Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
pistonpen paultje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 7 feb 2007 16:30

Steven schreef:Een 16v sloper heb je wel voor 5 meiertjes, de vraag is alleen wat moet er aangepast worden om zo'n blok d'rin te choppen? Wil best es een keertje langsrije om dat blok hard te laten vallen zodat ie past :D
Een F7p kan Frits van mij krijgen. Maar daarmee ben je simpelweg gewoon nog niet klaar. Vooral het inlaatspruitstuk is een kut-klus voor zo'n 340. (lees: ik ben druk bezig met een dergelijke ombouw). De hoofdremcilinder zit ongeveer waar Cylinder 4 zijn inlaatkanaal heeft. Én de kachelbox wil niet passen icm dat spruitstuk. Ook de kabelboom behoeft werk. En de uitlaat is ff lastig. Feit is en blijft: het is een hoop werk, voor een motor met evenveel vermogen ong. en minder koppel....
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Mooi excuus om er meteen maar een compact setje throttle bodies op te klussen (Y)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

kan je der evengoed een 21 in choppen...simpel chippie en je gaat naar 205 en 360nm
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

@Jo, daar heb je nix aan, das niet bolt on op die bak, moet niet al te gek worden.

@Paulus, vandaar dat je ze in Engeland wel ziet, daar zit die HRC natuurlijk aan de andere kant hehe...

Is de HRC niet te verplaatsen? Lars V. (Frits kent em) heeft em helemaal voorin de auto gelegd en met een stang verlengd.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-CAQMHXN7.jpg[/img]

Zit je nou buiten die forum om wel over Volvo motortjes te praten Frits? tss :D
pistonpen paultje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 7 feb 2007 16:30

Tuurlijk kijkt Frits verder, 't merk zal m weinig boeien. Zolang het maar dwars gaat en heel blijft.

Er is pas 1 LHD valver bekend. Die rijd ergens in de oekraine rond ofzoiets. Die heeft zijn rembekrachtiger verwijderd, en dan kon het nét zei hij. Dus een dubbele HRC heb ik ook al overwogen, maar daarvan vind ik de kosten nog wat te hoog. Die BMW met V8 heb ik idd ook al eens bekeken. Voorlopig heb ik dat idee in de planning staan.

Ook heb ik een volvo monteur gesproken die zei dat hij wel eens een klant had met zo'n blok in een volvo. Maar dat was voor het internet tijdperk. Dus daar hebben we weinig aan.

Als ik een camera kan regelen, komen er morgen wat foto's. Ik ga zometeen mn volvo demonteren (Y) . Overigens heb ik met deze auto niet de intentie om te gaan driften... :lol: (wat dwarsgaan op een industrieterreintje daargelaten)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gelijk heeft Frits dattie verder kijkt, al is een 16V blok betrouwbaarder dan ie denkt. Maargoed net wat jij zegt, das wel veel werk dus valt af.

Zou er een dikke 2,5pitter in donderen zonder turbo, atmosferisch blijft dat toch mooier driften dan met turbo.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Laat mij nou lekker afwachten en iedereen lekker in spanning houden :D

@ Paulus: Je zou toch nog effe moeten uitkijken of je die remstang monteerd. Lars V heeft het uiteindelijk toch anders gemaakt heb ik begrepen. Bij een aanrijding heb je namelijk kans dat je die stang door je n0ten heen krijgt (U) :lol:

Waarom hang je een 16v eigenlijk niet schuin, net zoals een redblock? Olie pickup aanpassen en gaan. Ik heb al wel gezien dat een redblock 16v wel past namelijk... :D
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Complete GTT ombouw naar volvo 340 staat te koop. Hij gaat alleen weg als ik er genoeg geld voor krijg.

Reden is dat ik een "nieuwe" driftbak volgens FIA spec ga opbouwen met een 2.3L turbo

Er is altijd baas boven baas :D

Laatste update op http://www.hendrickxmotorsport.blogspot.com

Laatste twee wedstrijden in een E30 325i gereden trouwens. Ging lekker
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Kheb nieuwe spulletjes besteld:

Versterktekoppakingset en onderblokpakkingset via MB
en een gebruikte toerboe van PAZZ

Opbouwen kan dus weer beginnen :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

De 2.3 is lange termijn?

Keep on going! 8)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Je hebt wel gelijk ja, de 2.3 is langetermijn planning. Ik heb een 360 gekocht, die ga ik gewoon FIA spec opbouwen.

Maarrrrr!

De GTT is korte termijn. Het blokje is verkocht namelijk. Ik ga zolang een renault 1700 of 2L in de 340 hangen ofzo. Gewoon maximaal cheap, en dan een maximaal VETTE 360 opbouwen.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

De turbo is vandaag op de post gegaan, dus morgen bij jouw op de stoep als het goed is :wink: (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Vorig weekend naar england geweest voor wat onderdelen :D
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Zondag m'n GTE motor ophalen. Lekker N/A brullen! Ik ben benieuwd hoe hij (niet) past. :D
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zo dat is toevallig :) Zaterdag gaat er bij iemand een GTE blok uit...is dat toevallig hetzelfde blok? (Steven (stk))

Wat zal je die turbo gaan missen (F)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Nee, dat is niet dezelfde dat ik weet.

De turbo in de 340 zal ik wel missen ja, maar de 2.3L Volvomotor in de 360 maakt dat straks helemaal goed. :lol:
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

De GTT motor is nu echt weg, verkocht.

