rollenbank/dynamometer

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

@Jan:
12.5 bij hoog toerental vollast is wel zuinigjes hoor.
rev it like a rental
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

AFR bij vollast is optimaal tussen 12.1 en 12.4... mengsel wordt niet armer dan 12.5, dus da's wel goed hoor :)

Ik ga trouwens de turbodruk eens verlagen van 1.4 naar 1.2... op aanraden van andere mensen hier ;)
Dan zal de AFR bij vollast ook wel meer richting de 12 gaan.
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

Jan Theeven schreef:
sieger everts schreef: ik heb dezelfde

80 eurie moest ik er voor betalen, voldoet goed.
Ok dan (Y) Vermogenswinst zal wel niet voelbaar zijn, of wel? Alleen meetbaar op een dyno? Heb jij nog iets moeten afzagen/slopen? ;)
ja , was achteraf niet nodig geweest, de 2 nokjes aan de onderkant moeten van de IC af geslepen worden en dan past hij precies in een fase1 bumper.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Ik denk toch wel dat je met zo'n fmic veel meer wind pakt hoor... en daardoor wel een paar pk kunt winnen... tenminste, dat zegt iedereen hier ;)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Jan Theeven schreef:AFR bij vollast is optimaal tussen 12.1 en 12.4... mengsel wordt niet armer dan 12.5, dus da's wel goed hoor :)
Ok, als jij 't aandurft (Y)

Ben wel benieuwd naar verloop van je klepspeling, en levensduur turbo en spruitstuk. Keep us posted.
rev it like a rental
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Menno ....wat zou het dan moeten zijn ?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Die 12.5 (lambda 0.85) is prima voor maximale power, maar bij hogere toerentallen ga je doorgaans nog een stuk rijker, om de temperaturen binnen de perken te houden. Met name bij turbo-motoren is dit een issue, veel turbo-auto's gaan wel tot lambda 0.7 (AFR 10.3 ). Zelfs benzinemotoren beginnen dan zo'n beetje te roeten :P Hoe rijk je precies nodig hebt is per motor verschillend, dus je kan of op safe spelen, en lekker rijk gaan zitten, of uitlaatgastemperatuur meten. Voor een lange levensduur is zo'n 850 graden mooi, met pieken naar 900 ofzo. Bij die 12.5 verwacht ik dat je wel op 1000 graden zit. Eventjes gaat dit wel goed, maar bij langere duur veroudert alles wel heeel snel. Met ontstekingstiming kan je hier trouwens ook nog wel wat invloed op uitoefenen, maar ik ken het verloop van een gt-tje niet.
rev it like a rental
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

(I) weer wat geleerd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Idd... bedankt voor de info (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Menno schreef:Die 12.5 (lambda 0.85) is prima voor maximale power, maar bij hogere toerentallen ga je doorgaans nog een stuk rijker, om de temperaturen binnen de perken te houden. Met name bij turbo-motoren is dit een issue, veel turbo-auto's gaan wel tot lambda 0.7 (AFR 10.3 ). Zelfs benzinemotoren beginnen dan zo'n beetje te roeten :P Hoe rijk je precies nodig hebt is per motor verschillend, dus je kan of op safe spelen, en lekker rijk gaan zitten, of uitlaatgastemperatuur meten. Voor een lange levensduur is zo'n 850 graden mooi, met pieken naar 900 ofzo. Bij die 12.5 verwacht ik dat je wel op 1000 graden zit. Eventjes gaat dit wel goed, maar bij langere duur veroudert alles wel heeel snel. Met ontstekingstiming kan je hier trouwens ook nog wel wat invloed op uitoefenen, maar ik ken het verloop van een gt-tje niet.
Dus lager is beter.
Vreemd dat ze in goes zeiden dat die van mij ietsje te rijk was, terwijl die in toerenverloop dus van 14 in lage toeren terugloopt naar ongeveer 12.5 op vollast in hogere toeren.

Nu snap ik er helemaal niks meer van
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Dat idee had ik in 1ste instantie ook.

In Goes gaf die Groene in 2007 een waarde van +/- 13.5 tot nt onder de 12 bij volgas als ik me niet vergis en dat was toen goed vertelde hij me.
(standaard turbo op 0.9 bar met standaard carb. met sproeier 130 dacht ik)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Dan lijkt het alsof ze in Goes niet echt veel verstand van AFR's hebben... :(
Alles boven de 12.5 bij vollast is écht niet goed hoor! Met mijn gemodificeerde originele carburateur had ik een AFR bij vollast van hoog in de 10/laag in de 11, wat ik te rijk vond. Nu met de gp A carb zit ik dus laag in de 12, wat mij beter leek. Boven de 13 gaat het gewoon echt gevaarlijk worden hoor...
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

...maar wie ben ik? :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ik snap het echt niet meer, mijn afr meter geeft te rijk aan bij de waardes van de rollenbank.
Tevens loopt de temperatuur ook niet op tot boven de 900 a 950 graden
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Wat is te rijk dan volgens jou?

Hier trouwens een interessant artikel over waarom een (te) rijk mengsel ook niet goed is:

http://innovatemotorsports.com/resources/rich.php

Als we dat verhaal nou met mijn ervaringen en die van Menno combineren, dan lijkt mij een AFR bij vollast van hoog in de 11 prima... mee eens Menno? :)
Van EGT's heb ik helaas (nog) geen verstand...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Jan Theeven schreef:Wat is te rijk dan volgens jou?

