rollenbank/dynamometer
-
AFR bij vollast is optimaal tussen 12.1 en 12.4... mengsel wordt niet armer dan 12.5, dus da's wel goed hoor 
Ik ga trouwens de turbodruk eens verlagen van 1.4 naar 1.2... op aanraden van andere mensen hier
Dan zal de AFR bij vollast ook wel meer richting de 12 gaan.

Ik ga trouwens de turbodruk eens verlagen van 1.4 naar 1.2... op aanraden van andere mensen hier

Dan zal de AFR bij vollast ook wel meer richting de 12 gaan.
-
- Contacteer:
ja , was achteraf niet nodig geweest, de 2 nokjes aan de onderkant moeten van de IC af geslepen worden en dan past hij precies in een fase1 bumper.Jan Theeven schreef:Ok dansieger everts schreef: ik heb dezelfde
80 eurie moest ik er voor betalen, voldoet goed.Vermogenswinst zal wel niet voelbaar zijn, of wel? Alleen meetbaar op een dyno? Heb jij nog iets moeten afzagen/slopen?
-
Ik denk toch wel dat je met zo'n fmic veel meer wind pakt hoor... en daardoor wel een paar pk kunt winnen... tenminste, dat zegt iedereen hier 

Ok, als jij 't aandurftJan Theeven schreef:AFR bij vollast is optimaal tussen 12.1 en 12.4... mengsel wordt niet armer dan 12.5, dus da's wel goed hoor![]()

Ben wel benieuwd naar verloop van je klepspeling, en levensduur turbo en spruitstuk. Keep us posted.
rev it like a rental
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Menno ....wat zou het dan moeten zijn ?
Die 12.5 (lambda 0.85) is prima voor maximale power, maar bij hogere toerentallen ga je doorgaans nog een stuk rijker, om de temperaturen binnen de perken te houden. Met name bij turbo-motoren is dit een issue, veel turbo-auto's gaan wel tot lambda 0.7 (AFR 10.3 ). Zelfs benzinemotoren beginnen dan zo'n beetje te roeten
Hoe rijk je precies nodig hebt is per motor verschillend, dus je kan of op safe spelen, en lekker rijk gaan zitten, of uitlaatgastemperatuur meten. Voor een lange levensduur is zo'n 850 graden mooi, met pieken naar 900 ofzo. Bij die 12.5 verwacht ik dat je wel op 1000 graden zit. Eventjes gaat dit wel goed, maar bij langere duur veroudert alles wel heeel snel. Met ontstekingstiming kan je hier trouwens ook nog wel wat invloed op uitoefenen, maar ik ken het verloop van een gt-tje niet.

rev it like a rental
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
Idd... bedankt voor de info 

-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
Dus lager is beter.Menno schreef:Die 12.5 (lambda 0.85) is prima voor maximale power, maar bij hogere toerentallen ga je doorgaans nog een stuk rijker, om de temperaturen binnen de perken te houden. Met name bij turbo-motoren is dit een issue, veel turbo-auto's gaan wel tot lambda 0.7 (AFR 10.3 ). Zelfs benzinemotoren beginnen dan zo'n beetje te roetenHoe rijk je precies nodig hebt is per motor verschillend, dus je kan of op safe spelen, en lekker rijk gaan zitten, of uitlaatgastemperatuur meten. Voor een lange levensduur is zo'n 850 graden mooi, met pieken naar 900 ofzo. Bij die 12.5 verwacht ik dat je wel op 1000 graden zit. Eventjes gaat dit wel goed, maar bij langere duur veroudert alles wel heeel snel. Met ontstekingstiming kan je hier trouwens ook nog wel wat invloed op uitoefenen, maar ik ken het verloop van een gt-tje niet.
Vreemd dat ze in goes zeiden dat die van mij ietsje te rijk was, terwijl die in toerenverloop dus van 14 in lage toeren terugloopt naar ongeveer 12.5 op vollast in hogere toeren.
Nu snap ik er helemaal niks meer van
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
Dat idee had ik in 1ste instantie ook.
In Goes gaf die Groene in 2007 een waarde van +/- 13.5 tot nt onder de 12 bij volgas als ik me niet vergis en dat was toen goed vertelde hij me.
(standaard turbo op 0.9 bar met standaard carb. met sproeier 130 dacht ik)
In Goes gaf die Groene in 2007 een waarde van +/- 13.5 tot nt onder de 12 bij volgas als ik me niet vergis en dat was toen goed vertelde hij me.
(standaard turbo op 0.9 bar met standaard carb. met sproeier 130 dacht ik)
-
Dan lijkt het alsof ze in Goes niet echt veel verstand van AFR's hebben...
Alles boven de 12.5 bij vollast is écht niet goed hoor! Met mijn gemodificeerde originele carburateur had ik een AFR bij vollast van hoog in de 10/laag in de 11, wat ik te rijk vond. Nu met de gp A carb zit ik dus laag in de 12, wat mij beter leek. Boven de 13 gaat het gewoon echt gevaarlijk worden hoor...

