rollenbank/dynamometer
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Weet ik niet. Was een vraag van mij.
Een kleine denkwijze van mij :
Je brandstof wordt in meer gecomprimeerde toestand ontstoken/ontbrand waarbij ik mij voor kan stellen dat de temperatuur van de uitlaatgassen hoger wordt. Met dus meer belasting voor o.a je turbo.
Klopt toch ?? Of zie ik iets over het hoofd ??
Een kleine denkwijze van mij :
Je brandstof wordt in meer gecomprimeerde toestand ontstoken/ontbrand waarbij ik mij voor kan stellen dat de temperatuur van de uitlaatgassen hoger wordt. Met dus meer belasting voor o.a je turbo.
Klopt toch ?? Of zie ik iets over het hoofd ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
hee menno dat wist ik weer niet .
weer wat geleerd dus
mooi he zon forum
ga ik de mijne eens effe een graad of 2a3 vervroegen en kijken wat ie dan doet.
weer wat geleerd dus

mooi he zon forum
ga ik de mijne eens effe een graad of 2a3 vervroegen en kijken wat ie dan doet.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Wat is er nou belangrijker als je grote vermogens wil draaien? Fuel economy of de boel heel houden?? Bij een serieus vermogen wil je i.v.m. de betrouwbaarheid toch echt wel aan de rijke kant zitten: AFR rond de 12. Dan moet je ook niet zeuren over een paar litertjes peut die je extra opstooktArco Straver schreef: Een voorbeeld uit : http://www.turbologix.co.za/egtafr.htm (en zo zijn er wel meerdere)
For maximum power and reliability on turbo charged vehicles, the optimal Air Fuel Readings (AFR) are usually between 11.3 and 12.2. On the other hand are AFR between 14.0 and 14.7 much better for fuel economy. The lower the value the richer the fuel mixture. So, it is actually very simple to now set your race car up for reliability as well as fuel economy with one single precision tune.


-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Vervroegen levert wat winst op, maar vergroot de kans op pingelen, tenminste bij een atmosferische motor, vandaar dat er bij mij octaanbooster in gaat.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Ik wilde het net zeggen...Luco/Alpine-racer schreef:Vervroegen levert wat winst op, maar vergroot de kans op pingelen, tenminste bij een atmosferische motor, vandaar dat er bij mij octaanbooster in gaat.

nu verbruik heeft mij nog nooit ene moer kunnen schelen
als je maar lol hebt dat motto heb ik.
en ik pleur er ook altijd octaanbooster in.
als je maar lol hebt dat motto heb ik.
en ik pleur er ook altijd octaanbooster in.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Nee maar als je de ontsteking vervroegd heb je eerder kans op pingelen en dat heft de octaanbooster weer op-PAZ- schreef:Octaan booster is toch geen compensatie voor een verkeerde of op de grens liggende AFR??

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
We zijn lekker bezig met z'n allen



-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
zoveel mensen zoveel meningen.
Misschien is inderdaad de afr wat hoger als ze het achteraan in de uitlaat meten?
Meter op mijn dash geeft iig aan dat die niet te arm rijdt en de uitlaattemperatuur is perfect, ook onder vollast, dus ik heb er wel vertrouwen in.
Ik rij ook op veel minder vermogen.
En aangezien ik al een blokje gesloopt hebt door te arm mengsel is deze afgesteld bij bccp en die vertrouw ik blindelings.
Misschien is inderdaad de afr wat hoger als ze het achteraan in de uitlaat meten?
Meter op mijn dash geeft iig aan dat die niet te arm rijdt en de uitlaattemperatuur is perfect, ook onder vollast, dus ik heb er wel vertrouwen in.
Ik rij ook op veel minder vermogen.
En aangezien ik al een blokje gesloopt hebt door te arm mengsel is deze afgesteld bij bccp en die vertrouw ik blindelings.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
twijfel je daar aan ? Het is niet voor niks dat de sensor zo dicht mogelijk bij de turbo geplaatst wordtLuco/Alpine-racer schreef: Misschien is inderdaad de afr wat hoger als ze het achteraan in de uitlaat meten?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Edelbrock 6593 Air/Fuel Ratio Digital Gauge Monitor-PAZ- schreef:ik zal eens kijken voor een uitlaatgas temp meter, wil wel eens weten wat mijn temp doet.
Waar haal je die dingen voor een fatsoenlijke prijs??
Lijkt me vrij goedkoop. Heb ze van Apexi gezien, maar die waren iets duurder.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
btw Arco, AFR is geen EGT systeem.Arco Straver schreef:Edelbrock 6593 Air/Fuel Ratio Digital Gauge Monitor-PAZ- schreef:ik zal eens kijken voor een uitlaatgas temp meter, wil wel eens weten wat mijn temp doet.
Waar haal je die dingen voor een fatsoenlijke prijs??
Lijkt me vrij goedkoop. Heb ze van Apexi gezien, maar die waren iets duurder.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SPA-Desi ... 240%3A1318
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
De LC-1 in combi met de G2 ??
http://www.innovatemotorsports.com/prod ... _gauge.php
"Iets" duurder, maar wel mooie spulletjes.
Met mogelijkheid tot aansluiten bv laptop ??
http://www.innovatemotorsports.com/prod ... _gauge.php
"Iets" duurder, maar wel mooie spulletjes.

