan dat die niet te arm rijdt en de uitlaattemperatuur is perfect, ook onder vollast, dus ik heb er wel vertrouwen in.
Ik snap al wat er bij jou aan de hand is... je hebt vast zo'n AFR metertje die geen getal weergeeft, maar alleen een aantal lampjes o.i.d. die rijk of arm aangeven. Klopt dat?
In dat geval geeft dat metertje van jou bij vollast idd aan dat het mengsel goed is, terwijl het mengsel bij turbomotoren onder vollast rijker moet zijn dan bij "normale" motoren! Ik zie op mijn metertje de echte AFR waarde, dus ik kan dan zelf bepalen of dat rijk of arm is...
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

sieger everts schreef:voor 86 eurie ben je klaar voor een EGT van Conrad..
heb je daar een linkje van?? :)
R5GTT. Drive it like you stole it
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

conrad.nl :D

1 stuk(s) Temperatuur Sensor
1 stuk(s) Klemschroefstuk M8X1 D=1,1
1 stuk(s) LED Aanduider GTH 2448/1
Plaats reactie