Alles boven de 12.5 bij vollast is écht niet goed hoor! Met mijn gemodificeerde originele carburateur had ik een AFR bij vollast van hoog in de 10/laag in de 11, wat ik te rijk vond. Nu met de gp A carb zit ik dus laag in de 12, wat mij beter leek. Boven de 13 gaat het gewoon echt gevaarlijk worden hoor...
-
...maar wie ben ik? 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik snap het echt niet meer, mijn afr meter geeft te rijk aan bij de waardes van de rollenbank.
Tevens loopt de temperatuur ook niet op tot boven de 900 a 950 graden
Tevens loopt de temperatuur ook niet op tot boven de 900 a 950 graden
-
Wat is te rijk dan volgens jou?
Hier trouwens een interessant artikel over waarom een (te) rijk mengsel ook niet goed is:
http://innovatemotorsports.com/resources/rich.php
Als we dat verhaal nou met mijn ervaringen en die van Menno combineren, dan lijkt mij een AFR bij vollast van hoog in de 11 prima... mee eens Menno?
Van EGT's heb ik helaas (nog) geen verstand...
Hier trouwens een interessant artikel over waarom een (te) rijk mengsel ook niet goed is:
Als we dat verhaal nou met mijn ervaringen en die van Menno combineren, dan lijkt mij een AFR bij vollast van hoog in de 11 prima... mee eens Menno?

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Daar geven ze dus tussen de 12 en 13 aanJan Theeven schreef:Wat is te rijk dan volgens jou?
Mijn meter geeft aan dat die IETSJE te rijk staat onder vollast en bij constante snelheid precies goed
uitdraai met afr van mijn gt staat in net carburateurdraadje
-
Als je richting de 13 gaat, issie dus ietsje te ARM... hoe lager het getal, hoe rijker. Laag in de 12 is goed, maar als je het niet erg vindt om ietsje vermogen in te leveren in ruil voor een betere betrouwbaarheid, dan is hoog in de 11 beter 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
hier mijn afr
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.jpg[/img]
[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... rge%29.jpg[/img]
-
Ik had 'm gezien ja... ik vind 'm toch echt te arm bij hoge toerentallen hoor... tot 5000 toeren zéker...
R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Als die van mij dan al arm loopt is die van jouw helemaal erg-PAZ- schreef:Hier de link naar mijn dyno print
http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... %20gtt.JPG

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
gtt he kijk naar de pk's

-
Dattie nog heel is zeg...-PAZ- schreef:Hier de link naar mijn dyno print

Nee maar serieus... da's echt behoorlijk arm! Als ik jou was zou ik de second stage sproeier vergroten.
-
De 5GTT heeft toch een turbomotor?Robke schreef:Jullie zitten nu de ideale AFR van N/A en turbomotoren door elkaar te halen, een N/A motor mag wat armer draaien bij hogere toerentallen want het wordt niet zo warm als met drukvulling.....

Kut zo'n carb 

-
Dao höbse Riël auch waer!! 

Ding is nog steeds heel hoorJan Theeven schreef:Dattie nog heel is zeg...-PAZ- schreef:Hier de link naar mijn dyno print
Nee maar serieus... da's echt behoorlijk arm! Als ik jou was zou ik de second stage sproeier vergroten.