De GTE motor is alweer bijna klaar om erin gehangen te worden. Vanochtend bezig geweest met de kabelboom. Alles ziet er simpel uit.

Fijne dagen :lol:
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

De F3N achterin de 205

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... mpleet.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ststuk.jpg[/img]

ECU Fenix/bendix

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... mputer.jpg[/img]

Het demonteren van de verkochtte GTT

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... _60437.jpg[/img]

Het uitzoeken van de kabelboom was een eitje. Een maat van me kwam effe helpen. Hij kan wel kleuren zien. Ik ben kleurenblind (D)

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... 6066-1.jpg[/img]

Een ander subframe

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... G_6065.jpg[/img]

Hee, een klopsensor. Ook leuk trouwens die standaard warmtewisselaar.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... G_6062.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... 6054-1.jpg[/img]

De rotzooi die overbleef uit de kabelboom

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... 6058-1.jpg[/img]

Koppelingsdeeltjes. Alleen de plaat was verschillend. (splines)

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... 6057-1.jpg[/img]


Top lager in de krukas

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... G_6059.jpg[/img]

En hij hangt er al in

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/mt125/FN.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... Nin340.jpg[/img]

Helaas komt de inlaat niet goed uit. Hij zit exact voor de hoofdremcilinder, waardoor er geen filter meer op kan. Die moet dus aangepaast worden. Een maat van me gaat het omlassen. Tevens wordt hij gelijk geschikt gemaakt voor een 16v gasklephuis.

De GTT power zorgde dat beide achterste motorsteunen afgescheurd ware. Ik ben hardleers, dus ik heb gewoon een ander setje standaard motorsteunen terug gemonteerd.

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... rsteun.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... nzicht.jpg[/img]

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... tukkie.jpg[/img]

De verdelerkap/bougikabels zitten tegen m'n kachelhuis aan. Eens kijken of ik een ander kachelhuis pas kan maken.

Heeft iemand nog tuning tips? Nokkenasje ofzo?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

manmanman, met de ruimte die jij hebt...+ lengte motor had ik er al lang een J7R ingehangen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Of een V6je :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mooi project maar ik had gewoon een 2,0L gescoord als ik jou was
die liggen ook op elke sloop.

verder wel een heel goed en leuk om te volgen project. (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

begrijpelijk.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Een J7R is? Williams ofzo?

Het ging mij erom dat er een andere motor in kwam zodat ik verder kan met m'n nieuwe auto. De motor moest niet teveel kosten en plug&play zijn.

Ik wil gewoon lekker kunnen raggen :p
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

21 turbo
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Rwd-student schreef:Een J7R is? Williams ofzo?

Het ging mij erom dat er een andere motor in kwam zodat ik verder kan met m'n nieuwe auto. De motor moest niet teveel kosten en plug&play zijn.

Ik wil gewoon lekker kunnen raggen :p
Als ie weg moet ben je zo inderdaad mooi snel klaar :D Maar inderdaad, net wat Jo zegt.. een J7R is nog helemaal niet zo verkeerd in zo'n 340 (Y)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

tis simpel, met dat type motor heb je beschikking over 200 pk met standaard druk. En het is bewezen dat die dingen gewoon hufterproof zijn.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

200? Dan ga ik gauw zoeken naar de 25 die ik er mis. :wink:

Zo'n J7R zal nog wel wat aanpassingen vragen met de aansluiting op de aandrijfas.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Maar budgettair niet echt te doen lijkt me? Ik kan in elk geval de keuze voor een GTE blok wel begrijpen...voor een paar knaken ben je klaar en kun je weer even wat lol hebben :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

De 340 blijft wel, maar ik ga een nieuwe auto bouwen met een 2.3 liter Volvo motor. En aangezien ik snel wil beginnen met de start van de 360, wilde ik niet een te ingewikkelde nieuwe motor.

De 1400 turbo kon ik goed draaiend verkopen. Nu moest er gewoon een simpele goedkope motor in, het liefst met nog wat vermogen ook. Ik wilde er eerst een 1.7 carb inhangen, maar een standaard 1700 met carburateur is echt een schijt motor, maar met dit mooie multipoint injectiesysteem en bijna 110 pk toch aardig vlot.

Wat moet ik nog doen?
- kabelboom inbouwen
- radiator inbouwen + steuntjes maken
- slangenwerk op maat maken en aansluiten.
- het aangepaste spruistuk passen.

Verder verwacht ik weinig problemen.



Maar het is KOUD in de schuur, gewoon net zo koud als buiten. :D
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Rwd-student schreef:
Heeft iemand nog tuning tips? Nokkenasje ofzo?

mij even pm`en , heb nog wel een 280 graden nokkenas en nog wat spul liggen wat voor niet al te veel weg mag ;)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Martijn schreef:200? Dan ga ik gauw zoeken naar de 25 die ik er mis. :wink:

Zo'n J7R zal nog wel wat aanpassingen vragen met de aansluiting op de aandrijfas.
die 25 haal je der uit zonder druk te verhogen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Wat heb je precies liggen dan? Pm komt je kant uit
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Heb je nou geen phase 2 ecu en een phase 1 motor?

edit: Laat maar is wel een phase 1 ecu
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Hoi Ad,

Ik zie op je site dat je redelijk wat ervaring hebt opgedaan in het GTE motorblok. Welke aanpassingen aan het motorblok heb je gemaakt?

Het is een phase 1 computer inderdaad
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

mijne is gewoon helemaal nog standaard.

als het goed is werkt een andere nokkenas en chip heel goed alleen dit kan alleen bij een phase 2
Plaats reactie