Hier trouwens een interessant artikel over waarom een (te) rijk mengsel ook niet goed is:

http://innovatemotorsports.com/resources/rich.php

Als we dat verhaal nou met mijn ervaringen en die van Menno combineren, dan lijkt mij een AFR bij vollast van hoog in de 11 prima... mee eens Menno? :)
Van EGT's heb ik helaas (nog) geen verstand...
Daar geven ze dus tussen de 12 en 13 aan
Mijn meter geeft aan dat die IETSJE te rijk staat onder vollast en bij constante snelheid precies goed
uitdraai met afr van mijn gt staat in net carburateurdraadje
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Als je richting de 13 gaat, issie dus ietsje te ARM... hoe lager het getal, hoe rijker. Laag in de 12 is goed, maar als je het niet erg vindt om ietsje vermogen in te leveren in ruil voor een betere betrouwbaarheid, dan is hoog in de 11 beter :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Ik had 'm gezien ja... ik vind 'm toch echt te arm bij hoge toerentallen hoor... tot 5000 toeren zéker...
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Jullie zitten nu de ideale AFR van N/A en turbomotoren door elkaar te halen, een N/A motor mag wat armer draaien bij hogere toerentallen want het wordt niet zo warm als met drukvulling.....
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

R5GTT. Drive it like you stole it
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

-PAZ- schreef:Hier de link naar mijn dyno print

http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... %20gtt.JPG
Als die van mij dan al arm loopt is die van jouw helemaal erg :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Die print die jij post is die van je gtt of van de race 5??
R5GTT. Drive it like you stole it
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

gtt he kijk naar de pk's :D :grin:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

-PAZ- schreef:Hier de link naar mijn dyno print

http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... %20gtt.JPG
Dattie nog heel is zeg... ;)

Nee maar serieus... da's echt behoorlijk arm! Als ik jou was zou ik de second stage sproeier vergroten.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Robke schreef:Jullie zitten nu de ideale AFR van N/A en turbomotoren door elkaar te halen, een N/A motor mag wat armer draaien bij hogere toerentallen want het wordt niet zo warm als met drukvulling.....
De 5GTT heeft toch een turbomotor? :P
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kut zo'n carb :lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Dao höbse Riël auch waer!! :P
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Jan Theeven schreef:
-PAZ- schreef:Hier de link naar mijn dyno print

http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... %20gtt.JPG
Dattie nog heel is zeg... ;)

Nee maar serieus... da's echt behoorlijk arm! Als ik jou was zou ik de second stage sproeier vergroten.
Ding is nog steeds heel hoor :D

Heb hem af laten stellen bij dyno-jet in goes, en heb alle vertrouwen in hun werk (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Tja... dat is jouw keuze... ik hoop voor je dat je geen motorschade krijgt op den duur... het is gewoon een feit dat je zeker niet armer dan 12.5 moet gaan bij vollast...
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Met mijn beknopte kennis :

Ff het internet opgedoken en gaan zoeken naar AFR-ratio's voor een turbo-motor.

Het is niet allemaal goed of slecht als je AFR +/- 13 is. Het is afhankelijk van hoe je de motor/carburateur afsteld.
Een carburateur kan je niet ff tijdens het rijden afstellen en zal je dus een compromis moeten zoeken, terwijl een injectiemotor deze altijd zal blijven afregelen.

Een voorbeeld uit : http://www.turbologix.co.za/egtafr.htm (en zo zijn er wel meerdere)
For maximum power and reliability on turbo charged vehicles, the optimal Air Fuel Readings (AFR) are usually between 11.3 and 12.2. On the other hand are AFR between 14.0 and 14.7 much better for fuel economy. The lower the value the richer the fuel mixture. So, it is actually very simple to now set your race car up for reliability as well as fuel economy with one single precision tune.
Kortom, een AFR van 13 is ook niet verkeerd voor een turbo-motor als ik het zo mag herleiden....

En ook ik heb vertrouwen in Goes / Henk van FastChip met hetgeen ze doen.

Ik bedacht me opeens dat je in Goes nooit echt exact je AFR kan meten, als je er geen 1 hebt in je auto. Ze doen dat aan de hand van je uitlaatgassen, terwijl er wordt geadviseerd je meter tussen de 12 en 38 inch te plaatsen van je spruitstuk / turbo.
Maar of dat echt zoveel uitmaakt ??
Laatst gewijzigd door Arco op zo 18 jan 2009 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

om alles nog maar eens samen te vatten:

het antwoord op jullie vragen is dus???

uitlaatgastemperatuur meten en AFR.
vervolgens zelf lekker weten met wat voor waardes je wil gaan rijden,
en hoeveel risico je wil lopen.

en waarom experimenteerd niemand met je ontsteking verlaten?
levert wel iets vermogen in en temperatuur schiet omhoog.
maar minder kans op pingelen.
Laatst gewijzigd door mark 5t op zo 18 jan 2009 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Mee eens Mark. Ga je vermogens draaien, dan is de AFR zoals al zo vaak gezegd een must om het e.e.a. correct af te stellen. (Y)

Maar ontsteking verlaten ?? Krijgt je uitlaatspruitstuk van een GTT dan niet nog meer op z'n donder ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

sorry foutje aangepast :p
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Met verlaten stook je 't alleen maar nog meer op. Niet doen dus !!!!
Pingelen zal een gt'tje bij hoge toerentallen toch nie meer doen (weinig vulling), dus eventeel nog wat vervroegen. Maar lijkt me goed om dan de orginele curve eens te zien.
rev it like a rental
Plaats reactie