Heb hem af laten stellen bij dyno-jet in goes, en heb alle vertrouwen in hun werk

R5GTT. Drive it like you stole it
-
Tja... dat is jouw keuze... ik hoop voor je dat je geen motorschade krijgt op den duur... het is gewoon een feit dat je zeker niet armer dan 12.5 moet gaan bij vollast...
-
- Über-Spammer
Met mijn beknopte kennis :
Ff het internet opgedoken en gaan zoeken naar AFR-ratio's voor een turbo-motor.
Het is niet allemaal goed of slecht als je AFR +/- 13 is. Het is afhankelijk van hoe je de motor/carburateur afsteld.
Een carburateur kan je niet ff tijdens het rijden afstellen en zal je dus een compromis moeten zoeken, terwijl een injectiemotor deze altijd zal blijven afregelen.
Een voorbeeld uit : http://www.turbologix.co.za/egtafr.htm (en zo zijn er wel meerdere)
En ook ik heb vertrouwen in Goes / Henk van FastChip met hetgeen ze doen.
Ik bedacht me opeens dat je in Goes nooit echt exact je AFR kan meten, als je er geen 1 hebt in je auto. Ze doen dat aan de hand van je uitlaatgassen, terwijl er wordt geadviseerd je meter tussen de 12 en 38 inch te plaatsen van je spruitstuk / turbo.
Maar of dat echt zoveel uitmaakt ??
Ff het internet opgedoken en gaan zoeken naar AFR-ratio's voor een turbo-motor.
Het is niet allemaal goed of slecht als je AFR +/- 13 is. Het is afhankelijk van hoe je de motor/carburateur afsteld.
Een carburateur kan je niet ff tijdens het rijden afstellen en zal je dus een compromis moeten zoeken, terwijl een injectiemotor deze altijd zal blijven afregelen.
Een voorbeeld uit : http://www.turbologix.co.za/egtafr.htm (en zo zijn er wel meerdere)
Kortom, een AFR van 13 is ook niet verkeerd voor een turbo-motor als ik het zo mag herleiden....For maximum power and reliability on turbo charged vehicles, the optimal Air Fuel Readings (AFR) are usually between 11.3 and 12.2. On the other hand are AFR between 14.0 and 14.7 much better for fuel economy. The lower the value the richer the fuel mixture. So, it is actually very simple to now set your race car up for reliability as well as fuel economy with one single precision tune.
En ook ik heb vertrouwen in Goes / Henk van FastChip met hetgeen ze doen.
Ik bedacht me opeens dat je in Goes nooit echt exact je AFR kan meten, als je er geen 1 hebt in je auto. Ze doen dat aan de hand van je uitlaatgassen, terwijl er wordt geadviseerd je meter tussen de 12 en 38 inch te plaatsen van je spruitstuk / turbo.
Maar of dat echt zoveel uitmaakt ??
Laatst gewijzigd door Arco op zo 18 jan 2009 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
om alles nog maar eens samen te vatten:
het antwoord op jullie vragen is dus???
uitlaatgastemperatuur meten en AFR.
vervolgens zelf lekker weten met wat voor waardes je wil gaan rijden,
en hoeveel risico je wil lopen.
en waarom experimenteerd niemand met je ontsteking verlaten?
levert wel iets vermogen in en temperatuur schiet omhoog.
maar minder kans op pingelen.
het antwoord op jullie vragen is dus???
uitlaatgastemperatuur meten en AFR.
vervolgens zelf lekker weten met wat voor waardes je wil gaan rijden,
en hoeveel risico je wil lopen.
en waarom experimenteerd niemand met je ontsteking verlaten?
levert wel iets vermogen in en temperatuur schiet omhoog.
maar minder kans op pingelen.
Laatst gewijzigd door mark 5t op zo 18 jan 2009 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
Mee eens Mark. Ga je vermogens draaien, dan is de AFR zoals al zo vaak gezegd een must om het e.e.a. correct af te stellen.
Maar ontsteking verlaten ?? Krijgt je uitlaatspruitstuk van een GTT dan niet nog meer op z'n donder ??

Maar ontsteking verlaten ?? Krijgt je uitlaatspruitstuk van een GTT dan niet nog meer op z'n donder ??
sorry foutje aangepast 

Met verlaten stook je 't alleen maar nog meer op. Niet doen dus !!!!
Pingelen zal een gt'tje bij hoge toerentallen toch nie meer doen (weinig vulling), dus eventeel nog wat vervroegen. Maar lijkt me goed om dan de orginele curve eens te zien.
Pingelen zal een gt'tje bij hoge toerentallen toch nie meer doen (weinig vulling), dus eventeel nog wat vervroegen. Maar lijkt me goed om dan de orginele curve eens te zien.
rev it like a rental