Met mogelijkheid tot aansluiten bv laptop ??

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda

Yeps... zijn zo bezig met AFR, dat ik Paz z'n post niet goed lees.
Hij wil een EGT hebben....

Wat ik postte was een AFR.

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Wideband EGT KLIK
Laatst gewijzigd door Arco op zo 18 jan 2009 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
die bovenstaande link is trouwens een leuke prijs (huidig 96$) terwijl dat kitje eigenlijk 300€ kost:
http://www.spa-uk.co.uk//design/product ... ?objid=205
http://www.spa-uk.co.uk//design/product ... ?objid=205
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Nee idd... narrow band AFR heb je niks aan... even doorsparen en dan een fatsoenlijke wideband kopen, zoals de LC-1 (heb ik ook
)

egt koop je ook bij conrad voor weinig.
Ik wil er idd een EGT op hebben, een lambda sonde zit er nu al in.Arco Straver schreef:![]()
Yeps... zijn zo bezig met AFR, dat ik Paz z'n post niet goed lees.
Hij wil een EGT hebben....![]()
Wat ik postte was een AFR.
Zal eens kijken waar ik voor een goede prijs een kan vinden.
R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Weet iemand trouwens toevallig of het veel uitmaakt voor de air flow naar je radiator als je i.p.v. een fmic een gmic hebt? Lijkt mij toch dat die "in de weg" zit... aangezien hij gewoon pal voor de radiator staat...
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Nee nee... ik bedoel de ic voor de rad (zoals je het ziet als je voor de auto staat). Dan blijft de fan gewoon op de rad zitten. Mijn vraag was alleen of een ic dan veel wind van de rad wegneemt...-jo- schreef:als je ic vlak voor je rad zit en toch voldoende rijwind heeft gata het volgens mij niet veel uitmaken. Dan plaats je de fan op de ic , ipv op de rad.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Is dit misschien iets voor jou? Prijs valt ook wel mee vind ik...-PAZ- schreef: Ik wil er idd een EGT op hebben, een lambda sonde zit er nu al in.
Zal eens kijken waar ik voor een goede prijs een kan vinden.
http://www.plxdevices.co.uk/product/sensor/sm_EGT.php
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
voor 86 eurie ben je klaar voor een EGT van Conrad..
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
- Locatie: Sittard
Ik snap al wat er bij jou aan de hand is... je hebt vast zo'n AFR metertje die geen getal weergeeft, maar alleen een aantal lampjes o.i.d. die rijk of arm aangeven. Klopt dat?Luco/Alpine-racer schreef:zoveel mensen zoveel meningen.
Misschien is inderdaad de afr wat hoger als ze het achteraan in de uitlaat meten?
Meter op mijn dash geeft iig aan dat die niet te arm rijdt en de uitlaattemperatuur is perfect, ook onder vollast, dus ik heb er wel vertrouwen in.
In dat geval geeft dat metertje van jou bij vollast idd aan dat het mengsel goed is, terwijl het mengsel bij turbomotoren onder vollast rijker moet zijn dan bij "normale" motoren! Ik zie op mijn metertje de echte AFR waarde, dus ik kan dan zelf bepalen of dat rijk of arm is...
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
conrad.nl
1 stuk(s) Temperatuur Sensor
1 stuk(s) Klemschroefstuk M8X1 D=1,1
1 stuk(s) LED Aanduider GTH 2448/1

1 stuk(s) Temperatuur Sensor
1 stuk(s) Klemschroefstuk M8X1 D=1,1
1 stuk(s) LED Aanduider GTH 2448/1